Het is nu zo sep 22, 2019 7:21 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Kapelle herdenkt Fransen en Marokkanen 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Kapelle herdenkt Fransen en Marokkanen
Gepubliceerd op: 17 mei 2010

KAPELLE - Tijdens de Franse Herdenking op woensdag 19 mei worden de gevallenen herdacht uit de Tweede Wereldoorlog. De herdenking is op de Franse militaire begraafplaats in Kapelle.

De herdenking begint om 15.30 uur bij het gemeentehuis van Kapelle, Kerkplein 1. Daarna gaat het te voet naar de begraafplaats, waar de burgemeester en ambassadeurs van Frankrijk en Marokko korte toespraken houden. Na de ‘Last Post’, één minuut stilte en de volksliederen, leggen schoolkinderen om 17.20 uur bloemen op de graven. De herdenkingsplechtigheid eindigt met defilé langs het monument.

In Kapelle rusten 229 Franse en Marokkaanse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlandse bodem zijn omgekomen. Marokko was destijds onderdeel van de Franse Republiek, vandaar dat er ook militairen uit dat land in het Franse leger dienden.

De meeste graven hebben een witte kruisvormige zerk van natuursteen. Er staan echter ook zerken in de vorm van Davidsterren en islamitische zerken. Het monument van het ereveld is een zuil met inscriptie met daarop een Gallische haan.

Overgenomen van: DeWeekkrant.nl

ma mei 17, 2010 6:55 pm
Profiel WWW
John S.

Bericht Re: Kapelle herdenkt Fransen en Marokkanen
Nieuws Bot schreef:
Gepubliceerd op: 17 mei 2010

KAPELLE - Tijdens de Franse Herdenking op woensdag 19 mei worden de gevallenen herdacht uit de Tweede Wereldoorlog. De herdenking is op de Franse militaire begraafplaats in Kapelle.

In Kapelle rusten 229 Franse en Marokkaanse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlandse bodem zijn omgekomen. Marokko was destijds onderdeel van de Franse Republiek, vandaar dat er ook militairen uit dat land in het Franse leger dienden.

DeWeekkrant.nl

Even voor de duidelijkheid. Ik kan me wel indenken wat ze bedoelen, maar ik lees dat het hier gaat over onderdanen uit de Franse Republiek. Fransen dus en geen Marokkanen. Hooguit Fransen met Marokkaanse roots. Dus rusten er óf 229 Franse gesneuvelden op de begraafplaats óf het gaat hier om een mix van Franse en Marokkaanse gevallenen.........

Ook voor de Weekkrant geldt: schrijf nou niet zomaar wat op, zonder iets eerst fatsoenlijk te checken..

Ik schrijf dit omdat er bijvoorbeeld Duitse begraafplaatsen volliggen met gesneuvelden uit bijv. de regio's Eupen-Malmedy, Elzas, Studetenland, Sleeswijk-Holstein etc..... Gaat het hier dan om Duitsers of om .........??

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

ma mei 17, 2010 7:04 pm
Profiel ICQ
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Fout John, Marokko was in 1940 een Frans protectoraat maar de inwoners hadden niet de Franse nationaliteit. Het waren dus wel degelijk Marokkanen.

ma mei 17, 2010 7:34 pm
Profiel
Mia

Bericht 
Er rusten 229 Franse gesneuvelden, waaronder een aantal met Marokkaanse roots terwijl er ook een Belgisch graf is en er een paar grafzerken zijn met een Davidsster. Volgens de geschiedenis zijn het dus Fransen, later is Marokko onafhankelijk geworden van Frankrijk en ging men het over Marokkanen hebben.

ma mei 17, 2010 7:44 pm
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Nee Mia, het waren toen ook al Marokkanen. Zie mijn vorige reactie.

ma mei 17, 2010 7:47 pm
Profiel
Mia

Bericht 
Harro, echt duidelijk wat voor nationaliteit ze hadden is het niet zie dit stukje van http://www.vredeseducatie.nl/graven/interview1.htm
Marokkanen in Franse legers
De Tweede Wereldoorlog heeft enorme gevolgen gehad, ook nu nog in heel veel landen, families en gezinnen. Meer dan 57 miljoen mensen waren dodelijk slachtoffer en in bijna alle landen van de wereld was het conflict voelbaar. Marokko had in de periode van de Tweede Wereldoorlog een protectoraatverdrag met Frankrijk. Door dit verdrag bleven de reguliere Marokkaanse strijdkrachten formeel onder het bevel van Sultan Mohammed V. De generaalsrangen werden bekleed door officieren met de Franse nationaliteit. De Marokkaanse eenheden vielen onder Franse gezagsvoering en werden daardoor gezien als onderdeel van het Franse leger. Dat laatste punt was de reden dat dr. L. de Jong, in zijn aanvulling op de officiële geschiedschrijving van Nederland in de Tweede Wereldoorlog, geen aparte aandacht aan de lotgevallen van de Marokkanen wilde besteden. Het waren Franse militairen in zijn ogen. Ik heb dat wel betreurd, zeker gezien de verbondenheid van beide landen die al dateert van 1605. Volgend jaar vieren beide landen dat zij 400 jaar diplomatieke betrekkingen onderhouden. Marokko was de eerste buitenlandse mogendheid die de Staten van Holland erkende, uiteraard omdat zij een gezamenlijke vijand hadden in Spanje maar toch, vanaf dat moment zijn er altijd hartelijke relaties geweest.”

