Het is nu di maart 19, 2024 8:00 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden" 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ja onder andere en zoals ik al aangaf hier zit niets tussen dat al niet jaren bekend en openbaar is.
Daarnaast nog zaken als Field order No.11, 12 (weinig zinvol maar wel leuk), 82nd Division Historical Data enz

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 9:32 pm
Profiel WWW
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Wilco,

Voordat het weer een welles-nietes discussie wordt - en ik weet dat je een "drukke" dag op het forum heb doorgebracht - nog een korte reactie. Het overgrote deel van de zojuist door mij vermelde primaire bronnen (en daar zit "good old" Field Order 11 niet bij en Field Order 12 komt niet voor in m'n boek) zijn nog niet in publicaties gebruikt.

Zijn er nog meer experts die de genoemde bronnen al kennen?

Zo ja, dan heb ik een probleem.


Laatst bijgewerkt door nl11279 op vr aug 26, 2011 8:51 am, in totaal 1 keer bewerkt.



do aug 25, 2011 9:58 pm
Vin1
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Even een kleine reactie van mijn kant. Ik wil mij er niet te veel in mengen :wink: , maar naar mijn mening hoeft er in een boek niet altijd nog niet bekende en openbare info in te staan. Meer boeken zijn voortgekomen uit al bestaande informatie. Naar mijn mening kan het wel een verrijking zijn als informatie van diverse en verschillende bronnen, gebundeld wordt tot een boekwerkje. Zodat informatie over een onderwerp eenvoudiger is na te lezen. Meer schrijvers van boeken halen hun informatie uit archieven die gewoon openbaar zijn en verwerken diversen bronnen tot een boekwerkje. Daarbij zit je toch al snel met het probleem dat feiten/bronnen soms ook anders begrepen of uitgelegd kunnen worden door elk individu.
Dus ik zou mij daar niet al te druk over opmerkingen en kritiek....en accepteren dat dit misschien wel waar is. Maar nogmaals, dit hoeft geen probleem te zijn. Alleen probeer wel uit te kijken met opmerkingen als "treuzelen", want je ziet het, dit kan wel eens verkeerd vallen...en terecht als ik zo het commentaar lees van Sauerkraut.
Maar dat is mijn bescheiden mening. :roll:


vr aug 26, 2011 8:34 am
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ik heb alle boeken die zijn uitgegeven over de rol van de Amerikanen tijdens operatie "Market Garden" gelezen (de bieb in Arnhem heeft alles over dit onderwerp). Er is relatief zeer weinig over geschreven en is meestal gebaseerd op de door Wilco graag aangehaalde After Action Reports van de 82nd Airborne en 508 PIR.

Maar dat was slechts een leiddraad voor mij.

De primaire bronnen die ik heb gevonden en vermeld, bevatten veel nieuwe (d.w.z. nog niet gepubliceerd, maar bij Wilco wel bekend) informatie en ondersteunen de in de openingspost gedane uitspraken, incluis het "treuzelen".

Al met al een overzichtswerk, met veel nieuwe info.

Ter overpeinzing, ook.

Na de boude uitspraak van Wilco, neem ik aan dat hij haarfijn kan uitleggen waar hij mijn genoemde primaire bronnen is tegengekomen.


vr aug 26, 2011 9:57 am
sauerkraut
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ik hoop dat je met de weergave van de primaire bronnen nauwkeuriger zult zijn dan met de plaatselijke omstandigheden.
Het is beslist onjuist dat men, zoals je schrijft, via het Keizer Karelplein Nijmegen binnenkwam. Nijmegen werd vanuit zuidelijke en zuidoostelijke richting benaderd en de weg naar het KK-plein vergde vele kilometers.
Feitelijk is het precies andersom. De afstand KK-plein naar de Waalbrug is - pak 'm beet - hooguit 300 meter en dan is men Nijmegen UIT!
Dat is nu nog zo en was toen ook al zo.


vr aug 26, 2011 10:12 am
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Sauerkraut,

Je wilt toch niet beweren dat de hoofdmacht van het eerste bataljon 508 PIR, bestaande uit "A" en "B" compagnie, niet via het Karel Keizerplein Nijmegen binnenkwam? Dat is namelijk wel zo, is ook algemeen aanvaard, en staat ook in Wilco's After Action Reports.

Er was wel een peloton van "C" compagnie actief in de omgeving van het Keizer Lodewijkplein, maar die voerden slechts een verkenning uit.


vr aug 26, 2011 10:24 am
sauerkraut
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ik herhaal: toen ze het KK-plein bereikten waren ze Nijmegen vrijwel UIT, de afstand naar de Waalbrug was nog maar luttelijke
meters. Nijmegen was toen geen dorp. Kijk eens op de plattegrond en ga ter plaatse een kijkje nemen.


vr aug 26, 2011 10:54 am
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Sauerkraut,

Waar jij woonde (bij het Mariaplein) is waar het peloton van "C" compagnie, niet de hoofdmacht met "A" en "B" compagnie, met de Duitsers in gevecht raakte.

