Het is nu do maart 28, 2024 12:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Peiper en de rabbi... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Peiper en de rabbi...
Aangezien ik voor de zoveelste keer op een forum het verhaal voorbij zie komen dat Peiper geen antisemiet was en zelfs joden gered heeft van deportatie, en omdat dit verhaal ook telkens terugkomt op allerlei "fansites" over Peiper, vind ik het tijd om daar iets over te posten.

In opdracht van de SD/Gestapo verzamelde Peiper's bataljon in 1943 in Piemonte (Italië) een groep van ongeveer 400 Joden voor deportatie. De populaire fabel stelt dat zich onder deze Joden een groep uit Berlijn bevond die Peiper om redding smeekten, die daarop besloot ze niet op transport te sturen. Jaren later, tijdens het proces tegen Peiper, zou zijn advocaat een rabbi uit Berlijn - die inmiddels in Israël woonde - hebben ingevlogen om voor zijn cliënt te pleiten. De dankbare rabbi zou dit hebben gedaan en dit zou het bewijs zijn dat Peiper geen fanatieke nazi was maar een eervolle soldaat.

De waarheid is helaas anders.

Ik werk al een tijdje enigszins samen met onderzoekers en auteurs Jens Westemeier en Danny Parker. Beide hebben ongeveer elke bladzijde archiefmateriaal over Peiper gelezen en hun conclusie is duidelijk. Helemaal nergens in de processtukken is een spoor te vinden van de rabbi of zijn getuigenis. Er heeft alsoluut geen rabbi een getuigenis afgegeven tijdens welk proces tegen Peiper dan ook. Ook in de correspondentie van Peiper's verdediging - de advocaat Willis Everett - is helemaal niets te vinden over een ingevlogen rabbi of zelfs maar contact met hem. Uiteindelijk bleek het hele verhaal terug te voeren op een verzinsel van Peiper zelf uit begin jaren zeventig. Het fabel duikt voor het eerst op in een interview dat hij gaf aan de auteur Charles Whiting die het kritiekloos noteerde en geloofde. Daarna is het verhaal een eigen leven gaan leiden onder mensen die de reputatie van de SS willen schoonwassen.

Overigens klopt het wel dat zich Joden uit Berlijn in de groep gedeporteerden bevonden. Ze stierven in Auschwitz.


wo maart 28, 2007 4:23 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Mooie bijdrage Harro! Goed om te lezen dat gedegen onderzoek, uitgevoerd door objectieve mensen, fabeltjes als de bovenstaande uit de wereld kunnen helpen..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo maart 28, 2007 7:55 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ik heb deze foto gemaakt in juni 2005.

Afbeelding


wo maart 28, 2007 8:48 pm
Harro
Bericht 
Er komen nog meer details over Peiper boven tafel. Er blijft niets heel van het door SS "goedpraters" geliefde beeld dat Peiper een nobele super-krijger was die slechts voor zijn land vocht en geen nazi of antisemitische sympathiën had. Zo laat de held van de goedpraters, auteur Patrick Agte, heel bewust de tijd die Peiper doorbracht als adjudant van Himmler vrijwel onbelicht. Niet zo vreemd want het kwam de verdedigers van "Sankt Peiper" slecht uit dat Peiper zelf na de oorlog beschreef hoe hij door de ruit in de deur van de gaskamer keek tijdens het vermoorden van Aktion T4 slachtoffers (gehandicapten) en daar totaal geen emotie bij voelde. Een verklaring die Agte natuurlijk niet gebruikte voor zijn boek over Peiper. Een ander "bewijs" dat telkens weer wordt opgevoerd is dat Peiper geen lid was van de nsdap. Dit is terug te voeren op een administratief probleem dat door Himmler werd rechtgezet. Maar na de oorlog maakte men handig gebruik van de verwarring. En dat terwijl het er niet zoveel toe doet. Zelfs al was Peiper geen lid van de partij geweest. Maakt dat een luitenant-kolonel in de Leibstandarte van Adolf Hitler, een persoonlijke vriend en adjudant van Himmler (zie ook de foto's van Peiper die in het gevolg van de Reichsführer concentratiekampen bezoekt), een man die na de oorlog tegen journalisten zei: "ik was een nazi en zal het altijd blijven", maakt een ontbrekende partijkaart zo iemand tot een nobele krijger, een frontsoldaat die niets van de misdaden van het Reich wist? Ik denk van niet.


do maart 29, 2007 5:28 pm
John S.
Bericht 
Tja, Peiper heeft in zijn 'carriere' dingen waargenomen waar een helehoop mensen levenslang slapeloze nachten van zouden hebben......Dus 'Ich habe es nicht gewusst' kon HIJ al zeker niet zeggen !


do maart 29, 2007 8:19 pm
Harro
Bericht 
Precies, en des te aparter is het dat mensen - uit politieke motieven - voor hem menen te moeten zeggen dat hij het niet geweten heeft...en daarbij zijn eigen uitspraken die het tegendeel bewijzen verduisteren!!


do maart 29, 2007 8:24 pm
RainbowRob
Bericht 
En dan heb je nog niet eens gewezen op Malmedy.

goed stukje overigens Harro


do maart 29, 2007 9:30 pm
John S.
Bericht 
Super Rob:

Citaat:
En dan heb je nog niet eens gewezen op Malmedy.


