Het is nu za jan 25, 2020 2:34 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Marathon lezingenserie door Maarten van Rossem 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Marathon lezingenserie door Maarten van Rossem
Gepubliceerd op: 25 januari 2008

Dit voorjaar geeft Maarten van Rossem voor het Studium Generale van de Universiteit Utrecht een serie lezingen over de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ze zijn gratis en voor iedereen zonder reservering toegankelijk.

De moord op de Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger in Sarajevo leidde tot de Eerste Wereldoorlog. Deze oorlog duurde van 1914 tot 1918 en ontwrichtte de hele bestaande Europese orde, zowel in politiek, economisch als cultureel opzicht. Duitsland leek de grote verliezer te zijn, maar al spoedig werd duidelijk dat de Duitse strategische positie eerder versterkt dan verzwakt was. Nadat de nazi's aan de macht waren gekomen besloot Hitler de sterke positie van Duitsland te gebruiken om de Eerste Wereldoorlog nog eens over te doen. Duitsland faalde opnieuw, maar daarvoor was inzet van de militaire kracht van de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten nodig.

In grote lijnen weten we wel hoe de beide wereldoorlogen zich hebben voltrokken. Maar hoe zit het nou precies? In een serie van acht lezingen zal prof. dr. Maarten van Rossem uitvoerig stilstaan bij de twee bepalende oorlogen van de twintigste eeuw. Maarten van Rossem is hoogleraar Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en daarnaast veelgevraagd spreker en televisiepersoonlijkheid.

De serie wordt opgenomen op CD door Home Academy. De data, tijd en locatie zijn te vinden op de website van Studium Generale van de Universiteit van Utrecht.

Bron: Studium Generale Universiteit Utrecht

vr jan 25, 2008 6:17 pm
Profiel WWW
Barry

Bericht 
Lijkt me interessant! Direct maar even opgenomen in de agenda:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/agenda.asp

zo jan 27, 2008 5:20 pm
Profiel
David

Bericht 
Heb net het boek hierover aangeaschaft :D

zo jan 27, 2008 7:05 pm
Profiel
Barry

Bericht 
Linkje? Of bedoel je "Drie oorlogen"?

zo jan 27, 2008 7:14 pm
Profiel
ErnstJan

Bericht 
Ondanks dat ik het idee leuk vind en ook van mening ben dat van Rossem erg veel zal weten denk ik niet dat ik hier heen ga. Ik vind namelijk meneer van Rossem namelijk niet echt een prettig iemand om naar te luisteren. Ik kan er niks aan doen maar ik vind zijn stem verschrikkelijk. Dus als dit in boekvorm komt ben ik misschien wel geinteresseerd.

zo jan 27, 2008 9:09 pm
Profiel
Moderator
Pieter F

Bericht 
Dat ben ik met je eens, Van Rossem is ook niet mijn favoriet om naar te luisteren. Qua stemgeluid dan.. :wink:

za feb 09, 2008 11:50 am
Profiel WWW
ewalk

Bericht 
Inhoudelijk vind ik Van Rossem best een begenadigd spreker. Wat mij aan hem aantrekt is dat hij zich niet laat leiden door de waan van de dag waar, naast poltici en intellectuelen, veel wetenschappers zich tegenwoordig schuldig maken.

wo feb 13, 2008 12:44 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]