Het is nu vr maart 29, 2024 12:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Afkorting KODY? 
Auteur Bericht
jw1985
Bericht Afkorting KODY?
Beste mensen, in een lijst met slachtoffers van het 504de 82ste Airborne Divisie kwam ik de volgende afkorting tegen: KODY.

Ik weet waar KIA, MIA, POW en DOW voor staan. KODY is mij onbekend. Als ik een zoekmachine gebruik kom ik niet bij het antwoord, maar wel op websites waar ik niet op wil komen. Iemand het antwoord op mijn vraag?


ma nov 28, 2011 9:42 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Afkorting KODY?
Dat is toevallig, een tijdje terug zat ik met dezelfde vraag! Na enig zoeken kwam ik er achter: KODY staat voor "Killed on Duty", zo bestaat ook de variant "DODY" wat "Died on Duty" betekent.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma nov 28, 2011 10:15 pm
Profiel
jw1985
Bericht Re: Afkorting KODY?
Dank je wel Egbert! Ik had het inmiddels zelf ook gevonden. :)


ma nov 28, 2011 10:19 pm
jw1985
Bericht Re: Afkorting KODY?
Vervolgvraagje dan maar, weet je misschien ook wat dan daadwerkelijk het verschil is tussen "Killed on Duty" en "killed in action". Er is in beide gevallen immers sprake van een "kill"?


ma nov 28, 2011 10:24 pm
Ries
Bericht Re: Afkorting KODY?
Stel dat een soldaat in een jeep tegen een boom rijdt en sterft, dat is hij een DODY. Als dezelfde militair in dezelfde jeep rijdt en door een sniper te grazen wordt genomen is hij een KODY. Een DODY wordt veroorzaakt door een ongeval of een andere gebeurtenis tijdens actieve dienst (zoals ook bijvoorbeeld iets banaals als een hartaanval tijdens het ochtendáppel), een KODY is het directe gevolg van het actief handelen van de vijand. Vertaal als 'tijdens het uitoefenen van zijn functie gestorven' en 'tijdens het uitoefenen van zijn functie gedood'.

Vlak na de Eerste Wereldoorlog wilde de CWGC op hun gedenktekens een onderscheid tussen beide kwalificaties maken en ontstond er een korte maar hevige discussie met als resultaat dat vermelding achterwege bleef.

Edit 22.48: sorry, ik had je vraag niet goed gelezen. Toch laat ik mijn antwoord staan. Ik denk namelijk dat je het in dezelfde richting moet zoeken. Vertaal 'action' als 'gevechtshandelingen' en 'duty' als 'tijdens het uitoefenen van zijn 'functie/plicht'. In het eerste geval was de gesneuvelde betrokken bij gevechten, in het tweede werd de man als militair slachtoffer van een vijandelijke actie zonder actief tegenstand te bieden. Het lijkt me sterk dat ik het fout heb, maar geef mijn mening graag voor een betere.


ma nov 28, 2011 11:41 pm
jw1985
Bericht Re: Afkorting KODY?
Ik zie nu dat de slachtoffers met KODY achter hun naam allen zijn gesneuveld na 9 mei 1945, kortom na de Duitse capitulatie. Ik vermoed dat het daar mee te maken heeft. Omdat de oorlog op dat moment al ten einde was.


ma nov 28, 2011 11:55 pm
Ries
Bericht Re: Afkorting KODY?
Kan. Maar volgens mij, en ik ben te lui om het te checken, waren bijvoorbeeld alle tijdens de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde verpleegsters DODY's.


di nov 29, 2011 12:53 am
Jac Engels
Bericht Re: Afkorting KODY?
Ja, beide termen worden ook tijdens de oorlog gebruikt en zijn niet expliciet voor na de oorlog.
Ook in oorlogstijd komen ongelukken voor, sterven militairen door ziekte (DOD) en vinden bombardementen plaats achter de linies waar geen gevechtshandelingen plaatsenvinden (KOD)

KODY na de capitulatie in de ETO (Europa) zou een onjuiste weergave kunnen zijn omdat er toen geen gevechten meer plaatsvonden in Europa. In de PTO (Pacific) echter wel tot de capitualie van Japan.


di nov 29, 2011 11:19 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group