Het is nu do maart 28, 2024 6:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Herdenking Market Garden 
Auteur Bericht
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
In Eindhoven zijn ze klaar voor de slag van morgen (rond 13:00 mockbattle, karpendonkse plassen, in de buurt van de TU/e, als ik me niet vergis):

Afbeelding

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


vr sep 17, 2004 10:16 pm
Profiel WWW
Desiree
Bericht 
Ik zal morgen op de Ginkelse heide te vinden zijn en misschien nog in Driel


vr sep 17, 2004 10:52 pm
Desiree
Bericht 
Ben net terug van de Ginkelse heide. Erg mooi geweest, heb ook prachtige foto's gemaakt, maar heb geen idee hoe ik die hier moet plaatsen. Alleen het verkeer was een ramp.


za sep 18, 2004 3:38 pm
Melchior
Bericht 
Wat toevallig Desiree, ik ben ook sinds kort vandaag terug van de Ginkelse heide!, ben vandaag geweest bij de luchtdroppings in Ede!
Het was echt vreselijk om uberhaupt een parkeerplaats te vinden, maar we hadden er toch eentje gevonden bij de Prins Maurits kazerne.
Er was werkelijk geen doorkomen aan, wat een mensen, het had me niet verbaasd als in de bussen waar ik stond wel 100 tot 120 mensen waren gepropt.
Maar goed; het weer was goed, de droppings waren mooi en er kwamen ook nog eens wat jagers overvliegen!


za sep 18, 2004 5:17 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Nou, kom maar op met de foto's :lol:


za sep 18, 2004 5:54 pm
Yorick
Bericht 
mijn verslagje van de kranslegging in Heelsum:

ditmaal waren er, net als tijdens de kranslegging op het Nassauplein te Arnhem weinig veteranen aanwezig, een stuk of 10 gok ik, dit komt denk ik omdat de meesten zich in Arnhem op het Airborneplein bevonden, afijn:
het was een mooie plechtigheid vond ik. hoewel het Engels van sommige sprekers te wensen overliet, aanwezig waren 2 oud-verzetsstrijders, waaronder Piet Hoek, deze man stond nog stram in de houding hoewel je wel duidelijk zag dat hij zijn emoties moeilijk in bedwang kon houden, hoewel het na afloop goed praten met hem was!
het Nederlandse en Engelse volkslied werd gespeeld -altijd mooi om de Veteranen dan in de houding te zien schieten, zelfs als ze amper nog kunnen lopen en ondersteund worden door 2 anderen willen ze nog staan!-, en er werden wat kransen gelegd.
na afloop heb ik nog met enkele veteranen gepraat (Jeroen en Barry: de leukste gesprekken hebben jullie gemist!), heb zelfs ook nog kort gepraat met 'de man met de stok', degenen die bij de luchtlandingen op de Heide waren weten wie ik bedoel: de enige SOLO springer!!



verder ben ik na de Ginkelse heide vandaag ook nog naar Ede geweest naar de militaria beurs die daar was.. dit was echt ****, allereerst konden wij die beurs niet vinden, we waren in het centrum van Ede en zagen daar wel een markt maar daar was niks, vervolgens gingen we maar ergens een steeg in en kwamen op een parkeerplaats uit waar ik een bord zag staan met oa: 'militaria beurs - Maaieneind (of iets dergelijks)', tegelijkertijd kwamen we iemand tegen die ik kende en die weest ons de weg naar 'Maaieneind', daaraankomen was er niks tevinden, we zijn zo ongeveer heel Ede doorgefietst en kwamen uiteindelijk aan de ANDERE kant van het centrum aan, en wat bleek: er was een kleine knake beurs... en daar hebben we 1.5 uur voor door de stad moeten fietsen!... de herdenkingsorganisatie heeft dus verkeerd aangegeven op de borden waar het was, het moest het Centrum zijn en niet ene of andere vage buitenwijk!!


za sep 18, 2004 9:10 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Even snel wat foto's van vandaag.

