Het is nu vr maart 29, 2024 1:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hoe Groningen streed 
Auteur Bericht
Eisbein
Bericht Hoe Groningen streed
In 1993 tijdens familiebezoek in Groningen had ik een excuus om er even tussenuit te gaan met de bedoeling bij de plaatselijke tweedehands boekwinkeltjes iets van mijn interessegebied te vinden.
Andere regio ander aanbod was/is mijn mening. In een zeer rommelig winkeltje lag tussen een stapel “ongeregeld” een titel die magisch op mij inwerkte.

De titel: “Hoe Groningen streed”, Provinciaal gedenkboek van het verzet 1940-1945.--- J. Niemeijer`s Uitgeversmaatschappij, Groningen.
Met op 26 blz. de foto’s en bijschriften van 416 niet normaal gestorven verzetslieden.
De verkoopprijs Fl. 200,-- was zeer hoog, vond ik. Mijn vraag naar het waarom werd door de oude eigenaar schichtig afgedaan met een nietszeggende frase.

Terug in familiekring waaronder ook enige niet spraakzame oud-verzetsmensen, kwam uiteindelijk de oorzaak van deze hoge prijs naar voren.
Ofschoon er veel vraag naar het boek was kon het niet herdrukt worden, want dan zouden diverse foto’s niet meer afgedrukt kunnen/mogen worden.

Foto’s van verraders uit eigen kring en dat zou voor de betreffende nabestaanden te pijnlijk zijn.
Om wie of wat het ging bleef onbesproken.
Via een ander kanaal kwam ik in het bezit van dit vraagtekens verwekkend boek. De tekstinhoud maakte mij ook niet veel duidelijk.

TOTDAT…. ik verleden week Deel 2: Daders, kocht van de 3-delige serie “Het Scholtenhuis 1940-1945. Drs. Monique Brinks, Uitg. Profiel.
Daarin wordt in hoofdstuk 7, V-mensen, het geval Geessien Bleeker uitgebreid behandeld.

En toen vielen alle boeven en helden op hun plaats.

Het was mij tijdens het lezen van het proces d.d. 13 februari 1946 voor het Bijzonder Gerechtshof Leeuwarden, met mijn strikt vertrouwen in de rechtelijke onpartijdigheid , zonder twijfel duidelijk geworden dat Bleeker aan alle verraad schuld had.
Nu, na een grondig onderzoek door drs. Brinks , blijkt anders.

Geesje, roepnaam, was geen lieverdje en had veel op haar geweten, maar het verraad van het aanloopadres voor het verzet Turfsingel 51a was te danken aan verzetsmensen.

Voor Geesje was de waarheid in deze wel belangrijk omdat het een grote rol speelde bij de bepaling van haar veroordeling tot de doodstraf.

Tijdens het proces wilde het Hof daaraan geen aandacht schenken. Zelfs getuigen, zowel van de goede alsook van de foute kant die de waarheid wilden zeggen werden genegeerd, niet gehoord.

Het intrekken van de afgedwongen bekentenis inclusief de omstandigheden waaronder deze tot stand kwam kreeg geen enkele kans. En dat was nogal pittig geweest.

Dagenlang achtereen verhoor met slaag en marteling.
Op een stille plek aan haar enkels opgehangen aan een fruitboom, vraag na vraag, klap na klap en brandende sigaretten die op haar voeten, benen, armen en borst worden uitgedrukt door Viëtor en Bert Dijkstra in tegenwoordigheid van Anne de Vries die op zeker moment wel ingrijpt.

Als het door haar niet meer uit te houden is gaat zij een verhaaltje vertellen om rust te hebben. Een bekentenis ?
Maar Barbertje (Geesje) moest hangen en werd een draai aan gerechtigheid gegeven.

In het kort, Geessien Bleeker werd veroordeeld tot de doodstraf, kreeg in cassatie levenslang, daarna vermindering van straf tot 23 jaar en sterft te Emmen op 13 maart 2011 in de ouderdom van 90 jaar.

