Het is nu do maart 28, 2024 5:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
I will survive in Auschwitz 
Auteur Bericht
Ries
Bericht I will survive in Auschwitz
Een vrouw heeft zich de woede van oorlogslachtoffers op de hals gehaald door een filmpje op YouTube te zetten waarin haar familie een dansje opvoert in het voormalig concentratiekamp Auschwitz op de muziek van het nummer ‘I will Survive’. De joodse vrouw uit Australië was samen met haar 89-jarige vader, die de Holocaust overleefde, en haar kinderen naar Polen gegaan om een bezoek te brengen aan het voormalige vernietigingskamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog ruim 1 miljoen mensen werden omgebracht.

Het leek Jane Korman een goed idee een soort eerbetoon te maken voor de slachtoffers door te dansen op de hit van Gloria Gaynor. Ze filmde haar familie onder het ‘Arbeit Macht Frei’-teken in Auschwitz, maar ook werd er gedanst in het Duitse kamp Dachau en het Tsjechische concentratiekamp Theresienstadt. Haar vader trok ze daarbij een wit T-shirt aan met de tekst ‘I will survive’.

Toen het filmpje opdook tijdens een Australische expeditie, kreeg ze woedende reacties van oorlogsslachtoffers. Er werd schande gesproken van het feit dat de familie danst op een plaats waar zoveel gruwelheden hebben plaatsgevonden. “Maar ik begrijp die kritiek niet goed. Het is juist een eerbetoon aan het leven”, zegt Korman tegen de Daily Mail. “We zingen juist over het leven”.

Websites van Neonazi’s pikten het filmpje ook op en grepen de gelegenheid aan om racistische opmerkingen te plaatsen. Volgens Korman wilde haar moeder, die ook wist te ontkomen aan de gaskamers, niet mee omdat ze de herinneringen niet aankon.

Bron: http://www.knurps.nl/2010/07/woede-over ... video.html

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EUvo5OHH6o8

Beschrijving op youtube: On a recent trip to Europe, a family of three generations (a Holocaust survivor, his daughter and his grandchildren) dance to Gloria Gaynor's pop song - 'I Will Survive' at concentration camps and memorials throughout Europe.
This clip was first edited with the help of my friend Pisithpong Siraphisit who runs Compeung Art Village, Chiang Mai, Thailand.
This dance is a tribute to the tenacity of the human spirit and a celebration of life.
Despite the systematic brutality and cruelty endured, we have still survived.


di jul 13, 2010 2:37 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Begrijpelijk, voor de mensen die de holocaust hebben overleefd. Maar ik denk niet heel erg begrijpelijk voor de nabestaanden die hun dierbaren hebben verloren. Die hebben het namelijk niet overleefd.

Pik toch maar eventjes een comment op dit youtube filmpje uit, waarnaar ik zonet met open mond zat naar te kijken:

#
VigridTV
5 minuten geleden
Funny. The jews staid out the war in safe camps while the german women, children and old was burnt under the allies' bombwar.

"Safe camps".. Ja ja.. Om misselijk van te worden..

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di jul 13, 2010 4:33 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Joodse humor.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jul 13, 2010 5:51 pm
Profiel
Marcoo
Bericht 
[quote=
VigridTV
5 minuten geleden
Funny. The jews staid out the war in safe camps while the german women, children and old was burnt under the allies' bombwar.

"Safe camps".. Ja ja.. Om misselijk van te worden..[/quote]

Ai, :shock: :shock:!!!!!
zit er geen mod op youtube?


wo jul 14, 2010 9:26 am
Harro
Bericht 
Amerikaanse site en dat valt bij hun onder vrijheid van meningsuiting. In Nederland mag je dat niet zeggen (tenminste, niet over Joden).


wo jul 14, 2010 11:40 am
Ries
Bericht 
HKBA44 schreef:
Joodse humor.


Er is hier geen sprake van humor.

