Het is nu do maart 28, 2024 6:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Afbeelding

Concentratiekamp Mittelbau-Dora was een concentratiekamp waar burgerpersoneel en gevangenen werkte aan de V wapens en later vliegtuigen.
De produktie van de V2 was onder druk van toenemende geallieerde bombardementen verplaatst naar een onderaards gangenstelsel in de buurt van de stad Nordhausen, later werd ook de produktie van de V1 en vliegtuigen naar Mittelbau-Dora verplaatst.

Na 1945 kregen de inwoners van de omliggende dorpen toestemming het kamp te slopen om er de schaarse bouwmaterialen vanaf te halen daarom is van het originele kamp weinig meer over.
In de DDR (oost Duitsland) werd een begin gemaakt de plaats als monument in te richten dit is een van de eerste monumenten van het kamp.

Afbeelding

De appelplaats en gebouwen zoals de Amerikanen hem aantroffen, met barakken tijdens de bevrijding
op 11 april 1945 veel gevangenen waren toen al vertrokken met de dodenmarsen foto dodenmars

Afbeelding

De situatie anno 2011 foto is ongeveer vanaf dezelfde positie gemaakt.

Afbeelding

Het gevangenis gebouw wordt nu opgegraven en de bedoeling is het te reconstueren.

Afbeelding

Het complex ligt nog vol met restanten van gebouwen, bij veel zijn informatieborden geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het crematorium staat er nog steeds.

Afbeelding

Binnen is er weinig veranderd.

Afbeelding
Afbeelding

Om het gangenstelsel te bezoeken waar de V wapens werd gebouwd moet je mee met een
gids, zelfstandig bezoeken is niet mogelijk.

Afbeelding

Na de oorlog werden de 2 ingangen door de geallieerden opgeblazen en in de jaren '90 werd
er een geopend om het complex voor publiek toegankelijk te maken.

Zo troffen de Amerikanen het aan in '45
Afbeelding
Zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

Binnen waren werkplaatsen, slaapplaatsen, kantoren e.d. om de produktie van de V2 & V1 mogelijk te maken, aan het eind van de oorlog kwamen daar zelfs nog vliegtuigen bij.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het 20 kilometer lange gangenstelsel is gedeeltelijk te bezoeken, fotograferen is niet eenvoudig
door de schaarse verlichting, het hele complex ligt vol met delen van de produktiebanden, delen
van vliegtuigen, V1's en V2's met het oog op souvenierjagers is vrij rondlopen maar heel beperkt
toegestaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het terrein is nog een bescheiden museum.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de rand van het kamp nog een transportwagon van het type dat gebruikt werd voor gevangenen.

Afbeelding

Om de geproduceerde wapens te kunnen vervoeren werd de spoorlijn van het kamp aangesloten
op het spoorweg net van de Duitse spoorwegen, de pijlers van de brug waarover deze spoorlijn lag
staan er nog steeds, de rails zijn er afgehaald.

Afbeelding

Dit troffen de Amerikanen aan op 11 april 1945

Afbeelding
Afbeelding

En heel veel lijken en ernstig ondervoede mensen.

Afbeelding

De Amerikanen dwongen de bevolking uit de omliggende dorpen te helpen de lijken
op te ruimen en langs de massagraven te lopen.

Afbeelding

Op 7 augustus 1947 begon het Mittelbau-Dora proces.

Afbeelding

Citaat:

Vom 7. August 1947 bis zum 30. Dezember 1947 wurde im Rahmen der Dachauer Prozesse vor einem amerikanischen Militärgericht beim Nordhausen-Hauptprozess gegen 14 SS-Angehörige des KZ Mittelbau, vier Funktionshäftlinge und den Generaldirektor der Mittelwerk GmbH verhandelt. Neben dem Todesurteil gegen den ehemaligen Schutzhaftlagerführer Möser, ergingen vier Freisprüche sowie 13 Haftstrafen. Zuvor war bereits im Bergen-Belsen-Prozess unter anderem gegen zwölf SS-Angehörige und Funktionshäftlinge aus dem KZ Mittelbau verhandelt worden, die im Rahmen der Evakuierung des KZ Mittelbau ins KZ Bergen-Belsen gelangten. In diesem Prozess wurden drei ehemalige SS-Angehörige des KZ Mittelbau zum Tode verurteilt und hingerichtet, so auch der ehemalige Schutzhaftlagerführer Hößler. Der ehemalige Lagerkommandant Förschner wurde im Dachau-Hauptprozess zum Tode verurteilt und Ende Mai 1946 hingerichtet, sein Nachfolger Baer tauchte bei Kriegsende unter und verstarb noch vor Beginn des ersten Frankfurter Auschwitzprozesses in der Untersuchungshaft.

Weitere Einzelverfahren gegen ehemaliges Lagerpersonal des KZ Mittelbau wurden bis in die 1980er Jahre in der Bundesrepublik Deutschland und der DDR durchgeführt. Das bekannteste Verfahren war der Essener Dora-Prozess, der am 17. November 1967 begann und am 8. Mai 1970 endete. Der ehemalige Kommandoführer Erwin Busta wurde im Essener Dora-Prozess gemeinsam mit Helmut Bischoff dem ehemaligen KDS des Sperrgebiets Mittelbau sowie dessen früheren Mitarbeiter Ernst Sander aufgrund von Verbrechen im KZ Mittelbau-Dora angeklagt. Alle drei Angeklagten erhielten Haftstrafen, die sie jedoch nicht antreten mussten.




