Het is nu do maart 28, 2024 2:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Het onmogelijke voorstellen 
Auteur Bericht
leandro
Bericht Het onmogelijke voorstellen
Stel nu het volgende voor:

Frankrijk verklaart zich neutraal in een Pools-Duits conflict(het zegt de verdrag op).Groot-Brittanie wilt wel de oorlog verklaren,maar zal het niet alleen doen,dus het schorst alle contacten op.Het verklaart de oorlog wel niet.Polen valt en Hitler is baas over Polen.Wat zou hij nu doen?Toch Fr.en Eng. binnenvallen?Of Rusland al binnenvallen?

Wat denken jullie?


di maart 13, 2007 7:17 pm
Cossack
Bericht 
Ik denk dat hij probeert om voorzichtig andere landen te veroveren, of hij gaat er ineens met volle kracht tegenaan. Ik denk dat hij dan Rusland probeert te veroveren want als hij Engeland probeert kan hij problemen met Amerika krijgen.


di maart 13, 2007 7:48 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Leandro, wil je even in begrijpelijk Nederlands uitleggen wat je openingspost inhoudt?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di maart 13, 2007 9:44 pm
Profiel
leandro
Bericht 
Nochtans stonden gisteren hier meer dan 6 berichten?


do maart 15, 2007 6:30 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Onderste bericht:
- http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=7227


do maart 15, 2007 7:57 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nogmaals, omdat de posts verdwenen zijn.
Ik denk dat er niets zou zijn verandert. Hitlers visie op oorlogvoering en verkrijgen van Lebensraum stond al vast en daar zaten nu eenmaal Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk bij. Wellicht zou hij nog wat langer hebben nagedacht voordat hij met name Noorwegen zou zijn binnen gevallen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 16, 2007 2:58 pm
Profiel WWW
Panzermeyer
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Nogmaals, omdat de posts verdwenen zijn.
Ik denk dat er niets zou zijn verandert. Hitlers visie op oorlogvoering en verkrijgen van Lebensraum stond al vast en daar zaten nu eenmaal Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk bij. Wellicht zou hij nog wat langer hebben nagedacht voordat hij met name Noorwegen zou zijn binnen gevallen.


Beste Wilco,

Hoe komt u erop dat de Lebensraum-politiek gericht was op het Westen?

De Lebensraum-politiek was puur gericht op het Oosten en niet op het Westen. Dat Hitler de Nederlandse, Belgische en Franse grenzen binnenviel was omdat de Geallieerden anders binnen 5 minuten het Roergebied konden bombarderen en zich dan konden terugtrekken op 'neutraal' gebied. Een soort van buffer-zone dus, net zoals de Sovjets dat deden met Wit-Rusland na de 2de Wereldoorlog.

Zodra de oorlog in het Oosten was gewonnen wilde Hitler in onderhandeling gaan met het bestuur van de economie van Denemarken, Noorwegen, Nederland en België. Hij wilde ze een indruk geven van de mogelijkheden die voor hun open lagen aan het immense gebied aan het Oosten. Europese kolonisten konden dan uit vrije wil de keuze maken om daar in de agrarische sector te gaan werken.

In Hitlers tafelgesprekken wordt veel verduidelijkt over Lebensraum.


vr maart 16, 2007 4:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Lees toch eens een keer door Hitler zelf geschreven geschriften geschreven vanaf 1922.
De Lebensraum theorie betrof immers niet alleen het veroveren van land in het Oosten voor herplaatsing boeren, maar hing wel degelijk samen met het veroveren van land in het westen en herplaatsing van mensen van daar naar het Oosten.
Feit was hoe je het ook went of keert dat Hitler al ver voor zijn inval in Polen en blik naar het Oosten rekening hield met de noodzaak tot aan de Noordzee en Atlantische Oceaan het Europees grondgebied te kunnen beheersen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 16, 2007 5:42 pm
Profiel WWW
Panzermeyer
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Lees toch eens een keer door Hitler zelf geschreven geschriften geschreven vanaf 1922.
De Lebensraum theorie betrof immers niet alleen het veroveren van land in het Oosten voor herplaatsing boeren, maar hing wel degelijk samen met het veroveren van land in het westen en herplaatsing van mensen van daar naar het Oosten.


Dat klopt inderdaad, maar dat zou gebeuren op vrijwillige basis. Zoals ook in mijn eerste bericht staat beschreven. De mythe dat de Duitsers complete Europese volksstammen naar het Oosten zouden overbrengen is al eens ontkrachtigd.

En natuurlijk zou Hitler geen Geallieerde invloed dulden in Europa. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren, een volledige bezetting van een land door middel van troepen of herinstelling van Vichy-achtige regimes in rustige tijden.

