Het is nu do maart 28, 2024 11:00 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
KZ Natzweiler-Struthof 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht KZ Natzweiler-Struthof
[Edit Auke]Dit topic is een afsplitsing van dit topic: Lezing Holocaust-overlende Jules Schelvis.[/edit]



De Duitse naam van dit kamp in Natzwiller was Natzweiler-Struthof. Weliswaar had het kamp de beschikking over een gaskamer en crematorium, maar het was geen vernietigingskamp. Mensen werden namelijk niet in grote aantallen naar dit kamp gedeporteerd om daar direct bij aankomst vergast te worden.

De gaskamer werd gebouwd in 1943 en werd gebruikt voor experimenten. Enkele Joden en zigeuners werden hier vermoord zodat hun lichamen voor onderzoek overgebracht konden worden naar de universiteit van Strasbourg. De situatie is vergelijkbaar met o.a. concentratiekamp Dachau. Ook daar was een gaskamer, maar voor massavernietiging werd deze nooit gebruikt. De vernietigingskampen met gaskamers voor massavernietiging bevonden zich in Polen. Dit waren: Chelmno, Belzec, Sobibor, Treblinka, Auschwitz en Majdanek.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di mei 01, 2007 12:18 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ik ben afgelopen zomer voor de 3de keer in Natzweiler geweest. In het 'nieuwe' informatiecentrum is een schat aan infromatie te verkrijgen. Ik vind het een enorme aanwinst. Het kamp zelf is en blijft een sinistere plaats, vooral omdat er meestal mist (wolken) hangt waardoor het het gevoel van eenzaamheid en isolement wordt verstevigd. Dat geeft het Nacht und Nebel-karakter van het kamp een extra dimensie.
Als je namen ed. weet van personen die in het kamp gezeten hebben kun je die intoetsen in een database en dan krijg je allerlei gegevens van die persoon te zien. Dat heb ik ook gedaan met Schellevis, waarvan ik het boek bij me had tijdens mijn laatste bezoek.

Ik heb toen ook een serie foto's genomen die nogal indrukwekkend zijn. Wanneer iemand van jullie interesse heeft dan wil ik ze wel hier plaatsen. Ik hoor het wel.


di mei 01, 2007 9:00 am
RainbowRob
Bericht 
Goofy schreef:
Maar het was een echt vernietigingskamp, compleet met gaskamer en crematorium.


Volgens mij was het toch vooral een werkkamp voor de nabijgelegen mijnen. Ik ben er enkele jaren geleden met de lerarenopleiding geweest. Wil eventuele foto's wel posten hier.


di mei 01, 2007 1:30 pm
John S.
Bericht 
Even voor de duidelijkheid: Natzweiler was voornamelijk een NN-kamp alwaar 'staatsgevaarlijke' personen werden opgesloten en letterlijk en figuurlijk werden geisoleerd. In het kamp zijn tal van mensen (dus mannen én vrouwen)vermoord door arbeid, uithongering, mishandeling etc. In relatief erg weinig gevallen (minder dan 100) werd de gaskamer gebruikt (joden). De gaskamer bevindt zich niet in het kamp maar een stuk erbuiten, net als de steengroeve.

Erg indrukwekkend is de gevangenis van het kamp alwaar mensen onder vreselijke omstandigheden werden vastgehouden en vermoord.
Het crematorium bevindt zich ook op het benedenterras en daar werden de doden gecremeerd..Met de hitte die daaruit gegenereerd werd werd het water verwarmd voor bijvoorbeeld de douches voor de bewakers.

Natzweiler is verder nog berucht om zijn medische experimenten (bijvoorbeeld met gifgassen).

Er zijn ongeveer 40.000 mensen in het kamp om het leven gebracht.


di mei 01, 2007 2:16 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Foto's zijn altijd welkom. Misschien dan wel in een nieuw of afgesplitst topic, want kamp Natzweiler-Struthof heeft eigenlijk maar weinig verband met deze lezing van Jules Schelvis.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di mei 01, 2007 10:18 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Kevin:

Citaat:
Foto's zijn altijd welkom. Misschien dan wel in een nieuw of afgesplitst topic, want kamp Natzweiler-Struthof heeft eigenlijk maar weinig verband met deze lezing van Jules Schelvis.



Akkoord, met uw goedvinden open ik morgen een nieuw topic. Of kunnen jullie een afsplitsing maken en de laatste posts daaar naar toe verhuizen?


di mei 01, 2007 10:31 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gesplitst.


wo mei 02, 2007 5:52 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Hier een aantal foto's van het concentratiekamp:

Afbeelding`

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

De verbrandingsoven...

Afbeelding

De beklemmende atmosfeer van Natzweiler...


Afbeelding

De snijtafel voor medische experimenten.

Afbeelding

Eenzame opsluiting. Onmogelijk om te staan óf te zitten. Mensen moesten hier soms vele dagen in verblijven en werden meer dood dan levend eruit gehaald.


Afbeelding

Spreekt voor zich...

Afbeelding

Het crematorium..

Afbeelding

Een van de wachttorens.


wo mei 02, 2007 7:20 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Indrukwekkende foto's Jumpmaster. Ik kijg een kil gevoel als ik de foto's zie...


wo mei 02, 2007 7:47 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bedankt voor het posten Jumpmaster. Inderdaad een indrukwekkende fotoreportage.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo mei 02, 2007 7:59 pm
Profiel WWW
Goofy
Bericht 
Indrukwekkende foto's inderdaad. Ik heb zelf een serie gemaakt met zomerweer en wolkenloze hemel, maar die zien er niet minder beklemmend uit. Het mag een klein kamp zijn geweest, maar daardoor niet minder indrukwekend.
Ik herinner me nog dat mijn kinderen ruzie maakten op de dag dat we erheen zouden gaan. Ik hoor me nog zeggen: "Als jullie zo doorgaan mogen jullie niet mee naar het concentratiekamp!". Maar toen was ik er nog niet geweest.


wo mei 02, 2007 11:09 pm
John S.
Bericht 
Ik heb nog ergens een foto van een document betreffende een van de wacht-honden. Als je ziet met hoeveel aandacht en respect die hond behandeld werd en daarnaast het standaard vodje legt met de (leugenachtige) doodsverklaring van een gevangene dan ben je met stomheid geslagen.


do mei 03, 2007 8:26 am
Mario
Bericht 
Ik heb ooit eens gelezen dat dit een van de ergste concentratiekampen was qua wreedheid t.o.v. de gevangen. Geen idee of het klopt en eigenlijk doet het er ook niet veel toe.


do mei 03, 2007 8:51 am
RainbowRob
Bericht 
Ik heb het kamp bezocht op een zonnige zomerdag dan heeft het toch een andere sfeer.


vr mei 04, 2007 7:39 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
De foto's van Jumpmaster passen perfect bij het beeld wat het boek 'Nacht und Nebel' door Floris B. Bakels over Natzweiler bij mij geschetst heeft. Mario, probeer het boek te bemachtigen en lees het! Ik leen het boek aan heel mijn familie- en vriendenkring uit, geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog of niet. Daarom heb ik inmiddels een tweede exemplaar aangeschaft, omdat de eerste versleten is. Ik moet de eeste persoon nog ontmoeten bij wie dit boek geen enorme indrukken heeft achtergelaten...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr mei 04, 2007 9:07 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group