Het is nu do maart 28, 2024 6:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Trawniki 
Auteur Bericht
renie
Bericht Trawniki
Hallo,

Blij dat ik deze site ontdekt heb,en dit forum!
Ik verzamel boeken over de holocaust en in één van mijn favoriete boeken n.l. Auschwitz 13917 verteld de schrijfster Mirjam Blits over een gruwelijke periode in Trawniki. Nou heb ik over deze groep nederlandse vrouwen nergens iets terug kunnen vinden.
Misschien kan één van jullie mij helpen?
Renie.


wo aug 01, 2007 10:09 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Welkom Renie! Misschien heb je iets aan het onderstaande:

USHMM schreef:
For weeks after the massacre, Trawniki-trained guards searched the camp grounds for hidden Jews. Those who were found within the first few weeks were shot. Zina Czapnik and her niece, Raja Mileczina, were able to hide for nearly two months before the Wachmänner discovered them. To Czapnik's astonishment, both women were permitted to live. They joined a detachment of approximately 40 Jewish women of Austrian and Dutch origin who had been brought to Trawniki after the massacre to perform domestic tasks inside the camp complex, such as laundry and cleaning the barracks for the SS staff and the Wachmänner. They also sorted and recycled Operation “Reinhard” booty and the clothing of the recently murdered Trawniki inmates. In May 1944, the SS transferred this small detachment to Lublin/Majdanek and the Trawniki labor camp was dissolved.


Kun jij meer vertellen over het lot van deze vrouwen? Ik ben bang dat ze omgebracht zijn; kun jij dat bevestigen?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo aug 01, 2007 11:01 pm
Profiel WWW
renie
Bericht 
De groep heeft in Fallersleben (fabrieken) gewerkt, zijn toen op transport ,voor de amerikanen uit , naar Salzwedel gezet. In beide kampen hebben zij moeten werken maar hun leven was niet direct in gevaar.

Mirjam Blits, de schrijfster, is zelf een overlevende die schreef; georganiseerd zijn wij van huis gehaald en georganiseerd zijn wij teruggekomen: Van onze familie was ik de enige.


do aug 02, 2007 6:56 pm
bluebird
Bericht Re: Trawniki
renie schreef:
Hallo,

Blij dat ik deze site ontdekt heb,en dit forum!
Ik verzamel boeken over de holocaust en in één van mijn favoriete boeken n.l. Auschwitz 13917 verteld de schrijfster Mirjam Blits over een gruwelijke periode in Trawniki. Nou heb ik over deze groep nederlandse vrouwen nergens iets terug kunnen vinden.
Misschien kan één van jullie mij helpen?
Renie.


Hallo,
Mirjam Blits is een paar jaar geleden overleden, zij was ver in de tachtig. Ik heb veel fijne herinneringen aan haar.
Mvg
Arthur Benjamins


ma jan 25, 2010 1:01 am
Pieter F
Bericht 
Het geeft geen antwoord op een van de vragen in dit topic, maar vandaag stond er in 'De Verdieping' van Trouw een interessant stuk over Trawniki.

Link


ma jan 25, 2010 1:12 pm
John S.
Bericht 
Boeiend onderwerp !!!


ma jan 25, 2010 7:23 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Interessant artikel. De stelling "Zonder de Trawniki's geen Holocaust" lijkt me alleen wel wat overdreven. De Trawniki-mannen hadden een belangrijke aandeel in Aktion Reinhard, maar dat is slechts een deel van de Holocaust. In Auschwitz werden ze volgens mij ook wel ingezet, maar hadden ze een ondergeschikte en verwaarloosbare rol.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jan 25, 2010 8:13 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Je kunt wél zeggen dat de Holocaust zónder de Trawniki, de Letten, Litouwers en Oekraïners een stuk minder 'succesvol' zouden zijn geweest. Deze auxiliary troepen hebben hegros van de 'werkzaamheden' verrricht.


di jan 26, 2010 9:52 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
En uiteraard de joden zelf.. Ook zij hebben een rol gespeeld bij de vervolging, centralisering en uiteindelijke vernietiging van een groot aantal van hun geloofsgenoten. Onder druk, uit lijfsbehoud en angst, maar soms (misschien meer dan soms) ook vanwege een opportunisme van jewelste.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di jan 26, 2010 10:20 am
Profiel WWW
asmith4466
Bericht Re: Trawniki
The group has Fallersleben (factories) worked, were then transported, for the Americans out, to put Salzwedel. In both camps, they work but their lives were not in danger.
Miriam Blits, the writer is himself a survivor who wrote, arranged, we met and organized house we came back: From our family I was the only one.


Wasserette


di sep 04, 2012 1:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group