Het is nu do maart 28, 2024 2:00 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Bij het Duitse vissersdorp Peenemünde bouwden en gebruikten de Duitsers tussen 1936 en 1945
een testcentrum voor de Luftwaffe en voor het ontwikkelen van raketten
Afbeelding

Afgelopen september bezocht ik tijdens mijn vakantie de restanten van dit complex.
Ik begon in het Historisch-Technisches Museum Peenemünde deze naam is een goed voorbeeld dat sommige Duitser wat moeite
hebben met hun verleden, het museum gaat helemaal niet over techniek maar over raketten en daar komen de mensen ook voor.
Bij de oprichting was er al protest van burgers die vreesden dat het een bedevaartoord voor neo nazi's zou worden, het museum is
inmiddels al 22 jaar open en problemen zijn er nooit geweest.
Afbeelding
Afbeelding


In de kolencentrale werd stroom opgewekt ten behoeve van de omliggende complexen, tot 1991
zou het deze rol vervullen. Het complex is grotendeels in originele staat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het museum is aardig maar de echte pret begint pas als ik een rondleiding krijg via Historische Rundfahrt Peenemunde
De gids woont op het terrein en kent het gebied op zijn duimpje, hij geeft rondleidingen over de vliegvelden en over
de voormalige lanceerplaatsen van raketten.
Ik neem de rondleiding over de lanceerplaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gebied is niet vrij toegankelijk i.v.m. de aanwezigheid van on ontplofte bommen, veelal van geallieerde aard.
Afbeelding

Hij neemt ons mee naar Prüfstand VII vanaf hier werden de eerste V2's afgevuurd.
Deze steen staat op de lanceerplaats.
Afbeelding

Dit zijn originele foto's van een lancering in Prüfstand VII
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een maquette van Prüfstand VII
Afbeelding

Het lanceerterrein op film tijdens de actieve periode.


De afvuurplaats van de V2 ligt er verwaarloosd bij, gebombardeerd door de Geallieerden, opgeblazen
door het Rode leger en weer in bezit genomen door de natuur.

Nog herkenbaar een kraan voor bluswater.
Afbeelding

Een basin waarvan de functie mij niet helemaal duidelijk is maar wel terug te vinden is op luchtfoto's en de maquette
Afbeelding

Restanten van de omliggende bunkers.
Afbeelding
Afbeelding

De open vlakte die op de maquette goed te zien is.
Afbeelding

De gids toont een van zijn recente vondsten, een tankje voor vloeistof afkomstig uit een V2
De in raketten gebruikte vloeistoffen zijn zo agressief dat er porselein gebruikt werd omdat dit bestand
was tegen de inwerking er van.
Afbeelding

De bossen liggen vol met restanten van raketten, gebouwen, afvuurplaatsen en zijn vaak moeilijk te identificeren.
Afbeelding

Een van de productiehallen waarvan er geen een in originele staat is overgebleven.
Afbeelding

We maken een stop bij het voormalig station, de aan en afvoer van mensen en goederen vond plaats via het spoor.
Dit is het enige overgebleven station.
Afbeelding

Treinstellen van de Berlijnse S bahn werden aangevoerd voor het vervoeren van personen.
Ook hier is er een van overgebleven, hij staat in het Historisch-Technisches Museum Peenemünde
Afbeelding

Het raketprogramma werd uitgevoerd door een team wetenschappers, een van de kopstukken was Wernher von Braun die een villa op het terrein vlak bij Prüfstand VII bewoonde.
Om zijn carrière zeker te stellen werd Von Braun in 1937 lid van de NSDAP en in 1940 zelfs lid van de SS met de rang van Sturmbannführer (Majoor) en had een belangrijk aandeel in het Duitse raket programma.

Von Braun gaf zich in 1945 over aan de Amerikanen en werd met zijn overgebleven team van ingenieurs in het geheim naar Amerika gebracht, samen met veel materiaal waaronder 300 treinwagons met raketonderdelen en bouwtekeningen. De Amerikaanse operatie gebeurde in het kader van de geheime projecten "operatie Overcast" en "operatie Paperclip" van de Amerikaanse overheid om belangrijke Duitse-wetenschappers over te brengen naar Amerika. Von Braun was een van de eersten die werd overgebracht naar Amerika.