BIJZONDER GERECHTSHOF LEEUWARDEN (Tweede Kamer), 13 Febr. 1946.
(Mrs. Jhr. Feith, de Jong, Bolkestein, Kol. Hotz, Kol. Camerling Helmolt).
Doodstraf uitgesproken tegen een vrouw wegens verraad van drie illegale werkers, die allen werden gearresteerd en van wie twee den dood vonden.
Beroep op overmacht door dwang of bedreiging verworpen.
(B.B.S. art. 26.)
Procureur-Fiscaal Bijzonder Gerechtshof Leeuwarden tegen Geessien Bleeker, kantoorbediende, wonende te Delfzijl, thans verblijvende in het Huis van Bewaring te Groningen.
Enz. Etc..


vr okt 11, 2013 11:19 am
Eisbein
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Beste Ikagami.

Er staat geen foto van Ludzerd Hoks in het boek deel 2 van Drs. Brinks.

Succes gewenst met zoeken.

Groet van Eisbein.


do okt 31, 2013 2:39 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Op dit moment lees ik 'De Jacht op het verzet', waar het Scholtenshuis ook in voorkomt.
Bijzonder interessant. Jouw tekst geeft weer genoeg inspiratie om verder te lezen over
het Groningse (ook al kom je dus niet makkelijk aan de boeken).
Geeft niks, uitdaging is leuk, komt vast goed. Bedankt voor het plaatsen :D

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr nov 01, 2013 7:21 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Heer Gerrit uit Drenthe.

Het door u genoemde boek De Jacht op het Verzet is door verschillende dames geschreven onder redactie van Ad van Liempt.

Dat er zo nu en dan niet dieper gegraven is blijkt uit wat op bladz. 63 en 64 staat. De confrontatie tussen het verzet en de Landwacht en het in brand steken van de boerderij van de Boer.

De aanleiding daartoe is het verraad door een kleine zoon van één van de deelnemers.

Die wou graag iets hebben maar kreeg het niet.

Na zijn hele leven daarmee geworsteld te hebben bekende hij op zijn sterfbed wat hij gedaan had.

Bijzonder triest.

Groet.


za nov 02, 2013 5:10 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Gewoon Gerrit hoor :wink: Reden te meer als ik jouw woorden lees, om achter die boeken aan te gaan.

Waar ik benieuwd naar ben, weet u toevallig of in die boeken een passage voorkomt over 8 april 1945, toen twee groepen verzetsstrijders vanuit het Scholtenshuis naar Norg zijn vervoerd per vrachtwagen? In Bonhagen en de Oosterduinen zijn ze geëxecuteerd en in een massagraf begraven.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo nov 03, 2013 3:51 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Gerrit.

In het eerste deel over het Scholtenhuis met de titel "Daden" komen deze fusillades voor, inclusief de 19 slachtoffernamen.

Soms kan ik een scan maken, maar in dit geval loop ik te duidelijk tegen "Alle rechten voorbehouden" aan.

Als u lid bent van een openbare bibliotheek dan hebben zij dit boek misschien in hun collectie.

Als u één bepaalde naam zoekt dan kan ik dat eventueel nakijken.

Groet.


zo nov 03, 2013 4:43 pm
ruud (rjajo)
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Hier zijn 10 namen :