Ede:
Afbeelding
Afbeelding

Driel:
Afbeelding
Afbeelding

Oosterbeek:
Afbeelding
Afbeelding

De rest volgt wel in de verslagen die ik nu nog moet gaan schrijven, zucht......

Yorick schreef:
na afloop heb ik nog met enkele veteranen gepraat (Jeroen en Barry: de leukste gesprekken hebben jullie gemist!), heb zelfs ook nog kort gepraat met 'de man met de stok', degenen die bij de luchtlandingen op de Heide waren weten wie ik bedoel: de enige SOLO springer!!

Het is ook altijd hetzelfde liedje. Wij missen altijd de leukste dingen. Nog diepere zucht.....


za sep 18, 2004 9:35 pm
Profiel
Yorick
Bericht 
haha inderdaad!

m'n vriendin had nog sjans met een veteraan :P "owh, i'm just a dirty old man" zei hij nadat hij haar op de wang kustte haha :shock: :lol:

hoe was Driel en de luchtshow savonds in de Rosandepolder eigenlijk?
m'n vriendin, die het vanavond vanaf dr balkon gevolgd had *ik moest werken :@* zei dat het ong. hetzelfde was als bij de brug...


za sep 18, 2004 10:47 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Mijn persoonlijke mening:
- Ede was heel erg leuk en mooi om te zien;
- Driel was heel erg ver lopen en helaas was er weinig te zien omdat de helft niet doorging en de andere helft van de parachutisten in de bomen landen (zouden daarom die anderen soms niet gesprongen zijn :roll:). Verder was alles er afgezet zodat we de herdenking niet bij konden wonen :evil:.
- Oosterbeek/ Rosandepolder was bij vlagen heel erg mooi maar over het algemeen was het veel te langdradig en met veel te lange tussenpozen. De ambiance (oude kerk) was natuurlijk wel heel erg bijzonder.


za sep 18, 2004 10:53 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Resultaat van de eerder genoemde mockbattle op het publiek:

Afbeelding

Verder, 250+ foto's gemaakt, veel veteranen gesproken + gefotografeerd. 1 Re-enactment evenement, 1 onthulling van een monument en 1 defilé. Sjoerd, Ronald, Marcel, Tessa en mensen als Mark Bando en Peter van de Wal ontmoet en de laatste uitvoerig (en heel gezellig 8)) gesproken.

Snap het probleem van Barry ook niet zo, de Eindhovense STIWOT afvaarding (Ronald en ik), konden overal op de eerste rang meegenieten.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za sep 18, 2004 11:57 pm
Profiel WWW
Roel Kerkhoff
Bericht 
Vrijdag 17 september:

De veteranen, Britse en Amerikaanse, maakten onder begeleiding van historische voertuigen een (korte) monumentenrit door Groesbeek. Hierbij werd ook het Generaal Gavinmonument aangedaan (bij de wijk/straat die naar hem vernoemd is).
Aanwezig was een Color Guard, verzorgd door huidige paratroopers van de 82nd van Fort Bragg, VS.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende stop was een herdenkingsdienst op het Canadees Kerhof ter ere van de vermisten die daar op panels gegraveerd staan. Een grotere groep Engelse veteranen sloot bij de groep aan. De Color Guard en muziek verzorgd door de Sixth Fleet Band uit Napels. Mooi moment werd toen mevrouw Pas Felderhoff (1922) 'in het zonnetje' gezet werd. Zij was een van de eerste zusters die met de jeeps de gewonden ging halen en verzorgden in de noodhospitaals. Zij ontving een golf van applaus van de veteranen.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ben ik in het restaurant het Zwaantje in Mook geweest naar een kleine tentoonstelling over Market Garden. Unfiformen e.d., allemaal authentiek. Ik heb daar nog even gesproken met een veteraan van de 307 engineers, die per glider in Holland geland is. Na zestig jaar was hij voor het eerst terug op Nederlandse bodem. Precies zestig jaar geleden was dat deze dag.

