Het is nu do maart 28, 2024 1:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wat voor uniform is dit? 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Wat voor uniform is dit?
Heeft iemand een idee wat voor uniform dit is?
Het lijkt Duits?
Weten jullie ook de rang etc?

Afbeelding


vr maart 30, 2012 3:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Lijkt op Nederlandse Arbeidsdienst

Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 30, 2012 4:44 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Het was in elk geval dus tijdens de oorlogsjaren?
Het gekke is juist dat deze jonge man tijdens een razzia in 1945 is doodgeschoten omdat hij ondergedoken zat en probeerde te vluchten. Tijdens zijn vlucht is hij dodelijk getroffen.
Vandaar snap ik het uniform niet? Misschien heeft iemand anders er een visie over?


vr maart 30, 2012 4:50 pm
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Hoe oud moest je zijn om je hierbij aan te sluiten? In 1945 was deze jonge man namelijk nog maar 17 jaar.


vr maart 30, 2012 4:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Vanaf 1 januari 1942 werd de NAD voor iedere Nederlander verplicht in het jaar dat hij 18 werd. Velen ontvluchtten dit vooraf of om het moment dat ze bijvoorbeeld bericht kregen naar Duitschland of erger nog achter het front moesten werken bij aanleg van loopgraven en verdedigingswerken. Dus kan goed dat hij opgeropen was, in NAD ging en toen dit ontvluchtte.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 30, 2012 5:49 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Even een andere vraag, zat hij ondergedoken in de Noordoostpolder? Diverse NAD dienenden warn in de Noordoostpolder gestationeerd en hebben daar de mogelijkheid gegrepen onder te duiken om uitzending naar Duitsland te voorkomen. Dit gebeurde veel in 1945.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 30, 2012 5:57 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Hij was ondergedoken in Zwanenburg.
Hij was echter in 1945 pas 17 jaar oud.
Dus op de foto moet hij een jaar of 13/14 zijn?
Voor mij lijkt hij op de foto een jaar of 17. Maar dit kan dus niet omdat dit al in 1945 was.

Konden jongeren onder de 18 ook dienst nemen in de NAD?


vr maart 30, 2012 6:56 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Huh hij was in 1945 17 jaar, dan was hij toch in 1945 17 en niet 13/14? Hij kan toch jarig zijn in 1917?
Anders is het een uniform van een oudere broer of zo. Of was de foto eerder genomen? Anders is het een uniform van een jeugdorganisatie of een studentenweerbaarheidsorganisatie of zo.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 30, 2012 7:30 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Ik weet dat hij in 1945 nog maar 17 jaar oud was toen hij neergeschoten werd.
Toen was de NAD al opgeheven. De foto moest dus eerder genomen zijn. Bovendien was hij in elk geval in 1945 ondergedoken.
Hoe lang, weet ik niet? De foto kan dus ook in 1944 gemaakt zijn? Maar mochten jongens van 16 jaar oud in de NAD?
En lijkt deze jonge man 16 jaar oud?


vr maart 30, 2012 9:50 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
ALs hij in 1945 17 was en deze foto dus van voor die tijd is, kan hij niet zelf bij de NAD hebben gezeten. Dan is of dit uniform van iemand anders geweest, of hij was toen al 17 en werd in het jaar van opname 18, of het is een ander uniform.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 30, 2012 10:43 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Het uniform lijkt er wel heel veel op hoor.
Zelf de muts of hoe dit heet in vaktermen, komt sterk overeen.

Misschien is de leeftijd van 17 jaar toch niet zo betrouwbaar.
Een andere optie is dat hij het uniform geleend heeft?


vr maart 30, 2012 11:13 pm
Eisbein
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Die knaap was IJsbrand (Ensing) Feenstra. Was op 9 jarige leeftijd geadopteerd door Douwe en Harmke Feenstra. Woonde vanaf juni 1936 in de Lindenlaan te Zwanenburg. Werd op 19 februari 1945, hij was toen 19 jaar, toen hij zich wou verbergen in een hooiberg van boer Hoogland aan de Kerkhoflaan neergeschoten. Tijdens het rennend oversteken van het weiland tussen de Lindenlaan en de Kerkhoflaan werd hij door een Duitse militair aangeroepen om te blijven staan. Hij liep door, werd neergeschoten en bloedde dood. 's Avonds is hij opgehaald en verzorgd. Dat uniform is een voor de Arbeidsdienst in een andere kleur geverfd uniform van het gedemobiliseerde leger. De jongste vrouw die naast hem staat is waarschijnlijk zijn pleegmoeder Harmke. Hij is begraven op de begraafplaats aan de Kerkhoflaan en op zijn grafsteen staat : "Mijn genade is u genoeg".

De rest van het verhaal moet je zelf maar uitzoeken want je woont er vlakbij. Ik log weer uit ! ! !


di apr 03, 2012 9:21 pm
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Beste Eisbein,

Bedankt voor je reactie. Ik ben bezig met deze kwestie te onderzoeken en ben al het een en ander te weten gekomen.
Echter spreken ook een aantal dingen zich tegen. O.a. de vraag of hij een Jood was?
De leeftijd. Een getuigen die naast hem heeft gewoond en bevriend is geweest, blijft er bij dat hij 17 jaar oud was.
Ik heb ook vernomen dat hij rond 1993 verplaatst is naar de erebegraafplaats in Loenen. Dit heb ik nog niet nagevraagd, dus kan dit niet bevestigen.
Als hij werkelijk 19 jaar was, verklaard dit al het een en ander.


do apr 05, 2012 10:50 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Vin1 schreef:
Beste Eisbein,

Bedankt voor je reactie. Ik ben bezig met deze kwestie te onderzoeken en ben al het een en ander te weten gekomen.
Echter spreken ook een aantal dingen zich tegen. O.a. de vraag of hij een Jood was?
De leeftijd. Een getuigen die naast hem heeft gewoond en bevriend is geweest, blijft er bij dat hij 17 jaar oud was.
Ik heb ook vernomen dat hij rond 1993 verplaatst is naar de erebegraafplaats in Loenen. Dit heb ik nog niet nagevraagd, dus kan dit niet bevestigen.
Als hij werkelijk 19 jaar was, verklaard dit al het een en ander.


Uit het register van de Oorlogsgravenstichting:

http://srs.ogs.nl/index.php?go=home.sla ... r&id=40826

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


vr apr 06, 2012 7:48 am
Profiel
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Bedankt André !!


vr apr 06, 2012 12:20 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group