Het is nu do maart 28, 2024 9:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Regiment Grenadiers IIe. Bat. 2e Compagnie 
Auteur Bericht
IA010
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk waar de centrale archivering komt te liggen. Als het Soesterberg wordt, zou het wel eens makkelijker kunnen worden.


Punt is, Wilco, dat je dossiers uit de archieven dan bij het NIMH ruim vooraf moet aanvragen, waarna ze extern worden aangevoerd ter inzage of kopiëren. Een extra aanvraag of een spontaan bezoek kan dan niet meer leiden tot een directe inzage, zoals nu.


ma dec 27, 2010 1:23 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Klopt Allert, maar dat is als je ze via de NIMH aanvraagt. Ik hoor ook andere opties rondzingen, maar krijg daar geen duidelijkheid over.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 27, 2010 11:26 am
Profiel WWW
GerbenW
Bericht 
The story continues.... Vrijdag 25 februari ga ik naar het NIMH!!!! :arrow:


di feb 08, 2011 3:45 pm
GerbenW
Bericht 
Hi allen,

Bedankt voor jullie tips! Missie is zéér geslaagd. :o Ik heb gisteren zelfs een eigen verklaring van mijn opa gevonden. Hij is idd betrokken geweest bij de herovering van Ypenburg. Ik heb de verklaring overgetikt en ik zal deze ook even plaatsen voor de geïntresseerden.

Gr Gerben


za feb 26, 2011 11:12 am
GerbenW
Bericht 
Verklaring afgelegd door dpl. grenadier G.J. Wilterdink van 2-II-R.Gr., wonende Woold 67 te Winterswijk, in de vergadering der Commissie Militaire Onderscheidingen d.d 16 Mei 1949.

In 1940 was ik ingedeeld bij de sectie van vaandrig VAN VOORST VAN HEEST. In de vroege morgen van 10 mei zijn wij uit de Zonnebloemstraat vertrokken naar de Hoornbrug.
Kapitein MEIJER kreeg daar opdracht om met één sectie langs de hoofdweg naar Ypenburg te gaan. De groep waarbij ik was ingedeeld, is met de kapitein vooruit geweest op verkenning. Bij de wielerbaan ontving ik vuur en wij zijn toen kruipend voorwaarts gegaan tot op het vliegveld. Daar zijn wij gekomen tot voorbij de betonmolen bij de weg in aanbouw. Wij hebben daar waargenomen en zijn toen teruggegaan. De Kapitein heeft artillerievuur aangevraagd. Wij zijn vervolgens weer voorwaarts gegaan en terwijl wij opmarcheerden, ging de artillerie inschieten. Een granaat ontplofte boven ons in een boom en hierdoor werd iemand van onze groep gewond. Deze man is teruggegaan. Toen we weer bij de betonmolen aan de weg in aanbouw kwamen, werd het artillerievuur afgegeven en dit lag goed. Vaandrig VAN VOORST VAN BEEST heb ik bij Ypenburg niet gezien. Hij was bij een andere groep. Toen we teruggingen om het artillerievuur aan te vragen, bleek het nadat wij enige afstand hadden afgelegd, dat een mitrailleur was achtergelaten. HIDDING is onder vuur van de Duitsers weer naar voren gekropen om de mitrailleur op te halen. Dit was een gevaarlijke onderneming. Hij heeft een treffer gehad op zijn pistooltas en het heft van zijn dolk werd afgeschoten. HIDDING was mitrailleur schutter. Of het zijn eigen mitrailleur was, die hij opgehaald heeft en wie deze heeft achtergelaten, kan ik mij niet meer herinneren. Toen het artillerievuur afgegeven was, zijn wij naar voren gegaan tot vlakbij de gebouwen. Daar hebben wij gewonden geholpen en hen naar een Rode-kruiswagen willen brengen. Juist toen wij hiermede begonnen, kwamen er vliegtuigen die een witte en een zwarte vleugel hadden. Deze toestellen bombardeerden het veld. Toen de vliegtuigen weer vertrokken waren, werd er nog steeds gevuurd. Op de straatweg heeft zich toen een aantal Duitsers (wel 200), die van het vliegveld afkomstig waren, overgegeven. Van het optreden van BUURMAN kan ik mij thans niet veel meer herinneren.

