Het is nu vr maart 29, 2024 1:03 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945? 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Rjajo, het ging mij enkel over de Rex binding. Of hij SS'er was laat ik helemaal in het midden, op die leeftijd zou hij enkel uit een Napola afkomstig zijn , en was hij evt. laatsejaars dan was hij nog helemaal geen SS'er.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do sep 15, 2011 8:08 pm
Profiel
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Jean wat dat betreft heb je gelijk maar aangezien er geen juiste geboorte datum van Beke is zou hij misschien een jaartje ouder kunnen zijn en dan kon hij wel bij de SS (17 jaar) wilt niet zeggen dat jij geen gelijk hebt !

Op Ysselsteijn is ook geen juiste geboorte datum bekend


do sep 15, 2011 10:05 pm
DickB
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hallo rjajo, dit onderstaande bericht heb jij al eens op de site gezet.
--------------------------
B E K E, Florimont, 1929. (BELG)
Fabriekswachter.
Gedesserteerd uit de S.S.
H.v.B. Zwolle.
-------------------------------------------
Hier uit zou je kunnen halen dat Beke als hij voor 4 april geboren was 16 was bij de fusillade, hij kan zelfs 15 geweest zijn. Waarom hij lid is geworden weten we niet, door zijn familie of juist uit wraak tegen zijn familie, dat hij op die leeftijd de beslissing nam om te deserteren vind ik nog al wat. Dan staat vast dat hij gefusileerd is omdat hij gedeserteerd was bij de SS!
Daarom is hij omgekomen. Dan hadden ze hem nooit op Ysselsteijn moeten begraven!
Oké, waar zijn we me bezig, rechter te spelen of de history vast te leggen, ik denk het laatste.
Dan noem je de gebeurtenis, zonodig met vermelding als achtergrond.


za nov 19, 2011 12:39 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hoi DickB

Het vreemde is enkel dat naar mijn weten er voor de rest op Ysselsteijn geen door Duitsers geexecuteerden liggen begraven !
Misschien dat er anderen zijn die daar meer over weten.

Wat ook vreemd is dat er verder weinig of geen enkel houvast is over Beke zjn geboortedatum ik heb enkel het jaartal 1929 gevonden op een Belgische site, ook staat op Ysselsteijn dat Beke overleden zou zijn op 26-04-1945 maar dat kan natuurlijk ook de datum zijn dat hij is gevonden c.q. geindentificeerd.

De Datum 26-04-1945 is de datum waarom Beke is aangespoeld (de lijken zijn na de executie allen in het water gegooid !)


Laatst bijgewerkt door rjajo op vr dec 16, 2011 3:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



za nov 19, 2011 5:18 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Ik heb een mailtje gestuurd naar de Belgische Directie-Generaal Oorlogsslachtoffers eens kijken of hun mischien wat meer gegevens boven water krijgen inzake Florimont Beke.

Niet geschoten is altijd mis !


za nov 19, 2011 6:22 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Volgens mij liggen er wel door Duitsers geëxecuteerden op Ysselsteyn. Het verschil met sommige andere Duitse begraafplaatsen is dat Ysselsteyn niet door de Duitsers is opgericht maar door Nederland en pas later is overgedragen in beheer aan de Volksbund.
Uit Bemmel zijn drie standrechtelijk door de Duitsers geëxecuteerde Nederlandse SS-ers na de oorlog van de verzamelbegreefplaats in Bemmel overgebracht naar Yselsteyn. Deze drie waren gedeserteerd uit Els tijdens Market Garden, dachten dat Bemmel al bevrijd was en werden aldaar opgepakt en gelijk geëxecuteerd.
Bron: Gemeentearchief Lingewaard, in beheer Provinciaal Archief Geldeland.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op di nov 22, 2011 7:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo nov 20, 2011 1:35 pm
Profiel WWW
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Wilco

Bedankt voor deze info, heb je toevallig ook namen van deze Duitsers ?


