Het is nu do maart 28, 2024 2:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Studie- en Levende Geschiedenisgroep Burger Bevolking 40/45 
Auteur Bericht
marloes
Bericht Studie- en Levende Geschiedenisgroep Burger Bevolking 40/45
Voor een ieder die ons nog niet kent even deze introductie!

De Studie- en Levende Geschiedenis Groep Burgerbevolking 1940/1945 heeft als doel op evenementen in binnen- en buitenland mensen te informeren over de Tweede Wereldoorlog en dan met name het lot van de Nederlandsche Bevolking.

Wij denken dat er leukere en interessantere manieren bestaan om op een educatieve wijze bezig te zijn met het verleden dan alleen maar musea te bezoeken en boeken te lezen. Wij denken dat wij het publiek beter een idee kunnen geven van onze geschiedenis door ze te laten zien, horen, ruiken en zelfs proeven hoe het toen was.
Dit doen wij door de mensen van toen als het ware 'na te spelen', een soort straattheater. In authentieke kleding lopen wij rond op Historische en educatieve evenementen, het publiek kan ons van alles vragen en zelfs in onze tassen en koffers kijken. Het lijkt alsof er een film word opgenomen waar de bezoeker gewoon door heen kan lopen, alsof het publiek in een tijdmachine is gestapt.

De leden van onze groep nemen een rol aan van iemand uit de jaren 1940-45, een huisvrouw, een scholier, een agent, een soldaat of een evacuee.
Zo hopen wij mensen een beter inzicht te geven in hoe het was om de oorlog mee te maken.
Bovendien hopen wij zelf op deze manier ook veel meer te leren over die periode, de dingen die je niet vind in geschiedenisboeken.
Wij zijn tenslotte ook een historische studiegroep.
Hoe smaakt bijvoorbeeld soep van bloembollen, hoe voelt het om op een fiets met houten banden te fietsen, allemaal dingen die wij ons afvragen maar die je niet leert op school.

Op deze website kunt u meer te weten komen over wie we zijn en wat we precies doen;

http://www.joeri.net/4045

Afbeelding


wo jan 19, 2005 3:22 am
geert
Bericht 
Prachtig, jullie groep straalt werkelijk de sfeer 40-45 uit, de foto's uit jullie album kunnen zo weggeplukt zijn uit een echt fotoalbum uit die tijd, bestaat een soortgelijke groep in Belgiƫ ook?


wo jan 19, 2005 9:26 am
marloes
Bericht 
Er zijn geloof ik wel levende geschiedenisgroepen in Belgie maar ik denk niet dat er burger levende geschiedenisgroepen zijn.
Zoek maar eens op internet met reenactment belgie of levende geschiedenis belgie en je zult wel wat militaire groepen vinden.


wo jan 19, 2005 11:15 am
Onyx
Bericht 
Interessant! Ik had de site en de foto's zo'n beetje bekeken. Maar zit ik gisteravond te kijken naar een engelse docu op Discovery over het Nederlands verzet, wie komen in verschillende settings langs: Marloes en haar 'familie'!!

Ik heb meteen een goed beeld gekregen van wat jullie doen: erg leuk! (al is 'leuk' niet echt het goeie woord er voor)


za jan 22, 2005 10:37 am
marloes
Bericht 
Gisteravond??
Ik dacht woensdag


za jan 22, 2005 1:31 pm
Desiree
Bericht 
Op de Discovery channel word alles tot 6 keer toe herhaald.
Wat was de naam van het programma, leuk voor anderen om te weten als ze willen kijken.


za jan 22, 2005 1:39 pm
marloes
Bericht 
Ja dat weet ik, maar woensdag was de premiere van aflevering 6 van de serie dus het verbaasd me dat ze 2 dagen later al weer zover zijn.
Daarnaast staat het niet in de tv gids, ik denk dat er een vergissinkje is gemaakt.
Anyway, de serie heet;
Europe's Secret Armies: Resisting Hitler
Over het verzet in een aantal landen tijdens de oorlog, wij zijn de laatste aflevering in de serie.


za jan 22, 2005 1:43 pm
Onyx
Bericht 
Hm ja, het is me te laat daarom had ik idd de aflevering van woensdag opgenomen en vrijdag bekeken: Secret armies of the low countries


zo jan 23, 2005 4:15 am
marloes
Bericht 
Volgende maand wordt de aflevering al weer herhaald.


vr feb 18, 2005 4:31 pm
Warfare7
Bericht 
Ik vind het gewoonweg schitterend !
Het lijkt wel pure nostalgie naar het onbekende !


vr feb 18, 2005 8:00 pm
marloes
Bericht 
Vanaf vandaag hebben we een nieuw, beter internet adres;
www.nederland4045.nl
Van de gelegenheid hebben we gelijk gebruik gemaakt om de stijl iets aan te passen, wat up te daten, etc.
U zijt allen uitgenodigt de site te bezoeken!


ma maart 28, 2005 5:21 am
marloes
Bericht 
Vanaf vandaag houden de leden van onze groep ook een Weblog bij, hier kunt u lezen over onze onderzoeken, ervaringen, evenementen, etc, etc.

http://nederland4045.web-log.nl

Het weblog is ook te bereiken via de site;

www.nederland4045.nl


di mei 31, 2005 12:29 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group