In de nacht van 10 op 11 mei zijn wij opgemarcheerd naar Delft. Daar werden wij als beveiliging vooruit gezonden. Wij moesten de grote weg richting Rotterdam op. Wij waren bang dat in de opstellingen langs de weg nog Duitsers zouden zitten. Ook zagen wij op enige afstand voor ons een groene lichtkogel omhoog gaan. Toen wij dit aan Majoor GROOTHUIS VAN ONSTEIN, die bij ons kwam kijken, meldden, antwoordde deze, dat er geen vijand kon zitten daar een hele compagnie voor ons uit was getrokken. Wij gingen voorwaarts en bij het schijnsel dat veroorzaakt werd door een brand op een betrekkelijk grote afstand zagen wij een vliegtuig op de weg staan. Toen wij bij dit toestel waren aangekomen, werden wij plotseling onder vuur genomen. Wij dekten aan de linkerzijde van de weg en openden ook het vuur. Wij kregen ook steun van zware mitrailleurs achter ons. Tengevolge van dit zware-mitrailleur-vuur vloog het toestel op de weg in brand. Toen het vliegtuig uitgebrand was, begonnen de Duitsers, die aanhoudend met lichtspoormunitie op ons geschoten hadden, met handgranaten te werpen. Zij schoten ook weer lichtkogels af. Wij zijn daar onze mitrailleur defect was geschoten teruggegaan. Op handen en voeten zijn wij naar Delft teruggekropen. Bij een bruggetje, dat wij moesten passeren en dat onder vuur lag, zijn de meesten door het water gegaan. Ik heb een vuurpauze afgewacht en ben in de looppas over de brug getrokken. Kapitein MEIJER is door de sloot gegaan. Hierbij heeft hij op een scherp voorwerp getrapt en heeft hierdoor bloedvergiftiging gekregen. Ik heb nadien de Kapitein niet meer gezien voordat de oorlog was afgelopen. In de omgeving van dit bruggetje heb ik ook Kapitein VAN DER END gezien, die zwaar gewond op een tentzeil werd vervoerd. Bij de hierboven omschreven sectie was sergeant VAN DE DOOL bij ons. Ik weet niet of Vaandrig VAN VOORST VAN BEEST daar ook aanwezig was.

Sergeant DIJKSHOORN, de menagemeester, heeft steeds goed voor de aanvoer van eten gezorgd. Bij Overschie is hij met eten bij ons geweest, terwijl wij van tijd tot tijd Duitse vuur ontvingen. Ik heb niet gezien, dat hij met gamellen op een kruiwagen bij ons is geweest. VAARS, die de auto waarmede het eten werd gebracht bestuurd, was steeds bij sergeant DIJKSHOORN.
TEPPER ken ik goed. Ik heb niet gezien, dat hij bij Overschie een patrouille heeft gelopen. Wel is hij bij mij geweest tijdens het gevecht bij het vliegtuig in de omgeving van Delft. TEPPER, VAN HOOFT en ik zijn daar bij elkaar gebleven en toen wij teruggingen, werden we nabij Delft door een Luitenant van een mij onbekend onderdeel opgevangen en wij zijn bij dat onderdeel gebleven. Er werden vrijwilligers gevraagd om het voorterrein te gaan verkennen. TEPPER heeft zich toen aangemeld en hij is met een Vaandrig naar voren gegaan. Toen zij op enige afstand van de troep waren, kwamen er Duitse vliegtuigen die per parachute kisten met munitie afwierpen. Iedereen bij de troep begon hierop te vuren. Zodoende kwamen de Vaandrig en TEPPER onder eigen vuur. Zij zijn echter heelhuids terug kunnen komen. Als er iets gedaan moest worden, was TEPPER steeds van de partij.

Vaandrig VAN VOORST VAN BEEST heeft op de 3de of 4e dag een inzinking gehad.

’s-Gravenhage, 16 Mei 1949

G.J. Wilterdink

Opgenomen: S.
Typ.: K.


za feb 26, 2011 11:13 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group