Het is nu vr maart 29, 2024 3:10 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De Waffen-SS 
Auteur Bericht
chriske
Bericht 
Harro schreef:
Chriske, wat jij denk ik verwart is dat er een Leibstandarte in Berlijn was die fungeerde als lijfwacht van Hitler maar dat er ook een legereenheid uit voortgekomen is: dit was eerste een infanterie regiment, later een infanterie divisie, een panzergrenadier divisie en uiteindelijk een pantser divisie. Dit was inderdaad een eenheid van de Waffen-SS zoals je hierboven terecht opmerkt. De Leibstandarte divisie is dus ontstaan uit de lijfwacht en had tot het einde van de oorlog nauwe banden met deze lijfwacht. Leden van de divisie dienden ook in de lijfwacht en officieren van de divisie dienden bij toerbeurt als stafofficieren bij Hitler, Himmler en de anderen.

dacht het wel anders was het in de boeken fout die ik gelezen heb over de Waffen-SS
maar je had gelijk ik heb het verward met die in Berlijn


zo jun 07, 2009 9:40 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Vanaf hier blijven persoonlijke opmerkingen achterwege en gaat het weer over de insteek van de discussie.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo jun 07, 2009 9:42 am
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ Wo2-freak. Het rare is dat je eerst wel zegt dat alles begon met de Stoßtrupp:

wo2-freak schreef:
Hitler had eerst een behoefte aan een persoonlijke lijftwacht om zich te beschermen tegen politieke tegenstanders. Hij richtte de Stoßtrupp op en gaf iemand bevel over deze groep.


en dat je dan in je volgende post dit tegenspreekt door te zeggen dat:

wo2-freak schreef:
Het minste wat je over de SS kan weten is dat die oorspronkelijk is opgericht door Hitler en begon als de Leibstandarte Adolf Hitler.


Wat betreft Hitler en de oprichting van de SS zit je gewoon fout. Punt. Wat je later zegt is niet van belang voor deze discussie.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo jun 07, 2009 9:46 am
Profiel
Harro
Bericht 
Kaj, dat is inderdaad het punt. "Wo2-freak" kan duizend keer zeggen dat hij superieur is en dat ik het fout heb, maar zijn beweringen kloppen simpelweg niet.
wo2-freak schreef:
Het minste wat je over de SS kan weten is dat die oorspronkelijk is opgericht door Hitler en begon als de Leibstandarte Adolf Hitler.

Dit is fout omdat de SS in 1925 werd opgericht en al bijna honderdduizend leden had tegen de tijd dat in 1933 de Leibstandarte werd opgericht. De SS begon dus niet als de Leibstandarte Adolf Hitler. Bovendien werd de SS niet door Hitler opgericht maar door Julius Schreck. Het is wel duidelijk waar "wo2-freak" de fout in gaat. Hij vond zijn hele verhaal over de Stoßtrupp op wikipedia maar trok daaruit de verkeerde conclusie dat toen dus ook de Leibstandarte opgericht is. Dat is niet erg, een foutje dat kan gebeuren, maar dat hij het weigert te snappen in combinatie met zijn gebrabbel over zijn superieure, über goede, krachtiger dan de kracht van een atoombom berichten is ronduit irritant. Ook schrijft hij...
wo2-freak schreef:
Dan heb je dat denk ik verkeerd begrepen. De Waffen-SS was geen lijfwacht van Adolf Hitler en de Leibstandarte Adolf Hitler was geen onderdeel van de Waffen-SS. De Leibstandarte Adolf Hitler was er namelijk éérder dan de Waffen-SS en was tevens de oorspronkelijke, eerste SS organisatie die werd opgericht door Adolf Hitler. Alles is dus een onderdeel van de geregelde SS. Zoals je ook de Gestapo, Tötenkopf SS, SD, Algemeine-SS, Ahnenerbe SS en nog veel meer hebt :)