Kijktip: Andere Tijden Kamp Dora


za sep 24, 2011 6:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Wéér uitmuntend Koos!!

_________________
Ni dieu, ni maitre


za sep 24, 2011 7:25 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Koos het is idd weer Koos Grandioos haha.


za sep 24, 2011 11:25 pm
Ries
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
muncio schreef:
Koos Grandioos


Niet om STIWOT te beroven van een van hun pareltjes, maar Koos: heb je weleens overwogen een website te beginnen zodat je reisverslagen gebundeld gezien kunnen worden?


zo sep 25, 2011 12:06 am
koos24
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Ries schreef:
muncio schreef:
Koos Grandioos


Niet om STIWOT te beroven van een van hun pareltjes, maar Koos: heb je weleens overwogen een website te beginnen zodat je reisverslagen gebundeld gezien kunnen worden?


Zoals Strijdbewijs bijvoorbeeld.

Ik heb daar wel eens over nagedacht en ben daar nog niet uit, hoofddoel van de fotoverslagen is voor mij
altijd geweest "het levend houden van de geschiedenis" dit zijn ook de doelen van fora zoals Stiwot en voor
de wat jongere internetbezoekers WO2forum.
Als ik een eigen internetpagina ga maken is dat weer een decentralisatie van de informatie, je moet het dan hebben van mensen die via zoekmachines op je pagina komen.

Wat ik overigens altijd grappig vind is het verschil in reacties en kijkers op de verschillende fora.
Ik zet de fotodraad meestal op Stiwot en op WO2 forum en dan zie je gewoon de verschillen in
interesse op WO2 "scoor" je veel reacties met draden over daadwerkelijke slagvelden, Ardennen, Normandie
enz. terwijl hier op Stiwot de interesse meer ligt bij minder bekende slagvelden, bijvoorbeeld Sedan en
zaken als de Holocaust.
Ik denk dat WO2forum een wat jonger publiek trekt, wel grappig als ik een pm krijg:
"Hoi weet jij of ik naar @@@@@@ mijn metaaldetector mag meenemen" zo herkenbaar uit mijn eigen
jeugdjaren :lol:


zo sep 25, 2011 9:13 am
muncio
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Koos ben je ook van plan van Westerbork een mooi fotoverslag te maken!?
Ik wil daar eerdaags heen om ook het museum te bezoeken en mijn 1e bezoek compleet te maken.


zo sep 25, 2011 10:39 am
Paul
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Binnen STIWOT is er ook nog wel een andere plaats voor:
http://www.stiwotreizen.nl/rep.asp


zo sep 25, 2011 1:09 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Hmm, misschien eens een test met 1 verslag draaien Koos?


zo sep 25, 2011 6:22 pm
Profiel
Janz
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Hulde Koos!

Een vraag in het verlengde van Muncio, wat heb je allemaal nog in de planning staan??


zo sep 25, 2011 7:36 pm
koos24
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Janz schreef:
Hulde Koos!

Een vraag in het verlengde van Muncio, wat heb je allemaal nog in de planning staan??


Uiteraard Berlijn, november, tenminste dat is de planning.
Neurenberg maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Eigenlijk nog zoveel plannen maar dat gezeur altijd, met werken, met familie die je
af en toe ook willen zien pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff :D

Nu is mijn leven werken met af en toe een reis, het zou anders moeten zijn reizen met zo nu
en dan een weekje werk.


zo sep 25, 2011 10:49 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Weer een mooi verslag Koos :)

Overigens ligt het gevangenisgebouw er nog net zo bij als toen ik het kamp in 1994 bezocht. Plannen om het vrij te maken waren er toen ook al.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


ma sep 26, 2011 6:59 am
Profiel
Janz
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
In het bijgeleverde blad bij de WIO, werd Dora ook nog genoemd in combinatie met de V2 productie.
Interessant dat er dan ook nog hier een foto-topic over is :D

Koos, Berlijn ben ik voor 3 weken terug nog geweest. En ook nog gelijk een bezoekje Sachenhausen heb ik toen gedaan.
Ik ben erg benieuwd wat er op je Berlijn planning staat! Tip is om in het donker door het Holocaust Monument te lopen


ma sep 26, 2011 11:22 pm
Vin1
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Ziet er wederom weer indrukwekkend uit. Inderdaad boeiend om over de minder bekende onderwerpen het een en ander te zien en te lezen.


di sep 27, 2011 11:13 am
koos24
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Vandaag wederom, op doorreis naar Polen in Mittelbau-Dora geweest en wat foto's gemaakt van de opgravingen die daar momenteel bezig zijn.
Als ik het goed begrepen heb zijn ze bezig met een reconstructie van de spoorlijn, in ieder geval kwamen er zaken naar boven die uit de periode van het kamp stammen (volgens de gids dan)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder stelde een iets beter fototoestel me in staat betere foto's te maken in de tunnels.

Afbeelding
Afbeelding

We zijn op weg naar Auschwitz en dat onderdeel gaat door "Henk" een nieuwe gebruiker op ons forum
behandeld worden, hij heeft heel wat uren toen & nu onderzoek gedaan naar Auschwitz en vooral de omgeving.
Zelf zal ik wat andere onderwerpen in Polen voor mijn rekening nemen.


ma sep 10, 2012 12:26 am
Eisbein
Bericht Re: Concentratiekamp Mittelbau-Dora (fotoverslag)
Koos 24

Wie of wat is "een iets beter fototoestel" voor de betere shots.


ma sep 10, 2012 2:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group