Het is nu do maart 28, 2024 12:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Afscheidsbrief 
Auteur Bericht
veenhuizen
Bericht 
Hij was geen NN gevangene want hij mocht 1 uur voor zijn executie meerdere brieven schijven.
NN Gevangene verdwenen zonder dat iemand het wist.
Hij is door een rechtbank veroordeeld executie door guillotine.
Nu wil ik dus graag weten waar die rechtbank is of was.

Met vriendelijke groet Veenhuizen


vr aug 12, 2005 10:04 pm
veenhuizen
Bericht 
We ik mijn broer mijn vader en mijn oom gaan op 26 en 27 juli naar Wolfenbuttel toe.
Daar worden we ontvangen door mensen van het museum krijgen we een rond leiding door de gavangenis en het museum en gaan we naar de begraafplaats waar mijn oom begraven is.
Dit is voor mijn vader en mijn oom de eerste keer dat ze er heen gaan, ze wisten niet waar en of het graf er nog was.
Het enige wat ze hadden was die afscheids brief die vele maanden later in het voorjaar van 1943 uit Duitsland kwam.
Na veel zoeken op internet en briefen schijven ben ik zo ver gekomen dat we dit allemaal weten en we er heen gaan.
De mensen van het museum gaan voor ons uit zoeken of er nog stukken van het gerechtshof zijn waarom hij de dood straf heeft gekregen.
Want ook daar lopen de verhalen sterk uit een.


di jul 03, 2007 1:24 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik ben blij voor U dat er zoveel boven water is gekomen, in veel gevallen is dit niet het geval. Veel sterkte met de rondleiding. Maar even wat verder op het moordwapen: de guillotine. Ik wist helemaal niet dat de guillotines werden gebruikt in de wo2. Dit is echt te onmenselijk voor woorden. (niet dat ophangen,levend begraven en executie in het algemeen menselijk is.)

Ik ben van plan om ook eens een kijkje te nemen daarzo, lijkt me erg interessant.

Groet Kaj


di jul 03, 2007 9:56 am
Profiel
muncio
Bericht 
Veenhuizen indrukwekkend uw verhaal en hopelijk een hele opluchting dat de puzzel zover uitgezocht is.


di jul 03, 2007 10:17 am
Rednas
Bericht 
boomschors schreef:
Ik ben blij voor U dat er zoveel boven water is gekomen, in veel gevallen is dit niet het geval. Veel sterkte met de rondleiding. Maar even wat verder op het moordwapen: de guillotine. Ik wist helemaal niet dat de guillotines werden gebruikt in de wo2. Dit is echt te onmenselijk voor woorden. (niet dat ophangen,levend begraven en executie in het algemeen menselijk is.)

Ik ben van plan om ook eens een kijkje te nemen daarzo, lijkt me erg interessant.

Groet Kaj

De guillotine is juist gemaakt omdat het "menselijker" is. Het gaat zo snel dat je er niks van voel (niet dat we dat kunnen checken, maar gas of ophangen lijkt mij een minder prettige ervaring).


di jul 03, 2007 12:44 pm
Harro
Bericht 
De guillotine was in de Weimar Republiek en tijdens de NS-periode de gebruikelijke, voorgeschreven manier om ter dood veroordeelde burgers te executeren.


di jul 03, 2007 3:49 pm
veenhuizen
Bericht 
Na lang wachten hebben wij de eerste proces stukken over mijn oom ontvangen.
De Duitsers hielden alles heel goed op schift bij en er is veel bewaard gebleven, ben veel aan de weet gekomen zoveel zelf dat ik hierover een heel verhaal kan gaan schijven.
Helaas hebben we nog niet alle proces stukken maar ik ga een begin maken met het verhaal over mijn oom en wat er allemaal is gebeurt en wat hij heeft meegemaakt in Duitsland.


ma jul 20, 2009 12:53 pm
ron_R
Bericht 
ruim 20.000 mensen zijn door de guillotine vermoord door de nazi's


ma jul 20, 2009 1:40 pm
veenhuizen
Bericht 
Alleen al in strafgevangenis Wolfenbuttel zijn er meer dan 600 mensen omgekomen door de guillotine.
Waaronder 16 leden van verzetsgroep Lichtervelde uit België


