Het is nu vr maart 29, 2024 2:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
USA vs GB 
Auteur Bericht
broeloe
Bericht USA vs GB
In de ogen van de Amerikanen waren de Engelsen op tactisch gebied niet al te snugger. Hollywood heeft het zelfs verfilmd in "a bridge too far" waarbij een Amerikaan in discussie is met een Britse commandant over de vraag waarom ze niet verder oprukken naar Arnhem.

En ook kapitein Winters heeft niet veel op met de Britse tactiek:
Citaat:
Een paar dagen voordat het regiment naar Zetten was gegaan, werden Winters en nog een paar officieren vooruitgezonden om de ligging van het gebied te bekijken. Toen zij daar waren, lanceerden de Britten een grote aanval op de Duitse stellingen. Winters sloeg het gevecht op veilige afstand met een huiverende fascinatie gade. Een tapijt van Britse troepen met hun soepbordhelmen ontrolde zich achteloos, bijna zorgeloos, over het terrein. De soldaten droegen hun Lee Enfieldgeweren losjes in hun hand; de officieren hielden hun wapens in de holster. Toen het verwachte Duitse vuur losbrandde, werd er niets gedaan om het te ontwijken, niemand zocht dekking. Ze sjokten gewoon verder. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig, dacht Winters. Het tafereel deed hem denken aan een slag uit de Burgeroorlog, waarbij linies soldaten zich over open terrein voortbewogen onder vernietigend vijandelijk vuur ondanks ontstellende verliezen. Het was heel edel, maar ook heel dom. Winters schudde vol ongeloof zijn hoofd bij zoveel gebrek aan tactisch besef en de ogenschijnlijke onverschilligheid voor verliezen bij de Britse bevelhebbers, vooral in het licht van de slinkende Britse reserves aan mankracht.
‘Zoiets had ik nog nooit gezien,’ vertelde Winters later aan Nixon. ‘De moffen hakten hen gewoon in de pan. De hele actie was totaal zinloos.’
Larry Alexander, Biggest Brother


Alleen vraag ik me af: "Hoe schilderen de Britten de Amerikanen af?


ma aug 28, 2006 12:19 pm
zoon van piet
Bericht 
geen idee, ik ken alleen dat Britse gezegde dat de G.I.'s 'overpayed and over here' waren...


ma aug 28, 2006 4:00 pm
broeloe
Bericht 
zoon van piet schreef:
geen idee, ik ken alleen dat Britse gezegde dat de G.I.'s 'overpayed and over here' waren...

and oversexed :wink:

Het Amerikaanse beeld van de Engelsen is denk ik een stereo-type, aangezien de Engelsen toch verschillende veldslagen hebben gewonnen.
Ben toch wel benieuwd als we gewoon kijken naar veldslagen tussen Britten en Duitsers (zonder G.I.'s) wie er dan het beste van af kwam.


ma aug 28, 2006 11:14 pm
Mr_Flibble
Bericht 
broeloe schreef:
zoon van piet schreef:
'overpayed and over here' waren...

and oversexed :wink:


Het weerwoord hierop van de de GIs tegen de Tommies was:
"Underpaid, Undersexed and under Eisenhower"


De Amerikaanse troepen die in Engeland gestationeerd werden voor de invasie in Normandië kregen een pamflet uitgereikt met de gedragsregels tegenover de Engelsen.

Britain Pamflet - van Hardscrabblefarm


di aug 29, 2006 10:58 am
John S.
Bericht 
Boeiende beschrijving van het gedrag van Amerikanen in Engeland gedurende periode voor en na D-Day:

Avenging Eagles: Forbidden Tales of the 101st Airborne Division in World War 2. Redford, MI: Mark Bando, 2006.


di aug 29, 2006 12:13 pm
Johan_81
Bericht 
Mr_Flibble schreef:
broeloe schreef:
zoon van piet schreef:
'overpayed and over here' waren...

and oversexed :wink:


Het weerwoord hierop van de de GIs tegen de Tommies was:
"Underpaid, Undersexed and under Eisenhower"


De Amerikaanse troepen die in Engeland gestationeerd werden voor de invasie in Normandië kregen een pamflet uitgereikt met de gedragsregels tegenover de Engelsen.

Britain Pamflet - van Hardscrabblefarm


Leuk om te lezen zoiets, dat pamflet Britain!


di aug 29, 2006 4:23 pm
Lieutenant Gruber
Bericht 
Feit is wel dat uit veel Duitse (auto)biografieen blijkt dat men veel liever tegen de Amerikanen vocht dan tegen de Engelsen, omdat deze laatsten veel taaier en feller waren.


vr jun 01, 2007 2:49 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group