Het is nu ma aug 10, 2020 2:19 pm

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Beste tank WO II ? 
Auteur Bericht
Kazin
Bericht 
Die film zit vol historische fouten daar heb je gelijk in. Alleen daarmee bedoel ik: De enthousiasme van de duitse Generaal.
Die film was als antwoordt op de vraag van Harro
Ik ben nog jong 14 jaar.

Heb wel een site

www.hitler.websitemaker.nl/ww2-kazin

Voor een deel gaat het over Hitler vandaar de naam. De rest wel over veldslagen oostfront enzovoort.

En nog iets: Waarom is wikipedia geen betrouwbare bron? Ik heb stuk of 30 boeken over wo2 waarin sommige wel overeen komen met wat op wikipedia staat

za nov 17, 2007 4:17 pm
Moderator
Auke

Bericht 
Het probleem met Wikipedia is dat iedereen er onzin kan plaatsen. Iedereen kan wat over zijn kennisgebied schrijven maar er bestaat ook een (reëel) risico dat iemand onzin plaatst wat niet wordt verbeterd.

Zo houd ik als test al een paar jaar het artikel over Friedrich Paulus in de gaten, wat bomvol fouten staat, die nog steeds niet zijn verbeterd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Paulus

Altijd opletten met Wikipedia dus! Het is een leuke bron voor wie iets meer over een bepaald onderwerp wil weten, maar het is geen serieus naslagwerk!

Nu maar weer terug naar de tanks...

za nov 17, 2007 6:06 pm
Profiel
Moderator
Auke

Bericht 
Kazin heeft van mij een PM over zijn gedrag gekregen. Ik ga her en der wat posts verwijderen en hoop dat we vanaf nu weer serieus, on-topic verder kunnen gaan.

zo nov 18, 2007 2:02 am
Profiel
Rein

Bericht 
Harro schreef:
Amerikaanse troepen die na jaren training naar Europa werden verscheept en daar voldoende voedsel, munitie en materieel hadden - tegen de schamele restanten van vier jaar Oostfront plus Falaise, aangevuld met groene rekruten die nauwelijks training kregen omdat het aan tijd, munitie en brandstof ontbrak. Duitse divisies die in mankracht soms maar 1/3 van een Amerikaanse divisie hadden en Duitse pantserdivisies die vanwege de tekorten steeds verder werden uitgehold.

De situatie die je nu schetst over de Duitse divisie is er één van begin '45, oftewel het eind van de oorlog. Tot aan midden '44 kon iedere Duitse divisie zich meten met welke geallieerde divisie dan ook.
Ook het gegeven dat Amerikaanse troepen jaren training hadden ondergaan klopt niet helemaal, de meeste infanteristen hadden niet meer dan een basistraining ondergaan.

wo nov 21, 2007 8:40 pm
Profiel
schinkel1813
Bericht 
Rein schreef:
De situatie die je nu schetst over de Duitse divisie is er één van begin '45, oftewel het eind van de oorlog. Tot aan midden '44 kon iedere Duitse divisie zich meten met welke geallieerde divisie dan ook.
Ook het gegeven dat Amerikaanse troepen jaren training hadden ondergaan klopt niet helemaal, de meeste infanteristen hadden niet meer dan een basistraining ondergaan.

Ik denk niet dat je kan spreken over "de Duitse divisie". Er is een groot verschil tussen Panzerdivisies, Panzergrenadierdivisies, Volksgrenadierdivisies en Infanteriedivisies onderling, en ook met de Waffen-SS Divisies, waar er ook onderling een groot verschil was.

za nov 24, 2007 3:36 am
wesley
Bericht 
mijn persoonlijke keuze gaat uit naar de Konigtiger. stel je voor dat je als geallieerde zo een ding op je af ziet komen. schiet er maar op met je shermans :)

toch is de T-34 nog steeds DE beste tank ooit gemaakt. hij was betrouwbaar, simpel te maken, en er waren er heel veel van.

de T-34 word dacht ik nog steeds gebruikt (of latere versies hiervan) door de irakezen

za nov 24, 2007 10:58 am
Harro

Bericht 
Rein schreef:

Niet begin 1945 (toen was het nog droeviger met het Duitse leger gesteld). Ik had het inderdaad over na midden 1944 - Kriegsstärkenachweisung (Freie Gliederung) waarin geen enkele Duitse divisie (ook de pantserdivisies van Heer en Waffen-SS niet) in mankracht en vuurkracht iets voorstelden tegenover de geallieerde eenheden. Het leek mij logisch dat ik niet op de periode voor midden 1944 doelde want je citeert mijn reactie op "Kazin" en die had het over het Ardennenoffensief.

za nov 24, 2007 11:02 am
Profiel
Rein

Bericht 
Ik start even een nieuw topic:
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?p=97935#97935

za nov 24, 2007 3:41 pm
Profiel
Rein

Bericht 
Volgens Ambrose is de T-34 ontworpen door de Amerikanen, weet iemand hier iets meer van?

za nov 24, 2007 4:38 pm
Profiel
Mario

Bericht 
Ik denk dat de ophanging van de T34 gebaseerd was op het Christie-type. Misschien is dat het ?

za nov 24, 2007 6:03 pm
Profiel
JaqLah
Bericht 
P.S.
Inderdaad, in het boek "Van D-Day tot Berlijn" van Ambrose, S.E. , staat het volgende:
Het Rode Leger had haar eigen tank, de T-34 (door Amerikanen ontworpen, en misschien wel de beste tank van de oorlog).
Ik denk ook dat het alleen maar om het Christie veer/loopwerk gaat, want in
"De Russische Oorlogsmachine 1917-1945", van Elsevier, lees ik:

De T-34 was, lang voor WO2, ontworpen door een ingenieurs groep van de Charkov fabriek, hier wordt dus niet over Amerikanen gesproken!!

