Het is nu do maart 28, 2024 5:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Go2War2 poll 
Auteur Bericht
pedor
Bericht 
Citaat:
Sarkozy verwelkomde Merkel op 11 november in PARIJS, als eerste Bondskanselier ooit was ze aanwezig bij de 11 novemberviering, en dit als teken van respect voor alle doden.


Dat dit pas na 91! jaar na afloop van WO1 gebeurde zegt natuurlijk ook wel wat. Om dan na 65 jaar een Duitse vertegenwoordiger toe te laten bij onze herdenking is misschien daarom ook nog te vroeg en ligt bij de nog levende ouderen die de oorlog mee hebben gemaakt nog erg gevoelig. (denk ik)


do dec 24, 2009 5:08 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De 11 november herdenking eert alle slachtoffers vanaf wo1 tot nu, dus ook wo2.
Na 65 jaar is een stuk leed geleden, het gaat trouwens over een vertegenwoordiger van de Duitse overheid, en die varen al lang een neutrale koers.
En wat dacht je van de mensen die de oorlog hebben meegemaakt en die al van het begin van de jaren vijftig het Zwarte Wald bezoeken of Rijn reisjes maken, ach het verbroederen tussen de gewone man is al snel na de oorlog begonnen.
Vergeten mag men niet maar de wonden zijn een stuk geheeld en men stapt al lang terug.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 24, 2009 5:31 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Het is wel zo dat er op de Dam op 4 mei, volgens mij, geen enkele buitenlandse ambassadeur aanwezig is (m.u.v. vertegenwoordigers van de Antillen). Het is een zuiver Nederlandse aangelegenheid. Wat mij betreft is de Duitse ambassadeur welkom en ik waardeer zijn gebaar, maar formeel gezien is 4 mei geen dag van verzoening en worden buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders niet uitgenodigd omdat het een binnenlandse gelegenheid is. Wordt hij niet uitgenodigd dan heb ik daarvoor dus best begrip.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 24, 2009 10:30 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
De stelling dat het verbroederen na de oorlog al snel begonnen is geeft een vertekende weergave van de feiten. Hoewel er uiteraard mensen waren die al snel na de oorlog weer "Duitschen waar" kochten en reisjes langs de Rijn maakten was er een al even grote groep die totaal geen behoefte had aan enige verbroedering. Laten we zowel de eerste als de tweede categorie niet als norm nemen voor "de" houding van de gewone man na de oorlog.


do dec 24, 2009 10:53 pm
Harro
Bericht 
Comu schreef:
Duitsland heeft een hoop schade aangericht, maar wat Timo zegt; we hebben er ook profijt an getrokken.

Zeg ik dat? :?


vr dec 25, 2009 12:24 pm
PoppyBooks
Bericht 
Kevin schreef:
Het is wel zo dat er op de Dam op 4 mei, volgens mij, geen enkele buitenlandse ambassadeur aanwezig is (m.u.v. vertegenwoordigers van de Antillen). Het is een zuiver Nederlandse aangelegenheid. Wat mij betreft is de Duitse ambassadeur welkom en ik waardeer zijn gebaar, maar formeel gezien is 4 mei geen dag van verzoening en worden buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders niet uitgenodigd omdat het een binnenlandse gelegenheid is. Wordt hij niet uitgenodigd dan heb ik daarvoor dus best begrip.


Precies wat ik dacht.
Misschien beter ook, zolang er nog mensen zijn die de oorlog hebben meegemaakt en die het vaak nog moeilijk hebben met alles wat zij in die tijd hebben meegemaakt..
Zij zitten (denk ik) niet te wachten op een Duitse vertegenwoordiging op hun dodenherdenking.


vr dec 25, 2009 1:06 pm
IA006
Bericht 
....


vr dec 25, 2009 1:40 pm
Harro
Bericht 
Annabel schreef:
Bovendien zijn er ook Nederlanders omgekomen door verraad van eigen landgenoten. Dus laten we nu niet alleen de Duitsers overal verantwoordelijk houden en hen allen afschilderen als "fout" zijnde.

Dat is een beetje een open deur, niet? Toch waren die landgenoten zonder Duitse bezetting nooit tot die daden gekomen dus in die zin ligt de hoofdverantwoordelijkheid uiteraard wel bij de Duitsers en al kun je dat de naoorlogse generaties niet kwalijk nemen hun aanwezigheid op de Dam of elders op 4 mei kan pijnlijk zijn voor sommige overlevenden en hun nabestaanden.


vr dec 25, 2009 2:07 pm
yoeri
Bericht 
@harro : spreek je jezelf dan niet tegen. de nabestaanden het niet aanwrijven maar welkom zijn ze niet?

de meeste europese landen hebben "kolonies" gehad.
toch gaan er nu nog Europeanen naar ginder en zijn er grotendeels ook welkom.

dan kan je ook naar de geallieerde landen kijken die niets deden toen hitler en stalin polen verdeelden onder beiden.


vr dec 25, 2009 2:23 pm
IA006
Bericht 
....


vr dec 25, 2009 2:33 pm
PoppyBooks
Bericht 
Annabel schreef:
Over een open deur gesproken...Als er geen bezetting was geweest, was er ook geen herdenking nodig.
Ieder land, die betrokken was bij de oorlog hadden goede en foute mensen tussen zitten. Dus ook de Duitsers, ook de Nederlanders en ook de geallieerden. Al wordt dat laatste hier vaak vergeten. Dus als we zo gaan beginnen..

