Het is nu do maart 28, 2024 5:17 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
De 60 jaar na MG uitzending 
Auteur Bericht
dvdhoven
Bericht De 60 jaar na MG uitzending
Zojuist de 60 jaar na Market Garden uitzending gezien van de NOS.

Best goed, mooie beelden. Indrukwekkende plechtigheid.
Paar foutjes, versprekingen.
Christ Klep had het erover dat Duitsers verbaasd waren, dat de geallieerden 75mm houwitsers bij zich hadden, maar volgens mij waren ze verbaasd dat de Britten 17 pounders AT bij zich hadden, het enige AT dat werkelijk een Panther of Tiger aankon in die tijd.

:evil: Maar mijn grote ergernis is toch wel geen woord over de 82nd. Het nodige over de 101st, uiteraard dat is - volgens veel Nederlanders - de divisie die de oorlog gewonnen heeft.
Maar ook te weinig, mijns inziens.
Maar de 82nd, die ook als een leeuw gevochten heeft, werd niet genoemd.
Denk maar aan de sector Mook, Middelaar, Plasmolen. Groesbeek, Beek, Duivelsberg, Wyler. De gevechten in de binnenstad van Nijmegen om de Waalbruggen te veroveren. De Waalcrossing, de gevechten om de noordkoppen van de bruggen.
En hun succesvolle veroveringen: Grave, Heumen. Heumen is ook een dubbeltje op zijn kant geweest, don't forget.

Overigens had ik vooral bij diverse beelden van Duitse troepen, sterk het idee, dat ze niet in Nederland zijn gemaakt.


zo sep 19, 2004 1:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, Market Garden is in Nederland voor wat betreft de pers nogal gefixeerd op Arnhem. De 101st komt dan meestal nog wel aan bod vanwege de populariteit, maar de rest wordt vaak vergeten. Veel Duitse beelden waren inderdaad meer bijeen geraapt voor het spektakel dan voor de historische verantwoording.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 19, 2004 1:59 pm
Profiel WWW
Gipsy
Bericht MG : here's a link ...
... to a site that really struck me - it's quite impressive and doesn't last long, but you can't forget what you see there...http://www.marketgarden.com/

Hugs and have all a good Monday,

Gipsy 8)


ma sep 20, 2004 10:35 am
IA002
Bericht 
We moeten niet vergeten dat Chris Klep, mogelijk wat zenuwachtig - ga er maar aanstaan voor z'n groot publiek - alles uit zijn hoofd moest doen. Ik vond zijn uitleg wel goed.
De uitzending zelf vond ik chaotisch en ging van hot naar haar, en hele topics kwamen niet aan bod. Ik denk dat er maar weinig mensen die minder kennis hebbben dan de reeds geintereseerden er iets van gesnapt hebben. Ik vraag me daarom af waarom ze niet gewoon een aparte documentaire hebben gemaakt en dan nadat die is uitgezonden over te schakelen naar Oosterbeek voor de herdenkingen zelf...

Wel zeer treurig vond ik informatie die ze vooraf hadden samengesteld enkele voorbeelden:-

Voorbeeld 1:-

In Oosterbeek liggen geen 1754 soldaten begraven, zoals Rob Trip aan het begin van de uitzending vertelde en is dus onjuist. Het juiste aantal is door mij van achter mijn bureau vandaan niet met 100% met zekerheid te zeggen , maar aan de hand van onderstaande gegevens is dat thans 1759 (de drie non-war graves niet meegerekend). Als de NOS simpel weg even gekeken had op de webpage van de Commondwealth Wargrave Commision dan had u daar kunnen lezen:-



"There are now 1,678 Commonwealth servicemen of the Second World War buried or commemorated in the cemetery." 246 of the burials are unidentified and two casualties are commemorated by special memorials. There are also 73 Polish burials and eight Dutch graves. The three non-war graves in the cemetery were Commission employees....No. of Indentifeid casualtïes 1511..."



Overigens liggen er op de cemetery te Oosterbeek niet enkel gesneuvelden van 'de slag om Arnhem' maar ook gesneuvelden van b.v. de strijd in de Betuwe....



Het genoemde aantal van 'meer dan 450 vermisten' genoemd in de uitzending is eveneens onjuist (waar komt dit aantal vandaan?).

De 1st Airborne telt ongeveer 365 vermisten, de Poolse Parachutisten Brigade 19, rekenen we daarbij ook de troepen die bij de directie ondersteuning zijn ingezet inclusief de verliezen aan luchtmacht personeel dan is het totaal aan vermisten omstreeks 430 man.

Van deze 430 man heeft slechts een beperkt deel een graf te Oosterbeek waarvan de persoon niet geïdentificeerd kon worden. Velen hebben uberhaupt geen graf.



(U ziet dat ik de aantallen niet precies kan geven omdat de laatste jaren enkele stoffelijke overschotten zijn geborgen en geïdentificeerd - anderen wachten nog op identificatie en het is mij niet bekend in hoeverre deze reeds al zijn geïdentificeerd op het moment van schrijven en of deze ook daadwerkelijk al zijn bijgezet de afgelopen dagen)



Voorbeeld 2

M.b.t. Peter B N Davis wordt er in de uitzending nog eens extra benadrukt dat de getoonde beelden ook daadwerkelijk het toestel van Davis zijn. Wat een enorme onzin!!!! :evil: :twisted:

Vervolgens krijgen de onwetende kijkers een montage te zien van enkele Wochenschau beelden, welke overigens zijn opgenomen op verschillende dagen bij Arnhem, en enkele beelden van een C-47 welke zich te pletter vliegt... Echter het toestel in beeld gebracht is de C-47 van Lieutenant Robert Urquhart welke op weg was naar Nijmegen, de locatie waar de het vliegtuig van de beelden neer kwam is echter Son, z'n 100 km van Arnhem verwijderd... Heeft dus totaal niets met het toestel van Davis te maken...

Over de andere informatie van de in beeld gebrachte gesneuvelden nog maar te zwijgen.... :( Daar zaten ook fouten in...


wo sep 22, 2004 11:07 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group