zo nov 20, 2011 4:17 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Helaas vermeld de tekst in het archief geen namen. Er zouden vijf personen zijn geëxecuteerd volgens een politiebericht in het archief, helaas ook zonder de namen. Bij de documenten die ik tot nu toe gezien heb (ik heb nog niet alles bekeken), wordt alleen over aantallen gesproken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen Heeres militairen, Waffen-SS militairen en drie personen van een opleidingseenheid van het SS-Grenadier-Regiment Landstorm Nederland. Deze waren tijdens Market Garden naar Elst gezonden en hebben daar nog gevochten. De vijf geëxecuteerden zouden voor de gevechten in Elst al gedeserteerd zijn.
Ik hoop binnenkort weer in Arnhem het archief in te duiken, als ik namen tegenkom geef ik ze.
Momenteel probeer ik in beeld te krijgen wie er allemaal in Bemmel begraven waren. Op de begraafplaats hebben namelijk Britten en Duitsers gelegen die later naar andere begraafplaatsen zijn overgebracht. Wat Nederlanders beteft zijn alleen de vijf vermeldde daarbij begraven. Wat er met de twee is gebeurd die niet genoemd zijn als overgabracht naar Ysselsteyn weet ik niet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 21, 2011 12:48 am
Profiel WWW
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Wilco bedankt voor je verdere informatie, mocht je nog achter de namen komen hoor ik het graag


ma nov 21, 2011 9:00 am
DickB
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hallo,

Even nog wat aanvulling; op Ysselsteyn liggen ook Duitse zelf moordenaars, dus in principe alle Duitse militaire slachtoffers!


ma nov 21, 2011 9:56 am
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
DickB bedankt voor je aanvulling


ma nov 21, 2011 5:30 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Vandaag antwoord gehad (dikke enveloppe met politie dossiers, overlijdensakte e.d ...)


Even wat feiten distileren uit de diverse rapporten:


Florimond Beke Geboren te Gent op 6 Oktober 1928

beticht van de volgende feiten :

"Als Belg, de wapens tegen België of tegen de bondgenoten vvan België, handelende tegen de gemeenschappelijke vijand te hebben opgenomen, daartoe geldend hat wetens vervullen voor de vijand van taken, van strijd, vervoer, werk en bewaking die normaal op de vijandelijke legers en hunne diensten rusten en Belgie's bondgenoot zijnde elke staat die, zelfs afgezien van een verdrag van bondgenoten, de oorlog voert tegen een staat waarmee België zelf in oorlog is.

A) Als lid van de fabriekswacht te Gent en elders in België tussen 22 januari 1944 en september 1944.

B) Als lid van de Waffen-SS te Brussel en elders in en buiten België tussen 7 juli 1944 en mei 1945.

Florimond Beke werd veroordeeld bij verstek tot 5 jaar gevangenis wegens collaboratie op 10-03-1948 .

Dus toch SS-er


do dec 15, 2011 6:22 pm
rjajo
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Het bevel werd gevoerd door Hans Teegen van de Sicherheits Polizei Zwolle (na de oorlog veroordeeld tot 9 jaar)


di aug 28, 2012 11:11 pm
Paulhar
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Klopt, Teegen was bij veel zaken betrokken in Zwolle en omgeving, Heb sinds kort een foto van hem .

Een vriend van me is bezig om de zaken die betrekking hebben op veroordeling, straf en wat er uit eindelijk van terrecht gekomen is uit tezoeken, hij vindt onthullende zaken.\

Ook wat betreft Zwolle en wijde omgeving.

Dus er zijn twee zaken 4 april 1945 nabij Hattem, en 10 April 1945 aan de loswal (gemeente Oldebroek) bij de IJselbrug te Zwolle .

Er worden dingen door elkaar gehaald.


Laatst bijgewerkt door Paulhar op wo aug 29, 2012 5:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo aug 29, 2012 4:59 pm
Paulhar
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
De zaak op 4 april 1945 heeft niks te maken met Florimont Beke, Beke is doodgeschoten op 10 april 1945 aan de loswal in de gemeente Oldebroek, Naast de IJselbrug nabij Zwolle


wo aug 29, 2012 5:01 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group