ma mei 17, 2010 8:19 pm
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Die duidelijkheid is er wel: de inwoners van Marokko waren Marokkanen omdat hun vaderland een Frans protectoraat was en zij niet de Franse nationaliteit hadden. Ook de Marokkaanse soldaten in Franse dienst kregen die Franse nationaliteit niet.

ma mei 17, 2010 8:27 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Timo, ik maak mijn opmerking in mijn eerste post omdat er DIT staat:

229 Franse en Marokkaanse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlandse bodem zijn omgekomen. Marokko was destijds onderdeel van de Franse Republiek

Daarmee wordt dus duidelijk éérst geimpliceerd dat er sprake is van 2 (twee) nationaliteiten. In de volgende zin spreekt de schrijver zich tegen door te stellen dat Marokko deel uitmaakte van de Franse Republiek. In mijn ogen dus duidelijk de implicatie dat Marokkanen de FRANSE nationaliteit hadden. In dat geval moet je dus niet spreken van Marokkanen, maar van Fransen met Marokkaanse achtergrond (roots).

Anders had de schrijver wel gesproken over een Frans protectoraat, of over een Franse invloedssfeer. Maar dat heeft hij/zij niet gedaan.

Dus los van hoe het nu feitelijk wel of niet in elkaar zit. Ik vind het buitengewoon onzorgvuldig van degene die het geschreven heeft. Dat was wat ik bedoelde.

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,

ma mei 17, 2010 9:24 pm
Profiel ICQ
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Vergezocht John

ma mei 17, 2010 10:12 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Haha, je leert het ook nooit.

ma mei 17, 2010 10:16 pm
Profiel ICQ
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Want?

ma mei 17, 2010 10:18 pm
Profiel
Moderator
Jean

Bericht 
Marokko was bezet door de Fransen en de Spanjaarden, en voerden er een vuile oorlog tegen Marokkaanse opstandelingen.
Als je de stelling van John S. volgt, waren de Nederlanders en Belgen tijdens de bezetting van Duitsland dus Duitse onderdanen 8),

Hier wat meer info
http://www.bevrijdingintercultureel.nl/marokko.html

di mei 18, 2010 10:32 am
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Precies, dan kunnen we gevallen Nederlandse SS'ers als gesneuvelde Duitsers zien en de burgers die omkwamen bij onder meer het bombardement op Nijmegen als dode Duitsers.

di mei 18, 2010 11:37 am
Profiel
John S.

Bericht 
Lees nog eens:

Timo, ik maak mijn opmerking in mijn eerste post omdat er DIT staat:

229 Franse en Marokkaanse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlandse bodem zijn omgekomen. Marokko was destijds onderdeel van de Franse Republiek

Daarmee wordt dus duidelijk éérst geimpliceerd dat er sprake is van 2 (twee) nationaliteiten. In de volgende zin spreekt de schrijver zich tegen door te stellen dat Marokko deel uitmaakte van de Franse Republiek. In mijn ogen dus duidelijk de implicatie dat Marokkanen de FRANSE nationaliteit hadden. In dat geval moet je dus niet spreken van Marokkanen, maar van Fransen met Marokkaanse achtergrond (roots).

Anders had de schrijver wel gesproken over een Frans protectoraat, of over een Franse invloedssfeer. Maar dat heeft hij/zij niet gedaan.

Dus los van hoe het nu feitelijk wel of niet in elkaar zit. Ik vind het buitengewoon onzorgvuldig van degene die het geschreven heeft. Dat was wat ik bedoelde.

di mei 18, 2010 11:52 am
Profiel ICQ
John S.

Bericht 
HKBA44 schreef:
Als je de stelling van John S. volgt, waren de Nederlanders en Belgen tijdens de bezetting van Duitsland dus Duitse onderdanen 8),

Het enige dat ik 'stel' is dat de schrijver onzorgvuldig is, want hij/zij spreekt zichzelf tegen.

di mei 18, 2010 11:56 am
Profiel ICQ
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende