Het is nu vr maart 29, 2024 12:39 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Go2War2 poll 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
yoeri schreef:
ik ben het met je eens dat het voor de overlevenden pijnlijk kan zijn , maar we nemen de fransen napoleon toch ook niet meer kwalijk

Ken jij nog mensen die bewust de eerste tien jaren van de negentiende eeuw hebben meegemaakt dan?


vr dec 25, 2009 3:27 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
PoppyBooks schreef:
Als het een herdenking was voor alleen de Tweede Wereldoorlog had je misschien gelijk, maar vergeten we niet een paar gebeurtenissen die er na 8 mei 1945 zijn gebeurd en waarvoor de herdenking op 4 mei ook is.

Goed punt; stel dat de Duitse ambassadeur uitgenodigd wordt dan kunnen we er ook niet omheen om de ambassadeur van de voormalige Joegoslavische landen, Indonesië, Afghanistan en andere naties waar Nederlanders in de strijd gesneuveld zijn uit te nodigen. Maar ik denk dat internationale politieke kwesties dan overschaduwen waar het eigenlijk om moet gaan: het herdenken van de Nederlandse slachtoffers van oorlogsgeweld. Dat moet niet gepaard gaan met allerlei discussies over wie wel mag komen en wie niet.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 25, 2009 3:30 pm
Profiel WWW
IA006
Bericht 
....


vr dec 25, 2009 3:33 pm
Harro
Bericht 
yoeri schreef:
Harro schreef:
Misschien kun je even zeggen waar ik dan zeg dat zij niet welkom zijn?

hier mischien :)
"al kun je dat de naoorlogse generaties niet kwalijk nemen hun aanwezigheid op de Dam of elders op 4 mei kan pijnlijk zijn voor sommige overlevenden en hun nabestaanden."

Nee, daar stel ik alleen vast dat de aanwezigheid van Duitsers tijdens de nationale dodenherdening op de Dam pijnlijk kan zijn voor sommige overlevenden en nabestaanden. Hoe jij daaruit denkt te distilleren dat ik persoonlijk van mening ben dat zij niet welkom zijn is mij een raadsel, vooral daar ik daarvoor in dit topic al opmerkte...
Harro schreef:
Maar na bijna zeventig jaar is het inderdaad geen slecht idee om de Duitsers bij de dodenherdenking te betrekken.


vr dec 25, 2009 3:35 pm
yoeri
Bericht 
aangezien dit is wat jij zelf typte mag het best jou mening zijn.
anders zou je het niet typen.


ik ga me er zeker verder niet druk over maken.

als ik je verder even mag volgen is het dus gewoon het feit dat er nog overlevenden zijn dat de duitsers minder welkom maakt?


vr dec 25, 2009 3:40 pm
Harro
Bericht 
Annabel schreef:
Dat doen we met zoveel historische feiten, dus waarom dan ook niet hiermee?

Omdat het een nationale dodenherdenking is zonder buitenlandse vertegenwoordigers. Als we Duitsers uitnodigen, moet er dan ook een Japanse vertegenwoordiging komen, en een Indonesische, een Joegoslavische, een Afghaanse? En dan heb je het enkel nog over landen die tijden de oorlog leed veroorzaakten onder Nederlanders of waar Nederlanders na de oorlog leed veroorzaakten (al zal dat al helemaal een controverse oproepen, ik zie Hans van Balen en de veteranen alweer rood aanlopen). Nodigen we de toenmalige bondgenoten uit - de VS, Groot-Brittanië, Frankrijk, Canada - en de Polen vanwege hun rol, of moeten we die dan juist weer aanspreken op de minder frisse kanten van hun oorlogsvoering? Als we politiek op die manier gaan betrekken bij de nationale dodenherdenking kun je het inderdaad maar beter afschaffen. Duitse (en andere buitenlandse) aanwezigheid bij lokale herdenkingen daar zou wat mij betreft over gedacht kunnen worden, maar op de Dam en de Waalsdorpervlakte zijn ze niet op hun plaats.


vr dec 25, 2009 3:44 pm
PoppyBooks
Bericht 
Annabel schreef:
PoppyBooks schreef:

Als het een herdenking was voor alleen de Tweede Wereldoorlog had je misschien gelijk, maar vergeten we niet een paar gebeurtenissen die er na 8 mei 1945 zijn gebeurd en waarvoor de herdenking op 4 mei ook is.



Laten we dan ook niet vergeten wat wij als Nederlanders hebben gedaan vlak na de oorlog. Me dunkt dat we toen ook niet zoetsappig zijn omgegaan met het bestraffen van mensen die fout waren of fout geweest zouden zijn. Daarover is inmiddels ook genoeg bekend. Als we dan zo vingerwijzend willen zijn, moeten we ook zo eerlijk zijn om hand in eigen boezem te steken.


