Het is nu vr maart 29, 2024 8:37 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Belgische sectie bij de Royal Navy 
Auteur Bericht
wsegers1
Bericht Belgische sectie bij de Royal Navy
Ben op zoek naar de namen van de gesneuvelden van de Belgische sectie van de Royal Navy tijdens WOII?
Er zouden volgens de meeste bronnen 20 gesneuvelden zijn, maar andere bronnen spreken dan weer van 6. Toch wel een groot verschil als u het mij vraagt.
Wie kan dit raadsel oplossen.

Mvg Willem


di sep 01, 2009 4:03 pm
struyf
Bericht 
Hallo Willem,

'slechts' zes lijkt me inderdaad aan de lage kant. Twintig is het getal dat toch meestal wordt genoemd.

Een goed boek over de Belgische sectie bij de Royal Navy is 'de strijd op zee 1940-1945' van marineonderofficier Johnny Geldhof. Hij heeft hierover ook een website. http://users.skynet.be/royalnavy.sectionbelge/index.htm.

Wat betreft namen.. De eerste naam die mij zo direct binnenschiet is Guillaume Baert, bemanningslid op de Godetia. Op de befaamde 16 december 1944 was hij één van de 600 slachtoffers van de V-bom aanval op cinema Rex. Beetje tragisch dat deze man na meer dan twee jaar gevaren op zee toch nog aan zijn eind kwam in hartje Antwerpen...

Maar ik ben ook wel benieuwd naar andere namen! Wie weet meer?

Grt Tim


wo sep 02, 2009 8:37 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Bij het schrijven van dit artikel http://www.go2war2.nl/artikel/1538/1 heb ik gebruik gemaakt van dit boek:

- SCHEPENS, L.De Belgen in Groot-Brittannië 1940-1944. Antwerpen, 1980.

Daar staat ook meer info in over de Belgen bij de Royal Navy. Ik ben alleen niet zeker of er ook iets staat over de hier genoemde cijfers.


za sep 19, 2009 8:40 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Overigens verbaasde ik me er over hoeveel Belgen dienst deden bij de SD Sipo.


di sep 22, 2009 11:33 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group