Het is nu di maart 19, 2024 6:19 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Het Afrikakorps 
Auteur Bericht
schinkel1813
Bericht Het Afrikakorps
wo2-freak schreef:

- Erwin Rommel was een tijd de opperbevelhebber van Het Afrikakorps, het Afrikakorps hoorde niet bij de Wehrmacht, dus dan krijg je het al.
- Erwin Rommel ''viel'' soms weg tijdens belangrijke veldslagen en binnen de Wehrmacht zelf heeft hij veel minder bereikt dan toen hij bij het Afrikakorps zat.


Het Afrika Korps behoorde niet tot de Wehrmacht??

[EDIT: Egbert]Dit topic is een afgesplitsing van dit topic.


zo jan 10, 2010 6:42 pm
wo2-freak
Bericht 
schinkel1813 schreef:
wo2-freak schreef:

- Erwin Rommel was een tijd de opperbevelhebber van Het Afrikakorps, het Afrikakorps hoorde niet bij de Wehrmacht, dus dan krijg je het al.
- Erwin Rommel ''viel'' soms weg tijdens belangrijke veldslagen en binnen de Wehrmacht zelf heeft hij veel minder bereikt dan toen hij bij het Afrikakorps zat.


Het Afrika Korps behoorde niet tot de Wehrmacht??


Nou, nee toch? Het stond los van de Wehrmacht niet? Zoals de Waffen-SS niet bij de Wehrmacht hoorde, hoorde het Afrikakorps daar ook niet bij volgens mij.


zo jan 10, 2010 11:47 pm
schinkel1813
Bericht 
Nee hor, het was gewoon onderdeel van de Whermacht en stond onder bevel van het OKW.


ma jan 11, 2010 9:25 pm
Leo
Bericht 
In de beginfase stond het Afrikakorps zelfs onder het bevel van het Italiaanse Commando Supremo.


ma jan 11, 2010 10:04 pm
wo2-freak
Bericht 
Wat is het nou? :?


ma jan 11, 2010 11:01 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
wo2-freak schreef:
Wat is het nou? :?

Het Afrikakorps was onderdeel van de Wehrmacht. Het was géén apart opgerichte organisatie binnen het Derde Rijk.

Volgens NIGHTWALKER heeft het ook een tijd(je) onder bevel gestaan van het Italiaanse Commando Supremo. Dit durf ik niet te bevestigen, als hij dit door middel van betrouwbare bronnen aan kan tonen, is dat eveneens een feit.

Zo simpel is het! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 12, 2010 10:18 am
Profiel
Harro
Bericht 
Het Afrika Korps heeft inderdaad een tijdje onder Italiaans bevel gestaan maar ook in dat geval was het Afrika Korps dus een Wehrmacht onderdeel dat onder Italiaans viel. Het Korps is nooit een zelfstandige of onafhankelijke legereenheid geweest die naast de Wehrmacht stond.


di jan 12, 2010 11:54 am
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Zoals de Waffen-SS niet bij de Wehrmacht hoorde, hoorde het Afrikakorps daar ook niet bij volgens mij.

Dat heb je trouwens verkeerd gezien: de Waffen-SS maakte in feite als vierde tak ook gewoon deel uit van de Wehrmacht omdat de Waffen-SS operationeel onder OKW en OKH ressorteerde.


di jan 12, 2010 11:57 am
wo2-freak
Bericht 
Ah, oke. :) Alleen dan nog even een ding: Harro je zegt dat:

''Het korps is nooit een zelfstandige of onafhankelijke legereenheid geweest die naast de Wehrmacht stond.''

Moest het Afrika Korps dan ook toestemming vragen van Wehrmacht generaals/veldmaarschalken voordat het een operatie begon in Afrika? Als het Korps niet onafhankelijk was, dan mocht het (lijkt mij) dus niet zelfstandig een besluit nemen. Of wel?


di jan 12, 2010 5:29 pm
Harro
Bericht 
Het Afrika Korps was gewoon een korps binnen de Wehrmacht zoals je er nog veel meer had. En in eerste instantie nog een vrij klein korps ook. Elk legeronderdeel neemt uiteraard voornamelijk zelfstandige beslissingen anders wordt de strategie wel erg rigide. Voor het Afrika Korps geldt hooguit dat het zelfstandiger opereerde omdat het (nog) geen deel uitmaakte van een grotere Duitse legermacht in Afrika zoals de Duitse korpsen aan het Oostfront dat wel deden.


di jan 12, 2010 6:07 pm
Bertold
Bericht 
In eerste instantie meen ik de 5de lichte & de 3de panzerdivisie ... viel toen onder Graziani.


di jan 12, 2010 6:43 pm
Harro
Bericht 
5. le. & 8. PD (plus nog de nodige infanteriedivisies en -eenheden)


di jan 12, 2010 7:43 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Wo2-Freak schreef:
"Ja, oké, ik dwaalde natuurlijk wat af, alleen ik kom met Kesselring pas op het laatst, nadat ik klaar ben met de Wehrmacht. Alleen Rommel was toch de opperbevelhebber in Afrika? Dat heb ik iig ergens gelezen, ik zoek het straks wel even op."

Hij werd op 21 november 1943 benoemd tot Oberbefehlshaber Südwest.
http://www.go2war2.nl/artikel/1382/1

Dit wil zeggen dat hij commandant was over ALLE Duitse troepen in Duitsland dus ook over Rommel die erna commandant was in Italië. Hij was al commandant in Italie en over de luchtmacht: "Eind 1941 werd Kesselring benoemd tot Oberbefehlshaber Süd, wat hem verantwoordelijk maakte voor Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied."

Rommel viel inderdaad gewoon het OKW waar Kesselring dan weer niet onder viel.


di jan 12, 2010 8:20 pm
Bertold
Bericht 
owk, was niet even in mijn geheugen meer (8e pd) ... dank voor het opfrissen!


di jan 12, 2010 9:33 pm
schinkel1813
Bericht 
Het zou ook niet mogelijk zijn voor een korps om zelfstandig te handelen zonder dat er ook maar enige vorm van centrale co-ordenatie is.


di jan 12, 2010 9:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group