Wat ik alleen probeerde aan te geven (en wat waarschijnlijk niet zo begrepen is) is het feit dat de dodenherdenking niet alleen is voor de omgekomenen in WO2, maar ook voor de omgekomenen in Indonesië, Korea, Cambodja, voormalig Joegoslavië, Libanon, Afghanistan....
Dit naar aanleiding van de opmerking
Annabel schreef:
Als er geen bezetting was geweest, was er ook geen herdenking nodig.


vr dec 25, 2009 3:44 pm
Harro
Bericht 
Klopt, maar Annabel heeft natuurlijk wel een punt dat er zonder de Tweede Wereldoorlog geen nationale dodenherdenking was geweest en ik betwijfel of we dan jaarlijks nationaal stil hadden gestaan bij de andere gesneuvelden.


vr dec 25, 2009 3:46 pm
PoppyBooks
Bericht 
Harro schreef:
Klopt, maar Annabel heeft natuurlijk wel een punt dat er zonder de Tweede Wereldoorlog geen nationale dodenherdenking was geweest en ik betwijfel of we dan jaarlijks nationaal stil hadden gestaan bij de andere gesneuvelden.


Zal waarschijnlijk ook zo geweest zijn, maar dan waren vele zaken ook anders geweest. Alleen de opmerking "vingerwijzend" vond ik niet op zijn plek, dus ik dacht misschien begrijpt iemand mijn opmerking niet.


vr dec 25, 2009 3:53 pm
Harro
Bericht 
Ik zie sowieso geen verband tussen jouw bericht en het gebruik van "vingerwijzend" door Annabel dus trek het je niet aan ;)


vr dec 25, 2009 4:02 pm
Harro
Bericht 
yoeri schreef:
aangezien dit is wat jij zelf typte mag het best jou mening zijn. anders zou je het niet typen.

:? Euh, dus zodra ik aangeef dat sommige mensen anders over iets denken dan ik dan denk ik er net zo over als die mensen? Kom, je weet wel beter dan dat.
yoeri schreef:
ik ga me er zeker verder niet druk over maken.

Dat doe je wel want direct daarna vraag je...
yoeri schreef:
als ik je verder even mag volgen is het dus gewoon het feit dat er nog overlevenden zijn dat de duitsers minder welkom maakt?

Precies, wat mij betreft mogen Duitsers betrokken worden bij het herdenken van de doden maar ik vind dat de negatieve emoties die dit oproept bij overlevenden en hun nabestaanden belangrijker dan mijn mening in deze dus dan toch maar geen Duitse vertegenwoordiging, temeer omdat het een nationale herdenking is waarbij geen enkele buitenlandse afvaardiging aanwezig is.


vr dec 25, 2009 4:11 pm
muncio
Bericht 
Precies, wat mij betreft mogen Duitsers betrokken worden bij het herdenken van de doden maar ik vind dat de negatieve emoties die dit oproept bij overlevenden en hun nabestaanden belangrijker dan mijn mening in deze dus dan toch maar geen Duitse vertegenwoordiging, temeer omdat het een nationale herdenking is waarbij geen enkele buitenlandse afvaardiging aanwezig is.

Timo ik ben het met bovenstaande eens.


vr dec 25, 2009 11:08 pm
MichelG
Bericht 
Beste mensen,

Vanaf nu staat er weer een nieuwe poll online op www.Go2War2.nl
Voor de verandering geen actuele poll, maar een poll over veldheren van de Tweede Wereldoorlog.

We hopen dat op deze poll net zo veel door jullie word gestemd als de vorige.

Succes!!


do jan 07, 2010 11:47 pm
sky
Bericht 
muncio schreef:
, temeer omdat het een nationale herdenking is waarbij geen enkele buitenlandse afvaardiging aanwezig is.



Ik denk dat dit net is waar het omdraait. Het is een Nationale Herdenking. Als het een internationale herdenking zou zijn lijkt me het geen probleem dat er Duitse (of uit andere landen) hoogwaardigheids bekleders bij zijn ( denkt aan Normandie ). Maar de Herdenking op de Dam is van Nationaal karakter en dat moet zo blijven is mijn mening.


vr jan 08, 2010 10:30 am
sky
Bericht 
Ik moet zeggen keuze is best moeilijk, maar ga voor Rommel. even daar gelaten wat er in Normandie gebeurd is. Maar hoe hij in Afrika gevochten heeft.... en de Engelsen daar het leven zuur gemaakt tja. ( sorry dat het even niet onderbouwd is , ben op mijn werk:) )


vr jan 08, 2010 10:40 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group