Het is nu do maart 28, 2024 7:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
De bomaanslag op Hitler (fotoreportage) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Als de populariteit van een regeringsleider afgemeten zou worden aan het aantal op hem / haar geplande aanslagen zou Hitler ongetwijfeld in de top 10 hebben gestaan met maar liefst 42 aanslagen en mislukte aanslagen doet hij niet onder voor keizers in het Romeinse rijk.

Toch in het de aanslag van von Stauffenberg die de meeste aandacht heeft gekregen, vermoedelijk omdat dit de enige aanlag was die Hitler daadwerkelijk verwondde al was het heel licht.
Verder was de aanslag van von Stauffenberg de enige die gevolgd werd door een werkelijke couppoging en sprak de aan het front gewond geraakte en blijvend invalide von Stauffenberg het publiek en in ieder geval de filmmakers aan.

Maar liefst 6 films over de aanslag en staatsgreep van 20 juli 1944 zagen het licht.


1955 - Der 20. Juli (De 20e juli)
1955 - Es geschah am 20. Juli (Het gebeurde op 20 juli)
1990 - Stauffenberg, Verschwörung gegen Hitler (Stauffenberg, het complot tegen Hitler)
2003 - Die Stunde der Offiziere (Het uur van de officieren)
2004 - Stauffenberg
2008 - Valkyrie

Ook het feit dat de aanslag in het best beveiligde complex van Duitsland, de Wolfsschanze plaatsvond spreekt tot veler verbeelding.

Deze fotoserie is vorige maand gemaakt in de Wolfsschanze en omdat er weinig originele beelden van de de aanslag zijn heb ik er wat filmbeelden uit Valkyrie bijgedaan. Overigens viel me tijdens mijn bezoek aan Berlijn (2010) al op hoeveel aandacht de makers hadden besteed aan het zo realistisch mogelijk maken van de film.
(fotoserie Bendlerblock)

Deze foto van Hitler in gezelschap van Von Stauffenberg (helemaal links) werd voor de deur
van de barak gemaakt waar 5 dagen later de aanslag plaatsvond.
Afbeelding

Dezelfde plaats september 2012
Afbeelding

In de film zag de barak en aanslag er zo uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto is op 20 juli 1944 na de aanslag genomen.
(Je kan zien dat de filmmakers goed werk hebben geleverd)
Afbeelding

De situatie in september 2012, de barak werd beschadigd tijdens de aanslag op 20-07-1944 maar bleef overeind,
tijdens de Duitse terugtocht in 1945 werd de barak opgeblazen (op de foto's zijn de restanten zichtbaar)
Er is een maquette ter herinnering aan von Stauffenbergs aanslag en een informatiebord over de aanslag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In dit (audioverslag) hoor je Hitlers secretaresse Traudl Junge over de aanslag.
Het fragment komt uit de docu Im toten Winkel


En deze beelden zijn gemaakt na de aanslag en vertoond in Duitse bioscoop journaals.


von Stauffenberg had nog een hoofdrol in Berlijn dus direct na de bomexplosie verliet hij de Wolfsschanze, dat ging bijna mis zie
onderstaand citaat:

Citaat:
De eerste twee controleposten kon Von Stauffenberg moeiteloos passeren. Bij de derde werd de wagen echter aangehouden door een Oberfeldwebel. Er was groot alarm geslagen; niemand mocht het terrein verlaten. Von Stauffenberg stapte uit, greep de telefoon uit het wachthuisje en belde de adjudant van de commandant van Rastenburg. Toevallig kende deze Rittmeister Von Stauffenberg van de lunch eerder die dag. Hij gaf Von Stauffenberg toestemming te passeren. De Oberfeldwebel wilde de orders zelf ook horen en deed vervolgens de slagboom omhoog.