8 April 1945, In de Roeghoorn (Oosterduinen), Norg:

+ B A K K E R, Gerrit, 30-01-1921, Leeuwarden. (“Piet Stavast”).
Eikenstraat 38, Eindhoven.
Radio-telegrafist bij Phillips Eindhoven.
Ongehuwd.
Gereformeerd
O.D.
06-02-1945, op de boerderij van Westerdijk tijdens Duitse inval.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Middelstum, Gr., Vak 4, Rij 4, Nr. 19.
E.v.G. V-410.
+ B E R G S M A, Sietse Hendrik Willem, 10-09-1901, Uithuizermeeden. ("Siert")
Uithuizermeeden.
Commies ter secretarie.
Gehuwd.
L.O. Uithuizermeeden/O.D.
26-02-1945, t.g.v. arrestatie in O.D.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Uithuizermeeden, Gr., Rij 6, Nr. 18.
E.v.G. V-788.
+ D E N K E M A, Douwe, 16-02-1891, Surhuizum,.
Opende Gemeente Grootegast.
Veehouder.
Gehuwd, 2 kinderen.
L.O.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
N.H. Begraafplaats in Doezum, Gr., Rij 13, Nr. 21.
E.v.G. V-812.
+ D R E S S E L H U I S, Hendrik Frans, 03-03-1902, Nieuweschans.
Smid.
L.O. Hoogezand-Sappemeer / I.D.
20-02-1945, t.g.v. arrestatie in I.D.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Nwe. Gem. Begraafplaats in Nieuweschans, Gr., Vak U, Nr. 4.
E.v.G. V-464.
+ G E R N A A T, Bernard Theodoor, 28-11-1917, Groningen.
Boterdiep 11, Groningen.
Vertegenwoordiger.
Verloofd.
Verzetstrijder.
17-03-1945 door de S.D.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Noorderbegraafplaats in Groningen, Vak 1, Rij 10, Nr. 30.
E.v.G. V-828.
+ H U I N I N G A, Hendrik Tjapko, 10-12-1910, Hoogezand.
Groningen.
Winkelier.
Ongehuwd.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Zuiderbegraafplaats in Groningen, Vak 4, Rij 46, Nr. 50.
E.v.G. V-534..
+ K A M M I N G A, Jan, 27-09-1915, Wildervank. ("Johan")
Winschoten.
Controleur bij een accountantsdienst.
Ongehuwd.
L.O. Winschoten / I.D.
12-02-1945, t.g.v. andere arrestatie.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Nwe. Begraafplaats in Wildevank, Gr.
E.v.G. V-551.
+ K R U I T B O S C H, Dirk, 21-06-1920, Deventer. (09-04-1945 ?)
Tuinbouwstraat 29 a, Groningen.
Leerling M.T.S.
Ongehuwd.
Verzetstrijder.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Part. Begraafplaats Steenbrugge in Diepenveen, Nr. 2998.
Herbegraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 1087.
E.v.G. V-578.
+ N A G E L jr., Hendrik, 16-12-1905, Meppel. ("Spijker")
Molenweg 12, Haren.
Directeur.
Gehuwd, 4 kinderen.
L.O. Nw.-Overijsel / Groep De Groot.
21-02-1945, in Groningen i.v.m. zender.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Gem. Begraafplaats Eshof in Haren, Gr., Vak X, Nr. 15.
E.v.G. 855.
+ W E S T E R D IJ K, Bene Roelof, 15-06-1909, Leens. ("Berend")
Uithuizermeeden.
Landbouwer.
Weduwnaar.
L.O. Uithuizermeede / O.D.
06-02-1945, i.v.m. O.D. werkzaamheden.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Oosteinde Gr., Vak G.
E.v.G. 756.

Meer namen zijn mij niet bekend of het moet zijn de executie van 08-04 te Peest (10 personen) of 08-04 (10 personen) te Anloo.
Verder ben ik wel benieuwd naar die andere 9 personen.

Groet Ruud


zo nov 03, 2013 7:04 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Ruud, ontzettend bedankt! Die personalia heb ik dan alvast. De monumenten heb ikzelf gefotografeerd (maar ze staan ook wel op traces of war). Op de monumenten staan alleen voorletters en achternaam. Ik heb een stukje geschreven over beide incidenten, naar aanleiding van wat mijn pake (Jans Kruize) mij als kleine jongen hierover geëmotioneerd vertelde. Hij was betrokken bij het schoonmaken van de lijken en hun identificatie (oa door middel van tonen van kledingstukken en door mijn pake gemaakte foto's aan nabestaanden). Dit heeft hem (en mij) enorm geraakt. Voor mij was het de eerste keer in mijn leven dat ik een man zag huilen.

Het verhaal heb ik al meerdere keren gewijzigd, ook wordt het steeds groter. De historische vereniging is nu druk doende 22 dozen aan fysiek dossier te digitaliseren. Ik ben uitgenodigd hiernaar te komen kijken. Hopelijk levert dit ook de nodige informatie op. Mocht het een mooi compleet verhaal worden, dan is het misschien wel wat voor traces of war, of gotowar. Maar zover is het nog lang niet (al is dat wel mijn streven).

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo nov 03, 2013 9:02 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
De andere namen zijn inderdaad die van Peest. Bonhagen ligt tegen Norg aan (maar de plaats waar het is gebeurd ligt tussen Norg en Peest in.
Staat in het boek ook de reden van deze 'grote opruiming' op het moment dat het iedereen al duidelijk moet zijn geweest dat de oorlog over was?
De Franse Amherst para's waren al in Peest en Huisterheide (hemelsbreed op enkele kilometers). Hitler schijnt iets gezegd te hebben over 'verzetsstrijders die de vreugde van de bevrijding niet mee zouden mogen maken'. Of dit zo is (en of dat bij deze 2 acties van toepassing was) kan ik helaas nergens vinden). Onder de doden waren overigens ook enkele niet verzetsstrijders.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo nov 03, 2013 9:28 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Gerrit.

