Het is nu do maart 28, 2024 3:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Afscheidsbrief 
Auteur Bericht
veenhuizen
Bericht Afscheidsbrief
ik heb een afscheids brief van een oom van mij in mijn bezit.
Deze brief is geschreven op 23.12.42 in WOLFENBUTTEL ,nu wil ik graag weten of er in die plaats een gevangenis is, of is geweest.
Wel ben ik er achter gekomen dat er in de buurt een kamp heeft gezeten (kamp -Heerte) wellicht heeft hij daar gezeten.
Kan iemand mij helpen met de volgende vragen.
Welke dag was het op 23.12.42
Waar kan ik iets vinden op internet over dit kamp / gevangenis.
Zijn daar nu nog graven aanwezig?


ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, e.veenhuizen te apeldoorn


wo okt 20, 2004 7:02 pm
dvdhoven
Bericht 
Ik ben even aan het Googelen geweest en in Wolfenbüttel was een gevangenis. Strafgefängnis zoals de Duitsers, die noemden. In deze gevangenis was een executiegebouw, waar ter dood veroordeelden werden geëxecuteerd dmv een guillotine.

Zie deze Duitse link:
http://www.vernetztes-gedaechtnis.de/la ... chtung.htm

Ook deze link geeft nog wat interessante infofrmatie; in Wolfenbüttel waren ook Nacht und Nebel gevangenen gevangen gezet en van hen is een aantal daar ook geëxecuteerd:

http://www.gelderblom-hameln.de/zuchtha ... xkurs.html

En op deze link is een contact adres in Wolfenbüttel te vinden
http://www.mj.niedersachsen.de/master/C ... _I693.html

En op deze link is wat meer over graven ter plaatse te vinden:
http://kath-kirche-wolfenbuettel.de/Arc ... tatte.html


do okt 21, 2004 6:12 pm
veenhuizen
Bericht 
Beste dick ik wil je bedanken voor je mail.
Ik zal de links nalezen en hoop dat ik meer te weten kom wat er met mijn oom is gebeurd en waar zijn laatste rustplaats is.
Je hebt het in je bericht over (nacht und nebel ) gevangenen wat is dat?

Met vriendelijke groet e.veenhuizen.


do okt 21, 2004 9:48 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: afscheids brief
veenhuizen schreef:
Welke dag was het op 23.12.42


Laat ik dan de makkelijkste vraag pakken:
23 december 1942 was een woensdag.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do okt 21, 2004 10:13 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Nacht und Nebel:

Citaat:
Dit waren met name verzetsmensen uit Noorwegen, Frankrijk en Nederland. Het was de bedoeling van de SS deze gevangenen radicaal te laten verdwijnen door hen te fusilleren zonder een spoor achter te laten.


Bron: www.dodenakkers.nl


do okt 21, 2004 10:31 pm
Profiel
dvdhoven
Bericht 
barry schreef:
Nacht und Nebel:

Citaat:
Dit waren met name verzetsmensen uit Noorwegen, Frankrijk en Nederland. Het was de bedoeling van de SS deze gevangenen radicaal te laten verdwijnen door hen te fusilleren zonder een spoor achter te laten.


Bron: www.dodenakkers.nl


Dat fusilleren is een beetje te kort door de bocht.
Als van een gevangene vaststond dat hij gefusilleerd moest worden, werd dat meestal vrijwel direct gedaan.
Bij Nacht und Nebel gevangenen was dat niet geval. Bij hen moest nog een oordeel geveld worden.
Een aantal Nacht und Nebel gevangenen heeft de oorlog overleeft. Een overlevende, Floris Bakels heeft er een boek overgeschreven.

Op deze pagina staat een stukje dat beter weergeeft wat Nacht und Nebel gevangenen waren:
http://users.pandora.be/amarcord/selys/ ... html#nebel

Ik vraag me namelijk af, waarom uw oom, ik neem aan Nederlander in Wolfenbüttel is terecht gekomen. Nacht und Nebel zou een verklaring kunnen zijn.


vr okt 22, 2004 7:21 am
veenhuizen
Bericht 
Mijn oom was inderdaad nederlander maar werkte in duitsland.
Hij was wat ik weet rond de 26 jaar.
Na een avond in een duits cafe kreeg hij ruzie met duitse soldaten ,
daar aan overleden 1 of 2 soldaten.
Hiervoor kreeg hij de dood straf.

Met vriendelijke groet e. veenhuizen.


vr okt 22, 2004 9:22 pm
dvdhoven
Bericht 
Ja, dan is het duidelijk. Toch ben ik er wat stil van en weet eigenlijk geen goede reactie te geven. Het Nazi regime was hard erg hard.

Ik hoop dat u verder komt met uw onderzoekingen. Veel succes erbij.


vr okt 22, 2004 9:27 pm
Jesper
Bericht 
Nacht und nebel betekende letterlijk dat gevangen in mist opgingen... Floris J. Bakels beschrijft dit in zijn gelijknamige boek zeer duidelijk. De gevangene moesten verdwijnen, zonder één spoor achter te laten!

Oeps, stond al vermeld, zal voortaan beter lezen :-)


Laatst bijgewerkt door Jesper op ma okt 25, 2004 11:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



za okt 23, 2004 12:23 am
veenhuizen
Bericht 
Beste Jeroen bedankt voor het uitzoeken van de datum 23-12-42.
Alleen nu heb ik op internet een stuk gelezen, dat heet (levend begraven).
Daar staat dat er op alleen op dinsdagen werd geexecuteerd.
Maar 23-12-42 was een woensdag.
De puzzel word er niet makkerlijker van.

Met vriendelijke groet E. Veenhuizen.


ma okt 25, 2004 8:30 pm
S.A.S
Bericht 
kan zijn dat hij op woensdag de brief heeft geschreven en de dinsdag erna vermoord is.....waarschijnlijk is het iets waar je nooit een antwoord op zal vinden, denk k


zo nov 21, 2004 8:41 pm
veenhuizen
Bericht afscheids brief
De brief van mijn oom is 1 uur voor zijn executie geschreven in Strafgefängnis van Wolfenbüttel waar nu een klein museum is.
Ik heb daar een brief heen gescheven met mijn vragen erop.
Ik weet nu waar hij begraven is het graf is er nog.
Ook heb ik een dokument van zijn 'overlijden' gekregen met datum en tijd van executie erop.
Ik moet er nu erachter zien tekomen waar hij terecht heeft gestaan en in welke plaats dit is geweest.
Dus wie kan mij helpen.

Met vriendelijke groet VEENHUIZEN


di nov 23, 2004 2:01 am
ErnstJan
Bericht 
'gelukkig'weet je nu dat hij daar begraven ligt, zal wel een geruststelling zijn.


di nov 23, 2004 10:58 am
veenhuizen
Bericht 
Ben op een dood spoor terecht gekomen, maar wil het nog een keer vragen weet iemand waar ik in duitsland moet informeren om er achter tekomen waar mijn oom terecht heeft gestaan.

Met vriendelijke groet Veenhuizen


vr aug 12, 2005 8:22 pm
johannes1
Bericht 
als het echt een NN-geval is word dit moeilijk, maar je weet de datum en tijd waarop hij is overleden en als ik me goed herinner verdwenen NN-gevangene gewoon in de mist en werd er niks van vernomen


vr aug 12, 2005 8:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group