Ik spreek overigens ook namens een oorlogsoverlevende, die heel goed weet wat de oorlog betekende.


Als het een herdenking was voor alleen de Tweede Wereldoorlog had je misschien gelijk, maar vergeten we niet een paar gebeurtenissen die er na 8 mei 1945 zijn gebeurd en waarvoor de herdenking op 4 mei ook is.


vr dec 25, 2009 3:01 pm
Harro
Bericht 
yoeri schreef:
@harro : spreek je jezelf dan niet tegen. de nabestaanden het niet aanwrijven maar welkom zijn ze niet?

Misschien kun je even zeggen waar ik dan zeg dat zij niet welkom zijn?
yoeri schreef:
dan kan je ook naar de geallieerde landen kijken die niets deden toen hitler en stalin polen verdeelden onder beiden.

Je bedoelt die landen die Duitsland toen onmiddellijk de oorlog verklaarden? Noem dat maar "niets doen".


vr dec 25, 2009 3:10 pm
IA006
Bericht 
....


vr dec 25, 2009 3:14 pm
Harro
Bericht 
Annabel schreef:
Over een open deur gesproken...Als er geen bezetting was geweest, was er ook geen herdenking nodig.

Precies...en dat Nederland bezet werd hadden we toch echt aan de Duitsers te danken en niet aan de Nederlandse collaborateurs. In dat opzicht kan ik sentimenten van Nederlanders die geen Duitsers willen zien bij de dodenherdenking wel begrijpen.
Annabel schreef:
Ieder land, die betrokken was bij de oorlog hadden goede en foute mensen tussen zitten. Dus ook de Duitsers, ook de Nederlanders en ook de geallieerden. Al wordt dat laatste hier vaak vergeten. Dus als we zo gaan beginnen..

Is het open deuren dag vandaag? Geen idee waar je naartoe wil met dat open einde.
Annabel schreef:
Ik spreek overigens ook namens een oorlogsoverlevende, die heel goed weet wat de oorlog betekende.

Nog zo'n nietszeggende mededeling. Je spreekt "namens" één van de duizenden en duizenden overlevenden die allemaal hun eigen uiteenlopende meningen hebben over dit onderwerp gebaseerd op de meest uiteenlopende ervaringen en motieven.
Annabel schreef:
Laten we dan ook niet vergeten wat wij als Nederlanders hebben gedaan vlak na de oorlog. Me dunkt dat we toen ook niet zoetsappig zijn omgegaan met het bestraffen van mensen die fout waren of fout geweest zouden zijn. Daarover is inmiddels ook genoeg bekend. Als we dan zo vingerwijzend willen zijn, moeten we ook zo eerlijk zijn om hand in eigen boezem te steken.

Wat wil je voorstellen, de dodenherdenking afschaffen omdat dit hypocriet is? De Duitsers toelaten tot de dodenherdenking omdat de bestraffing van werkelijke en vermeende collaborateurs na de oorlog geen schoonheidsprijs verdiende. Het is mij echt een raadsel waar je naartoe wil met je bijdragen in dit topic.

Wat mij betreft mogen er Duitse vertegenwoordigers aanwezig zijn bij de dodenherdenkingen in ons land maar daarbij moet toch echt rekening worden gehouden met de gevoelens van overlevenden en nabestaanden, plus het feit dat er sowieso geen buitenlandse vertegenwoordigers aanwezig zijn bij de herdenking. Vooral in dat laatste opzicht zou het vreemd overkomen als dan juist de Duitsers wèl welkom zijn.


vr dec 25, 2009 3:22 pm
yoeri
Bericht 
Harro schreef:
yoeri schreef:
@harro : spreek je jezelf dan niet tegen. de nabestaanden het niet aanwrijven maar welkom zijn ze niet?

Misschien kun je even zeggen waar ik dan zeg dat zij niet welkom zijn?


hier mischien :)
"al kun je dat de naoorlogse generaties niet kwalijk nemen hun aanwezigheid op de Dam of elders op 4 mei kan pijnlijk zijn voor sommige overlevenden en hun nabestaanden."

yoeri schreef:
dan kan je ook naar de geallieerde landen kijken die niets deden toen hitler en stalin polen verdeelden onder beiden.

Je bedoelt die landen die Duitsland toen onmiddellijk de oorlog verklaarden? Noem dat maar "niets doen".


laat ik nu net de boek van leonard mosley lezen over herman göring , waar de auteur nochtans vermeld dat de reactie van die landen enkel bestond uit een afkeurend bericht.de oorlog werd maar verklaard omdat hitler niet stopte met polen alleen.

ze lagen meer wakker van het feit dat hitler met stalin een niet-aanvalspact sloot dan van de verdeling van polen.



ik ben het met je eens dat het voor de overlevenden pijnlijk kan zijn , maar we nemen de fransen napoleon toch ook niet meer kwalijk?


grtz

yoeri


vr dec 25, 2009 3:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group