Het is nu do maart 28, 2024 10:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pools massagraf in Culemborg? 
Auteur Bericht
sephyr
Bericht Pools massagraf in Culemborg?
http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=0d614a

Aangezien ik in Culemborg woon, en zowel ik als mijn schoonvader hier nooit wat over gelezen, gehoord of gezien hebben, vraag ik me af of er toevallig hier mensen op het forum zitten/lezen die hier meer informatie over kunnen verstrekken.

patrick


vr jun 11, 2004 9:56 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dit bericht stond vandaag in de Gelderlander:
Citaat:
Polen wil informatie massagraf
Door PAUL BOLWERK

CULEMBORG/DEN HAAG - De Poolse ambassadeur dr. Stanislaw Komorowski wil inlichtingen over de mogelijke aanwezigheid van een massagraf van 'Polen' in natuurgebied Het Rondeel bij Culemborg. Mogelijk wordt de Nederlandse regering om een diepgaand onderzoek gevraagd.

"We nemen de zaak hoogst serieus. Als het echt om vermiste en geëxecuteerde Polen gaat, dan moet dat tot op de bodem worden uitgezocht", aldus persattaché M. Dzienicka van de Poolse ambassade in Den Haag.

De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht overweegt een veldonderzoek in Het Rondeel.

Verder kun je twee nieuwsberichten uit De Gelderlander vinden in de rubriek WOII actueel op www.go2war2.nl


vr jun 11, 2004 11:47 am
Profiel WWW
sephyr
Bericht 
Dit artikel kom je in veel dagbladen tegen, maar ik wil meer informatie. Weten mensen hiervan? Wie zijn die Polen? In welke tijd speelde het? Welke Nederlandse eenheid is er bij betrokken etc etc


vr jun 11, 2004 1:07 pm
Erik_C
Bericht 
Zoals je ook al uit de artikelen kan opmaken is er nog vrij weinig bekend over deze zaak. Het is nog geen eens 100% zeker of het om een Pools massagraf gaat. De auteurs van het boek 'Ede in wapenrok' hebben er over bericht, maar diepgaande onderzoeken zullen er nog niet zijn geweest.


vr jun 11, 2004 2:59 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Kort verslag van wat ik hier tot nu tot over gelezen heb:
- Ede, 10 mei 1940
- Omstreeks 14.00 uur melden burgers het landen van parachutisten bij de Panoramahoeve
- Op een gegeven moment naderden daar een dertigtal vreemde figuren in stalkleding, deels met kaalgeschoren hoofden, deels zonder schoenen. Na aanhouding vertelden zij uit Duitsland ontvluchte Polen te zijn, die via Utrecht naar Engeland wilden. Zij zijn onder geleide van een detachement pioniers naar Maarsbergen gemarcheerd, om vervolgens per auto naar Culemborg te worden gebracht. Wat er daarna met hen gebeurde is nimmer duidelijk geworden, en lijkt een geheimzinnige zaak. Daar de vijand op diverse plaatsen in Nederland vermomde overvalcommando's op bijna soortgelijke wijze heeft ingezet, lijkt het vrijwel zeker dat de zogenaamde Polen in werkelijkheid Duitse agenten zijn geweest.

Tevens heb ik eens een foto gezien van de groep "Polen", maar deze kan ik zo snel niet vinden.


Bron: o.a. E.H. Brongers


vr jun 11, 2004 4:39 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Een andere bron:

Citaat:
---- BEGIN
BRON: Gelderlander

CULEMBORG - Deserteurs van het Nederlandse leger zouden ooggetuige zijn geweest van de executie, mei 1940, van 21 Polen in natuurgebied Het Rondeel. Althans dat beweert Jan van Alphen, amateur - historicus uit Deil.


"Drie Nederlandse militairen hebben omstreeks 12 of 13 mei 1940 21 Polen geëxecuteerd en begraven in natuurgebied Het Rondeel, nabij Culemborg. De Polen zijn omgebracht in de buurt van landhuis De Bol.

"Neergelegd met drie karabijnen en twee revolvers. Op de vlucht neergeschoten. Tijdens hun transport van Culemborg naar landhuis De Bol, het toenmalige buitenverblijf van de Jezuïeten.

"Ze konden daar niet naar binnen, want de deur was gebarricadeerd. De Polen werden onrustig. Ze probeerden hun bewakers te overmeesteren en te ontvluchten. Waarna een bloedbad volgde."

Het is een verslaglegging van Jan van Alphen, amateur-historicus uit Deil. Het gaat volgens hem onbetwistbaar om een oorlogsmisdaad. Keiharde bewijzen heeft hij niet. Zijn vrij gedetailleerde beschrijving van de vermeende massa-executie is naar eigen zeggen gestoeld op een tiental getuigenissen.

Van Alphen: "Van deserteurs van het Nederlandse leger en enkele inwoners van Beusichem en Culemborg. Anonieme getuigenissen. De deserteurs willen hun naam en rang niet prijsgeven. Uit vrees voor strafrechtelijke vervolging voor hun vlucht uit het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog."
----EIND.


Blijft natuurlijk de vraag of het Polen of Duitsers waren..


vr jun 11, 2004 5:05 pm
Profiel
Philip,ABRG
Bericht 
Is wel een beetje vreemd, op TV Gelderland zei van Alphen dat er geen getuigen waren gevonden en nu zegt hij weer dat hij een tiental getuigenissen heeft, ook wel vreemd dat er nooit iets naar boven is gekomen, want schijnbaar had Van Alphen deze informatie al,maar nu pas na de publicatie mee naar buiten komt.
Ben het met Eric.C eens, er is geen goed onderzoek geweest, zijn het wel Polen of zijn het Duitsers, is er uberhaupt wel een massagraf, want als ze er nog liggen moet iemand ze toch begraven hebben, beetje raar verhaal, eerst zien dan geloven.


vr jun 11, 2004 8:34 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Inderdaad een beetje een raar verhaal. Overigens was het verhaal al veel langer bekend, al tientallen jaren zelfs, maar er is nooit uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Ik vind het erg jammer dat het hele verhaal nu zo opgeblazen wordt. Natuurlijk is het goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, ook al is het al zolang geleden. Wel vind ik het jammer dat van Alphen zijn conclusie (een oorlogsmisdaad) trekt zonder keiharde bewijzen.

Ik ga het boek zeker bestellen. Dit om het complete verhaal van van Alphen eens te lezen, maar ik vind het nu eigenlijk al ongeloofwaardig.


vr jun 11, 2004 9:40 pm
Profiel
Jurrie
Bericht 
Het waren iig Polen, en het leek alsof ze Duitsers waren en daarom zijn ze neergeschoeten....

Jurrie


ma jun 14, 2004 12:59 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Jurrie schreef:
Het waren iig Polen, en het leek alsof ze Duitsers waren en daarom zijn ze neergeschoeten....

Jurrie


Zoals uit vele bronnen blijkt is het nog helemaal niet zeker dat het inderdaad Polen waren. Vele deskundigen denken zelfs dat het inderdaad Duitsers van Bataillon nr. 800 zijn geweest.


ma jun 14, 2004 6:02 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb een andere versie die ik helaas niet met bronnen kan staven.
Bij de inval in Polen hebben Duitse Geheime eenheden van de SS in Poolse uniformen een overval gepleegd op een Pools radiostation. Bij deze actie hebben zij concentratiekamp gevangenen meegevoerd als dekmantel. Deze gevangenen waren gekleed in een Pools uniform en zijn terplekke doodgeschoten zodat het leek of een groep Poolse militaire het radiostation hadden binnengevallen. In het radiostation werd vervolgens een anti Duitse uitzending gehouden die mede aanleiding was voor deinval in Polen.

Mijn theorie is dat een aantal Duitse militairen dan de Einzatsgruppen of van de Kompagnie Brandenburg een groep Polen heeft gebruikt als dekmantel om ver de Grebbelinie binnen te trekken. Toen ze zijn ontdekt hebben ze uiteindelijk de Polen om het leven gebracht. Wellicht waren hier ook NSB gezinde politieagenten bij betrokken. Het kunnen dus wel degelijk Polen izjn geweest, maar ik zou de conclusie niet willen trekken dat ze door Nederlanders zijn gefussilleerd zoals de schrijvers op basis van onvolledige informatie blijkbaar wel hebben gedaan.

De waarheid kan alleen aan het licht komen na uitgebreid en diepgaand onderzoek.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 14, 2004 7:18 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:

Mijn theorie is dat een aantal Duitse militairen dan de Einzatsgruppen of van de Kompagnie Brandenburg een groep Polen heeft gebruikt als dekmantel om ver de Grebbelinie binnen te trekken.

Maar met welk specifieke doel dan?

Aangezien de Nederlandse autoriteiten weinig schijnen te willen onderzoeken vind ik het een beetje lijken alsof ze iets in de doofpot willen stoppen. Ik kan me er alleen niet veel bij voorstellen wat voor schandaal zelfs nu nog niet aan het licht mag komen.


ma jun 14, 2004 8:45 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nederland heeft de Bergings en identificatiedienst opdracht gegeven onderzoek te doen. Lijkt me wel serieuze aandacht. Deze diesnt is 1 van de beste ter wereld.

Met welk doel? Deze eenheden zijn overal ingezet met als doel strategische punten te bezetten voor aankomst van de hoofdmacht. Diverse van dergelijke eenheden zijn opgepakt en diversen zijn ook geslaagd in hun doel. Lees ieder willekeurig boek over de meidagen er maar op na.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 14, 2004 8:48 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Nederland heeft de Bergings en identificatiedienst opdracht gegeven onderzoek te doen. Lijkt me wel serieuze aandacht. Deze diesnt is 1 van de beste ter wereld.

Maar de afgelopen 60 jaar is er geen serieus onderzoek naar gedaan als ik het goed heb begrepen. Dat vind ik vreemd en daarbij zet ik mijn vraagtekens.

Maar er kunnen vele redenen zijn waarom dit niet is onderzocht en een doofpot affaire hoeft het dus niet perse te zijn.


ma jun 14, 2004 9:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De afgelopen 60 jaar is er ook helemaal niets bekend gemaakt wat te onderzoeken viel over deze zaak. Er is zoveel vergeten uit die tijd en er is zoveel niet bekend geworden.
Nu wordt er iets gedaan en dat vind ik heel wat belangrijker dan alles wat er wellicht ooit niet gedaan is.
L:aat ze maar snel aan het werk gaan en snel duidelijkheid scheppen over identiteit. De diverse historici hebben daarna tijd zat om overal in te gaan wroeten. Ik hoop alleen dat er dan zorgvuldiger met beschuldigingen wordt omgegaan dan nu al is gebeurd.
Ik bedoelde namelijk dat de schrijvers wel heel snel de Nederlanders hebben beschuldigd, terwijl de toedracht nog geenszins duidelijk is. Als Nederlanders in de meidagne iets hebben misdaan moet dat boven water komen en dient Nederland de verantwoording daarvoor te nemen, maar pas dan als de feiten bekend zijn en niet eerder in mijn ogen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 14, 2004 9:15 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group