Het is nu vr maart 29, 2024 12:12 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Bevrijding Zuid-Limburg / 2nd Armored Division in Brunssum 
Auteur Bericht
joost29
Bericht 
Johan, even voor de duidelijkheid: het verhaal in mijn eerste posting (rubriek overige > adoptiegraven ) is niet door Balkoski (ik heb hem op 5 juni 2004 even gesproken in Normandië), maar door Billy Melander, Veteraan, nu 83 jaar oud. Hij heeft (ondanks verbod) een gedetailleerd logboek bijgehouden en put daaruit voor zijn tientallen ontroerende, humoristische en historische verhalen in de 29er. In het onderzoek vorig jaar naar de ingestorte schuilkelder in Siersdorf bleek dat hij na 62 jaar de weg kon beschrijven van Siersdorf Castle (de Kommende) door de dorpsstraat, naar de schuilkelder en vandaar naar een zandgroeve: klopte exact. Een zeer scherp geheugen. Maar zijn interesse gaat nu meer uit naar het afsluiten van losse einden en het vinden van zijn gemoedsrust. En daar helpen we hem graag bij, met onze acties voor Michel Ernst.
Joost


za apr 08, 2006 11:40 pm
joost29
Bericht 
Johan,
Ik heb eens geGoogled naar M26 Pershing, dit is een interessante foto van de "craddle" of de "travel lock" die indirect het ongeluk heeft veroorzaakt: http://ipmslondon.tripod.com/armourreferencearticles/id19.html. Jammer genoeg vind ik geen zijaanzicht van de M26, om te berekenen hoe hoog de monding van het kanon kan komen bij maximale elevatie van 20 graden; aan de hand van de foto's schat ik dit op 3,5 tot 4 m, daarbij opgeteld de hoogte van de dieplader kom je op een kleine 5 m. Het idee is dat we aan de hand van oude foto's van Alsdorf proberen om het ongeval te reconstrueren.
Wat me opvalt is dat de meeste bronnen over "first acceptance" van de M26 in november 1944 spreken: het moeten inderdaad spiksplinternieuwe tanks zijn geweest, en ze waren er al een paar weken, volgens het verhaal van Billy Melander. Ik zal hem (Joseph Balkoski is -nog- niet in dit verhaal betrokken) eens vragen hoe hij kon weten dat het tanks met 90 mm kanonnen waren. Als je ergens een zijaanzicht weet, dan houd ik mij aanbevolen. groet, Joost


vr apr 21, 2006 11:08 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Als reactie op de oorspronkelijke vraagstelling in dit topic kreeg ik de volgende link toegestuurd:

Arno schreef:
Info omtrent o.a. de bevrijding van Zuid Limburg en de 2nd AD kun je vinden op mijn XIX Corps website: http://members.home.nl/alasoe/

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za apr 22, 2006 11:25 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ingezonden reactie:

Citaat:
Hallo Leo, als je op internet zoekt naar: boekscout+jacques+huinck dan zie je de aankondiging van een boek: "Vrolijk zullen we altijd blijven". In dat boek wordt de tweedaagse bevrijding van Bunde uitvoerig beschreven. Ook verhalen over het koloniehuis. Daarna de V1 periode in Maastricht. Wederopbouw, enz. enz.


Het gaat dus om dit boek.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jun 03, 2009 7:13 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group