Het is nu do maart 28, 2024 9:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
In het algemeen(Poteau foto's) 
Auteur Bericht
steunwieler
Bericht 
Ik geloof het ook hoor :D

Alleen jammer dat die Josef Priess zo snel stierf hé...
Hij kon niets aan zijn nakomelingen doorvertellen of iets...
Jammer!

Steuner


zo dec 04, 2005 11:35 am
Nicodemus
Bericht 
Dit vond ik trouwens nog op het net, het komt uit Ardennes 1944 Peiper and Skorzeny van Pallud;

Hele lange link

Nick

[Edit Auke]Link ingekort[/edit]


ma apr 24, 2006 3:35 pm
John S.
Bericht 
Nico, ik krijg m niet geopend. Ligt dat aan mijn virusscanner of firewall, of hebben anderen dat probleem ook?


ma apr 24, 2006 6:19 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik krijg 'm ook niet te zien.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma apr 24, 2006 7:32 pm
Profiel
Nicodemus
Bericht 
Oops! Hier is de afbeelding alsnog, gewoon als internetlink, deze zou het wel gewoon moeten doen :wink: .

Hele lange link



Veel plezier :D !

[EDIT barry] Je moet hiervoor wel aangemeld zijn met een google account. [/EDIT]


ma apr 24, 2006 7:42 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
[EDIT barry] Je moet hiervoor wel aangemeld zijn met een google account. [/EDIT]



Ik dacht al, het lukt weer niet ....


ma apr 24, 2006 9:20 pm
steunwieler
Bericht 
Nico, mooie afbeelding...

Steuner

PS 3 Soldaten, 1ste heeft een StG44, 2de MP40 'Schmeisser' en de 3de een M1A1 Carabine(denk ik)


wo apr 26, 2006 4:39 pm
Eberbach
Bericht 
Ben nieuw op dit forum. Heb in '84 het boek van Pallud gekocht en was toen al "gegrepen" door de foto's gemaakt in Poteau. Nu wordt er in sommige berichten verwezen naar deze foto's, maar de links ervan werken niet meer.
Is het mogelijk de foto's op dit forum te plaatsen en dan de namen van de betrokkenen erbij te vermelden, want nu is het niet makkelijk de genoemde namen bij de juiste personen op de foto's te plaatsen (behalve Josef Priess).
Ik zou het in ieder geval op prijs stellen!


za nov 25, 2006 11:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Twee persoonsbeschrijvingen vond ik voor je terug op dit forum Eberbach.

Harro schreef:
Heinz Goltz (SS-Nr. 423 607) werd op 28 juni 1921 in Stade bij Allenstein (Ostpreußen) geboren en nam in 1939 dienst in de Waffen-SS. Hij dient in de Panzerspähzug van de Leibstandarte waaruit eind 1940 de 3. (Pz.Späh.-) Kompanie van de Aufklärungsabteilung ontstaat. In januari 1941 staat hij in de personeelslijsten als Sturmmann in deze Kompanie. Hij maakt de strijd op de Balkan en de aanval op de Sovjet-Unie mee alvorens hij van november 1941 tot en met april 1942 de 7. Kriegs-Junker-Lehrgang aan de Junkerschule Braunschweig volgt. Daarna keert hij als Untersturmführer naar de Aufklärungsabteilung terug en voegt zich als Zugführer bij zijn oude Kompanie, inmiddels door een reorganisatie de 4. (Pz.Späh.-) Kompanie. Na een herstelperiode in Frankrijk vertrekt de divisie naar het Charkow-front waar Goltz op 12 maart 1943 gewond raakt aan zijn scheenbeen als zijn Panzerspähwagen door een Panzerbuks getroffen wordt. Bij Kurks heeft hij, ondanks dat hij nogsteeds Untersturmführer is, de leiding over de hele 4. (Pz.Späh.-) Kompanie en opnieuw raakt hij gewond. Ditmaal op 8 juli bij Mal Majatschki door granaatsplinters in zijn rug en linker arm. Op 30 augustus krijgt Goltz vanwege deze verwondingen het Verwundetenabzeichen in zilver. Niet veel eerder had hij de rang van Obersturmführer gekregen en vanwege zijn post als Kompanieführer verblijft hij van 13 september tot 9 oktober als cursist aan de Kompanieführer-Schule in Versailles. Daarna keert hij terug naar de Aufklärungsabteilung van de Leibstandarte en neemt het bevel over de Panzerspähkompanie weer op zich. Na de vernietigende gevechten in de Oekraïne verblijft de zwaar aangeslagen Leibstandarte in Turnhout in België. Op 6 juni 1944, de dag van de geallieerden invasie in Normandië, vertrekt Goltz naar Duitsland om zijn verloofde Margotte Neuendorf te huwen. Na afloop van zijn verlof vertrek hij op 26 juni spoorslags naar het invasiefront. Na de gevechten in Normandië en de vlucht uit de Falaise Kessel wordt de divisie tot in Duitsland teruggetrokken. Als Ferdinand Oetter begin december bij een luchtaanval omkomt neemt Goltz het bevel over de Stabskompanie over. Deze Kompanie leidt hij in de Ardennen en waarschijnlijk ook in Hongarije. Hij overleefde de oorlog.