De lijst van rjajo verschilt nogal met die in het boek.

Maar daar ga ik niet over redetwisten.

Het lijkt mij beter als die Historische vereniging waar u over sprak dat Scholtenboek deel 1 aanschaft of inziet.

Succes met verder zoeken.


zo nov 03, 2013 10:21 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Ruud bedankt! Het verschil kan erin zitten dat op de monumenten alleen de verzetsstrijders staan.
Onder de doden waren ook zwarthandelaren en een persoon die voor de bezetter bij gevangenen in de cel werd geplaatst om zo als 'medegevangene' informatie los te krijgen. De namen van hen worden dus niet genoemd op de monumenten.

Waar ik wel benieuwd naar ben is; geeft het boek informatie over het 'waarom' of info over de betrokkenen die de executies uitvoerden?

Ik ga zeker verder zoeken en verwacht veel van het dossier dat Historische Vereniging Norch aan het digitaliseren is.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma nov 04, 2013 2:35 pm
Profiel
ruud (rjajo)
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Ik heb deze namen zelf opgezocht in diverse publicaties en archief onderzoek dus NIET uit het boek over het Scholtenhuis.

Voor de volledigheid zijn hier ook nog de namen van de personen uit Peest:

8 April 1945, Oude Asserweg, Peest, Dr.:

+ B E N N I N K, Hendrik, 20-08-1921, Assen.
Hoofdvaartweg 53, Assen.
Ongehuwd.
Leerling Machinist.
Verzetstrijder.
Begraven:
Zuiderbegraafplaats in Assen, Dr., Rij A 2, Nr. 5.
E.v.G. Niet Genoemd.
+ B E R G, Willem Jelle, 03-05-1898, Sappemeer.
Landbouwer.
Gehuwd, 9 kinderen.
Gereformeerd.
L.O. Hoogezand-Sappemeer / O.D.
01-04-1945, t.g.v. arrestatie in O.D.
Begraven:
Bijz. Begraafplaats in Sappemeer, Gr., Rij 3, Nr. N.
E.v.G. V-787.
+ B O S S C H E R, Arent, 12-03-1906, Nieuwolda.
Bakker.
Gehuwd, 2 kinderen.
Nederlands Hervormd.
L.O. Hogezand-Sappemeer / O.D.
01-04-1945, t.g.v. arrestatie in O.D.
Begraven:
Bijz. Begraafplaats in Sappemeer, Gr., Rij 3, Nr. L.
E.v.G. V-436.
+ D IJ K, Hindrik van, 19-06-1898, Noordbroek.
Grijpskerk.
Electricien.
Gehuwd, 2 kinderen.
Gereformeerd.
L.O./K.P. Grijpskerk.
02-03-1945, t.g.v. verraad.
Begraven:
Nwe. Gem. Begraafplaats in Grijpskerk, Gr., Nr. 37.
E.v.G. V-468.
+ J O N G, Hotze Pieter de, 14-02-1905, Oosterhout.
Grijpskerk.
Onderwijzer.
Gehuwd, 1 kind.
Gereformeerd.
L.O./K.P. Grijpskerk.
01-04-1945, t.g.v. verraad.
Begraven:
Nwe. Gem. Begraafplaats in Grijpskerk, Gr., Vak 1, Nr. 39.
E.v.G. V-545.

