Het is nu do maart 28, 2024 4:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pasten de Nederlanders en de Duitsers zich aan elkaar aan? 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Pasten de Nederlanders en de Duitsers zich aan elkaar aan?
Wat ik me weleens afvraag, en waar ik weinig literatuur over ken, is het volgende: hoe was de houding van de gemiddelde Duitse soldaat – voor zover deze bestond - tegenover de Nederlandse bevolking? Legde hij de inwoners iets in de weg of stelde hij zich arrogant op?
Bij mijn vraag wil ik de benarde posities van de joden, zigeuners, homo’s en andere door de Duitsers vervolgde bevolkingsgroepen – hoe erg dan ook - buiten beschouwing laten.

Waren er cafés waar zowel de Nederlander als de Duitse militair zijn vertier zocht en ging dat zonder problemen? Eisten Duitsers de mooiste plekken in de bioscopen op, ik noem maar iets, en dwongen ze Nederlanders voor hen op te staan in de tram?
Was het voor de Nederlander, die niet tot een bedreigde bevolkingsgroep behoorde, mogelijk een betrekkelijk onbezorgd en onbedreigd bestaan te leiden? Dit afgezien van de latere voedseltekorten.

Werden Duitse duivenmelkers lid van Nederlandse duivenverenigingen en werden Duitse biljarters – gewoon als voorbeeld - lid van een biljartvereniging? Werden ze daar überhaupt toegelaten en zo ja: werden ze daar dan doodgezwegen en genegeerd? Speelden Duitse militaire amateurvoetbalploegen wedstrijden tegen Nederlandse amateurploegen? Of werden dat soort zaken meteen als collaboratie gezien?

Het beeld dat ik van de oorlog heb is een beeld waarbij strijd overheerst, terwijl er in Nederland tijdens de oorlog, met uitzondering van de luchtoorlog, op dat gebied jarenlang betrekkelijk weinig loos was. Hoe pasten de Duitsers en de Nederlanders zich wederzijds aan elkaar aan, of gebeurde dat niet en leefden ze zoveel mogelijk volkomen langs elkaar heen?


do jul 02, 2009 2:50 am
Marcoo
Bericht 
interessante vraag!!


do jul 02, 2009 9:52 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zover ik weet deden de Duitsers die Haarlem in 1940 bezette gewoon netjes hun boodschappen daar.

Bron: Mn opa.

Wellicht is het interessant om het volgende topic door te lezen:

http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php ... illem+metz

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do jul 02, 2009 10:34 am
Profiel
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
Meeste filmbeelden toonden een neutrale houding van Nederlanders t.o.v. de Duitsers (waren tenslotte goed klanten), maar in hoeverre hier sprake is van propagandamateriaal weet ik niet...

Ik denk wel de de Duitsers dusdanig gedisciplineerd waren dat hun "dagelijks" gedrag niet snel tot conflicten zou leiden.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


do jul 02, 2009 12:22 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Zeker als je kijkt naar de eerste bezettingsjaren was de houding van de Duitse soldaten overwegend respectvol; de Nederlanders werden immers beschouwd als een broedervolk. Het leven van het merendeel van de Nederlanders ging toen gewoon zijn gangetje en van de Duitse bezetter hadden ze amper last. Op economisch gebied werd er zelfs geprofiteerd van de bezetter. Maar een zekere afstand bleef; iets wat men in het verzuilde Nederland toch al gewend was.

Gaandeweg veranderde er echter veel; de toestand werd grimmiger. De april/meistaking, het oproepen van Nederlandse jongens en mannen voor de Arbeitseinsatz en de keiharde Duitse aanpak van het verzet zijn daar voorbeelden van. Zeker in de jaren '44 en '45 was het onbezorgde leventje over en ondervonden de meeste Nederlanders zowel de bezetting als de oorlog aan den lijve. Het is tegenwoordig vooral die periode waarop we ons beeld van de Duitse bezetting bepalen, maar representatief voor alle vijf de bezettingsjaren is deze tijd niet.

Boekentip: Grijs verleden van Chris van der Heijden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jul 02, 2009 2:42 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Dus in de eerste jaren was het zo dat als je je low profile gedroeg je weinig last had?
In hoeverre 'verbroederden' de Duitsers en Nederlanders?


do jul 02, 2009 3:20 pm
Pieter F
Bericht 
Wanneer je jezelf in dit onderwerp wilt verdiepen Ries, dan raad ik je aan het boek dat Kevin als bron voor zijn reactie vermeld zeker te lezen. 'Grijs Verleden' is een erg goed boek over dit onderwerp. Andere boeken waarin je hierover aardig wat informatie kan vinden zijn 'De vergeten geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereldoorlog' van Eric Slot en 'Naar eer en geweten, gewone Nederlanders in een ongewone tijd', waarin verhalen van 'gewone' Nederlanders over de bezetting zijn gebundeld.


do jul 02, 2009 3:33 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
In de eerste bezettingsjaren waren er ook weinig Duitse soldaten in Nederland. Er hoefden tenslotte weinig acties te worden ondernomen. Gedurende de oorlogsjaren nam het aantal sterk toe.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


do jul 02, 2009 4:01 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Fedor schreef:
In de eerste bezettingsjaren waren er ook weinig Duitse soldaten in Nederland. Er hoefden tenslotte weinig acties te worden ondernomen. Gedurende de oorlogsjaren nam het aantal sterk toe.