Ik geloof Jane Korman als zij zegt dat het als 'a celebration of life' bedoeld is.


wo jul 14, 2010 11:50 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Als we het over Joodse humor hebben dan gaat het niet over "leg neer die bal...."
Joodse humor is cynisch pikzwart en ironisch. Dus als die mevrouw en aanhang daar "I will Survive" gaat zingen, dan valt dit bij mij onder joodse humor, anders had ze wel een ander lied gebracht. En het klopt verder perfect dat het een 'celebration of life' was.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jul 14, 2010 2:32 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Harro schreef:
Amerikaanse site en dat valt bij hun onder vrijheid van meningsuiting. In Nederland mag je dat niet zeggen (tenminste, niet over Joden).

Die "VigridTV" post trouwens ook filmpjes op youtube over de "wiesnthalsvindel" (de zwendel van Wiesenthal) en filmpjes over Erling Bauck waarin de Holocaust ontkent wordt. Een exponent van de diehard neonazi stromingen in Skandinavië die misbruik maken van de Amerikaanse vrijheden (zoals ook Nederlandse neo's dat doen op SF en andere Amerikaanse websites). Veel gehoor krijgen ze niet, preken hooguit voor eigen parochie.


wo jul 14, 2010 3:05 pm
Ries
Bericht 
Met dergelijke taalblunders kan ik me niet voorstellen dat VigridTV serieus wordt genomen, net zoals ik me niet kan voorstellen dat het filmpje van Jane Korman en haar familie 'cynisch pikzwart en ironisch' bedoeld was. Maar ik ben geen kenner van de joodse humor.


wo jul 14, 2010 3:34 pm
Ries
Bericht 
Bij mij althans kon het filmpje niet de minste glimlach tevoorschijn toveren, wel een vreemd soort gevoel van respect; zeker voor de oude man en de wijze hoe zijn dochter en zijn kleinkinderen met hem en zijn verleden omgingen.


wo jul 14, 2010 3:39 pm
George S. Patton
Bericht 
Ries schreef:
Bij mij althans kon het filmpje niet de minste glimlach tevoorschijn toveren, wel een vreemd soort gevoel van respect; zeker voor de oude man en de wijze hoe zijn dochter en zijn kleinkinderen met hem en zijn verleden omgingen.
Ik word er ook niet blij, van wat zijn er toch rare mensen op de wereld....


wo jul 14, 2010 5:07 pm
koos24
Bericht 
Ries schreef:
Bij mij althans kon het filmpje niet de minste glimlach tevoorschijn toveren, wel een vreemd soort gevoel van respect; zeker voor de oude man en de wijze hoe zijn dochter en zijn kleinkinderen met hem en zijn verleden omgingen.


Het is gewoon een andere manier van denken.
Traditioneel zijn wij over de holocaust aan het
gedenken en rouwen.

Deze familie koos voor een andere insteek.
Geen rouw om de overledenen maar feest
voor degene die het overleefden.

Misschien een onrespectvol vergelijk maar gisteren
deden we dat in Amsterdam.
Geen verdriet voor het verliezen van de finale
maar vreugde (volksfeest) voor de 2e plaats.


wo jul 14, 2010 5:52 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Of het nu werkelijk zo bedoeld is weet ik niet maar een krachtiger gebaar of "fuck off" tegen het nazisme heb ik nog nooit gezien
Maak nu aub eens het onderscheid dat deze mensen ontzettend veel hebben meegemaakt, maar daarna moesten verder leven.

http://web.macam98.ac.il/~ochayo/absractn.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jul 14, 2010 6:38 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
La vita è bella! Deze boodschap uit de gelijkmatige film is denk ik dezelfde als die de makers van dit filmpje willen overbrengen. Ook een film die bij sommige mensen verontwaardiging oproept, maar die naar mijn mening, net als dit filmpje, vanuit een heel sympathiek standpunt gemaakt is.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 14, 2010 6:48 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Vandaar dan ook dat ik me zo graag bij Jane Kormans 'celebration of life' aansluit. Want zij kan het weten...


wo jul 14, 2010 7:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group