+ S T O F F E L S, Johan, 29-05-1918, Groningen. ("Theo").
Groningen.
Gehuwd, 2 kinderen.
Geen geloof.
K.P. Groningen II / Pel. Cdt. N.B.S.
03-03-1945, t.g.v. andere arrestatie.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 642.
E.v.G. Niet Genoemd.
+ V R I E S, Johannes Jacobus de, 16-08-1890, Kloosterburen.
Groningen.
Autohandelaar.
Gehuwd, 1 kind.
Rooms Katholiek.
L.O. Groningen-Stad.
13-02-1945, t.g.v. verraad.
Begraven:
R.K. Begraafplaats in Groningen.
E.v.G. V-882.
+ W A R D E N A A R jr., Willem Cornelis, 15-03-1921, Velsen.
Fabrieksarbeider.
Ongehuwd.
Gereformeerd.
Koerier L.O./K.P. Velsen.
23-03-1945, in Groningen buiten L.O./K.P. verband.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 991.
E.v.G. V-884.
+ Z W E R V E R, Meint, 24-12-1922, Winsum.
Winsum.
Smid.
Ongehuwd.
Verzetstrijder.
23-03-1945 door de S.D. t.g.v. verraad.
H.v.B. Groningen.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Winsum, Gr., Rij 13, Nr. 11.
E.v.G. V-891.
+ Z W E R V E R, Rienk, 20-11-1918, Winsum.
Achterweg 3, Bedum.
Fabrieksarbeider.
Gehuwd, 1 kind.
Verzetstrijder.
23-03-1945 door de S.D. t.g.v. verraad.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Winsum, Gr., Rij 13, Nr. 12.
E.v.G. V-891.


Over het hoe en waarom en ook wie kan ik (nog ?) geen antwoord geven, mocht je nog foto's van personen willen heb ik die ook op Berg en Bennink na.

Ruud


ma nov 04, 2013 2:51 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Wederom ontzettend bedankt. Foto's zijn altijd welkom, ten behoeve van Traces Of War. Ik zal checken of er al foto's bij staan en zal er in pb op terugkomen.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma nov 04, 2013 11:56 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Vanaf de laatste post ben ik verder gegaan met nazoek. De 16 namen (personalia) van Ruud waren een mooie start en inmiddels heeft André mij wegwijs gemaakt in hoe je nazoek aan kan pakken en al nazoek gedaan. Beide forumleden ontzettend bedankt!

De vijf ontbrekende namen heb ik er inmiddels ook bij. Het verhaal vanaf de schoten tot en met de identificatie heb ik inmiddels beschreven. Omdat ik graag de 21 slachtoffers wil beschrijven, ben ik nu doende al hun namen door de molen te halen. Het zou mooi zijn duidelijkheid te krijgen over de verzetswerkzaamheden, aanhoudingen, verhoren etc. Mondjesmaat komt er nu wat van binnen.

Het verhaal over zwartwerkers en een ingeslotene kan ik inmiddels herroepen (het werd in een krantenbericht gesuggereerd). Op dit moment lijkt het om 20 verzetsmannen te gaan. Gerrit Bakker en Bene Roelof Westerdijk staan niet op het monument, omdat het monument is geplaatst voor de mannen die op 8 april 1945 zijn gefusilleerd. De graven van Bakker en Westerdijk werden bij toeval ontdekt nabij het massagraf in de Oosterduinen. Zij waren daar echter al eerder gefusilleerd.

Over 1 man is onduidelijkheid en dat betreft Sippe Dijkstra, 26-6-1920 te Harlingen (zoon van Cornelis Dijkstra en Baukje Kats).
Hij was getrouwd en had 2 jonge kinderen. In een krantenbericht uit 1947 over het proces tegen de broers Faber staat hij als slachtoffer vermeld.
:arrow: Zeker is dat hij onder de doden was in Bonhagen. Mocht iemand iets over hem kunnen zeggen, dan hoor ik dat graag.

Morgen ga ik voor de 3e keer naar het archief in Norg. Misschien word ik daar wat wijzer (ze hebben geweldig materiaal over deze zaak).

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo nov 20, 2013 9:29 pm
Profiel
ReneW
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Beste Drentse Gerrit,
1 van de gefusilleerden in Norg was een oom van mij. Ik ben bezig om de verzetsgeschiedenis van mijn familie een beetje in kaart te brengen. Er werd na de oorlog niet over gesproken terwijl zowel deze oom als zijn vader, mijn op dus, beide zijn overleden als gevolg van het verzet. ik zou graag meer te weten komen over de omstandigheden van de executie te Bonhagen. Het enige ' tastbare' dat ik heb is een afbeelding uit 'de Zwerver' van een aantal foto's van de slachtoffers. Deze werden destijds gepubliceerd om de identificatie te bespoedigen.
Kun je mij vertellen hoe ik aan de informatie kan komen?
BVD!


wo dec 11, 2013 12:46 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group