Het is nu do maart 28, 2024 8:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Overleven, hoe doen ze dat 
Auteur Bericht
Merkava
Bericht Overleven, hoe doen ze dat
Is het toeval dat bepaalde militairen(front linie) de oorlog overleven, hebben zij een tactiek ontwikkeld die maakt dat ze het strijdtoneel nagenoeg (fysiek) ongeschonden verlaten.

Heeft het iets te maken met intelligentie, hebben zij een bepaalde survival strategie ontwikkeld, bijvoorbeeld door zich veelvuldig te verplaatsen, of door aanvallen anders op te zetten?

Iemand enig idee ?


zo nov 28, 2004 10:58 pm
geert
Bericht 
verstand op 0 loopt waarschijnlijk meestal slecht af vermoed ik, maar ik had er vandaag nog over met mijn buur: "Niet twijfelen" is waarschijnlijk een overlevings-voordeel ,gekoppeld met de nodige dosis geluk (mijn bescheiden mening)


zo nov 28, 2004 11:28 pm
broeloe
Bericht 
Er is een gezegde die luid: "oorlog is een harde leermeester".
dat geldt ook voor de frontsoldaat, die op ervaring heeft geleerd te overleven.
Het moge duidelijk zijn waarom veteranen geen vriendschap meer sloten met rookies.
Er komt ook een dosis geluk bij kijken: een blindganger die bijvoorbeeld niet ontploft, een kogel die door een windvlaag afwijkt ....
Een ander element is mischien wel de zesde zintuig. Daar zijn verhalen genoeg over; bijv. een soldaat die een schuttersputje graaft (waar hij geruime tijd mee bezig is), maar wanneer hij erin zit hem een beklemmend gevoel omvat. Hij besluit een nieuwe te graven. Die nacht krijgen ze een artillerie aanval, en u raadt het al: in zijn oude schuilplaats is alleen een granaattrechter te zien :mrgreen:

Bovendien namen de veteranen ook geen onnodige risico's.


di nov 30, 2004 1:30 am
Leo
Bericht 
Training,training en nog eens training.De best getrainde troepen hebben de meeste kans op overleven.En de beste training is de aangeleerde kennis te toetsen aan de werkelijkheid,maw,in de strijd.
Het is een citaat van O.Bradley geloof ik:Een oude soldaat is een goede soldaat,anders was hij geen oude soldaat.

...-


di nov 30, 2004 2:24 am
Harro
Bericht 
Broeloe: http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=1752

We wachten al enige tijd op je reactie.


di nov 30, 2004 8:55 am
Frank
Bericht 
Militairen krijgen meer en meer ervaring en het is statistisch bewezen dat verreweg de meeste slachtoffers onder de 'groentjes' vallen.

De oorzaken die ik zelf heb gelezen uit ooggetuigen verslagen zijn:
(dit zijn maar enkele oorzaken)
- Groentjes voelen zich sterk en onkwetsbaar (soort gevoel van misplaatste veiligheid) doordat ze denken, 'mij overkomt niks'. Veteranen hebben dermate veel meegemaakt dat ze dit gevoel meestal niet meer hebben.

- Sommige militairen nemen het iets minder nauw met dekking zoeken en de diepte en plaats van hun schuttersputje. Zij zijn vaak de eersten die uitvallen, waardoor de 'veteranen' vrijwel altijd die personen zijn die wel precies in hun dekking zijn en hun schuttersputje ondanks de extra moeite liever nog 10cm dieper graven dan voorgeschreven.

- Frontsoldaten leren aan de hand van het geluid en suizen van artilleriegranaten de zwaarte van het type en zelfs redelijk in te schatten of de inslag wel of niet in de buurt zal zijn, waardoor ze op tijd dekking zoeken. (Voorbeeld uit een biografie: Veteraan + Groentje kwamen in een mortierbeschieting terecht. De eerste granaat sloeg ver voor ze in, de tweede granaat ver achter ze, hierop ging de veteraan in dekking, het groentje niet omdat de granaten zo ver weg waren. Het derde salvo lag vlak bij hen en het groentje had geen dekking gezocht en werd zo een casualtie, terwijl de veteraan weet dat die eerste 2 salvo's vaak te ver naar voren en daarna te ver naar achteren liggen, waardoor het derde vaak 'dekkend' ligt)

- Veteranen weten bij een aanval uit ervaring hoe ze zo kunnen aanvallen dat ze zich zo min mogelijk bloot geven en wanneer ze in dekking moeten gaan. Dit horen ze vaak aan omgevingsgeluiden zoals het fluiten van kogels.