Hij werd voor het eerst gebruikt in Maart 1940 in Finland.
De T-34 werd tot Mei 1941 geheim gehouden en daarna, op de Stalin tankschool, aan wat Amerikaanse persfotografen getoond.

Toen de oorlog uitbrak hadden de Russen ruim 20.000 tanks, meer dan alle andere legers bij elkaar, en na 1 jaar waren er al 17.000 buitengevecht gesteld.

Ik snap nu wel dat de verhalen van Duitsers die 30 Russische tanks PER DAG afschoten niet echt gelogen zijn, of wel soms???

Groet, JaqLah.

wo jan 02, 2008 7:55 pm
Harro

Bericht 
Hoe kun je een tank voor het eerst inzetten in 1940 en dan nog ruim een jaar geheim houden?

Verder snap ik niets tot ik keiharde bewijzen zie voor gestelde cijfers.

wo jan 02, 2008 8:33 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Jaqlah:

Citaat:
De T-34 was, lang voor WO2, ontworpen door een ingenieurs groep van de Charkov fabriek, hier wordt dus niet over Amerikanen gesproken!!

Hij werd voor het eerst gebruikt in Maart 1940 in Finland.
De T-34 werd tot Mei 1941 geheim gehouden en daarna, op de Stalin tankschool, aan wat Amerikaanse persfotografen getoond.

Als dit klopt is het echt sensationeel nieuws wat zo'n beetje alle geschiedenisboeken over WO2 en Barbarossa op zijn kop zet........

Maar ik ben sceptisch.....

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

wo jan 02, 2008 9:17 pm
Profiel ICQ
JaqLah
Bericht 
P.S. even vlug opgezocht in eigen bib.

“De Russische Oorlogsmachine, 1917-1945” ( The Russian War Machine )
Uitg: Agon Elsevier, ISBN 90 10 02165 3
Redactie: S.L.Mayer.
Adviezen: C.J.C. Goedkoop, Luitenant-Kolonel der infanterie en P.J. Koene, Luitenant-Kolonel b.d.
“Toen de invasie kwam bedroeg de tanksterkte van het Rode Leger omstreeks 20.000 stuks, hetgeen meer was dan de totale tanksterkte van alle legers in de wereld”. Op blz. 174.

“Na uitgebreide tereinvaardigheidsproeven en schietproeven op de testbanen van Minsk stuurde men de inmiddels als T-34 bekende prototypen voor een beproeving onder oorlogsomstandigheden naar Finland. Zij arriveerden daar op 15 maart 1940, de dag van de wapenstilstand, gedoemd tot nietsdoen”. Op blz. 174.

“Het bestaan van de T-34 en de KV-1 was tot nu toe door de Sovjets zorgvuldig geheim gehouden. Alleen de T-34 was aan Amerikaanse persfotografen getoond tijdens een bezoek aan de Stalin-tankschool in mei 1941”. Op blz. 175.

“Het waren voor de her en der opgestelde Duitse anti-tankkanonnen gouden dagen, soms werden meer dan 30 tanks per uur zwaar beschadigd of vernietigd”. Op blz. 177. (sorry, ik schreef per dag)

“Great Weapons of World War II” by John Kirk and Robert Young jr.
Uitg: Bonanza Books, New York.
“The Red Army was known to possess some 20,000 to 24,000 light, medium,and heavy tanks when Germany attacked the Soviet Union in the spring of 1941”. Op blz. 208.

“Tanks, Duitslands gepanserde vuist” van Maj. K.J. Macksey.
Uitg: Standaard.
“In materieel en mankracht hadden de Russen een aanzienlijk overwicht over de Duitsers. Ze beschikte over zo’n 20.000 tanks, waarvan ruim duizend uitstekende T-34’s en de zwaardere KV-1, beide uitgerust met een goed 76mm kanon met hoge aanvangsnelheid, en in technisch opzicht ver vooruit op de Duitse tanks die op dat ogenblik in gebruik waren”. Op blz. 62/63.

“Panzer Division, the mailed fist”, wederom, Majoor K.J. Macksey, M.C.
Uitg: Ballantine’s Books Inc.
“They had something like 20,000 tanks “. Op blz. 63.

“SS: Hell on the eastern front” van Christopher Ailsby.
Uitg.
“On paper the odds appeared to be uneven, with the Soviet Red Army fielding 230 divisions totalling some 12 million men supperted by 20,000 tanks and 8000 aircraft, against approximately three million German soldiers accompanied by 3330 tanks and 2770 aircraft”. Op blz. 23.

“Grootboek van de tweede wereld oorlog” derde deel, Van Stalingrad tot Hirosjima.
Uitg. The Reader’s Digest n.v.
De oorlog in cijfers, Tanks en Vliegtuigen.
Tanks Sovjet Unie, 20.000 stuks. Op blz. 1484.

Sinds 1945 is het getal van 20.000 tanks in honderde boeken genoemd en is het nu een algemeen gegeven waarvan alle “kenners” nu wel op de hoogte zijn, dus waarom???????

Groet, JaqLah.

vr jan 04, 2008 9:49 pm
schinkel1813
Bericht 
JaqLah schreef:

Na de herverovering van Charkow door het SS-Panzerkorps in maart 1943 werden in deze fabriek vele T-34´s buit gemaakt en met behulp van russische ingenieuren (al dan niet vrijwillig) in elkaar gezet.

vr jan 04, 2008 10:35 pm
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende