Het is nu do maart 28, 2024 8:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Malmédy Massacre 
Auteur Bericht
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Malmédy Massacre
Van het weekend ben ik begonnen in een boek over het Ardennen Offensief. Hierin kwam ik een stukje tegen over het Malmédy Massacre. Daarom wil ik graag een qoute uit een oude discussie nogmaals boven water halen.

Kevin schreef:
Ik vraag me naar aanleiding van deze discussie het volgende af: zijn de beweringen die over het Malmédy Massacre in boeken gedaan worden wel allemaal juist? Moeten we de boeken allemaal geloven of kunnen we ons beter afvragen of deze feiten allemaal wel op de waarheid zijn berust?

Twee zaken zijn aanleiding voor mij om een lichte twijfeling te hebben:
1. Leden van de Kampfgrüppe Peiper hebben hun bekentenis gedwongen en onder geweld moeten geven aan de Amerikanen. Dit werd later ook erkend door het militair tribunaal en de doodsstraf werd dan ook omgezet in gevangenisstraf.
2. Verhalen van Duitse veteranen vertellen een ander verhaal, de Amerikanen begonnen met schieten of wilden vluchten. De Duitse soldaten waren onervaren en dachten dat het vuur op hun geopend werd en schoten terug. De situatie escaleerde eigenlijk als het ware.

Ik wil vooral een objectief beeld hebben van het Malmédy Massacre, dat Kampfgrüppe Peiper schuldig was aan diverse oorlogsmisdaden is mij wel duidelijk maar hoe het Malmédy Massacre zich precies afgespeeld heeft, is mij niet helemaal duidelijk. Kent iemand Duitse bronnen die de Amerikaanse feiten bevestigen?


ma mei 31, 2004 10:23 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
In het boek "Ardennen 1944, de geheime oorlog" van Charles Whiting wordt hierover het volgende vermeld:
Terwijl de eerste golf van Peipers Kampfgruppe de heuvel afreed en verdween in de richting van Ligneuville, stopten er twee pantservoertuigen voor de krijgsgevangenen die in rijen in het veld naast Cafe Bodarwe stonden. In een van de voertuigen, dat onder bevel stond van sergeant Hans Siptrott, trok soldaar Georg Flepps, een man van Roemeens-Duitse afkomst, zijn pistool en richtte zorgvuldig.
Hij schoot, en de reden waarom hij dat deed is tot op de dag van vandaag niet bekend geworden. Hij kon niet missen. Onder de Amerikanen bevond zich luitenant tweede klasse Virgil Lary, wiens chauffeur hardop kreunde, naar zijn borst greep en neerviel.

Staan blijven! schreewde Lary.

Te laat. Meer en meer Duitsers openden het vuur. In de deur van het cafe keek Le Joly geschokt toe hoe de krijgsgevangenen in groepjes neervielen. Een machinegeweer begon te ratelen. De overlevenden verbraken het gelid en probeerden te vluchten. De meesten van hen haalden het niet. Ze werden op de vlucht neergeschoten.
Een aantal Amerikanen liet zich automatisch vallen, geraakt of niet. Een van hen was Homer D. Ford van de militaire politie. Onder deze soldaten bevonden zich ook sergeant Ken Ahrens en Samuel Dobyns, een dokter die onderscheiden was wegens het redden van Duitse gewonden onder vuur in Normandie. Er lagen in totaal misschien twintig mannen tussen de doden en stervenden te wachten tot het schieten op zou houden en zij konden ontsnappen. Maar het zag ernaar uit dat er geen overlevenden zouden zijn na het bloedbad bij Malmédy.
Degenen die overleefden, vertelden later dat de Duitsers tussen de mannen doorliepen en elk lichaam een trap gaven. Als de soldaat kreunde schoten ze hem door het achterhoofd. Terwijl ze hiermee bezig waren, lachten ze hardop.



Ps1. De auteur heeft Peiper persoonlijk geinterviewd.
Ps2. Het is niet direct mijn bedoeling nogmaals een discussie op te starten over dit onderwerp, al mag het natuurlijk wel, maar ik denk gewoon dat er verschillende mensen op dit forum vertoeven die het interessant vinden om dit relaas te lezen. En als er reacties zijn, laat ze dan maar gewoon horen.


ma mei 31, 2004 10:23 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Barry, interessante tekst die redelijk goed aansluit bij datgene wat ik over het Malmédy Massacre gelezen heb. Aan de hand van bovenstaande tekst en andere teksten interpreteer ik de massale slachtpartij als een enorm uit de hand gelopen incident. Eén Duitse soldaat opent zonder duidelijke reden het vuur en de toestand escaleert omdat Amerikaanse soldaten proberen te vluchten. Eén ding is mij dan nog niet duidelijk: vermoedelijk opende één Duitser het vuur, maar wanneer werd hij bijgestaan door andere soldaten: voor- of nadat meerdere Amerikanen probeerden te vluchten?

Vanaf het moment dat meerdere Duitse soldaten het vuur geopend hebben, lijkt het alsof de Duitsers op een zekere manier plezier hebben in de door hun aangerichte toestand. Er ontstaat een lacherige sfeer en zelfs nadat alle Amerikaanse soldaten zijn neergeschoten wordt er nog geschoten. Nekschoten bewijzen dat Duitse soldaten Amerikanen bewust van dichtbij hebben neergeschoten.

Waarom er zoveel onduidelijkheid is over dit incident komt vooral door de propaganda van de Amerikanen en de manier waarop Peiper’s mannen zijn verhoord. De Amerikanen bliezen de feiten gedurende de oorlog enorm op en Peiper’s mannen werden gedurende hun gevangenschap gedwongen een bekentenis af te leggen. Geen goede basis voor een correcte geschiedschrijving…


di jun 01, 2004 5:28 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Persoonlijk denk ik het volgende (gebaseerd op de teksten die ik tot nu toe gelezen heb):
Waarschijnlijk zijn enkele Amerikaanse soldaten in paniek geraakt op het moment dat een van hun medegevangen werd neergeschoten. Ook begonnen enkele Amerikanen verwensingen te schreeuwen. Als reactie op dat tumult zijn waarschijnlijk de overige Duitsers gaan schieten.

Het grote voordeel van bovenstaand relaas vond ik dat er namen van zowel Duitsers als Amerikanen worden genoemd. Dit maakt het naar mijn mening direct een stuk geloofwaardiger, en je kunt hier en daar nog wat makkelijker en gerichter zoeken op internet.


Laatst bijgewerkt door Barry op di jun 01, 2004 6:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



di jun 01, 2004 5:34 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
barry schreef:
Persoonlijk denk ik het volgende (gebaseerd op de teksten die ik tot nu toe gelezen heb):
Waarschijnlijk zijn enkele Amerikaanse soldaten in paniek geraakt op het moment dat een van hun medegevangen werd neergeschoten. Ook begonnen enkele Amerikanen verwensingen te schreeuwen. Als reactie op dat tumult zijn waarschijnlijk de overige Duitsers gaan schieten.

Dit lijkt mij inderdaad geloofwaardig. Het volgende citaat komt echter uit "Het Ardennenoffensief - Hitlers laatste hoop" van Robin Cross en heeft een andere kijk op de situatie:

Paniek was er nauwelijks; de Amerikanen dachten dat zij op transport naar het achterland moesten wachten. Ze zouden de kerst als krijgsgevangenen vieren.
Daarop begon het schieten. De soldaten stonden zo dicht op elkaar dat ze in een harmonicagolf neervielen. Eén van de Duitsers gilde: "schiet ze allemaal dood!" en de mitrailleurs op beide tanks gingen tekeer.


Citaat:
Het grote voorbeeld van bovenstaand relas vond ik dat er namen van zowel Duitsers als Amerikanen worden genoemd. Dit maakt het naar mijn mening direct een stuk geloofwaardiger, en je kunt hier en daar nog wat makkelijker en gerichter zoeken op internet.

Nog wat namen uit het eerder genoemde boek:


Majoor Josef Diefenthal - Commandant panzergrenadierbataljon, hij bleef achter ter bewaking van de krijgsgevangenen in halfrupsvoertuig.

Sergeant Kenneth F. Ahrens - overleefde het bloedbad. Twee citaten van hem:

"Ik hoorde ze lopen tussen de jongens die daar lagen. Vanzelfsprekend werd er veel gejammerd en gehuild. Sommige van de jongens waren niet dood. Je hoorde een verdwaald schot hier en een verdwaald schot daar; ze liepen rond om ervoor te zorgen dat er niemand meer was. Iedere keer als ze iemand hoorden kreunen, schoten ze op hem"

"Om de zoveel tijd kwam er een tank of halfrupsvoertuig langs en beschoot ons, gewoon voor de lol. Ik bedoel ze lachten, ze hadden een leuke tijd!"


Kolonel David E. Pegrin - commandant van het 291ste geniebataljon hij bracht rapport uit over de slachtpartij


di jun 01, 2004 5:56 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Vroeg iemand zich al af hoe het mogelijk was dat Virgil Lary tijdens het proces precies wist hoe Georg Fleps eruitzag, ondanks de vaststelling, gedaan tijdens het proces, dat Fleps schoot door een zgn. "pistol port" in de zijkant van de toren en dat over een afstand van ca. 300 meter.

Kunnen jullie iemand die jullie nooit eerder gezien hebben en die 300 meter bij jullie vandaan enkele seconden zichtbaar was achter een luikje van zes bij zes centimeter, anderhalf jaar later zo aanwijzen?


do jun 17, 2004 5:20 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ja, ook bij het proces zijn natuurlijk de nodige vraagtekens te zetten. Zie ook onderstaande.

Citaat:
Na de oorlog werd een rechtzaak gehouden tegen 73 manschappen uit de 1st SS-Panzer Division. Op 16 mei 1946 begon de rechtzaak in Dachau. Niet alleen stonden de mannen terecht voor de 'Malmedy Massacre', zeker ook van tien andere zaken werden de mannen beschuldigd. Over de gehele route die Kampfgruppe Pieper had gevolgd, via Honsfeld, Bullingen, Ligneuville, Cheneux, Stavelot, Trois Ponts, Stourmont, Wanne, Lutrebois en Petit Thier waren uitwassen en excessen uitgevoerd onder de krijgsgevangen maar ook onder de burgerbevolking van België. De verdachten werd moord ten gelaste gelegd op 90 ongeïdentificeerd Belgische burgers en tussen de 538 en 749 niet nader genoemde geallieerde soldaten. Lieutenant Lary identificeerde Georg Fleps die het eerst schot zou hebben gelost nabij Baugnez op de gevangen genomen Amerikanen. Op 16 juli 1945 eindigde de rechtzaak met de ter dood veroordeling 43 Duitsers, 22 levenslang, 2 kregen twintig jaar en vijf mannen kregen ieder 10 jaar. Onder de ter dood veroordeelden waren Fleps en Peiper.


Citaat:
Toen later bekend werd dat de bekentenissen waarschijnlijk onder foltering waren verkregen werd op 14 september van dat jaar alle doodvonnissen omgezet in gevangenisstraf. Op 25 oktober 1955 kwam Dietrich vrij tegen de wensen van Brigadier General McAuliffe (die toen commandant was over het Amerikaanse leger in Duitsland). McAuliffe had daarvoor drie maal de vrijlating tegen gehouden van Dietrich. Joachim Peiper wordt op 22 december 1956 vrijgelaten ondanks protesten van het Amerikaanse Legioen.


In dit topic willen we echter hebben over het 'Malmedy Massacre' en niet over de 'Dachau processen', al staan deze zaken natuurlijk wel met elkaar in verband.


do jun 17, 2004 5:55 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Maar is het niet wat onduidelijk dan? De citaten die Whiting gebruikt komen letterlijk uit de processtukken die later door de senaatscommissie werden afgedaan als "verkregen door gebruik van ongeoorloofde middelen" en uit transcripties van de zaak. Ze komen niet uit gesprekken met Duitse betrokkenen.


do jun 17, 2004 6:01 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
De tekst van Whiting heb ik geplaatst omdat deze tijdens een eerdere discussie over hetzelfde onderwerp nog niet naar boven was gekomen. Op het moment dat ik de tekst plaatste vond ik hem zeer relevant, op dat moment was ik er echter nog niet van op de hoogte dat de tekst afkomstig was uit stukken van het Dachau proces.

Nu ik het wel weet, is het inderdaad nog maar de vraag of de tekst daadwerkelijk relevant is. Overigens vind ik ook gesprekken met Duitse betrokkenen niet per definitie geloofwaardig.


do jun 17, 2004 6:13 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Nee, ik ken zelfs meedere volstrekt ongeloofwaardige Duitse versies van het gebeurde. Maar het is nog vervelender om de Duitse betrokkenen aan het woord te laten zonder dat duidelijk is dat het hier feitelijk om bekentenissen gaat die ze later weer introkken.


do jun 17, 2004 6:32 pm
Harro
Bericht 
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1712&start=45

