Het is nu ma dec 09, 2019 4:57 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Restauratie Panther Overloon 
Auteur Bericht
h.van.winkelhoff

Bericht 
Hallo,

laatste keer vandaag: is de Panther in Overloon al klaar? Jammer, jammer dat - ie niet kan rijden. Een paar jaar geleden lag alles te kijk: versnellingsbak, motor. De laatste keer (2002) dat ik er was, kon ik de motor nergens vinden. Wat hebben ze daar mee gedaan? Weet iemand dat? Ik hoop aan Bovington verkocht. Kunnen ze 'em restaureren en inbouwen in de Tiger II. Wie weet gaat - ie net zo goed rijden als de Tiger I daar.

Groeten,

Hans van W"ff

ma aug 30, 2004 3:10 pm
Profiel
Hans Müller

Bericht 
Hallo,

Ik was 3 weken terug in Overloon en heb daar een behoorlijk tijdje met de reperateur gesproken. De Panther is bijna klaar! Toen ik er was was 'ie net bezig de laaste rupsbanden te monteren en ook sleutelde hij nog aan de aandrijvingsassen. De andere kant is helemaal klaar, geverfd en al! Prachtig met MG op de koepel gemonteerd. Ze laten ook zien waar hij toendertijd onschadelijk is gemaakt: groot gat in zijn zij-panserplaat en diverse weggeslagen wielen.
Echt een geweldige machine is het geworden. Vanbinnen is hij echter helemaal leeg. Zit niets meer in.

De Maybach motor is niet meer helaas, die is naar Engeland gestuurd om daar in een andere panther/tiger? dienst tedoen. De Engelsen krijgen hem omdat een of andere onoplettende Brit doorreed terwijl de originele motor zonder olie stond te draaien.

Hoop dat je er wat aan hebt!

gr.

vr sep 03, 2004 4:39 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Er is in Engeland een privé-project bezig om een Königstiger aan de praat te krijgen. Kan het zijn dat zei die motor nu hebben?

vr sep 03, 2004 4:46 pm
Profiel
Rick

Bericht 
Ik dacht dat de motor was verkocht aan het imperial war museum, voor een restauratie van een panther aldaar.

Rick

Across that angry or that glimmering sea

za sep 04, 2004 6:46 am
Profiel
Hans Müller

Bericht 
Ja inderdaad, ik kan me alleen herinneren dat me verteld was dat het om een andere panther ging.
Misschien is het ook niet verstandig om de antieke motor in een Tiger II te leggen. We weten immers dat deze aan de 700pk nauwelijks genoeg had. Dat zou een te zware belasting vormen voor de gevoelige 12cil. Ik denk dat hij in een Panther meer tot zijn recht komt.

Maar nu vraag ik me af, zijn er geen alternatieven in gebruik voor de zeldzame Maybach motoren?
Ik zou me kunnen voorstellen dat met wat aanpassingen een tank ook voortgedreven kan worden door een opgepepte MAN vrachtwagenmotor of iets dergelijks.

Gr.

za sep 04, 2004 10:36 am
Profiel
Thymen

Bericht 
Je zou ook naar Maybach (onderdeel van BMW?) kunnen gaan en om een moderne-versie kunnen "vragen" van de motor. Als tegen prestatie natuurlijk reclame in de trend van:
Citaat:
Kijk eens! Deze tank heeft een Maybach als krachtbron! Kijk ook eens op www.maybach.de

Misschien dat ze zelfs het rauwe geluid eruit krijgen? Een panther die met een zacht geronk voorbij stuift is natuurlijk minder leuk dan rauw gebrul.

Thymen

za sep 11, 2004 4:44 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Een bevriende onderzoeker schreef ooit naar M.A.N. en vroeg of ze wellicht nog blauwdrukken hadden van de Panther. De officiële reactie van M.A.N. in een keurige brief: wij hebben nooit een dergelijk voertuig gebouwd :mrgreen:

za sep 11, 2004 4:57 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Eh klopt toch ook?
MAN bouwde toch alleen de motoren voor de Panther???? :mrgreen:

ma sep 13, 2004 8:03 am
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Hmmm, nee: ze bouwden complete tanks (behalve de bewapening) en ook het prototype.

ma sep 13, 2004 9:42 am
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Aha, weer wat geleerd. Zouden ze bewust of onbewust een deel van het archief kwijt zijn?

ma sep 13, 2004 10:45 am
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Geen idee. Wellicht houden ze niet van vragen over hun NS verleden?

ma sep 13, 2004 10:46 am
Profiel
h.van.winkelhoff

Bericht 
Hallo,

Maybach bestaat niet meer en is opgegaan in MTU die de motoren bouwt voor de Leopards en allerlei militaire voertuigen. BMW heeft niks met Maybach te maken. MAN heeft wel degelijk de Panther gebouwd, maar ook bij Daimler Benz en bij MHN in Hannover werd de Panther gebouwd. MAN heeft de Panther ontworpen. Henschel ontwierp en bouwde de Tiger I.

Hans van W"ff

ma sep 20, 2004 11:53 am
Profiel
Barry

Bericht 
Vandaag even in Overloon geweest. Hoe denken de deskundigen over de camouflage?

Afbeelding

Owjah, even voor de duidelijkheid, voorste deel van de "schurzen" waren ze dus nog mee bezig.

Laatst bijgewerkt door Barry op wo sep 29, 2004 5:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

wo sep 29, 2004 5:22 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Volgens mij waren er op dat moment nog geen panzers met het zgn. "ambush sceme" waardoor de combinatie zimmerit met amush sceme raar overkomt. De Panthers van Panzer-Brigade 107 waren gewoon "three tone" Dunkelgelb/dunkelgün/dunkelbraun dus niet met primer rood en zonder contrasterende "stippen"

wo sep 29, 2004 5:27 pm
Profiel
Kronkel

Bericht 
barry schreef:
Vandaag even in Overloon geweest. Hoe denken de deskundigen over de camouflage?

Het voelt een beetje... jah... 'bouwmodel-errig' aan. Misschien moeten ze hem straks maar weer een jaartje of 50 buiten zetten. Waarom hebben ze hem niet in RAL-7028 gezet? Hij was origineel toch ook alleen in de grondkleur gezet?

Ps. MAN heeft zelfs een compleet nieuwe fabriek gebouwd om Panthers EN Tigers EN PZ. IV te produceren... talk about 'ignorance'

zo nov 07, 2004 2:11 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende