Het is nu do maart 28, 2024 3:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2) 
Auteur Bericht
Wijnhoven
Bericht Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
'Führerheim' (Officiersclub) in Auschwitz
Himmler bezocht Auschwitz 2 keer ('41 '42) Volgens sommige bronnen zou hij tijdens zijn 2de bezoek hier de nacht hebben doorgebracht maar dit klopt niet.
Himmler begon zijn 2 daagse Auschwitz 2 inspectie op 17 juli in het 'Führerheim' en had hier overleg met verschillende SSers (oa Kampcommandant Höss en Generaal Schmauser).
Tegen de avond zal hij hier nog een keer terug keren voor een maaltijd daarna vertrekt hij naar de villa van Gauleiter Fritz Bracht in Katowice waar hij de nacht zal doorbrengen.
Himmler zag tijdens de inspectie met eigen ogen de ontberingen waaraan de gevangen bloot stonden en zou zelfs een vergassing hebben bijgewoond.
In het vrouwenkamp praate hij met gevangenen (o.a. over het "fanatisme" van de Jehova's) en gaf enkele vrouwen die voor kleine criminele vergrijpen vastzaten gratie. Ze konden, waarschijnlijk tot hun grote verbazing, nog dezelfde dag het kamp verlaten.

De voormalige 'Führerheim' anno 2012
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Himmler tijdens zijn bezoek aan Auschwitz.
Naast hem (2de van rechts) kampcommandant Rudolf Höss


In de film/mini-serie War And Remembrance is de Auschwitz tour van Himmler te zien. De film uit 1988
is een van de eerste die op locatie is opgenomen in Auschwitz.

In de bakkerij werkten gevangenen uit het hoofdkamp. Het pand werd in 1941 gebouwd door gevangenen en ligt ten westen van het hoofdkamp.
Toen
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Toen
Afbeelding

Nu
Afbeelding
De bakkerij met aan de rechterkant op de achtergrond (lijkt of het aan elkaar vastzit) het SS hoofdkwartier.
En helemaal rechts is een klein gedeelte van het unterkunftsgebäude voor SS officieren te zien.

Het voormalige slachthuis. Zo'n 400 meter van hoofdkamp (oostzijde)
Afbeelding

Supermarkt voor SS families ook bekend als 'Haus 7'. In het gebouw zat ook een kantine/cafetaria en boven enkele kantoortjes. De jonge verzetsstrijdster Helena Daton werkte hier als burger van 1941 tot 1945. Omdat er in het pand ook gevangenen werkte functioneerde Haus 7 als contactpunt tussen het verzet binnen en buiten het hoofdkamp (PPS Brzeszcze groep). Helena's rol is hierin cruciaal. Ze is ook betrokken bij enkele ontsnappingen en verzorgt ook contacten tussen gevangenen en hun families.
Kampcommandant Höss ondertekende persoonlijk Helena's permissie om zich vrij door het zwaarbewaakte gebied rond het kamp te begeven.
Afbeelding

Afbeelding
Helena Daton-Szpak

Houten brug over de rivier Sola pal voor het hoofdkamp. De brug is in 1941 gebouwd door gevangenen. Het was een van de plekken waar men de as uit de crematoria in de rivier Sola dumpte. In 1945 bliezen de Duitsers de brug op maar dmv oude luchtfoto's is wel de exacte locatie te bepalen.
AfbeeldingAfbeelding
Op de achtergrond de gebouwen van Auschwitz I (foto 1)

De exacte locatie van de brug september 2012
Afbeelding


In de oosthoek net buiten het hoofdkamp ligt de toenmalige woning van Kampcommandant Rudolf Höss.
Het verdachte sujet dat schaamteloos door mijn beeld banjert is forumlid Koos24 :)
Afbeelding

Afbeelding
Josef Mengele, Rudolf Höss (midden) en Josef Kramer


In de (1988) film War And Remembrance is een nerveuze Höss te zien die de komst van Himmler voorbereid.
Op locatie in Birkenau gefilmd.

Je moet even een hek over en door wat struiken kruipen maar dan vind je op op zo'n 300 meter van het kamp, en schuin achter het huis van Höss, het gebouwtje dat ooit dienst deed als sauna/badhuis voor SS personeel. De SS liet het in '41 bouwen en alhoewel het nog in redelijke staat verkeerd zou een beetje onderhoud geen overbodige luxe zijn. Het ligt uit het zicht en verscholen in het struikgewas.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zo te zien is er een zwerver in getrokken.
Afbeelding

Voor deel 1 klik [HIER


zo sep 30, 2012 3:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Mooie samenwerking heren :!:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo sep 30, 2012 3:44 pm
Profiel
wo2-Martijn
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Mooi gedaan!
Zeer interessant om te zien, bedankt.


ma okt 01, 2012 1:10 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Zowel deel 1 als 2 heb ik met belangstelling doorgenomen. Veel locaties waarvan het bestaan mij niet bekend was. Hoe ben je hierachter gekomen?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 01, 2012 10:17 pm
Profiel WWW
Wijnhoven
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
@Kevin

Ik was in het Yad Vashem foto-archief een beetje aan het rondkijken en het viel me op dat de Duitsers eigenlijk best wel veel
gebouwd hebben in Auschwitz en dat ook graag fotografeerden. Ik heb die foto's als uitgangspunt genomen en ben gaan zoeken naar locaties e.d.
De achtergronden van de foto's goed bekeken, van alles bij elkaar geschraapt van internet en boeken (o.a. Hans Citroen), oude
kaarten en luchtfoto's vergelijken met huidige enz.
Het was best wel een zoektocht en ben er een klein half jaartje mee bezig geweest. Maar het was voor mij ook een beetje een verrassing dat er nog zoveel te vinden was.


di okt 02, 2012 2:24 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Dat klinkt als een degelijke voorbereiding, Wijnhoven. Interessant ook om te zien dat je veel locaties hebt gevonden die in het boek van Hans Citroen niet voorkomen. Doe je dit, net als Koos24, zuiver uit historische belangstelling of is het voor studie o.i.d.?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di okt 02, 2012 5:27 pm
Profiel WWW
Wijnhoven
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Ik heb me wel met andere zaken bezig gehouden maar nog nooit met WWII onderwerpen. Dit is voor mij allemaal nog vrij nieuw. En het is ook geen studie of zo maar pure belangstelling die een beetje is opgewekt door Koos24. Al bijna 20 jaar een goede vriend en vader van 2 van mijn nichtjes. Maar ik vond het leuk en mijn interesse is zeker gewekt.


wo okt 03, 2012 12:56 pm
Pieter F
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Mooie reportage Wijnhoven!


ma okt 08, 2012 7:52 pm
muncio
Bericht Re: Auschwitz 1 rondom het kamp (fotoverslag deel 2)
Goede overzichtelijke reportage!


zo okt 14, 2012 3:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group