Dat er weinig eerste klas soldaten waren neem ik onmiddelijk aan, die zullen in andere gebieden harder nodig zijn geweest. Maar er zullen toch wel een groot aantal 'militaire ambtenaren' enzo in Nederland gestationeerd zijn geweest?


do jul 02, 2009 5:09 pm
Ries
Bericht 
Pieter F schreef:
Wanneer je jezelf in dit onderwerp wilt verdiepen Ries, dan raad ik je aan het boek dat Kevin als bron voor zijn reactie vermeld zeker te lezen. 'Grijs Verleden' is een erg goed boek over dit onderwerp. Andere boeken waarin je hierover aardig wat informatie kan vinden zijn 'De vergeten geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereldoorlog' van Eric Slot en 'Naar eer en geweten, gewone Nederlanders in een ongewone tijd', waarin verhalen van 'gewone' Nederlanders over de bezetting zijn gebundeld.


Bedankt Pieter. Eigenlijk wil ik liever op een snelle manier een goede algemene indruk krijgen. STIWOT lijkt me daarvoor een van de aangewezen wegen.
Mijn probleem is altijd tijdnood. Er wachten nog enkele meters boeken op me die ik écht gelezen moet hebben voor een publicatie over Hitler.

Naar Grijs Verleden ga ik op zoek.


do jul 02, 2009 5:15 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ries schreef:
Dat er weinig eerste klas soldaten waren neem ik onmiddelijk aan, die zullen in andere gebieden harder nodig zijn geweest. Maar er zullen toch wel een groot aantal 'militaire ambtenaren' enzo in Nederland gestationeerd zijn geweest?

Die zullen er zeker zijn geweest, maar vergeet ook niet dat Nederland viel onder een burgerbestuur o.l.v. Seyss-Inquart en dat een heel groot deel van het Nederlandse bestuursapparaat in tact gehouden werd. De bezettingsmacht was naar verhouding niet zo groot, al moet ik je exacte aantallen schuldig blijven. De meeste Duitse soldaten waren vermoedelijk te vinden aan de kust; ter bemanning van de Atlantikwall en om te recreëren.

'Verbroedering' was aanvankelijk één van de prioriteiten van het Duitse bestuur, maar door de Anjerdag, het Februariprotest, het falen van allerlei Duitse initiatieven (o.a. de Winterhulp) bleek dat niet zo makkelijk te gaan. De meeste Nederlanders pasten zich maar tot op zekere hoogte aan. Er is echter denk ik wel verschil tussen het bestuur als geheel en de Duitse soldaat als individu. Zeker wanneer Duitse soldaten ingekwartierd waren, zal er zeker sprake zijn geweest van meer dan formeel contact.

Hieronder wat afbeeldingen die aansluiten op het thema "verbroedering":

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/134567-med.jpg?frskey=134567
Duitse soldaat op het strand in Scheveningen in een propaganda poging om het Nederlandse volk voor zich te winnen.

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/75478-med.jpg?frskey=75478
Duitse soldaten in contact met Nederlandse vrouwen. Op de achtergrond de Pier van Scheveningen.

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/70071-med.jpg?frskey=70071
Duitse soldatengraven in Nederland. Seyss-Inquart (gebukt) legt een krans op de militaire ere-begraafplaats op de Grebbeberg, waar Nederalndse en Duitse gesneuvelden uit de meidagen van 1940 begraven lagen.

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/75457-med.jpg?frskey=75457
'Verbroedering.'

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/75456-med.jpg?frskey=75456
'Verbroedering.'

http://www.beeldbankwo2.nl/cgi-bin/frsiserver.dll/medium/75441-med.jpg?frskey=75441
'Verbroedering.'

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jul 02, 2009 6:18 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
En op deze themasite van het NIOD is ook veel bronnenmateriaal te vinden over het begin van de bezetting en de toenadering en verbroedering waarnaar de Duitsers streefden.

Kijk bijvoorbeeld (onder documenten) naar de Panorama van 21 mei 1940 met als koptekst "Het leven gaat zijn gang" of (onder foto's) de Duitse en Nederlandse soldaten die op 20 mei 1940 een potje voetbal spelen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jul 02, 2009 6:40 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Vooral van het linkje naar het NIOD heb ik veel plezier gehad. Bedankt!

Zo viel me het filmpje op van Seyss-Inquart die uit Oostenrijk terugkomende kinderen begroet. De man loopt, misschien ogenschijnlijk, met minder bewaking rond dan tegenwoordig veel leden van ons parlement...


do jul 02, 2009 8:42 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Toch denk ik we uit moeten kijken met fotomateriaal uit die periode. Zeker als het gaat om Duitse kiekjes, of die nou bij soldaten weg kwamen of de PK. De foto's meer de uitzonderingen laten zien dan de regel. Toevallig gisteravond nog een lang gesprek gehad met een man uit mijn woonplaats die de oorlog heeft meegemaakt als kleine jongen. De Duitsers werden, in zijn herinnering, zo veel mogelijk gemeden. Als er echter economische voordelen aan contacten met de bezetters behaald konden worden, werden de contacten wat 'aangehaald'. Wat in zijn ogen vooral een wig dreef -vanaf het begin- tussen de gemiddelde dorpsbewoner en de Duitsers, was de collaboratie van de NSB'ers en de voordelen die ze daarmee behaalden.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do jul 02, 2009 8:43 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Frank M schreef:
Toch denk ik we uit moeten kijken met fotomateriaal uit die periode.


Dat denk ik ook, maar met filmmateriaal is veel moeilijker te sjoemelen. Zo zag ik op de site van het NIOD hoe Nederlanders en Duitsers samen, mei 1940, de Nederlandse gesneuvelden begroeven.


do jul 02, 2009 9:05 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group