De hoofdmacht, en het verbaast me zeer dat je dat niet weet, ging via het Keizer Karelplein (en kwam daar pas rond middernacht aan) richting Waalbrug. Daar zijn heel veel mensen het over eens. Wilco ook, denk ik.

O ja, ik kom bijna dagelijks in Nijmegen. Ik weet waar ik over praat.


vr aug 26, 2011 12:25 pm
sauerkraut
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ik ook. :wink:


vr aug 26, 2011 12:34 pm
sauerkraut
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Men kwam Nijmegen binnen op lokaties die vele kilometers verwijderd liggen van het KK-plein. Dan kun je toch
onmogelijk volhouden dat ze via het KK-plein Nijmegen binnenkwamen? Kom nou zeg!


vr aug 26, 2011 12:42 pm
koos24
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
De kritiek op Roy Urquhart en zijn 1e para divisie is altijd geweest dat hij te ver van de brug
zijn landingsterreinen koos en niet voor een constructie zoals bij de Bénouville-brug tijdens
Overlord.
Op de uiterwaarden of er achter hadden prima zweefvliegtuigen kunnen landen.
Verder was de kritiek op Urquhart dat zijn troepen 's nachts niet doorgepakt hebben waardoor
uiteindelijk alleen Frost op de brug kwam.

Zou deze kritiek niet ook voor Gavin kunnen gelden? Warom niet gekomen voor een snelle aanval
op de brug met para's of zwevers?
Liep de geallieerde legerleiding niet gewoon met het hoofd in de wolken en met de gedachte dat
alles zou lukken?

Is die kritiek terecht of zie ik iets over het hoofd?


vr aug 26, 2011 12:50 pm
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Sauerkraut,

Echt waar, de hoofdmacht ging via het Keizer Karelplein naar de Waalbrug, geen twijfel over mogelijk.

Na de oorlog heeft de "Commissie Onderzoek Waalbrug" gedurende 3 jaar honderden mensen ondervraagd. Volgens mij hebben ze geen aanwijzingen gevonden dat de Amerikanen niet via het Keizer Karelplein Nijmegen zijn binnengetrokken.

Maar, je hebt recht op je eigen mening.

Koos,

Je hebt helemaal gelijk. Een snelle aanval was de enige manier om bruggen in handen te krijgen.


vr aug 26, 2011 1:06 pm
koos24
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
sauerkraut schreef:
Ik herhaal: toen ze het KK-plein bereikten waren ze Nijmegen vrijwel UIT, de afstand naar de Waalbrug was nog maar luttelijke
meters. Nijmegen was toen geen dorp. Kijk eens op de plattegrond en ga ter plaatse een kijkje nemen.


Ik kom ook dagelijks in Nijmegen maar hoe kijk jij?
Als ik via bijvoorbeeld de Graafseweg naar de Waalbrug ga kom ik Nijmegen IN
via het KK plein.
Ga ik richting Wychen vanaf de Waalbrug ga ik via het KK plein Nijmegen uit.
Als de para's vanuit Groesbeek, Nederasselt kwamen (ben niet precies op de hoogte)
kom je volgens mij via de KK Nijmegen binnen.


vr aug 26, 2011 1:16 pm
sauerkraut
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
NL11279: Ja natuurlijk, maar nu verdraai je de zaak. Je hebt eerder beweerd dat ze via het KK-plein NIJMEGEN BINNENKWAMEN.
Ze kwamen Nijmegen al binnen op lokaties die daar kilometers van verwijderd zijn.

Koos: ik vertel je een persoonlijke ervaring. Het zal omstreeks 1950 zijn geweest toen er bij ons een voormalige Airborne op de stoep stond. Hij wist nog precies wat en waar hij met mijn vader geruild had. Er volgde een lang gesprek, uiteraard vooral over zijn ervaringen. Ik was toen elf en heb glasheldere herinneringen aan dat gesprek en wel over twee factoren:
1) de tegenstand was veel heftiger en taaier dan ze verwacht hadden;
2) de oorlog liep op zijn einde en men was veel voorzichtiger en zuiniger op zijn hachje. Er werden veel minder persoonlijke ricisico's genomen als dat niet noodzakelijk was.


vr aug 26, 2011 1:22 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
nl11279 schreef:
Er is relatief zeer weinig over geschreven en is meestal gebaseerd op de door Wilco graag aangehaalde After Action Reports van de 82nd Airborne en 508 PIR.

In de zomer van 2008 heb ik voor eigen onderzoek o.a. enkele dagen doorgebracht in de Cornelius Ryan Collection op de Ohio University in Athens, Ohio. Daar is wel heel veel te vinden over deze kwestie. In dezelfde zomer heb ik ook een reünie van 82nd veteranen bezocht en hen geïnterviewd over Nijmegen, maar dat terzijde.

Het laatste lijstje bronnen wat je gaf, daar ken ik de meeste niet van, ik ga zeker op zoek naar de inhoud van deze bronnen.

Vooralsnog heb ik zelf veel kopieën van originele documenten in mijn bezit, ook kopieën van documenten uit de CRC en daaruit concludeer ik wat anders... Maar, zoals ik al zei, ik ga op zoek naar de door jou gegeven bronnen. :wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr aug 26, 2011 2:09 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group