Het is nu do maart 28, 2024 3:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
situatie in het Westland 10-14 mei 1940 
Auteur Bericht
jcjlf
Bericht situatie in het Westland 10-14 mei 1940
Heeft iemand op dit forum gedetailleerde informatie over de situatie in de driehoek Den Haag/Rotterdam/HoekvHolland in de meidagen? Ik zoek antwoord op vragen als:
Welke route nam de pantserwagen met de koningin om veilig Hoek van Holland te bereiken als in het Westland Duitse parachutisten zaten?
Hoe waren de verbindingen tussen het opperbevel in Den Haag en het front in Rotterdam, was er op enig moment militair verkeer mogelijk over de rijksweg?


wo jan 13, 2010 11:30 am
philip reinders
Bericht 
NIMH heeft vast wel iets in zijn collectie zitten


wo jan 13, 2010 9:47 pm
Bruinsma
Bericht 
Omdat ik helaas te weinig tijd en gelegenheid heb om uitgebreid te antwoorden, raad ik je aan om je vraag te stellen op de discussiegroep van www.grebbeberg.nl

Inmiddels is het werkterrein van deze groep uitgebreid tot de meidagen van 1940. Men heeft zich verenigd in de Stichting Kennispunt mei 1940.

Hajo Groenman zal je graag informatie geven.

Ik hoop dat de redactie me deze onbeschaamde reclame voor een broederstichting vergeeft. :oops:


di jan 19, 2010 11:20 am
Pieter F
Bericht 
Ik kan je wel het een en ander vertellen over de situatie in Hoek van Holland.


di jan 19, 2010 5:39 pm
ducatim901
Bericht 
Zoals Philip al aangeeft heeft het NIMH wel het één en ander in zijn collectie.
Mocht je er nog nooit geweest zijn, even google'n op NIMH.
Waar je op moet letten is dat je van te voren een afspraak moet maken en als dat eenmaal geregeld is niet je rijbewijs of paspoort vergeten want dan kom je de kazerne niet op, de kazerne waar het NIMH is gevestigd wordt namelijk nog steeds gebruikt.
Je moet vragen naar de Groene serie, dit is een serie boeken (groene kleur -om het makkelijk te houden-) waar de gevechten door middel info van o.a. ooggetuigen verslagen is weergegeven.
De originele manuskripten zijn ook aan te vragen maar de groene serie zelf geeft ook al een goed beeld.
Om het een beetje kort samen te vatten, was de situatie in het westland (zeker rond HvH) chaotisch te noemen, sommige van de Nederlandse soldaten zelf waren bezig met de vijand zoeken in de eigen gelederen terwijl andere eenheden werden uitgezonden om de Duitsers te zoeken en ze niet vonden.
Op het eiland de Beer (bij Rozenburg) werden wel kleine successen geboekt.
De Fallschirmjäger die schuilden in het Staelduinsche Bos werden door de kustartillerie en het fort beschoten, na onderzoek werden in het Stb o.a. uitrustingstukken en vliegtuigen (Ju52) gevonden, in de Ju52 werden wapens gevonden en daarna werd ie in brand gestoken.
Engelse demolition party's werden ingezet om haven installaties te vernietigen en kwamen via HvH Nederland binnen.
Zo maar een kort stukje met wat highlights die uitgebreider in de Groene serie staan.
Groeten Jack.


di jan 19, 2010 7:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group