- Veteranen weten bij verdedigen wat een ideaal moment voor een vijandelijke aanval is, kan strijdkreten van vijand en omgevingssignalen als vijandelijke commando's, fluitjes etc. herkennen en weet bijvoorbeeld dat een inleidende artilleriebeschieting voor een aanval een ander karakter heeft dan een willekeurige artilleriebeschieting.

Dit zijn slechts enkele redenen waarom veteranen minder snel uitvallen dan groentjes.


di nov 30, 2004 4:53 pm
Jesper
Bericht 
Om even in te haken op je eerste punt Frank, Burgett beschrijft in zijn eerste boek al de bekende soldaten anecdote dat twee soldaten bij hun training verteld wordt door hun commandant dat het als de strijd aanvangt mogelijk de laatste keer is dat ze hun buurman zullen terugzien, waarop de betreffende soldaten denken: "Zo jammer, ik mocht mijn buurman wel..."

Geeft maar weer eens aan hoe zeer de mens in een paradigma van onoverwinnelijkheid leeft.


di nov 30, 2004 5:36 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Ik vraag me af wie van de heren ervaring heeft in oorlogsgebied. Feit is dat training je helpt maar je valt terug op drills. Die gaan verder dan de training. Verder is er nog een factor namelijk geluk! Ik ben zelf ooit een mijnenveld ingeslipt en miste wonder boven wonder al die dingetjes. Daarna is het knikkende knieen en bijna broekplassen. Geluk dus!! De slachtoffers hebben overigens met enige regelmaat de andere kant van het verhaal ondervonden namelijk pech!


vr feb 18, 2005 11:49 pm
Harro
Bericht 
Ton, is het vandaag "haal-alle-oude-topics-uit-de-motteballen-dag"?


vr feb 18, 2005 11:51 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Nee kerel, meer Ton heeft weer eens tijd om over alle topics te surven dag!! Sorry was effe tijdje met ander dingen bezig.


za feb 19, 2005 12:08 am
Harro
Bericht 
Ik had al zo'n vermoeden 8)


za feb 19, 2005 12:09 am
Ton Heerschop
Bericht 
Leuk maar dit soort opmerkingen mogen ook naar mijn email hoor!!


za feb 19, 2005 12:26 am
Danny Wennekes
Bericht 
't is heel simpel...

training is heel belangrijk en ook een gezonde voorzichtigheid komt ten goede aan je overlevingskanen, maar als je een kogel of een granaat met je naam erop hebt.....is 't afgelopen. Oftewel, zonder geluk vaart niemand wel.


za feb 19, 2005 9:21 am
Grubbelt
Bericht 
easy training hard war, hard training easy war.
voorzover er te spreken is van easy war.
en ik denk dat ervaring hebben het beste is. De israelische piloten zijn ook de beste ter wereld omdat ze gevechtservaring hebben.
Weten waar je mee bezig bent en je gezonde, ervaren verstand gebruiken.

Verder sneuvelen heel veel jonge nieuwe soldaten domweg omdat ze twijfelen of ze wel schieten zullen. Iemand doodschieten is niet zomaar iets. Het kan voor jonge mensen wel zo lijken maar is absoluut niet zo. Die seconde twijfel kan je je leven kosten. Ervaren soldaten hebben die twijfel niet meer.

Groet, Grubbelt


vr apr 22, 2005 7:56 pm
Tyrant
Bericht 
Easy war? Geluk speelde inderdaad een hele grote rol. Ook al was je zo hard getraind, niemand kan een granaat terugkoppen, een mortier opvangen, of iets dergelijks. Alleen in 1-1 gevechten hielp je ervaring je. Voor de rest was het gewoon puur geluk. Ook de beste soldaten stierven.


vr apr 22, 2005 8:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group