In Peenemünde voorjaar 1941. V.l.n.r. Generaal-Majoor Dr. Walter Dornberger, Generaal Friedrich Olbricht (met Ridderkruis)
Generaal-Maarschalk Wilhelm Ritter von Leeb, in burger Wernher von Braun
Afbeelding

De villa van Wernher von Braun is verdwenen maar er zijn enkele huizen in originele staat te vinden, op voorspraak van de gids mocht
ik er een paar fotograferen op een terrein dat normaal afgesloten is voor publiek.
Afbeelding
Afbeelding

Wel vrij toegankelijk is de woonwijk in Karlshagen die ook uit de NS tijd stamt maar in gerenoveerde toestand
nog steeds bewoond wordt.
In de NS tijd woonde hier technisch personeel en wetenschappers, de wijk was veel groter maar werd zwaar getroffen
door geallieerde bombardementen.

Afbeelding

Voor de bouw en productiewerkzaamheden in en rond Peenemünde werd gebruik gemaakt van contractarbeiders, krijgsgevangenen en dwangarbeiders.
Van diverse arbeidslagers zijn de locaties al langer bekend, dit Arbeitslager Karlshagen is recentelijk herontdekt en vrij gemaakt van bomen en onkruid.

Er is nog een wachtpost te vinden die tevens bescherming bood aan luchtaanvallen en waar de kampkeuken stond vond ik nog diverse conserven blikken.
Afbeelding
Afbeelding

Een paar honderd meter verderop de restanten van de hoofdwachtpost van Peenemünde
Afbeelding

In de nacht van 17 op 18 augustus 1943 vond de eerste grote luchtaanval plaats op Peenemünde 596 Britse vliegtuigen voerden operatie
Operation Hydra uit het doel waren de installaties maar ook de woonhuizen van de wetenschappers zoals Wehrner von Braun in een poging ze uit te schakelen.

Van de nachtaanval zijn geen foto's wel van latere aanvallen en de schade.
Afbeelding
Afbeelding

Door de aanval liepen de lanceringen 4 weken vertraging op en besloten de Duitsers de V2 productie te verplaatsen naar de grotten van
Mittelbau-Dora dat ik in 2011 bezocht voor de fotoserie klik hier

Wernher von Braun kon net op tijd een schuilkelder bereiken, minder geluk had raket ingenieur Walter Thiel hij kwam met zijn gezin om het leven,
deze foto komt uit het familiearchief en toont het eerste graf van de familie op de begraafplaats Karlshagen later werd het houten kruis vervangen
voor een stenen exemplaar.
Afbeelding

Net buiten Karlshagen bevind zich een begraafplaats + gedenkteken voor de circa 2000 slachtoffers van de geallieerde bombardementen,
krijgsgevangen, burgerslachtoffers, militairen en dwangarbeiders liggen op een begraafplaats.
Afbeelding
Afbeelding


za okt 05, 2013 12:49 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Uitmuntend weer Koos, lijkt me de juiste keuze geweest die gids.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za okt 05, 2013 8:46 am
Profiel
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Bedankt Koos. Helemaal goed.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


ma okt 07, 2013 8:12 pm
Profiel
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Ziet er weer mooi en compleet uit.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


ma okt 07, 2013 9:21 pm
Profiel
dg1983
Bericht Re: Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Heel mooi verslag met een mooie foto reeks


ma okt 07, 2013 10:44 pm
Timelord
Bericht Re: Peenemünde: Het raketcentrum van het Derde Rijk (foto's)
Ben er vorige maand geweest. Totaal niet het idee gekregen dat hier een raketbasis was.
Afgezien van het feit, dat ik er gewoon een keer geweest wilde zijn, vond ik het verder niet de moeite waard van de reis.


za sep 22, 2018 1:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group