Afbeelding

Volgende halte Grave: de brug kreeg vandaag een nieuwe naam, vernoemd naar de leider van het peleton dat de brug veroverde: Thompson. In mijn ogen was de organistatie beschamend. Er stonden netjes stoelen klaar voor de veteranen die zouden komen, maar men had nergens een bordje staan of papiertje hangen dat die stoelen voor hen gereserveerd was.. dus naar verloop van tijd zaten daar 'gewone' bezoekers. Ook rondom het monument stond alles vol, mensen en fietsen. En toen moest dat allemaal aan de kant. Maar de geluidsinstallatie was een microfoon gekoppeld aan twee megafoons, dat dus een kort bereik heeft en zeker als ze op de grond liggen met mensen ervoor. Niemand kon het verzoek plaats te maken verstaan. Uiteindelijk hebben de veteranen wel allemaal kunnen zitten, maar kris kras door elkaar met her en der nog wat bezoekers ertussen. Of nog erger: filmende mensen die gaan staan op stoelen en het beeld van de veteraan achter hen wegnamen. Toespraken waren nauwelijks te verstaan, voor mij niet, met mijn jonge oren, dus voor de veteranen ook niet. En dan een "spreekstalmeester" uit het nederlandse leger die na de last post de minuut stilte vergeet (althans daarvoor zei hij dat die zou volgen), die de vlaggen in de top wil laten hijsen, als hij er net achter komt dat eerste de Reveille gespeelt moet worden ("Wait, wait, I forgot something"). Voor een 60ste herdenking kwam dit alles zeer knullig en amateuristisch over.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag:
De parachutedrop op de Ginkelse Heide en daarna naar Oosterbeek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondag (vandaag):
Vanmiddag naar Nijmegen voor de herdenking bij de Waalkade.

Maandag:
Dan ga ik naar het Bevrijdingsmuseum voor de presentatie voor de wandelgids van het Airborne Wandelpad, waarvoor ik een grafische bijdrage heb geleverd. Een wandelroute van Lommel naar Arnhem van (ik geloof) 220 km.
Een exemplaar van deze borden staat in elke particperende gemeente.
Afbeelding


zo sep 19, 2004 8:42 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Roel Kerkhoff schreef:
Zondag (vandaag):
Vanmiddag naar Nijmegen voor de herdenking bij de Waalkade.


Daar was ik dus ook (samen met Frank)... fototje:

Afbeelding
Is, als ik goed heb opgelet, een van de oprichters van een grote veteranen organisatie (Normandy Veterans Associations :?:), die een toespraakje hield bij het monument aan de voet van de Waalbrug.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 19, 2004 7:06 pm
Profiel WWW
Paul de Weerd
Bericht 
he leuk.. die 3-na-laatste foto van roel is van mijn vereniging, ik sta er alleen niet op :(


zo sep 19, 2004 7:22 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Vandaag naar Papendal een Eerde geweest. Op Papendal was een VERA (The Victory in Europe Re-enactment Association) Display georganiseerd door het ABRG (Arnhem Battle Research Group). In Eerde waren luchtlandingen en andere festiviteiten. Korte impressie:

Papendal
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerde:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een verslag op www.stiwot.nl > reportages volgt op het moment dat ik een beetje bijgekomen ben van de afgelopen dagen :wink:.

Jeroen schreef:
Snap het probleem van Barry ook niet zo, de Eindhovense STIWOT afvaarding (Ronald en ik), konden overal op de eerste rang meegenieten.


Ja, tssss. Jullie zijn gewoon veel brutaler dan wij. Jullie doen je voor als journalisten en persfotograven en banen jezelf dan een weg naar voren heb ik gehoord :wink:.


zo sep 19, 2004 8:41 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
barry schreef:
Ja, tssss. Jullie zijn gewoon veel brutaler dan wij. Jullie doen je voor als journalisten en persfotograven en banen jezelf dan een weg naar voren heb ik gehoord :wink:.


Fout... ik gedraag me als STIWOT verslaggever en stel me ook zo voor aan de organisatie :wink:. Persfotograven zijn er om nieuws te verslaan. Ik kom om mooie plaatjes te schieten van veteranen, voertuigen en trotse burgemeesters.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 19, 2004 9:05 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group