Het is nu do maart 28, 2024 5:50 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
belgische 14e linieregiment 
Auteur Bericht
da-jerre
Bericht belgische 14e linieregiment
besten,

ik ben hier nieuw op het forum en misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
mijn overgrootvader vocht bij het 14e linieregiment kunnen jullie iets over dit linieregiment vertellen?

alvast bedankt


groetjes,


do dec 24, 2009 12:22 am
Leo
Bericht 
Zelf kan ik er niet veel over vertellen maar als je googled op " 14de Linieregiment 1940" ben je wel een poosje bezig met info.

Succes ermee :wink:


do dec 24, 2009 1:01 am
da-jerre
Bericht 
ik ben eigenlijk op zoek naar hun kazerne van waar ze vertrokken en hoe ze zich in de 18 daagse veldtocht hebben 'beziggehouden'.

alvast bedankt


do dec 24, 2009 1:06 am
Bart Geraerts
Bericht 
Ik moet nog wel links en rechts wat informatie hebben over het 14e Linieregiment. Ik zal eens even rondkijken en hier later nog op terugkomen.


di dec 29, 2009 11:46 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Wat ik zo al kon vinden:

Het 14e linieregiment behoorde tot de 11e infanteriedivisie, IIe Legercorps. Deze divisie was op 10 mei 1940 in Leopoldsburg gekazerneerd. Verder vind ik nog dat deze divisie zich op 16 mei ten oosten van Mechelen bevond. De dag erna, 17 mei, heeft de 11e compagnie van het 14e linieregiment meegeholpen aan de verdediging van het kanaal van Willebroek, zij zaten oostelijk van Nieuwenrode. Op 20 mei zat de 11e infanteriedivisie ergens tussen Waarschot en Terdonk, aan westelijke zijde van het kanaal Gent-Terneuzen. Aan de overkant bevond zich de Duitse 208ste Infanteriedivisie. Op 24 mei zat de 11e ID in de buurt van Ronsele. Daar zaten ze tot 27 mei, maar tegen de avond waren de linies teruggevouwen ter omgeving van Beernem.

De informatie die hierboven staat is misschien niet superaccuraat, het is een aflezing van kaartmateriaal dat in het boek "De veldtocht van het Belgische Leger in 1940" van "de Fabribeckers" staat. Ongetwijfeld staat er in het boek nog wel meer informatie, ik zal eens kijken of ik vanavond geen zin heb om in bed nog een en ander na te lezen.

Met vriendelijke groeten
Bart Geraerts


wo dec 30, 2009 12:21 am
Tim_DC
Bericht 
Hallo Jerre,
Ik heb je een pm gestuurd.


za jan 16, 2010 6:07 pm
da-jerre
Bericht 
wat ik mij we afvraag is of de 7e compagnie van het 14e linie wel echt heeft gevochten in de oorlog?

behoorde deze eenheid niet toe aan het Groot Hoofd Kwartier wat wilt dit zeggen?

was het 14e geen reserve eenheid?

alvast bedankt


za nov 13, 2010 12:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group