Het is nu do maart 28, 2024 3:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nacht der lange messen 
Auteur Bericht
Melchior
Bericht 
Ik ben momenteel bezig in een boek over de SS.
In feite speelde de SS een heel vuil politiek spelletje met de SA.
Ersnt Rohm; SA
Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler;SS.
De laatst genoemden zijn een coalitie aangegaan met Martin Bormann en Hermann Goring, de latere machthebbers in het rijk...
De SA was erg hardhandig in het oppakken van communisten, Joden, en andere minderheden volgens ''de partij''
Dat zou Hitler veel stemmen hebben gekost en daarom moesten de SA bonzen (en o.a. de homoseksuele Rohm weg) weg.
De nacht van die zuivering heet in Duitsland de ''Bartholomeusnacht''.
Bij ons beter bekent als ''de nacht van de lange messen''.
Toen werden dus veel belangrijke bonzen uit de SA vermoord...


di aug 31, 2004 1:17 pm
Mario
Bericht 
Dacht dat Röhm en co ook wat overambitieus werden en allerlei eisen begonnen te stellen aan Hitler. Zij knapten het vuile werk op en kregen daar nauwelijks erkenning voor (zo zagen zij het toch).


di aug 31, 2004 1:28 pm
Harro
Bericht 
Volgens mij zijn dat geen oorlogsmisdaden.

Ben je er trouwens zeker van dat de Duitsers naar deze gebeurtenis verwijzen als de Bartholomeusnacht? De Sint Bartholomeusnacht was in 1572 (Parijs - slachtpartij onder Hugenoten) en op internet kom ik geen enkele verwijzing tegen als ik google op de combinatie "Röhm" en "Bartholomeusnacht".


di aug 31, 2004 1:29 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Dat waren mijns inziens ook geen oorlogsmisdaden en daarom is dit topic gesplitst :wink:.


di aug 31, 2004 1:46 pm
Profiel
Melchior
Bericht 
Gustav schreef:
Volgens mij zijn dat geen oorlogsmisdaden.

Ben je er trouwens zeker van dat de Duitsers naar deze gebeurtenis verwijzen als de Bartholomeusnacht? De Sint Bartholomeusnacht was in 1572 (Parijs - slachtpartij onder Hugenoten) en op internet kom ik geen enkele verwijzing tegen als ik google op de combinatie "Röhm" en "Bartholomeusnacht".


Gustav, het werd ook de Bartholomeusnacht genoemt, niet de Sint Bartholomeusnacht.
Ik denk dat ze hierbij verwezen naar de slachtingen in de Middeleeuwen.
Rohm is trouwens ook niet op de Bartholomeusnacht vermoord, hij is een andere keer door de SS opgepakt en in een gevangenis heeft een SS'er een magazijn van z'n pistool op hem leeggeschoten...


di aug 31, 2004 3:37 pm
Harro
Bericht 
Melchior, ik heb het ook niet over de Sint Bartholomeusnacht - die overigens niet in de middeleeuwen was maar in 1572.

Ik zeg alleen dat er geen enkel resultaat komt op een google search in combinatie Röhm


di aug 31, 2004 3:40 pm
Harro
Bericht 
Vreemd, ook met zoekwoorden "Bartholomeusnacht" en "1934" geen enkel zoekresultaat.


di aug 31, 2004 3:45 pm
Melchior
Bericht 
Mmm raar.
Maar, het ging dus in ieder geval over een reeks (politieke) moorden...


di aug 31, 2004 3:49 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
http://de.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6hm-Putsch

_________________
a.k.a. Jeroen


di aug 31, 2004 3:49 pm
Profiel WWW
Erik_C
Bericht 
Het ging er meen ik voornamelijk om dat de SA met Rohm aan het roer een gewapende revolutie wilde en op die manier volledige macht wilde vergaren over leger en staat. Hitler was bang op deze manier alsnog de macht te verspelen(hij wilde op 'legale' wijze een dictatuur vestigen) en voelde zich op zijn positie bedreigd door Rohm.


di aug 31, 2004 4:54 pm
Melchior
Bericht 
Ja, dat klopt, Rohm was nota bene een jeugdvriend van Hitler, maar hij moest uit de weg geruimd worden...


di aug 31, 2004 5:53 pm
Harro
Bericht 
Ik vroeg het even aan een bevriende Duitse historicus. Dit schreef hij terug.
Citaat:
Well, Timo, I just know it as "Nacht der langen Messer" or the "Röhm-Putsch" or "Röhm-Affäre". I never heared of the "Bartholomeusnacht".


di aug 31, 2004 6:47 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Eén van de ambities van Röhm was om met zijn SA de macht over het volledige leger te krijgen, hij wilde de SA versmelten met de Reichswehr. Röhm zijn macht zou dan enorm groeien en zijn macht zou een bedreiging gaan vormen voor de macht van Hitler. Hitler had veel meer controle over de SS doordat Himmler nooit in opstand tegen zijn führer durfde te komen.

Göring, Himmler en Heydrich waren met zijn drieën verantwoordelijk om de macht van de SA in te dammen. Heydrich en zijn SD verzamelden (deels verzonnen) bewijzen tegen Röhm en de SA, al met al kwam het er op neer dat Röhm volgens Heydrich een putsch aan het voorbereiden was. Het gevolg was de 'nacht van de lange messen'.

De naam 'Bartholomeusnacht' is volgens mij niet de juiste benaming, ik weet wel dat de 'Nacht der langen messer' soms ook wel de 'Röhm Putsch' genoemd wordt, al slaat dit natuurlijk meer op wat vooraf ging aan deze nacht.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di aug 31, 2004 7:00 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik denk dat de 'Nacht van de lange messen' wel eens ter vergelijking een 'Bartholomeusnacht' genoemd wordt omdat beide gebeurtenissen overeenkomsten hebben. Het is dus niet hetzelfde maar de 'Nacht van de lange messen' kan gezien worden als de 'Bartholomeusnacht' van de Nazi's. Ik kan me zelf herinneren dat ik in een boek deze vergelijking ook weleens tegen ben gekomen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di aug 31, 2004 7:15 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Ben er uit: Melchior, het is "Bartholomäusnacht". Maar het is idd. geen gangbare naam maar slechts een vergelijking met de Sint Bartholomeusnacht van 1572 - Der Deutsche Bartholomäusnacht


di aug 31, 2004 7:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group