Nou voor zover ik weet heeft Peiper Baugnez nooit ontkend. Hij was er niet bij toen het gebeurde, maar heeft toch de verantwoordelijkheid hiervoor op zich genomen. Dus in mijn ogen is het 'Malmedy Massacre' nu juist een minder goed voorbeeld.


vr maart 30, 2007 8:00 am
RainbowRob
Bericht 
Ik weet dat hij er niet bij was maar het waren toch wel zijn mensen die de 'Malmedy Massacre' aanrichten.


vr maart 30, 2007 3:22 pm
Jochen S.
Bericht 
Hierbij het relevante stukje tekst van Peiper's verklaring d.d. 2.September 1970:

http://img483.imageshack.us/my.php?image=2006033pd7.jpg

Hij beschrijft het gevoelloos. En zo is er nog meer...

Mike S.


vr maart 30, 2007 3:34 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bedankt voor het posten van deze verklaring Mike. Is de locatie van deze vergassing bekend? Niet alleen is deze verklaring tenslotte nuttig om de mythe rond Peiper te onkrachten, maar ook is het belangrijke documentatie voor de geschiedschrijving over Aktion T4.

Sowieso overigens een erg interessant topic Timo. Er wordt op allerlei fora zoveel onzin verkondigd dat het prettig is om over dergelijke onderwerpen ook eens objectieve, goed onderbouwde informatie voorgeschoteld te krijgen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr maart 30, 2007 4:20 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Hij is trouwens toch vermoord na de oorlog in Frankrijk of heb ik dat verkeerd?


vr maart 30, 2007 4:36 pm
Jochen S.
Bericht 
Kevin,

Peiper vergezelde in winter '39/'40 Himmler op een van zijn reizen in het Reichsgebiet. Als onderdeel van deze reis vond er in een fort bij Posen een 'Euthanasieaktion' plaats. In een andere verklaring(19.Jan.1967) omschrijft hij deze slachtoffers als 'unheilbaren Insassen einer Irrenanstallt':

Verder: "Diese Aktion war praktisch als Demonstration gedacht, um eine bestimmte Linie in die Räumung von Irrenanstalten zu bringen" - vetgedrukt door mij.

Best schokkend te lezen...

Trouwens, deze aktie waarbij de ongelukigen door gas werden vermoord, stond o.l.v. de welbekende Prof. Brand.

Mike S.


vr maart 30, 2007 4:41 pm
Harro
Bericht 
Klopt, in 1976 in zijn huis in Traves.


vr maart 30, 2007 4:50 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Jochen S. schreef:
Peiper vergezelde in winter '39/'40 Himmler op een van zijn reizen in het Reichsgebiet. Als onderdeel van deze reis vond er in een fort bij Posen een 'Euthanasieaktion' plaats.

Dan gaat het zeker om Fort VII?

Ik heb even gezocht of in het boek "Heinrich Himmler, de architect van de holocaust" iets beschreven staat over deze "demonstratie", maar helaas heb ik niks gevonden. Wel een stukje waarin Peiper genoemd wordt over een treinreis in hetzelfde tijdsbestek als deze vergassing. Ik weet niet of het interessant voor je is, maar ik zal die tekst citeren.

Richard Breitman schreef:
Eind januari [1940] maakte Himmler een treinreis met de 'Heinrich' naar Przemyls. Zijn omvangrijke gevolg kreeg een plaatsje in een tweede wagon: zijn adjudant, Karl Wolff, zijn persoonlijke referent, Rudolf Brandt, zijn lijfwacht, zijn lievelingsdichter, Hans Johst, zijn Tibet-expert, Ernst Schäfer, en verschillende anderen. (1) Onderweg vertelde Himmlers jeugdige adjudant Jochen Peiper aan Schäfer dat Hitler de uitroeiing van de Poolse intelligentsia had toevertrouwd en dat Himmler persoonlijk aan een executie had deelgenomen. Volgens Peiper had Himmler daarna dagenlang niet tegen hem gesproken. Peiper sprak ook over een incident waarbij Ludolf von Alvensleben zijn eigen verwanten had laten doodschieten; ze lagen allemaal onder de groene zoden, grapte Peiper. Von Alvensleben had zijn verwanten vlak voor de executie gezegd dat hij hen in de volgende oorlog zou tegenkomen wanneer hij hen nu niet doodschoot. (2)

(1) Himmlers agenda, Brandts kantoorjournaal en Himmlers reisplan
(2) Ondervraging van Ernst Schäfer

Vervolgens wordt o.a. ook nog beschreven dat Himmler in Krakau een ontmoeting had met HSSPF Friedrich Krüger, Hans Frank en Odilo Globocnik. Globocnik sprak erover dat hij kort tevoren patiënten van een Poolse krankzinnigeninrichting had laten vermoorden. Dat was overigens volgens Breitman vermoedelijk in Hordyszcze (Chelm-Lubielski). Mocht het nuttig zijn kan ik meer informatie geven over de noten en wil ik ook de rest van de beschrijving van deze treinreis citeren.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr maart 30, 2007 5:23 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group