Dit heeft "wo2-freak" met zijn superieure intellect ook fout. Dat de Leibstandarte er eerder was dan de Waffen-SS maakt namelijk niet uit vanaf het moment dat de losse gevechtseenheden van de SS in 1940 werden samengevoegd onder de naam Waffen-SS, die vanaf dat moment bestond uit de Leibstandarte, de SS-Verfügungs Division, de SS Totenkopf Division en de SS Polizei Division. Eind 1940/begin 1941 groeide de Leibstandarte naar een infanterie divisie en bestond de Waffen-SS uit totaal zes divisies: Leibstandarte, Das Reich, Totenkopf, Nord, Wiking, Polizei. Hoe "wo2-freak" dus kan beweren dat de Leibstandarte géén onderdeel was van de Waffen-SS is mij een raadsel.
Ook zit hij fout waar hij beweert dat alles onderdeel was van de reguliere SS. De reguliere SS (regular SS in het Engels, Allgemeine SS in het Duits) stond naast de gevechtseenheden van de SS. Met andere woorden: de Leibstandarte en de rest van de Waffen-SS waren niet onderdeel van de reguliere SS, nee, de Waffen-SS en de Allgemeine SS maakten beiden deel uit van de SS maar waren aparte takken met een aparte organisatie die slechts aan de top, bij Reichsführer-SS Heinrich Himmler, samenkwamen. Zoals ik al eerder schreef hadden de Waffen-SS en de Allgemeine SS niet alleen verschillende organisaties maar ook verschillende rangen. Iemand kon daardoor bijvoorbeeld een hoge rang hebben in de Allgemeine SS en een veel lagere rang in de Waffen-SS. Maar ook hier is overduidelijk waar "wo2-freak" in de fout gaat. Hij heeft even vluchtig het wikipedia artikel over de SS gelezen en de verkeerde conclusies getrokken. Dat hij in het bovenstaande citaat opnieuw beweerde dat de Leibstandarte de Leibstandarte "de oorspronkelijke, eerste SS organisatie die werd opgericht door Adolf Hitler" was toont aan dat hij met zijn fouten in herhaling valt maar hierboven heb ik al aangetoond dat hij het fout heeft.


zo jun 07, 2009 10:37 am
wo2-freak
Bericht 
Jezus, kun jij echt niet lezen of doe je maar alsof?
Ik heb al 100x gezegd dat de LIJFWACHT = LEIBSTANDARTE er al in 1923 was, dat was dus vóórdat de SS opgericht werd. De lijfwacht = Leibstandarte staat dus LOS van de SS, maar het was in 1923 al opgericht met EEN ANDERE NAAM. In 1933 werd de naam veranderd in LEIBSTANDARTE ADOLF HITLER, toen de SS er al was. MAAR de LIJFWACHT, DUS DE LEIBSTANDARTE, was er al EERDER dan de SS, want de LIJFWACHT van Adolf Hitler was al actief SINDS 1923.

En dit is wat jij zegt!! Mijn laatste bericht is dit. Reageer hier aub niet meer op, ik heb geen zin om een discussie aan te gaan met mensen die mij niet begrijpen, of niet willen begrijpen.

Prettige dag verder, ik ga iets nuttigs doen.


zo jun 07, 2009 2:27 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
"Wo2-freak" is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat je op een paar punten fout zat? Als ik jouw was, zou ik Harro bedanken voor zijn tijd die hij aan jouw besteed om jouw meer wijsheid toe te brengen.

Begrijp me niet verkeerd, het is helemaal niet erg om fouten te maken. :mrgreen: Iedereen maakt fouten, maar dan is het wel zo netjes op op zn minst toe te geven om verdere verwarring bij andere forumleden te voorkomen.

Peace.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo jun 07, 2009 3:24 pm
Profiel
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Jezus, kun jij echt niet lezen of doe je maar alsof?
Ik heb al 100x gezegd dat de LIJFWACHT = LEIBSTANDARTE er al in 1923 was, dat was dus vóórdat de SS opgericht werd.

