Het is nu do apr 18, 2024 1:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Hommages aux héros americains in Bastogne 
Auteur Bericht
Hans22
Bericht Hommages aux héros americains in Bastogne
LUXEMBOURG

Hommages aux héros américains



Les habitants de Bastogne et les autorités belges ont rendu samedi hommage aux soldats américains ayant combattu lors de la «Bataille des Ardennes», la dernière grande offensive de l'Allemagne nazie déclenchée en décembre 1944.


La neige, tombée dans la nuit, recouvrait la petite ville ardennaise, épicentre il y a 60 ans de l'un des épisodes les plus sanglants de la Seconde Guerre mondial. Une centaine de vétérans américains étaient présents lors du dépôt de gerbes organisé dans la matinée devant le monument érigé à la mémoire du général George Patton.

A la tête de la 3e armée américaine, Patton avait libéré Bastogne le 26 décembre 1944 alors que la ville était assiégée par les Allemands depuis le début de l'offensive dix jours plus tôt.

En présence de la petite-fille du général, Helen, des soldats américains et des enfants de la région ont formé deux rangées le long de l'allée menant au monument. L'hymne national américain a été salué par des applaudissements et par les « merci » des spectateurs.

Une cérémonie similaire s'est déroulée en hommage au général Tony McAuliffe, qui, encerclées avec ses hommes dans Bastogne, avait rejeté un ultimatum allemand par un « Nuts! » (Allez au diable!) resté célèbre.

Nous n'oublierons jamais votre courage et votre héroïsme, pouvait-on lire sur une grande banderole portée par deux jeunes filles sur la place du centre ville qui porte aujourd'hui le nom de McAuliffe.

Six mois après le débarquement allié en Normandie du 6 juin 1944, Adolf Hitler avait lancé une contre-attaque majeure à travers la Belgique pour regagner le port stratégique d'Anvers et isoler les armées alliées engagées aux Pays-Bas.

A cinq heures et demie du matin, le 16 décembre, 220.000 soldats allemands attaquant sur un front de 120 kilomètres prenaient par surprise les 70.000 américains stationnés dans les Ardennes. Durant plusieurs jours, les colonnes blindées SS devaient percer les défenses américaines, exécutant au passage des dizaines de civils dans plusieurs villages.

Rapidement, les Allemands encerclaient Bastogne, principal noeud de communication de la région. Le commandant allié suprême, le général Eisenhower, décidait alors d'envoyer la 101e division aéroportée de Patton, stationnée à Reims (est de la France), pour sauver la ville.

Ca a été un enfer d'un bout à l'autre, se souvient Mitchell Kaidy, un vétéran de 79 ans, venu se recueillir à Bastogne. Nous avons été transporté sur 350 kilomètres dans des camions découverts, puis on nous a lâché dans la forêt. Il y avait énormément de neige. Nous avons dû creuser constamment des trous pour nous protéger du froid et des bombardements.

Environ 80.000 soldats américains furent tués, blessés ou portés disparus durant de sanglants combats, parfois à l'arme blanche, qui devaient durer jusqu'à la fin janvier 1945. Les pertes allemandes furent environ deux fois plus importantes. Quelque 2.500 civils devaient également laisser leur vie dans un bataille qui allait accélérer la chute du IIIe Reich.

Durant les cérémonies samedi, une prise d'armes, en présence du roi Albert II, devait être suivie d'un grand spectacle historique dans le centre ville où des milliers de personnes étaient présentes depuis le début de la journée malgré la neige qui avait recommencé à tomber (D'après AFP)


Source: Le Soir de Belgique - 18.12.2004, 15:31


za dec 18, 2004 8:02 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Beste Hans22,
gelieve een vertaling van dit artikel in het Nederlands of het Engels naar mij toe te sturen, veel mensen op dit forum spreken namelijk geen Frans. Om deze reden sluit ik dit topic dan ook, want:
- op het Nederlandse gedeelte van dit Forum spreken we Nederlands;
- op het Engelse gedeelte van het Forum spreken we Engels.

Voor Frans is dus geen plaats. Graag een vertaling, anders zal deze post binnenkort verwijderd worden.


za dec 18, 2004 8:08 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
barry schreef:
Om deze reden sluit ik dit topic dan ook, want:
- op het Nederlandse gedeelte van dit Forum spreken we Nederlands;
- op het Engelse gedeelte van het Forum spreken we Engels.

Ik zie in dat deze stelling enige uitleg behoeft omdat in de discussies natuurlijk verschillende malen gebruik is gemaakt van Duitse maar ook Franse teksten. Ik zal de stelling dan ook enigszins moeten afzwakken.

Natuurlijk mogen Duitse en Franse teksten in discussies ter illustratie worden gebruikt mits daarbij een vertaling of uitleg wordt geplaatst. Waar het mij hier echter om gaat is dat de openingstekst van dit topic een Franse tekst is zonder enige vertaling of uitleg waardoor, wanneer hierover een discussie zou ontstaan, deze discussie slechts voor een klein deel van de forumbezoekers toegankelijk zou zijn.

