Het is nu do maart 28, 2024 5:45 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945? 
Auteur Bericht
Leo
Bericht 
In verband met Raymond Holvoet.

Op 27 oktober 1944, tijdens operatie Timon, werd Holvoet door de Duitse bezetter betrapt op de boerderij waar hij zich schuilhield. Er wordt vermoed dat hij werd verraden. Voor hij gevangen werd genomen slaagde hij erin zijn toestel en codes te vernietigen. Tijdens de rit naar het politiekantoor van Garderen slaagde Holvoet erin te ontsnappen maar raakte daarbij gewond door een schot in de dij.

Zo'n zes maanden lang zat Holvoet in een Duitse cel waar hij meermaals hardhandig door de SS werd ondervraagd en mishandeld in de hoop dat hij de Duitsers gevoelige informatie zou doorgeven. Toen de Duitsers zich te erg bedreigd voelden door de oprukkende geallieerden, werd hij op bevel van SS-luitenant Joseph Rauch op 10 april 1945 op 21 jarige leeftijd door de SS gefusilleerd aan de oever van de IJssel te Hattem nabij Zwolle. Op 23 april spoelt zijn lichaam aan te Wilsum, zo'n 15 kilometer verder.

De laatste woorden van Raymond Holvoet zouden zijn geweest: "Als ge de rode mutsen met bevleugelde zwaardkenteken ziet, zeg hen dat ik nooit gefaald heb en breng hen mijn laatste groet."

Bruikbaar ?


ma sep 28, 2009 7:31 pm
zwolle
Bericht Aaldert Geerts-gefusilleerd 10.04.1945 te Zwolle
Nog wat achtergrond informatie over Aaldert Geerts,een van de gefusilleerden op 10.04.1945.Im mijn onderzoek naar neergestorte vliegtuigen tijdens WOII in Zwolle en omstreken zitten ook drie vliegtuigen waarvan elf bemanningsleden begraven liggen op de algemene begrafplaats in Duur(gemeente Olst-Wijhe).De graven werden na de oorlog jarenlang verzorgd door Lammy Geerts.Zij was de vrouw van Aaldert.In het boek ' Olst 1940-1945 -A.Korten' staat een foto en wat info over hem.Hij werd op 22.09.1920 in Olst geboren.Op een gegeven ogenblik werd hij wachtmeester bij de parketwacht van de arrondisementsbank in Zwolle.Hij begon zich steeds meer in te zetten voor het verzet en werd commandant van een knok ploeg te zwolle,die mede verantwoordelijk waren voor diverse overvallen op distributiekantoren en voor spoorwegaanslagen.Op 06.12.1944 werd hij gearresteerd maar kwam als door een wonder weer op vrije voeten.Geerts beraamde tegen het einde van de oorlog een groots plan om gearresteerde illegale werkers uit het huis van bewaring in Zwolle te bevrijden.Echter het ging mis.Na de arrestatie van een aantal naaste medewerkers van Geerts werd zijn naam bekend bij de Sicherheitspolizei en werd hij op 28.03.1945 gearresteerd en dus later op 10.04.1945 gefusilleerd.Op 28 april werd hij met militaire eer begraven op de Algemene begraafplaats te Duur,naast de geallieerde bemanningsleden.


ma sep 28, 2009 10:31 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Bedankt mensen! Het is altijd mooi om een verhaal achter de gebeurtenissen, of de aanleiding daartoe, te lezen.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di sep 29, 2009 8:35 am
Profiel WWW
WegguM
Bericht 
Allen bedankt voor deze schat aan informatie, mocht ik zelf weer iets ontdekken dan zal ik het jullie laten weten.


do okt 01, 2009 11:49 am
rjajo
Bericht 
4 April 1945, IJsseldijk, Hattem tijd 07.00 uur:

