Het is nu do maart 28, 2024 11:43 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Wat voor voertuig is dit? En waar is de foto genomen? 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Wat voor voertuig is dit? En waar is de foto genomen?
Wat voor pantservoertuig is dit? Een Duits type denk ik?

En is deze foto in Belgie genomen? Ik denk namelijk niet in Nederland?

Wie kan mij meer vertellen over deze foto?

Afbeelding


zo dec 20, 2009 12:16 am
Vin1
Bericht 
Onlangs gekocht :D
Alleen ik zou graag wat meer over deze foto willen weten.....vandaar :wink: En ik denk dat hier best wel wat kenners zitten die dit weten?


zo dec 20, 2009 12:56 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Voertuig is de Sd.kfz.232

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 20, 2009 12:58 pm
Profiel
Vin1
Bericht 
Dank U voor de info.
Zou deze foto in Nederland gemaakt kunnen zijn? Bijv Dordrecht / Rotterdam en omgeving?


zo dec 20, 2009 1:13 pm
Harro
Bericht 
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7&t=161184

Eens zien of dat iets oplevert


zo dec 20, 2009 1:19 pm
Vin1
Bericht 
Dank je Harro!
Ben benieuwd, ik zou graag willen weten waar de foto gemaakt is namelijk....
Links achter in de foto is denk ik een herkenbaar punt voor iemand die in deze stad woont?
Maar nogmaals, het kan net zo goed Belgie zijn. Daar komt deze huizenbouw volgens mij ook voor.


zo dec 20, 2009 1:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Links lijkt mij een soort spoorviaduct. Daarvoor staat een kleine zuil, deze ziet er niet echt Nederlands uit. Het hoekhuis zou Nederlands/Berlgisch kunnen zijn, maar de hizen verder op de achtergrond vind ik niet echte een Nederlandse uitstraling hebben. Het straatnaambordje heeft in mijn ogen een Frans uiterlijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 1:35 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Ik denk zelf Belgie. Frankrijk heeft niet dit soort huizen zoals rechts op de foto en Belgie wel. Het balkon rechtsboven op de foto doet Frans aan, maar dat zie je ook weer in Belgie. Vandaar dat ik toch voor Belgie ga.
Maar goed, ik vond het wel een mooie foto....


zo dec 20, 2009 1:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wel eens in Noord Frankrijk geweest? Wel degelijk dit soort huizen, evenals in delen van Duitsland

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 1:47 pm
Profiel WWW
lars40/45
Bericht 
Het voertuig is inderdaad een Sdkfz 232.

In de jaren 20 ontwikkeld in het Kazan testcentrum in de Sovjetunie als Sdkfz 231.
Er kon zowel voor als achter gestuurd worden, na een aantal modificaties als een stevigere vooras en een aangepaste radiateur werd het voertuig vanaf 1932 gestationeerd bij Duitse legereenheden. De productie liep tot 1935.
De gepantserde rompen waren te zwaar voor het vrachtwagenchassis en de motor leverde te weinig vermogen om een goede terreinvaardigheid te waarborgen.
Op de weg kwam het ontwerp beter tot zijn recht en werden ze effectief ingezet bij de bezetting van Oostenrijk en Tsjechoslowakije in 1938 en 1939.
Vanwege het imposante uiterlijk was er vanwege propaganda waarde veel aandacht voor de inzet van deze voertuigen bij de campagne in Polen en Frankrijk.
Na 1940 werden ze voornamelijk ingezet voor training en tweedelijnstaken.
De Sdkfz 232 was een Sdkfz 231 met lange-afstandradio waarvoor een grote en opvallende buizenframe-antenne werd gemonteerd. Het is echter geen commando voertuig want die had de benaming Sdkfz 263 met een vaste koepel en bewapend met slechts 1 machinegeweer.
Dus de uitvoering op de foto is een communicatievoertuig zonder taak als commandovoertuig vanwege de bewapening.
Opvallend is het stapeltje stammentjes naast het voertuig, ze hebben precies de afmetingen van een bundel die ik op een afbeelding in een boek zie en zijn samengebonden boven het rechtervoorwiel aan de scharnieren van het toegangsluik voor het motorcompartiment.
Het rechtervoorwiel heeft duidelijk in brand gestaan, zou de bemanning in een poging om nog iets te redden geprobeerd hebben die stammentjes te verplaatsen naar achter, naast de achterwielen ?