Je geeft dus zelf toe dat je al 100 x iets zegt dat niet klopt. Want de lijfwacht was in 1923 de Stoßtrupp Adolf Hitler. De Leibstandarte is van 1933. Dringt dat echt niet tot je door? AFC Ajax (de voetbalclub) werd opgericht in 1900. Omdat er sinds 1894 een club was die Union heete zeg je ook niet dat Ajax al sinds 1894 bestaat!! Maar jij stikt geloof ik liever in je woede dan dat je ongelijk toegeeft. En dan heb ik het nog niet eens over de andere fouten in je uitleg zoals ik die hierboven al heb aangegeven. Daar ga je (bewust?) niet meer op in.

Ik bepaal trouwens zelf of ik nog op jou reageer of niet :roll:


zo jun 07, 2009 5:22 pm
pedor
Bericht 
Volgens mij zegt deze tekst van de site http://www.go2war2.nl/artikel/1522/2 genoeg.
En met de prima weergave en onderbouwing van Harro is het zo klaar als een klontje.

Gedurende zijn gehele politieke carrière voelde Adolf Hitler de behoefte aan een lijfwacht. Vanaf maart 1923 bestond zijn bodyguard (de Stabswache), uit twee man: Julius Schreck en Joseph Berchtold. Twee maanden later heette de lijfwacht ‘Stoßtrupp Adolf Hitler’ en werd het uitgebreid tot 30 man. Het was in feite een eenheid van op gevechten belust tuig die later een prominente rol zou krijgen in de mislukte ‘Putsch’ van november 1923 in München. De formatie was formeel een onderdeel van de SA, maar tegelijkertijd een zelfstandige speciale eenheid van loyale volgelingen ter bescherming van de top van de NSDAP.

In 1925, kort na zijn vrijlating uit de gevangenis, riep Hitler acht trouwe kameraden bijeen om de Stabswache opnieuw op te richten. Ditmaal stond zij definitief los van de SA. Na twee weken werd de lijfwacht omgedoopt tot Schutzstaffel. De SS was hiermee geboren, een organisatie die van een compacte beveiligingseenheid zou uitgroeien tot een complex geheel met een uitgebreid takenpakket.

De machtsovername van 1933 betekende een keerpunt in de ontstaansgeschiedenis van de Leibstandarte. De SS was na acht jaar uit haar jasje gegroeid (ze telde ongeveer 50.000 man) en Hitler wilde een betere bewaking dan de reguliere beveiliging van de SS, de Reichswehr en de politie kon bieden. De nieuwe Rijkskanselier had behoefte aan een goed getrainde en bewapende fulltime beveiligingseenheid. Hitler gaf SS-officier Josef "Sepp" Dietrich opdracht om een groep betrouwbare mannen te organiseren tot een nieuwe bodyguardformatie. Vanaf het prille begin van de te vormen elite-eenheid was Dietrich zodoende onlosmakelijk verbonden met de Leibstandarte[i]
[/i]


zo jun 07, 2009 5:39 pm
Harro
Bericht 
Precies, zoals ik het hierboven al samengevat had...

1923 - oprichting Stoßtrupp Adolf Hitler
1925 - oprichting Schutzstaffel (de SS)
1933 - oprichting Leibstandarte Adolf Hitler

Hitler was wel opdrachtgever maar de oprichter van de Stoßtrupp was Julius Schreck en de oprichter van de Leibstandarte was Sepp Dietrich. Maar ook dat had ik hierboven al meerdere malen geschreven :wink:


zo jun 07, 2009 5:49 pm
ik ben Michiel
Bericht 
beste wo2-freak ik denk dat je beter met je beide voetjes terug op de grond komt. Ik denk dat Harro meer op de hoogte is als jij. Je bekijkt het te algemeen. Harro kijkt specifieker met als gevolg dat jullie niet op dezelfde golflengte zitten.