Zo zag dit er in de film uit, uiteindelijk wordt von Stauffenberg doorgelaten.
Afbeelding
Afbeelding

Volgens het boek Wolfsschanze van Jan Zduniak is dit de locatie van wachtpost zuid.
Afbeelding

De weg loopt met wat kronkels naar het vliegtuigveld waar een vliegtuig naar Berlijn op von Stauffenberg wachtte,
het ligt op de heuvel aan het eind van deze weg die sinds 1944 niet verandert is.
Het was ook langs deze weg dat mede aanslagpleger Werner von Haeften de niet gebruikte bom uit de auto gooide.
Afbeelding

In werkelijk vertrok von Stauffenberg in een Heinkel, voor de film werd een Junker gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ultra geheime vliegveld was ook de standplaats van Hitlers privé vliegtuig heette toen Flugplatz Rastenburg
en is nog steeds in gebruik onder de naam Flugplatz Ketrzyn Wilamowo

Ik vond nog een originele foto.
Afbeelding

Het vliegveld werd in 1945 door het Rode leger in gebruik genomen en veranderd.
Afbeelding

Volgens een bron zou dit een originele luftwaffe hangar zijn, de beheerder van het terrein zegt dat de gebouwen door de Sovjets verwijderd zijn
tijdens het gebruik van het vliegveld in naoorlogse jaren (iemand een idee?)
Afbeelding

Onbetwist origineel, de taxibaan.
Afbeelding
Afbeelding

Die uitkomt op de startbaan vanwaar von Stauffenberg zijn vlucht naar Berlijn begon.
Afbeelding


Wat betreft de originaliteit van de film en het oog voor details (let op de trappen)
Afbeelding
Afbeelding

De camouflagenetten.
Afbeelding
Afbeelding

De bewaking, als je goed zoekt zijn de loopgraven e.d. nog te vinden.
Afbeelding
Afbeelding

von Stauffenberg en zijn vrouw Nina Schenk Gravin von Stauffenberg
en de filmpersonages (Tom Cruise en Carice van Houten)
Afbeelding
Afbeelding


zo okt 07, 2012 3:46 pm
Ries
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Prachtig verslag weer!

Mag ik zo vrij zijn een paar dingetjes toe te voegen die ik vorige week vond:

Deutsche Wochenschau van 26 juli 1944 (vanaf 03.30)

http://www.youtube.com/watch?v=_JhC7SnL7NY

Hitlers radiotoespraak na de aanslag om te bewijzen dat hij nog leefde.


zo okt 07, 2012 6:15 pm
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Ries schreef:
Prachtig verslag weer!

Mag ik zo vrij zijn een paar dingetjes toe te voegen die ik vorige week vond:

Deutsche Wochenschau van 26 juli 1944 (vanaf 03.30)

http://www.youtube.com/watch?v=_JhC7SnL7NY

Hitlers radiotoespraak na de aanslag om te bewijzen dat hij nog leefde.


Dank je :)

Toch altijd leuk die Wochenschau, als je het allemaal hoort en ziet snap je niet dat de Duitsers
de oorlog verloren hebben.


zo okt 07, 2012 8:53 pm
Vin1
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Mooi weer Koos!


zo okt 07, 2012 9:53 pm
Ries
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Laat ik je iets verraden, Koos: De Wochenschau gaf een enigszins gekleurd beeld... 8)

Ik weet niet in hoeverre het gepast is in je fototopic een mogelijke discussie op te starten, maar mij viel op dat Von Stauffenberg als een held wordt beschouwd. Op de gedenksteen staat: '(...)er und viele Anderen die sich gegen die Nationalsozialistische Diktatur erhoben(...)'

En daar heb ik vraagtekens bij. Daarbij gaat het me er niet over of een Duits officier zijn eed aan de Führer mag verbreken, maar denk ik eerder aan het tijdstip en mogelijk opportunisme. Ik ben niet ingevoerd in de materie, maar heb het idee dat 'redden wat er te redden valt' van groter belang was dan mogelijke gewetensnood.


zo okt 07, 2012 9:55 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Mooi verslag weer :)

De hangar lijkt wel erg veel op deze, die origineel Duits is:
http://nl.tracesofwar.com/artikel/7623/ ... -Gilze.htm

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo okt 07, 2012 10:34 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Fedor schreef:
Mooi verslag weer :)

De hangar lijkt wel erg veel op deze, die origineel Duits is:
http://nl.tracesofwar.com/artikel/7623/ ... -Gilze.htm



Ik denk dat je gelijk hebt, toch origineel.
Dank je.


zo okt 07, 2012 10:42 pm
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Ries schreef:


En daar heb ik vraagtekens bij. Daarbij gaat het me er niet over of een Duits officier zijn eed aan de Führer mag verbreken, maar denk ik eerder aan het tijdstip en mogelijk opportunisme. Ik ben niet ingevoerd in de materie, maar heb het idee dat 'redden wat er te redden valt' van groter belang was dan mogelijke gewetensnood.