- A U S T I N, John Patrick Standidge, 1924, Engeland. ("Bunny") (B.B.O.) (IER).
(18-11-1944, door uitpeilen van zijn zender in Luttenberg)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Begraafplaats in Hattem, Rij 2, Grafnr. 153.
- B U U N K, Gerard Bertus, 04-12-1917, Boxtel. (“Fopkonijn”)
Commies Rijksbelastingen.
(B.B.O.).
(10-02-1945 in het huis van dr. Oskam)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
R.K. Begraafplaats Zuylen in Breda, Vak 25 K, Rij 3, Nr. 36.
Bronzen Leeuw.
? D I E P E N, van D.
(H.v.B. Zwolle)
- E S K E S, Dr. Dirk, 16-08-1913, Deventer. (“Alex”)
Arts in Amsterdam.
(Cdt. Radiodienst / K.P. Ede).
(09-02-1945 op de boerderij van de fam. Prenger met zender)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Bijz. Begraafplaats in Garderen, Vak 2, Nr. 72.
- L A A K E N, Floris van der, 24-09-1919, Amsterdam. (“Lex”)
Radio-technicus.
(ldr. Radiodienst).
(09-02-1945 op de boerderij van de fam. prenger met zender)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Noorderbegraafplaats in Hilversum, Vak 8, Nr. 9.
Bronzen Leeuw.
- U N E N, Gerrit van, 26-02-1921, Oldebroek.
Corveeër.
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Wezep, Vak 4, Rij 2, Nr. 8.

Represaille voor spoorwegsabotage bij Oldebroek

10 April 1945, IJsselbrug bij Katerveer (Zwolle):

- B A A R S M A, Sipke Jacob, 11-08-1920, Zwaagwesteinde. ("Sip").
Kerkplein 29 (nu 30) in Dalfsen.
Onderwijzer aan de Christelijke Lagere school in Emmen.
Gehuwd, 1 kind.
Nederlands Hervormd.
(K.P. Zwolle).
(21-03-1945, t.g.v. verraad door "goede" Duitser)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Dalfsen, Ov., Vak 3, Rij 3, Nr. 56.
? B E K E, F.
(H.v.B. Zwolle)
- F R O S, Abraham, 11-07-1905, Den Haag.
Gehuwd, 1 dochter.
Boekhouder.
(O.D.).
( -01-1945)
(H.v.B. Zwolle)
Begraven:
Gem. Begraafplaats Bergklooster in Zwolle, Ov., C9, Rij F, Nr. 11.
- G E E R T S, Aaldert, 22-09-1920, Olst.
Wachtmeester.
(commandant K.P. Zwolle).
(28-03-1945)
(H.vB. Zwolle)
Begraven :
Gem. Begraafplaats in Den Nul, Ov., Nr. 5.
? H O L V O E T, Raymond Andre. (BELG) (“Bacon”)
(Geheim agent).
(27-10-1944, in Garderen)
Bronzen Leeuw (K.B. 23 van 19 November 1950).
- N IJ B O E R, Asse, 25-11-1919, Wilsum.
Tuinder.
Verzetstrijder.
(H,v.B. Zwolle).
Begraven :
Gem. Begraafplaats in Wilsum, Ov., Vak 1, Nr. 11.
- P A N D E R, Philip Willem, 03-12-1903, Den Haag.
Meubelmaker.
Gewesltelijk leider O.D. Friesland..
(H.v.B. Zwolle)
Begraven :
Ereveld Loenen, Vak B, Nr. 409.
- R O T, Egbert Jan Jacob aan het, 12-01-1920, Zwolle.
Kantoorbediende.
Verzetstrijder.
(H.v.B. Zwolle)
Begraven :
Gem. Begraafplaats Kranenburg in Zwolle, Ov., Vak A, Nr. 24.
- W I E R D A, Folkert, 21-03-1890, Woudsend.
Kantoorbediende.
Verzetstrijder.
(H.v.B. Zwolle)
Begraven :
Noorderbegraafplaats in Leeuwarden, Fr., Vak 4, Rij IE, Nr. 13.
- L A M A R C H E, Jean Joseph.
(overleefde de executie)
(H.v.B. Zwolle )


do okt 22, 2009 8:59 pm
WegguM
Bericht 
rjajo,

Heel veel details, prachtig! Weet je misschien ook aan welke kant van de IJssel de executies bij het Katerveer plaats vonden? Aan de Zwolse kant, of aan de overkant?


zo nov 01, 2009 2:40 pm
rjajo
Bericht 
Volgens website oorlogsmonumenten gefusilleerd bij Hattem (daar staat ook het monument) en volgens oorlogsgravenstichting bij Zwolle maar aangezien het monument bij Hattem staat ga ik er vanuit dat de fusillade bij Hattem is gebeurd aangezien een Monument (in de regel) bij de plek des onheils werd geplaatst.

rjajo


wo nov 11, 2009 3:31 pm
rjajo
Bericht 
nog even een aanvulling (?)