zo jun 07, 2009 7:50 pm
muncio
Bericht 
Harro is tenslotte ook nog deskundige op dit gebied.
Wat Kaj en Pedor zeggen ga ik in mee.


zo jun 07, 2009 10:52 pm
mysterious-one
Bericht 
Mannen voor jullie over iets willen discusieren wil je dan eens eerst iets over de geschiedenis lezen en niet op 1 site maar op meerdere, want iedereen verdraaid woorden en gebruikt verjkeerde vertalingen.
Het onstaan van de SS bevind zich in 1923, omdat Hitler zich niet kon verzekeren van de onwankelbare steun van de SA werd de "Stabwache" opgericht op bevel van Hitler. Deze groep werd verantwoordelijk voor het beschermen van prominente Nazi-leiders bij openbare optredens. De "Stabwache" werd "Stosstrup Adolf Hitler" en bestond' bij de Bierhalle Putsch' in november 1923, uit 52 man. Al deze 52 man hebben de bloedorde gekregen. En de namen van de 52 man zijn te vinden op het net.
In April 1925 werd de "Stabwache" terug opgericht en bestond uit 8 man. Onderleiding van Julius Schreck, die later Hitler's privé-chaufeur werd en stierf in 1936. Op 8 nov. 1925 werd de "Stabwache" , "Schutzstaffel".
In sept. 1925 moest elke NSDAP-afdeling een groep oprichten bestaande uit 10 man. Welke dus de basis was voor de nieuwe SS. De SS was dus niet de persoonlijk lijfwacht van Hitler, maar diende om Hooggeplaatste partij leden te beschermen bij openbare toespraken. De SA daarentegen diende om straatgevechte uit te lokken met politieke tegenstaanders. Alhoewel de SS een onderdeel was van de SA, in de begin jaren.
Tussen 1926-1928 bestond de SS uit 5 SS-Gaue.
In 1929 werd de SS uitgebreid en werden er 3 SS-Oberführerbereiche opgericht...uit deze Oberführer bereiche zouden later de SS-Verfügungstruppe voortkomen en later wanneer de oorlog uitbrak omgeschakeld worden naar de Waffen-SS.
Een korte samenvatting :-)
Ik heb ook ergens gelezen dat Heinrich Himmler als Militair leider niets heeft gedaan...daar zijn jullie ook mis, Himmler heeft de leiding gehad over de legergroep "Weichsel" die moest trachten de Russen tegen te houden aan de Duitse Oostgrens.


wo feb 10, 2010 3:00 pm
Harro
Bericht 
En wat is precies het verschil met mijn uitleg (dit ook n.a.v. jouw pb)? Gaarne even aangeven waar ik woorden verdraai en verkeerd vertaal.


wo feb 10, 2010 3:18 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
"Ik heb ook ergens gelezen dat Heinrich Himmler als Militair leider niets heeft gedaan...daar zijn jullie ook mis, Himmler heeft de leiding gehad over de legergroep "Weichsel" die moest trachten de Russen tegen te houden aan de Duitse Oostgrens.[/quote]

Zoals je eerder zei moet je steeds meerdere bronnen raadplegen. Al wat Heinrichje heeft gedaan is de boel hopenloos in het honderd laten lopen,de zogenaamde leiding over de legergroep bestond uit niet meer dan wat geparadeer met zijn eigenwaan hij werd in jan. 45 aangesteld en in maart vervangen door Heinrici dit tot opluchting van meerdere generaals en soldaten.En ik zie ook niet waar Harro het verkeerd heeft.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo feb 10, 2010 3:27 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Wanneer ik bovenstaande 'discussie'zo lees kan ik 2 dingen concluderen:

1. Timo heeft gelijk :!:
2. Een aantal mensen heeft moeite met (begrijpend) lezen... :shock:


wo feb 10, 2010 3:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group