Timo Worst schreef:
Stijn schreef:
Zoals ik al eerder heb verteld is er een breed onderzoek gedaan door de heer Gerd Cuppens. Hij verteld in zijn boek wie hij allemaal gesproken heeft. Hij spreekt onder andere met Werner Sternebeck, een Duitse militair die ten tijde van en een Amerikaan die ten tijde van de schietpartij neergeschoten is en zich doodgehouden heeft onder de lijken van medesoldaten.
Wat er naar mijn mening is gebeurd, is dat de spitze van een onderdeel van Peipers troepen de plaatselijke Amerikaandse troepen compleet verraste en onmiddelijk vanuit de flank aanviel. Voor de Amerikanen was er geen beginnen aan om weerstand te bieden tegen de hoeveelheid zware tanks en pantservoertuigen.
Zodoende werden er ongeveer 125 Amerikaanse krijgsgevangenen in een weiland bijeengebracht om daar even wacht te houden.
Wat de Amerikanen hier volgens meerdere geïnterviewde Duitse militairen (en ook andere Amerikaanse militairen) deden was dat de wat minder goed bewaakte gevangenen en de dus wat verder staande Amerikanen in het weiland de benen trachtte te nemen. Ze rende naar de bosjes die het weiland waarin zij stonden scheidde van het naastgelegen weiland.
Het eerste schot is naar alle waarschijnlijkheid gelost door Geor Fleps, een Rijksduitser die door het luik van zijn PzkW 4 enkele Amerikanen de benen zag nemen.
Hij schoot met zijn Walther P38 en hierop schopte zijn Panzercommandant (van wie ik nu even alleen de voornaam weet) Hans........ hem waarbij hij zijn schenen gevoelig bezeerde.
Het bevel tot schieten was namelijk niet gegeven.
Hierop zouden andere Duitsers ook zijn begonnen met schieten en zo zou het bloedbad zijn aanvang nemen. Naar ik meen zouden 86 Amerikaanse krijgsgevangenen het leven laten..

...Tsja, die "Panzerkommandant" was dus Hans Siptrott. Het genoemde voorval waarbij Georg Fleps zou hebben geschoten is afkomstig uit de verhoren die in Schwäbisch Hall zijn afgenomen. Van diezelfde verhoren bleek na het proces dat ze verkregen waren doormiddel van ontoelaatbare methoden en dit was de aanleiding tot het ongedaan maken of verminderen van alle straffen. Siptrott leeft nogsteeds en heeft afstand genomen van deze verklaring. Volgens hem heeft niemand uit zijn tank geschoten, ook Fleps niet. Volgens hem zijn de Amerikanen omgekomen tijdens een vuurgevecht tussen de Amerikanen, die, nadat de Spitze vanwege hun orders weer vertrokken was, ipv te wachten op de infanterie van Diefenthal zoals de tankmannen hen had opgedragen, hun wapen weer hadden opgenomen waardoor zij de Duitse infanterie, die via de radio opdracht hadden gekregen de gevangenen af te voeren, totaal verrasten. Zelf hecht ik niet veel waarde aan deze verklaring, oftewel ik geloof er niets van. Toch kan het verhaal over Fleps gewoon niet omdat het veronderstelde, dat hij met een pistool door de nauwe "pistol port" over honderden meters afstand op de gevangenen zou hebben geschoten zonder dat daartoe een order was gegeven, technisch onmogelijk is gebleken.

Meer belang hecht ik aan het onderzoek dat Jupp Steinbüchel, voormalig Oberscharführer in de SS NA 1, na de oorlog op eigen initiatief verrichtte. Hij komt tot de conclusie dat de jonge onervaren Grenadiers die de gevangenen moesten bewaken, in paniek raakten toen enkele Amerikanen op een onbewaakt moment probeerden to ontsnappen of misschien slechts toen er wat beroering in de groep gevangenen ontstond (die groep was veel groter dan het aantal bewakers en kwam daardoor dreigend over). In blinde paniek hebben ze toen geschoten. Dit is een vrij normaal gegeven bij mensen die onervaren zijn en hun zenuwen niet in bedwang hebben. Ze waren banger voor de Amerikanen dan de Amerikanen voor hun. Dit was een tragisch incident maar geen oorlogsmisdaad.
Maar ze wisten dat de oorlog bijna over was en waren bang dat dit ongeluk hen later in moeilijkheden zou brengen. Daarom besloten ze om alle getuigen uit de weg te ruimen. Op dat moment, toen ze de lichamen afgingen en de gewonden en overige overlevenden met een nekschot afmaakten, toen werd het pas een oorlogsmisdaad.
Waren het geharde veteranen geweest dan had niemand het kunnen navertellen. Dan was hun vuur in eerste instantie al nauwkeuriger geweest, waren de vluchtende Amerikanen nooit weggekomen en hadden ze iedereen op het veld omgebracht, ook diegene die zich voor dood hielden. Maar zelfs dit konden de groentjes niet "naar behoren", met als gevolg dat verschillende Amerikanen dit misdrijf overleefden.