Ik denk dat je een goed punt hebt Ries.

In 2010 bezocht ik het Bendlerblock / Gedenkstätte Deutscher Widerstand in Berlijn, hier vond de coup en later de executie van von Stauffenberg plaats.
De gidsen bij de rondleiding maakten duidelijk een verschil tussen Georg Elser die een aanslag pleegde om een oorlog te voorkomen en von Stauffenberg die een aanslag pleegde om een verloren oorlog onder gunstigere omstandigheden te kunnen beëindigingen.

De gids had het niet over von Stauffenberg maar over de samenzweerders van de 20ste juli (op zijn Duits uiteraard)

Overigens zou dit weer in kunnen houden dat von Stauffenberg wel oprecht en minder of niet opportunistisch was.

Misschien dat iemand een aanvulling heeft :?:


zo okt 07, 2012 10:54 pm
Ries
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Het komt er dus op neer dat als we weten wat Von Stauffenberg wilde bereiken, we weten of Von Stauffenberg een held is.


zo okt 07, 2012 11:08 pm
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Ries schreef:
Het komt er dus op neer dat als we weten wat Von Stauffenberg wilde bereiken, we weten of Von Stauffenberg een held is.


Wordt sowieso interessant, los van de vraag: wat waren zijn beweegredenen, de vraag, kan een opportunist niet ook een held zijn :)

Was hij idealist, opportunist of een combinatie van.
Of was hij een pion in het veld, volgens mij waren er veel samenzweerders horger in rang maar lieten von Stauffenberg de kar trekken.


ma okt 08, 2012 6:50 pm
Ries
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Interessante materie in ieder geval.


ma okt 08, 2012 7:19 pm
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Ries schreef:
Interessante materie in ieder geval.



Ik vond trouwens nog een zeer lezenswaardig krantenartikel uit 2004 online (Volkskrant)
Landverrader gepromoveerd tot grote Duitse held

Hoe het beeld van de Duitse bevolking veranderde in de decennia na 1945


ma okt 08, 2012 9:25 pm
Ries
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
'Het is voor een officier verschrikkelijk om daar heen te gaan met een bom en een moord te plegen, een misdadiger te worden om de misdaden te stoppen. Maar toen we hadden gehoord van Hitlers misdaden, moesten we wel .'

En daar kwamen ze pas in 1944 achter?


ma okt 08, 2012 10:37 pm
koos24
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Ries schreef:
'Het is voor een officier verschrikkelijk om daar heen te gaan met een bom en een moord te plegen, een misdadiger te worden om de misdaden te stoppen. Maar toen we hadden gehoord van Hitlers misdaden, moesten we wel .'

En daar kwamen ze pas in 1944 achter?


En nadat duidelijk was geworden dat de Geallieerden niet meer uit Normandië verdreven zouden worden.

Overigens meen ik me wel te herinneren dat von Stauffenberg al eerder een afkeer had gekregen van het regiem door
verhalen van massa executies aan het Oostfront maar dat zou ik op moeten zoeken.


ma okt 08, 2012 11:02 pm
rjajo
Bericht Re: De bomaanslag op Hitler (fotoreportage)
Zou het niet zo kunnen zijn dat de heren uit het complot niet alleen Hitler wilde doden maar ook voor de buiten wereld wilde laten zien hoe moedig zij wel waren terwijl het de heren enkel was te doen om eigen gewin nl. lagere straffen na de oorlog zoals Erich Hoeppner die toch ook niet helemaal fris onder de oksels was in de oorlog als hardliner en volger van Hitler ?


di okt 09, 2012 12:19 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group