zo dec 20, 2009 1:50 pm
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Wel eens in Noord Frankrijk geweest? Wel degelijk dit soort huizen, evenals in delen van Duitsland


Niet echt geweest inderdaad. Wel noord/oosten bij Colmar, maar daar zag ik dit soort huizen niet, vandaar...
Maar als jij het zegt, geloof ik je uiteraard.


zo dec 20, 2009 5:22 pm
Vin1
Bericht 
Comu schreef:
Ik wilde het alleen maar even weten omdat je er copyright op hebt gezet. Ben je er zeker van dat het plaatje vrij is van rechten?


Komt uit een prive-album. Ik ga er vanuit dat hier geen negatief meer van is. De oud bezitter van de foto heeft deze aan mij verkocht en heeft afstand van de foto gedaan.
Dus zeker weten doe ik dat niet, maar gezien de omstandigheden neem ik aan dat de bezitter van de foto ook het copyright recht heeft......

Of denk jij er anders over?


zo dec 20, 2009 6:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Formeel Juridisch heeft de maker van de foto de auteursrechten. Bij privaatalbums zal er echter niemand problemen maken met het publiceren van dergelijke afbeeldingen, tenzij het auteursrecht nadrukkelijk geclaimd is.
Puur formeel is het auteursrecht (recht van de maker) van kracht tot 70 jaar na overlijden van de maker. Aangezien ik niet denk dat het auteursrecht met de verkoop is overgedragen. Wel kan het auteursrecht van deze specifieke foto als vervallen beschouwd worden bij doorverkoop van een dergelijke foto. Dat geld echter alleen voor deze specifieke foto en niet voor andere afbeeldingen van bijvoorbeeld het negatief als dat er nog zou zijn. Overigens is overdracht van auteursrechten zonder acte van overdracht niet mogelijk. Dus is een foto verkocht en eenmaal gepubliceerd, dan kan de nieuwe eigenaar geen auteursrechten claimen, althans niet formeel.

Er is echter weer een maas in de wet. Daar maken boeken en websites maar ook verzamelaars van foto's gebruik van. Hoewel het auteursrecht van de specifieke foto niet zonder acte kan worden overgedragen kan de betreffende afbeelding weer wel auteursrechtelijk beschermd worden door het auteursrecht dat op het nieuwe product (en wel het boek of de website) ontstaat. Immers in dit geval is niet de foto zelf gepubliceerd (die heeft Vincent zelf ergens opgeborgen), maar een scan er van. De scan is door Vincent gemaakt en op die manier weer auteursrechtelijk beschermd.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volgrecht

Kort samengevat, Ja vincent mag tenzij iemand anders dit hem verbied (in dit geval kan alleen de oorspronkelijke maker van de foto dit doen) of bekend is wie de maker is en wanneer deze is overleden (dan mag het pas 70 jaar na overlijden), de foto tonen en ja Vincent mag de scan van een auteursrechten vignet voorzien (hij geft hiermee immers alleen aan dat zijn scan auteursrechtelijk is beschermd). Rechtsbescherming tegen gebruik van de foto zelf zal Vincent echter nagenoeg bij geen enkele rechter kunnen claimen aangezien hij waarschijnlijk niet de maker is en waarschijnlijk niet een door de maker getekende Acte van overdracht heeft. Daarnaast komt het vaak voor dat er van dit soort albumfoto's meerdere exemplaren in omloop zijn. Als dat zo is kan vincent zeker het alleenrecht niet claimen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 6:40 pm
Profiel WWW
ducatim901
Bericht 
Zou het Rotterdam kunnen zijn?
Links zie je een serie met togen van baksteen.
Dit zou de tram/trein van Rottedam kunnen zijn.
Rotterdam had ook zoiets, of dat deze ook van baksteen was....geen idee.
Groeten Jack.


zo dec 20, 2009 6:41 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hmmm, dan vraag ik me af door wat voor gevecht dit voertuig uitgeschakeld zou zijn, want volgens mij is er in het centrum van Rotterdam met dergelijke voertuigen geen gevecht geleverd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 6:51 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group