Ik zal het bericht dan ook laten staan om zodoende de Franssprekenden onder ons de mogelijkheid te geven dit te lezen. Om een discussie toe te staan is het mijns inziens echter nodig dat er een vertaling of uitleg wordt gegeven.

Natuurlijk kunnen de overige moderators mij overrulen, ik zal dit besluit dan ook aan hen voorleggen.


za dec 18, 2004 11:15 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Vertaling van de Franse tekst door [USER] Mario, waarvoor onze dank:

Citaat:
LUXEMBURG

Eerbetoon aan de Amerikaanse helden



De inwoners van Bastenaken en de Belgische overheidsinstanties hebben zaterdag een eerbetoon gebracht aan de Amerikaanse soldaten die gevochten hebben tijdens de “slag om de Ardennen”, het laatste grote offensief van Nazi-Duitsland, dat in december 1944 losbarstte.


De tijdens de nacht gevallen sneeuw bedekte het kleine Ardeense dorp dat 60 jaar geleden het middelpunt vormde van een van de bloedigste hoofdstukken van de Tweede Wereldoorlog. Een honderdtal Amerikaanse veteranen was ‘s ochtends aanwezig bij het neerleggen van het bloemstuk voor het ter ere van generaal George Patton opgerichte monument.

Patton stond aan het hoofd van het 3de Amerikaanse leger dat Bastenaken op 26 december 1944 bevrijdde terwijl de stad al vanaf het begin van het offensief, 10 dagen eerder, door de Duitsers werd belegerd.

In aanwezigheid van Helen, de kleindochter van de generaal, vormden de Amerikaanse soldaten en kinderen uit de streek twee rijen langs de gang die naar het monument leidt. De toeschouwers applaudisseerden en betuigden luidop hun dank toen het Amerikaanse volkslied weerklonk.

Een gelijkaardige ceremonie vond plaats ter ere van generaal Tony McAuliffe, die samen met zijn manschappen was omsingeld in Bastenaken en een Duits ultimatum verwierp met het befaamd gebleven « Nuts! » (Loop naar de pomp!).

”Wij zullen nooit uw moed en heldhaftigheid vergeten” stond te lezen op een groot spandoek dat twee meisjes droegen op het stadsplein dat vandaag McAuliffeplein heet.

Zes maanden na de geallieerde landingen in Normandië op 6 juni 1944 lanceerde Adolf Hitler een grote tegenaanval doorheen België om zo de strategische haven van Antwerpen te bereiken en de geallieerde legers die zich in Nederland bevonden, te isoleren.

Op 16 december vallen 220.000 Duitse soldaten om half zes ’s morgens aan over een front van 120 kilometer en verrasten de 70.000 in de Ardennen gelegerde Amerikanen. Ze executeerden daarbij in verschillende dorpen tientallen burgers.

De Duitsers omsingelden al snel Bastenaken, het belangrijkste verkeersknooppunt van de streek. De geallieerde opperbevelhebber, generaal Eisenhower, besliste daarop de in Reims (in het oosten van Frankrijk) gelegerde 101ste luchtlandingsdivisie van Patton te sturen om de stad te redden.

Het was van begin tot einde de hel herinnert Mitchell Kaidy zich, een veteraan van 79 jaar oud die in Bastenaken kwam bezinnen. We werden 350 kilometer ver vervoerd in open vrachtwagens en daarna in het bos gelost. Er lag enorm veel sneeuw. We moesten voortdurend gaten graven als bescherming tegen de koude en de bombardementen.

Ongeveer 80.000 Amerikaanse soldaten werden gedood, gewond of als vermist opgegeven tijdens de bloedige gevechten die tot eind januari duurden en waarbij soms met het blanke wapen werd gevochten. De Duitse verliezen waren ongeveer tweemaal zo hoog. Er vielen ook zowat 2.500 burgerslachtoffers in een slag die de val van het IIIe Reich zou bespoedigen.

Tijdens de plechtigheden zaterdag was er eerst een wapenschouw in aanwezigheid van koning Albert II, en daarna een groot historisch schouwspel in het stadscentrum, waar zich sinds de ochtend duizenden mensen ophielden, ondanks de sneeuw die opnieuw begon te vallen (naar AFP)


Bron : Le Soir (Franstalige Belgische krant) - 18.12.2004, 15:31
Vertaling : [USER] Mario


za jan 01, 2005 10:00 pm
Profiel
Hans22
Bericht 
Mag ik Mario ook even bedanken voor zijn uitstekende vertaling.
Ik heb daar namelijk niet de tijd voor gehad toen ik artikel publiceerde.
Zo kan iedere deelnemer aan het forum het dus lezen, ik wacht nog steeds op foto's van onze Belgische en Luxemburgse vrienden.
Prettige zondag en een goed begin van het nieuwe jaar, het oude jaar liep op een diep tragische manier.
Morgen hervat ik mijn beroepswerk weer na van 10 dagen vakantie te hebben genoten en zal dus weinig tijd hebben om op werkdagen aan het forum deel te nemen.
Hartelijke groeten en Gelukkig Nieuwjaar aan allemaal.

MVG :)


zo jan 02, 2005 10:26 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group