Afbeelding


Harro schreef:
Goed, en dan nu een moeilijk geval waarbij na enige uitleg het eindoordeel voor jullie is...

Wilhelm Gilbert werd op 10 april 1924 in Dossenheim geboren. Wanneer hij precies dienst heeft genomen in de Waffen-SS is mij niet bekend. Op 28 februari 1943 krijgt hij het Eisernes Kreuz 2. Klasse als lid van de 3. (le.SPW.-) Kompanie van de Aufklärungsabteilung van de Leibstandarte en op 29 augustus 1943 het Verwundetenabzeichen in zwart. In archiefstukken duikt hij niet vaak op maar er is wel een vroege foto van Gilbert.

Afbeelding

Let vooral op de karakteristieke wenkbrauwen en oogopslag en vergelijk het gezicht met de bekende Rottenführer in de Poteau-foto’s.

Afbeelding

Volgens mijzelf, mijn medeonderzoekers en veteranen is het Gilbert en dat zou niet vreemd zijn. Wilhelm Gilbert voerde het bevel over het I. Zug van de 2. Kompanie van de Aufklärungsabteilung en van deze Kompanie van Obersturmführer Manfred Coblenz is bekend dat het een verkenningsactie helemaal tot aan Sankt Vith ondernam en daarna afboog en via Kaiserbaracke naar Stavelot trok. Op deze route moeten ze achter Kampfgruppe Hansen en andere onderdelen van Schnelle Gruppe Knittel over de weg bij Poteau gereden zijn. Maar het probleem is dat Gilbert ten tijde van het Ardennenoffensief al een Unterscharführer was, één rang hoger dan de Rottenführer kraagspiegels in de foto’s. Wat wel weer klopt is de duidelijk zichtbare Nahkampfspange in zilver op zijn linker borst. Gilbert kreeg op 28 februari 1945 de gouden versie, als één van slechts vier leden van de SS AA 1 LSSAH. Op 6 mei 1945, twee dagen voor de Leibstandarte zich overgaf, kreeg Gilbert het Deutschen Kreuz in Gold. Hij overleefde de oorlog maar is inmiddels overleden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 26, 2006 10:52 pm
Profiel WWW
Eberbach
Bericht 
Erg bedankt! Desondanks is het mij nog niet 100% duidelijk wie dan Gilbert is op de Poteau-foto's. Jammer dat er niet een totaal-overzicht is. En wie is de man met die de patroonband om heeft?

Desondanks stel ik je inspanning op prijs. :arrow: De oorspronkelijke foto's stonden op de website vh museum in Poteau, maar helaas werken de links niet meer.

De andere foto bij het richtingbord is genomen bij Kaisersbaracke. Ik ben daar in 1981 geweest. Toen was er weinig veranderd, nu is die plek onherkenbaar.


zo nov 26, 2006 11:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Heeft weinig inspanning gekost hoor Eberbach. Er is hier indertijd veel tijd ingestoken door forumlid Harro. Helaas is dit het enige wat nog terug te vinden is hierover.

De foto die ontbreekt heb ik gezocht op internet, maar helaas niet kunnen vinden. Mocht ik deze nog tegenkomen dan zal ik deze plaatsen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 26, 2006 11:09 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik heb de foto terug gevonden in de cache van Google. Hij staat er nu tussen. Helaas een heel klein formaat, maar zo is het in elk geval duidelijk welke foto hier bedoeld wordt.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 26, 2006 11:15 pm
Profiel WWW
Eberbach
Bericht 
Top, zo is het al een stuk duidelijker! Top! Dank voor je inspanning.

Weet je ook wie de man is met de patroonband? :?:


zo nov 26, 2006 11:34 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik weet hier niks vanaf, maar volgens Harro is het onbekend wie de man is met de patroonband.

Nog een aanvulling:

Harro schreef:
Afbeelding
Gilbert staat op heel veel foto's. Hij loopt voorop een groepje met een lange Amerikaanse regenjas over zijn uniform. Links van hem in de greppel loopt Priess.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 26, 2006 11:45 pm
Profiel WWW
Eberbach
Bericht 
Ik blijf het ongelofelijke foto's vinden, hoewel ze natuurlijk voor een deel in scene zijn gezet. In die serie hoort ook een foto van 2 personen (pag. 221 linksonder, Battle of the Bulge - Then and Now, Jean Paul Pallud). De persoon links staat erbij in een dun camouflage jack, terwijl de meeste anderen veel beter/warmer gekleed gaan.
Ik vind het knap dat Harro die namen heeft kunnen achterhalen :!: :!:


ma nov 27, 2006 12:02 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group