Vandaag de dag zitten er ook nog steeds duizenden Amerikanen in Duitsland gestationeerd. Merkt vandaag de dag daar de gemiddelde Duitser nog iets van? Ik dacht het niet. Dergelijke situaties zouden zich dan ook hebben afgespeeld na de oorlog.


vr maart 16, 2007 5:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Stel nu het volgende voor:

Frankrijk verklaart zich neutraal in een Pools-Duits conflict(het zegt de verdrag op).Groot-Brittanie wilt wel de oorlog verklaren,maar zal het niet alleen doen,dus het schorst alle contacten op.Het verklaart de oorlog wel niet.Polen valt en Hitler is baas over Polen.Wat zou hij nu doen?Toch Fr.en Eng. binnenvallen?Of Rusland al binnenvallen?

Wat denken jullie?


Maar even Leandro's post opnieuw geplaatst, anders dwaalt het toch weer af.
Nogmaals Hitlers keus om naar het Westen aan te vallen stond al vast voor hij Polen binnenviel. Neutraliteit van Frankrijk zal Hitler niet storen, immers Polen was ook neutraal voor hij binnenviel. (Ervaring leert dat hij zonder deze What if ook geen enkele neutraliteit respecteerde)
GB schorst alle contacten op zal voor Hitler alleen maar meer mogleijkheden scheppen. Hij krijgt hiermee immers volledige vrije hand. Hitler zal derhalve gewoon het Westen binnenvallen om zich voldoende buffer te verschaffen tegen Engeland en de VS indien hij later Rusland binnen zal vallen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 16, 2007 6:21 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
[quote="Wilco_Vermeer"]Lees toch eens een keer door Hitler zelf geschreven geschriften geschreven vanaf 1922.

Misschien moet je dan toch maar gebruik maken van de stiwot actie om het boek van Werner Maser over Mein Kampf dan leer je misschien nog iets


za maart 17, 2007 2:03 pm
Lieutenant Gruber
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Citaat:
Stel nu het volgende voor:

Frankrijk verklaart zich neutraal in een Pools-Duits conflict(het zegt de verdrag op).Groot-Brittanie wilt wel de oorlog verklaren,maar zal het niet alleen doen,dus het schorst alle contacten op.Het verklaart de oorlog wel niet.Polen valt en Hitler is baas over Polen.Wat zou hij nu doen?Toch Fr.en Eng. binnenvallen?Of Rusland al binnenvallen?

Wat denken jullie?


Maar even Leandro's post opnieuw geplaatst, anders dwaalt het toch weer af.
Nogmaals Hitlers keus om naar het Westen aan te vallen stond al vast voor hij Polen binnenviel. Neutraliteit van Frankrijk zal Hitler niet storen, immers Polen was ook neutraal voor hij binnenviel. (Ervaring leert dat hij zonder deze What if ook geen enkele neutraliteit respecteerde)
GB schorst alle contacten op zal voor Hitler alleen maar meer mogleijkheden scheppen. Hij krijgt hiermee immers volledige vrije hand. Hitler zal derhalve gewoon het Westen binnenvallen om zich voldoende buffer te verschaffen tegen Engeland en de VS indien hij later Rusland binnen zal vallen.


Hoewel deze discussie al enkele maanden stil ligt, wil ik als nieuw lid hier toch graag op reageren.
Bovenstaande is niet helemaal correct. Het was Hitler wel degelijk om Lebensraum in het oosten te doen. Polen was hierin de eerste stap, en Rusland (en vooral de Oekraine) was het hoofddoel. Oorlog met het door hem bewonderde Engelse rijk was wel het laatste wat hij wilde.

Bij de aanval op Polen gokter Hitler er op dat hij, net als een jaar eerder bij de annexatie van Tsjechoslowakije, de geallieerden kon overbluffen en zij hun garanties aan Polen niet na zouden komen. Dat bleek een misrekening en daarom werd (met dank aan Von Manstein) Fall Gelb overhaast in elkaar gezet. Tot die tijd bestond slechts het aloude Von Schlieffen plan, welke nauwelijks serieus genomen kon worden omdat het tot in detail bekend was bij de Fransen en Engelsen.

Om terug te komen op de vraag: als Hitler's opzet gelukt was zou hij de handen in het Westen vrij gehad hebben en kon hij al zijn aandacht richten op het oosten. Ik vermoed dat ergens medio 1940 dan Barbarossa van start zou zijn gegaan, waarbij ik overigens waag te betwijfelen of die vervroeging van de campagne tot een beter resultaat geleid zou hebben, maar dat is een ander topic waard...

Een goed boek hierover is "Hitler's War Aims" van Norman Rich.


vr jun 01, 2007 1:37 pm
schinkel1813
Bericht 
Ik denk alleen Rusland. Later misschien het westen, maar in eerste instantie Rusland, als een soort "pre-emptive strike", want vroeger of later had Rusland toch Duitsland aangevallen.


vr jun 01, 2007 9:56 pm
Arwin Rummel
Bericht 
Citaat:
Stel nu het volgende voor:

Frankrijk verklaart zich neutraal in een Pools-Duits conflict(het zegt de verdrag op).Groot-Brittanie wilt wel de oorlog verklaren,maar zal het niet alleen doen,dus het schorst alle contacten op.Het verklaart de oorlog wel niet.Polen valt en Hitler is baas over Polen.Wat zou hij nu doen?Toch Fr.en Eng. binnenvallen?Of Rusland al binnenvallen?

