Het is nu do maart 28, 2024 4:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Nazi school zwarte woud lokatie? 
Auteur Bericht
RainbowRob
Bericht Nazi school zwarte woud lokatie?
Ik ben voor een vriendin in de States op zoek naar de Nazi school in het Zwarte Woud. Ze is bezig met een tour voor de 70ste divisie en wil o.a. het hurtgenwald bezoeken. Ik heb over deze Napola wel een aantal keren iets gelezen maar weet niet meer precies hoe deze school heet en waar hij ligt. Ik meen mij te herinneren op ongeveer uur, anderhalf uur van Limburg. Midden in de natuur en ik dacht dat dit terrein na de oorlog een militair oefengebied is geworden. Tegenwoordig is er ook een museum. Wie heeft voor mij de gouden tip want ik vind de school niet meer.


wo maart 28, 2012 9:42 pm
sauerkraut
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Bij de navolgende URL vind je alle lokaties van de Napola's

http://en.wikipedia.org/wiki/National_P ... _Education


wo maart 28, 2012 9:51 pm
RainbowRob
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Misschien zoek ik dan toch geen napola. Zie namelijk geen herkenning op deze lijst.
Zou het een opleiding voor gauleiter kunnen zijn? Weet niet dat ergens opslaat maar dat zegt mijn gevoel ineens :D


Laatst bijgewerkt door RainbowRob op wo maart 28, 2012 10:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo maart 28, 2012 10:01 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Bedoel je niet deze?
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/809/ ... elsang.htm

Is wel in de Eifel en niet het Schwarzwald. Vlak bij het Hürtgenwald overigens.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


wo maart 28, 2012 10:01 pm
Profiel
RainbowRob
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Fedor schreef:
Bedoel je niet deze?
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/809/ ... elsang.htm

Is wel in de Eifel en niet het Schwarzwald. Vlak bij het Hürtgenwald overigens.


Super! Uiteraard heb ik nu een aha moment.
bedankt


wo maart 28, 2012 10:08 pm
sauerkraut
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
RainbowRob schreef:
Misschien zoek ik dan toch geen napola. Zie namelijk geen herkenning op deze lijst.
Zou het een opleiding voor gauleiter kunnen zijn? Weet niet dat ergens opslaat maar dat zegt mijn gevoel ineens :D


Er bestond geen opleiding voor Gauleiter. Gauleiter werden enkel de slijmjurken die in de gunst van Hitler
stonden.


wo maart 28, 2012 10:09 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Er was wel degelijk een Napola school in het Zwarte woud,
Die Heil- und Pflegeanstalt Illenau ( Achern )

Citaat:
Als Heil- und Pflegeanstalt bestand die Illenau bis zum Jahr 1940 – die Euthanasiemaßnahmen der Nationalsozialisten machten auch hier nicht Halt. Ein Teil der Patienten wurde in die Heil- und Pflegeanstalt nach Emmendingen verbracht, andere wurden mit den „grauen Bussen“ nach Grafeneck gefahren und fanden in den dortigen Gaskammern den Tod. Im Oktober 1940 wurde eine Reichsschule für Volksdeutsche in der Illenau eingerichtet, insbesondere für Mädchen aus Südtirol, deren Eltern sich zum Deutschtum bekannten. Eine sog. „NPEA“, also eine NS-Eliteschule, auch "Napola" genannt, wurde im Frühjahr 1941 für Mädchen eröffnet. Sie bestand bis zum Frühjahr 1943. Anschließend wurde im Herbst eine „Napola“ für Jungen gegründet, die bis zum Kriegsende mit etwa 100 Schülern Bestand hatte.

Von 1942 bis 1943 waren knapp 50 Mädchen, die von Polen aus über den Verein "Lebensborn" verschleppt wurden, weil sie „arischen“ Merkmalen entsprachen und hier „germanisiert“ werden sollten, ebenfalls in der Illenau untergebracht. Vier Mädchen wurden in das berüchtigte Lager von Litzmannstadt gebracht, wo sie vermutlich den Tod fanden, einige wurden in deutsche Pflegefamilien vermittelt und einige konnten nach dem Ende des Zweiten Weltkrieges nach Polen zurückkehren. Nach dem Einmarsch der Franzosen 1945 wies die französische Besatzungsmacht polnischen und russischen Kriegsgefangenen die Illenau als Unterkunft zu.



Ook België had een Napola, een interessant boek betreffende deze materie is Guido Becarren " Bewogen en beproefde jeugd in het Derde Rijk

Guido Becarren " Bewogen en beproefde jeugd in het Derde Rijk"

Citaat:
Een ietwat raar boek, het beschrijft het verblijf van een Vlaamse 12 jarige jongen die in een Napola school (Nationalpolitische Lehranstalt) in Duitsland aankomt en tijdens zijn opleiding via Polen en Duitsland op de vlucht slaat voor de Russen.
Het boek is soms raar door foutjes, en door de nauwkeurigheid van de vertelling (een licht blauw bloemetje staarde mij aan), je merkt dat er een ghostwriter doorheen loopt die goed thuis is in de wo2 literatuur.

Maar het neemt niet weg dat het een goed boek is over de inside belevenissen in de Napolascholen, en in het Derde Rijk op het einde van de oorlog. Tijdens deze periode hield hij een dagboek bij waaruit dit boek is gedestilleerd.


http://publiekgeheim.canvas.be/wp-conte ... trecht.pdf
http://www.bunkergordel.be/14.024%20Rei ... andern.htm

_________________
Ni dieu, ni maitre


do maart 29, 2012 11:40 am
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Ook Nederland kreeg in 1942 twee van zulke scholen: de een voor jongens in Valkenburg en de ander voor meisjes
in Heythuysen.

Paul van der Steen heeft daar een interessant boek over geschreven: "Keurkinderen".


do maart 29, 2012 11:55 am
sauerkraut
Bericht Re: Nazi school zwarte woud lokatie?
Toevallig kwam ik gisteren nadere informatie tegen over de Napola Achern.
Het was een Reichsschule (Napola) für Volksdeutsche ingericht met de bedoeling honderden meisjes uit Zuid-Tirol te verduitsen.


di apr 03, 2012 11:35 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group