Op de Duitse begraafplaats ligt begraven ene Florimont Beke (ov. 26-04-1945)

zou dit mischien de zelfde F. Beke zijn van 10-04-1945 aangezien er volgens Oorlogsmonumenten 1 persoon op een duits begraafplaats zou zijn begraven !


wo nov 11, 2009 4:00 pm
muncio
Bericht 
Ik heb wat informatie omtrent Folkert Wierda:

W I E R D A, Folkert, 21-03-1890, Woudsend.
Kantoorbediende.
Verzetstrijder.
(H.v.B. Zwolle)
Begraven :
Noorderbegraafplaats in Leeuwarden, Fr., Vak 4, Rij IE, Nr. 13.
en
P A N D E R, Philip Willem, 03-12-1903, Den Haag.
Meubelmaker.
Gewesltelijk leider O.D. Friesland..
(H.v.B. Zwolle)
Begraven :
Ereveld Loenen, Vak B, Nr. 409.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


do nov 12, 2009 10:55 pm
Paulhar
Bericht 
Nog een reactie Aaldert Geerts werd niet toevallig opgepakt maar is verraden door een opgepakte collega, bijzonder is dat er een monument opgericht is voor de mensen die op 10 april 1945 zouden worden gefussileerd aan de Gelderse kant van de ijssel, twee namen zijn niet vermeld, Lamarche die hield zich dood was alleen aan geschoten en Florimont Beke een jongen van 15 jaar die onder druk lid was geworden van de SS, die staat ook niet vermeld op het monument want volgens de geleerden in Hattem paste het niet het niet om de naam van een kind die lid was geworden van de SS niet op een monument, dus hoezo willekeur


di dec 08, 2009 11:13 pm
Paulhar
Bericht 
Hallo ik lees jullie verhalen 0ver 4 en 10 april , en ik ben medewerker van het HCO te Zwolle en er is wel degelijk informatie te vinden over de beide zaken van 4 april 1945 te Hattem en op 10 april 1945 aan de ijsseloever richting Zalk dus ik weet niet waar de andere Zwollenaar heeft gezocht


di feb 02, 2010 5:48 pm
Nicolette
Bericht 
Op 4 april 1945 zijn de 6 mensen ,die genoemd worden op het monument in Hattem aan de dijk, geexecuteerd. De onderste 2 namen(weet even niet de volgorde op het monument) zijn opgepakt in hun woonplaats(oldenzaal/oldenbroek) en de bovenste 4 zaten in Zwolle in de gevangenis (omdat ze eerder waren opgepakt). Mijn oma was getrouwd met Dick Eskes. Hij zat in de vrouwengevangenis, waardoor ze niet wisten waar hij zat. Samen met "bunny" lag hij begraven in Hattem. Dick Eskes wilde begraven worden in Garderen, omdat ze voornamelijk daar opereerden. Dick ligt dus in Garderen begraven. Mijn oma legt ieder jaar bloemen op het graf van "bunny" (J.P.S. Austin), zonder eigenlijk te weten wie hij was. Zij weet dat Dick hem kende en vraagt zich af of zijn familie wel weet dat hij hier ligt. Weten jullie meer over zijn achtergrond?


za sep 18, 2010 10:27 am
rjajo
Bericht 
Nog een kleine aanvulling:

Florimont Beke zou afkomstig zijn uit Belgie en daar werkzaam zijn geweest als Fabriekswachter is later uit de S.S. gedeserteerd en naar Nederland gevlucht.
Begraven op de Duitse Begraafplaats Ysselsteijn, Block CJ, Rij 10, Nr. 244.


do okt 21, 2010 1:46 pm
DickB
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
Hallo allemaal, ik ben op dit moment met een onderzoek naar vliegtuig crashes en andere gebeurtenissen (Fusillades) in de omgeving van Oldebroek bezig.
Ik kwam in het Gemeente archief ook e,e,a, tegen over voorgaande gebeurtenissen.
Ik wil e,e,a, in een boekje verwerken, is er bezwaar tegen dat ik ook voorgaande gegevens gebruik!

DickB


wo aug 17, 2011 2:04 pm
muncio
Bericht Re: Gefussileerd in Zwolle 4 april 1945?
DickB schreef:
Hallo allemaal, ik ben op dit moment met een onderzoek naar vliegtuig crashes en andere gebeurtenissen (Fusillades) in de omgeving van Oldebroek bezig.
Ik kwam in het Gemeente archief ook e,e,a, tegen over voorgaande gebeurtenissen.
Ik wil e,e,a, in een boekje verwerken, is er bezwaar tegen dat ik ook voorgaande gegevens gebruik!

DickB


Ben je ook geweest in Tresoar Leeuwarden!?


wo aug 17, 2011 2:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group