di jul 21, 2009 1:40 pm
veenhuizen
Bericht 
Antoon Klein-Nengerman geboren op 7 juli 1914 in Vorden ging in 1939 naar plaats Liesborn in Duitsland om daar op een boerderij te gaan werken.
Hij was daar melker er waren daar meerdere Nederlandse boeren knechten aan het werk in Nederland was het crisis en daar was werk genoeg.
Hij raakte bevriend met diverse Nederlandse knechten uit naast gelegen dorpen.
Dat waren ---- Hendrik Olthof geb 29 nov 1912 te Stedem,---- Riemer Terpstra geb op 28 mei 1910 te Herbaum en---- Jan Dokter geb op 21 juli 1913 te Putten --- op de avond van 20 april 1941 gingen ze met z’n allen naar een café van Lippstadt en dronken daar wat bier, kort naar middernacht gingen ze met de fiets naar hun dorpen toe Wadersloch en Liesborn, toen ze onderweg waren vlogen er Engelse bommenwerpers over de dorpen in Duitsland, in de buurt hoorde ze het afweer geschut de Flaks van de duitsers die naar de Engelse bommenwerpers schoten dat kon je al vanaf ver horen, ze fietsen langs een grote veldschuur met hooiberg. Op een afstand van 1500 meter bevond zich een minutie fabriek met opslagplaats van het Duitste leger.
Hendrik Olthof kreeg het goede idee om de veldschuur in de brand te steken zodat de Engelse het als een richtpunt zouden zien en daar hun bommenlast op zouden laten vallen, daardoor zou de munitie fabriek en opslag plaats geraakt worden en fabriek en de munitie verloren gaan.
Ze gingen naar de veldschuur met hooi berg maakten de deur open en staken het stro op drie plekken aan de veldschuur ging in vlammen op.
De Engelse bommenwerpers hebben die nacht de omgeving van Lippstadt niet aangevallen maar vlogen door, na het voorval van de brandstichting op 20 april 1941 spraken ze af er verder over te zwijgen dat ging goed totdat Hendrik Olthof in 1942 in de gevangenis zat voor jagen en stropen van beesten in het wild.
Hendrik Olthof sprak in de gevangenis met Martin Kloestra wat ze op 20 april hadden gedaan.
Dit lekte uit en Olthof werd ondervraagd en bekende de brandstichting van 20 april 1941, hierdoor moest Antoon Klein Nengerman en Riemer Terpstra en Jan Dokter voor de rechtbank verschijnen.
Na aanleiding van deze brandstichting de schade aan veldschuur hooi en werktuigen was 18000 reichsmark maar hun doel was de munitie fabriek kregen zij allen de doodstraf in de strafgevangenis van Wolfenbuttel.
De doodstraf ging met een guillotine

Op 23-12-1942 om 20.06 uur viel de guillotine voor Riemer Terpstra
OP 23-12-1942 om 20.08 uur viel de guillotine voor Antoon Klein-Nengerman
Ook voor Jan Doktor en Hendrik Olthof viel de guilotine.

De veroordeelden mochten 1 uur voor executie briefen schijven naar hun familie en zich onderhouden met een dominee .
Daarna gingen ze naar de guillotine en elke 2 min Viel het mes.......

Dit alles heb ik uit orginele gerechts stukken kunnen lezen die de Heer Wilfried Knauer voor me heeft opgezocht.
Waar ik en mijn familie hem erg dankbaar voor zijn.


wo feb 24, 2010 10:09 pm
John S.
Bericht 
barry schreef:
Nacht und Nebel:

Citaat:
Dit waren met name verzetsmensen uit Noorwegen, Frankrijk en Nederland. Het was de bedoeling van de SS deze gevangenen radicaal te laten verdwijnen door hen te fusilleren zonder een spoor achter te laten.


Bron: www.dodenakkers.nl


Is inderdaad wat kort door de bocht. De meeste NN-gevangenen verdwenen in een KZ.
Het bekendste NN-KZ was dat in Natzweiler (Struthof).
Ik heb dat KZ nu driemaal bezocht en vind het letterlijk en figuurlijk een 'van God-verlaten oord'...


do feb 25, 2010 2:49 pm
John S.
Bericht 
Hier is een afsplitsing:

http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php ... 669d8780e4


do feb 25, 2010 2:53 pm
veenhuizen
Bericht 
Ben op zoek naar familie van,

Hendrik Olthof geb 29 nov 1912 te Stedem.
Riemer Terpstra geb op 28 mei 1910 te Herbaum.
Jan Dokter geb op 21 juli 1913 te Putten.
Anne Marten Kloetstra geb op 22. sep 1915 te Winschoten.
Abraham Zandstra geb op 2.juni 1899 te Jubegga.
Jakob Meyer geb op 19 okt 1911 Aduard.
Jan Seine geb op 14 sep 1889 te Guidwolde.
Bouwe of Douwe Postma geb op 23 sep 1901 te Joure.
en natuurlijk ook van Antoon klein Nengerman geb op 7 juli 1914 Vorden.
Ik heb informatie over deze mensen uit het jaar 1941 en 1942
De namen en plaatsen kunnen anders zijn op gescheven naar vertaling in het Duits.

Veenhuizen


di sep 14, 2010 4:59 pm
Herisson77
Bericht 
veenhuizen schreef:
Ben op zoek naar familie van,

Hendrik Olthof geb 29 nov 1912 te Stedem.
Riemer Terpstra geb op 28 mei 1910 te Herbaum.
Jan Dokter geb op 21 juli 1913 te Putten.
Anne Marten Kloetstra geb op 22. sep 1915 te Winschoten.
Abraham Zandstra geb op 2.juni 1899 te Jubegga.
Jakob Meyer geb op 19 okt 1911 Aduard.
Jan Seine geb op 14 sep 1889 te Guidwolde.
Bouwe of Douwe Postma geb op 23 sep 1901 te Joure.
en natuurlijk ook van Antoon klein Nengerman geb op 7 juli 1914 Vorden.
Ik heb informatie over deze mensen uit het jaar 1941 en 1942
De namen en plaatsen kunnen anders zijn op gescheven naar vertaling in het Duits.

Veenhuizen


Zijn deze mensen overleden of leefden ze na de oorlog nog?


zo nov 07, 2010 2:33 am
Herisson77
Bericht 
Ik bedoel, zijn ze ALLEMAAL overleden, excuus, enkele noem je wel degelijk in je verhaal, maar de namen vind ik namelijk niet in het register van de Oorlogsgravenstichting, maar dat zegt niet alles omdat het register nog niet volledig bijgewerkt is.


zo nov 07, 2010 2:38 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group