Wat denken jullie?

I] Meer bondgenoten zoeken:
.
In dit geval staat Duitsland virtueel ongestraft, en dat geeft moed aan degene die denken bij de Club te willen horen. VB; Turkije, dat de nederlaag van 1914-1918 nog niet vergeten was. Indien Turkije een bondgenoot is, Griekenland laten bezetten en Syrië. Niets laten blijken tegen hen van een mogelijke inval in Rusland. Spanje en Portugal, ook mogelijke bondgenoten.
.
II] Verdere oorlogvoering:
.
1. Vanaf 01 April 1940: Hongarije, Roemenië en Kroatië veroveren om de olie.
.
2. Vanaf 01 Mei 1940 Slovenië en Servië verder innemen;
.
>a]Slovenië om havens aan de Middellandse zee te hebben.
>b]Servië om de Donau volledig te controleren.
.
3. Vanaf 01 Augustus 1940: Verovering van Denemarken en Noorwegen. Afgrendeling van de Oostzee, en meer havens voor de kriegsmarine in Oostzee en Noordzee.
.
4. Vanaf 01 September 1940: Verovering van Griekenland door de eventuele Turkse bondgenoot.
.
5. Vanaf 01 Mei 1941: Verovering van de Baltische staten, Wit-Rusland, Oekraïne , van de Zwarte zee kust in een straal van 500km, en een corridor naar Azerbaidjan vanaf de Turks-Iraanse grens tot 200 km ten Noorden van de Kaukasus.
.
>a] De Baltische staten om grondstoffen en als buffer tegen de Rote Armee. Ook om de Oostzee verder in te palmen.
>b] Wit-Rusland als bruggehoofd naar het Noorden toe.
>c] Oekraïne om de voedselproducten en de grondstoffen, ook als bruggehoofd naar het centrum en oosten toe.
>d] De corridor naar Azerbaidjan om de vele olie die het gebied rijk is. Zo word de olietoevoer naar het Russisch leger eigenlijk volledig afgesneden.
.
6. Vanaf 15 Augustus 1941: Verovering van de rest van Europees Rusland samen met de Finnen, die in het hoge Noorden Moermansk en Archangelsk voor hun rekening nemen.
.
7. Vanaf 15 April 1942: Verovering van België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Noord-Afrika.
.
8. Vanaf 15 Juli 1942: Veroveringen van Egypte, Palestina en Libanon. Syrië kan genomen worden door de Turkse bondgenoot. Bondgenoot Spanje veroverd Gibraltar.
.
9. Vanaf 01 September 1942: Inname van Iran, Irak en het huidige Koeweit, om geallieerde bevoorrading van olie te voorkomen.
.
10. Vanaf 01 Mei 1943: De slag om Groot-Brittanië, waarbij voor het eerst de Kriegsmarine 'en masse' aantreed. Geruime tijd op voorhand dient Groot-Brittanië omsingeld te zijn door U-boten, om aanvoer van grondstoffen, troepen en oorlogsmaterieel te voorkomen. Ook moet de Britse vloot verhindert worden om uit Scapa Flow te vertrekken.
.
.
III] Noot bij Theorie;
.
A] Ik ben hier NIET eerst uitgegaan van de ideologie, maar wel van de nood aan grondstoffen om oorlog te kunnen voeren, en vooral, om die te kunnen winnen.
.
B] Ik ging er ook vanuit dat in dit geval de bondgenootschappen met Finland, Italië en Bulgarije ongewijzigd blijven.
.
C] Ook is het zo, dat als deze theorie succes kon hebben, 'Der Verrukte Kerl' naar zijn generaals moest leren luisteren, en vooral moest vertrouwen op krachten zoals Rommel, von Manstein en Guderian.
.
D] Ook in rekening genomen, de Blitzkrieg-taktiek en de superieure Duitse tank en vliegtuigtechnologie. In mijn theorie moet de soldaat zeker in de winter heel goed gekleed zijn en voorzien worden tegen de elementen.
.
E] Ik heb sommige tijdstippen veranderd,omdat als mijn bovenstaande noten bij theorie waren nageleefd, het tijdstip van de veroveringen drastisch veranderd zou zijn.
.
F] Wat ik ook bedacht, was dat in dit geval Duitsland waarschijnlijk zolang mogelijk de vrede of eerder schijnvrede zou willen bewaren met beide Groot-Brittanië en Frankrijk.
.
G] Mijn theorie stopt na de verovering van Groot-Brittanië, omdat het dan een open spel word, en tot nu heeft het me reeds 3 uur gekost, om dit epistel te bedenken en uit te schrijven.


do okt 11, 2007 5:08 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
F] Wat ik ook bedacht, was dat in dit geval Duitsland waarschijnlijk zolang mogelijk de vrede of eerder schijnvrede zou willen bewaren met beide Groot-Brittanië en Frankrijk.

Wat mij heeeeel onwaarschijnlijk lijkt en Duitsland in ieder geval (althans bij deze volgorde) dus een twee-fronten oorlog zou moeten voeren..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do okt 11, 2007 9:04 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group