Het is nu do maart 28, 2024 4:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Poteau 1944... 
Auteur Bericht
IA002
Bericht 
niet 9.SS ?


di mei 31, 2005 8:43 pm
Harro
Bericht 
Nee


di mei 31, 2005 8:46 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Na lange tussenstop... Gustav, als je nog meer personen hebt... Ik vind het razend interessant! :o

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr sep 09, 2005 11:40 pm
Profiel
Grebbeberg.nl
Bericht 
Gustav schreef:
Goed, en dan nu een moeilijk geval waarbij na enige uitleg het eindoordeel voor jullie is...

Wilhelm Gilbert werd op 10 april 1924 in Dossenheim geboren. Wanneer hij precies dienst heeft genomen in de Waffen-SS is mij niet bekend. Op 28 februari 1943 krijgt hij het Eisernes Kreuz 2. Klasse als lid van de 3. (le.SPW.-) Kompanie van de Aufklärungsabteilung van de Leibstandarte en op 29 augustus 1943 het Verwundetenabzeichen in zwart. In archiefstukken duikt hij niet vaak op maar er is wel een vroege foto van Gilbert.

Afbeelding

Let vooral op de karakteristieke wenkbrauwen en oogopslag en vergelijk het gezicht met de bekende Rottenführer in de Poteau-foto’s.

Afbeelding

Volgens mijzelf, mijn medeonderzoekers en veteranen is het Gilbert en dat zou niet vreemd zijn. Wilhelm Gilbert voerde het bevel over het I. Zug van de 2. Kompanie van de Aufklärungsabteilung en van deze Kompanie van Obersturmführer Manfred Coblenz is bekend dat het een verkenningsactie helemaal tot aan Sankt Vith ondernam en daarna afboog en via Kaiserbaracke naar Stavelot trok. Op deze route moeten ze achter Kampfgruppe Hansen en andere onderdelen van Schnelle Gruppe Knittel over de weg bij Poteau gereden zijn. Maar het probleem is dat Gilbert ten tijde van het Ardennenoffensief al een Unterscharführer was, één rang hoger dan de Rottenführer kraagspiegels in de foto’s. Wat wel weer klopt is de duidelijk zichtbare Nahkampfspange in zilver op zijn linker borst. Gilbert kreeg op 28 februari 1945 de gouden versie, als één van slechts vier leden van de SS AA 1 LSSAH. Op 6 mei 1945, twee dagen voor de Leibstandarte zich overgaf, kreeg Gilbert het Deutschen Kreuz in Gold. Hij overleefde de oorlog maar is inmiddels overleden.


Gustav, allereerst een groot compliment voor je gedegen kennis en het uitdragen ervan. Heel bijzonder!

Toch een puntje van kritiek. Ik kan me heel slecht voorstellen dat Gilbert de man is op de onderste foto. Zijn gezicht is qua vorm, neus en karakteristieken totaal verschillend. Als je vooral naar de neus en het stuk tussen neus en mond kijkt dan moet het haast om een andere persoon gaan.


za sep 10, 2005 3:20 pm
Harro
Bericht 
...


za sep 10, 2005 3:25 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Kijk eens goed! De afstand tussen je neus en mond verandert niet, en een duidelijke diepe en lange dent (deuk) verdwijnt ook niet. Daarnaast is het gezicht ronder en staan de ogen anders t.o.v. de neus. De neus is breder en ronder. Dat zijn zaken die niets hebben uit te staan met stress en ontbering ben ik bang. Trouwens, de wenkbrauwen waar je naar verwijst lijken ook niet op elkaar. Ik kan het niet anders zien helaas.


za sep 10, 2005 3:30 pm
Dogster
Bericht 
Vergis je niet dat z/w foto's behoorlijk kunnen vertekenen, ook qua contrast.
Zie zeker overeenkomsten.


za sep 10, 2005 4:19 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Prima dat je overeenkomsten ziet; ik zie vooral essentiele verschillen. Of vertekenen z/w foto's ook qua verhoudingen? Kijk ook eens naar de lippen. Vol en rond onder, dun en hoekig boven. De hele neus/mond verhouding is anders, de kinvorm is anders, eigenlijk is elk essentieel neusdetail verschillend. Dat heeft heel weinig met contrast te maken, maar vooral met het feit dat dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid twee verschillende personen zijn. Gustav merkte zelf als extra detail op dat de rang anders is ... Ik vind dat je dan eerder de mening moet aanhangen dat het waarschijnlijk andere personen zijn, dan dat je zonder duidelijke motivatie stelt dat het waarschijnlijk een en dezelfde persoon betreft. Maar dat is een wetenschappelijke benadering. Ieder staat het vrij op Gustav's redenatie af te gaan.


za sep 10, 2005 4:24 pm
geert
Bericht 
Ik vond toen ook al dat er te veel verschillen zijn, daarom is het volgens mij goed mgl. dat grebbeberg gelijk heeft.
Wenkbrauwen, neus,mond komen weinig of niet overeen
Ogen,kin wel.
Dit doet natuurlijk geen afbreuk aan Gustav zijn werk.


za sep 10, 2005 4:54 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
geert schreef:
Dit doet natuurlijk geen afbreuk aan Gustav zijn werk.


Absoluut mee eens


za sep 10, 2005 4:55 pm
Harro
Bericht 
...


za sep 10, 2005 5:06 pm
dude
Bericht 
ja echt heel interessant maar kan iemand mij uit leggen of een site geven waar ik te weten kan komen wat voor soldaat een kradschuts was?


za sep 10, 2005 7:50 pm
Harro
Bericht 
...


za sep 10, 2005 9:36 pm
Harro
Bericht 
...


zo sep 11, 2005 12:30 am
Grebbeberg.nl
Bericht 
Gustav. Volgens mij sla je nu een beetje door. Niet voor het eerst, als ik de meeste discussies hier volg. Maargoed, ieder zijn toonsoort.

Wetenschappelijk benadering betekent dat zolang zaken niet bewezen zijn of zeer aannemelijk een open eind wordt gehandhaafd. Dan laat men een conclusie achterwege, en stelt dat onvoldoende aanwijzingen voorhanden zijn dat een positieve of overwegend positieve conclusie wordt getrokken. In het onderhavige geval is m.i. absoluut niet te stellen dat dit waarschijnlijk een en dezelfde persoon is. Dan is de conclusie gerechtvaardigd dat als je stelt dat het waarschijnlijk wel een en dezelfde persoon is, dat dit een onwetenschappelijke benadering is. Dat heeft niets met jouw of mijn achtergrond te maken, maar met de modus operandi.

Het verbaast voorts dat ik niet zo stellig mag doen op basis van twee foto's en jij klaarblijkelijk wel. Dat is niet erg logisch. Ik ontzeg je overigens helemaal geen rechten, maar bestrijd slechts dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt stellen dat de beide foto's van een en dezelfde persoon zijn. Je hebt daarvoor geen enkel aannemelijk bewijs geleverd, en verwijst naar elementen (oogopslag, wenkbrauwen) waarvan ik zeg dat ze bewijsbaar (zie foto's) niet kloppen. Daarnaast heb ik wel minstens drie punten die aannemelijk maken dat de foto's niet overeenkomen. Wat de ogen betreft erken ik dat deze - vooral qua contouren en vochthuishouding in het omliggende weefsel, kunnen veranderen door ontbering en stress. Dit geldt echter nooit voor de gezichtsverhoudingen. Iedere anatoom-patholoog kan je dat vertellen. De afstand neus-mond is duidelijk sterk verschillend, net als de vorm van de mond en lippen. Voorts is de kin anders, en is vooral het volledig ontbreken van de smalle en lange indentatie tussen neus en mond een argument om je stelligheid te doorbreken.

Ik kom in mijn activiteiten veel met veteranen in aanraking. Het is heel opvallend hoe veel fouten zij juist maken in feiten en weetjes. Dat is helemaal niet onlogisch, al is het alleen al door de delta tijd tussen toen en nu. Als ik veteranen foto's voorleg van bv een sectie, en ik vraag naar namen, dan constateer ik vaak dat ze daarover uiteenlopende antwoorden geven. Logisch hoor, want als je mij een klassenfoto van vroeger voorlegt zou ik hetzelfde hebben. Pas geleden had ik toevallig hetzelfde bij de hand toen ik een foto van mijn eigen peloton van vroeger zag en iemand verkeerd identificeerde. En mijn legertijd is pas 20 jaar achter me. Ik verklaar dus geen veteranen voor gek. Sterker, ik heb er veel respect voor. Zelfs voor SS veteranen.

Gustav, je bent een zeer enthousiast kenner, en ik heb veel respect voor met name je kennis en informatie over de Waffen SS. Toch zou ik je willen aanraden een tikkeltje anders om te gaan met opbouwende replieken die je van mensen ontvangt. Trots zijn mag natuurlijk, maar het is niet verstandig in uitwisselingen inzake feitjes en weetjes zo geergerd en persoonlijk mensen aan te vallen. Dat siert niet. Ik denk dat ik niet de enige ben die respect heeft voor je kennis. Laat dat dan prevaleren ...


zo sep 11, 2005 10:15 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group