Hadden de Amerikanen de moeite gedaan om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, dan hadden ze een hoop misverstanden, leugens en mysteries over Baugnez kunnen voorkomen. Maar het thuisfront wilde wraak en dus was er geen tijd voor een gedegen onderzoek. De aanklagers fabriceerden de order dat de officieren van hoog naar laag een order doorgaven dat er geen gevangenen mochten worden gemaakt. Hierdoor was iedereen die in de Leibstandarte diende plotseling schuldig en met behulp van de in Schwäbisch Hall verkregen "bekentenissen" konden ze het proces snel afronden.
Het gevolg was dat tot op de dag van vandaag de veteranen die meer weten hun mond houden want "iedereen is tegen ze", althans zo voelen zij het. De meeste Amerikanen houden vast aan het verhaal dat iedereen schuldig was en de meeste Duitsers aan het verhaal dat er niet aan de hand was. En de waarheid lijkt verloren.

Overigens, ook het verhaal van de veteraan van Mattie klinkt zeer onwaarschijnlijk. We (ikzelf en enkele bevriende historici) kennen verschillende veteranen, maar de "mysterieuse Amerikaanse eenheid" die aanviel bij Baugnez is nieuw voor onz en klinkt als onzin. Wellicht kan Mattie meer details geven. Het makkelijkste is natuurlijk de naam van deze persoon, maar als dit niet kan is het handig om te weten in welke eenheid deze veteraan diende.

mvg,
Timo


do jun 17, 2004 6:36 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Gustav schreef:
Maar het is nog vervelender om de Duitse betrokkenen aan het woord te laten zonder dat duidelijk is dat het hier feitelijk om bekentenissen gaat die ze later weer introkken.


Inderdaad, helaas wist ik dit niet op het moment dat ik de tekst postte. Bedankt dat je me hierop gewezen hebt.
Mag ik veronderstellen dat "Timo Worst" en "Gustav" dezelde personen zijn?


do jun 17, 2004 6:42 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Overigens, aangezien dit draait om de vraag "wat gebeurde er nu werkelijk bij Baugnez" en "zijn de verschillende verklaringen van Amerikaanse en Duitse getuigen te vertrouwen" blijft deze vraag wel relevant...

Gustav schreef:
Vroeg iemand zich al af hoe het mogelijk was dat Virgil Lary tijdens het proces precies wist hoe Georg Fleps eruitzag, ondanks de vaststelling, gedaan tijdens het proces, dat Fleps schoot door een zgn. "pistol port" in de zijkant van de toren en dat over een afstand van ca. 300 meter.

Kunnen jullie iemand die jullie nooit eerder gezien hebben en die 300 meter bij jullie vandaan enkele seconden zichtbaar was achter een luikje van zes bij zes centimeter, anderhalf jaar later zo aanwijzen?


do jun 17, 2004 6:48 pm
Harro
Bericht 
barry schreef:
Mag ik veronderstellen dat "Timo Worst" en "Gustav" dezelde personen zijn?

...natuurlijk, ik tekende al enkele berichten op dit forum met mijn voornaam (Timo) en wisselde pm's uit met "Kevin" op dit forum, voorzien van de naam Timo


do jun 17, 2004 6:50 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Gustav schreef:
Overigens, aangezien dit draait om de vraag "wat gebeurde er nu werkelijk bij Baugnez" en "zijn de verschillende verklaringen van Amerikaanse en Duitse getuigen te vertrouwen" blijft deze vraag wel relevant...

Gustav schreef:
Vroeg iemand zich al af hoe het mogelijk was dat Virgil Lary tijdens het proces precies wist hoe Georg Fleps eruitzag, ondanks de vaststelling, gedaan tijdens het proces, dat Fleps schoot door een zgn. "pistol port" in de zijkant van de toren en dat over een afstand van ca. 300 meter.

Kunnen jullie iemand die jullie nooit eerder gezien hebben en die 300 meter bij jullie vandaan enkele seconden zichtbaar was achter een luikje van zes bij zes centimeter, anderhalf jaar later zo aanwijzen?


Inderdaad, ik denk dat het feit dat de bekentenissen onder foltering zijn afgenomen wel genoeg zegt over de rechtvaardigheid/ onpartijdigheid van dit proces.


do jun 17, 2004 6:54 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group