Het is nu do maart 28, 2024 2:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 252 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Go2War2.nl: verwachte en nieuwe artikelen 
Auteur Bericht
Frank
Bericht 
Artikel MUlberry havens is af en staat op Go2War2.
Een artikel over de Stug III lag al heel lang nagenoeg gereed klaar. Deze opnieuw nagelopen en op dit moment voeg ik wat varianten toe.


zo jul 18, 2004 10:49 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik ben bezig geweest met het schrijven van een artikel over Theodor Eicke. Het is de bedoeling dat dit artikel zo snel mogelijk on-line zal verschijnen. De komende tijd hoop ik meerdere artikelen te schrijven die verband hebben met de Holocaust en het Derde Rijk. Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Binnenkort zal er op Go2War2 ook een recensie verschijnen van het nieuw te verschijnen boek 'De slag om de Ardennen 44/45'.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma aug 23, 2004 9:21 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Op het ogenblik bezig met het lezen van het boek van Engelandvaarder Bram "Bob" van der Stok, en binnenkort zal ik daar een artikel over schrijven voor go2war2 en voor Checkpoint. Alleen voor Checkpoint zal dit artikel een andere (journalistieke) invalshoek krijgen en als één van de bronnen zal natuurlijk go2war2 worden gebruikt en vermeld :wink:


di aug 24, 2004 6:45 am
dvdhoven
Bericht 
Kevin schreef:
De komende tijd hoop ik meerdere artikelen te schrijven die verband hebben met de Holocaust en het Derde Rijk. Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag.


Kevin,

Ik weet niet wat jouw definitie van Holocaust is, is het alleen de Jodenvervolging of vallen alle concentratiekamp misdaden eronder?

In dat laatste geval, kun je misschien in overweging nemen, de ramp met de Cap Arcona, Thielbek en Athen onder de loep te nemen. Deze schepen zijn in de Neustädter Bucht door Engelse vliegtuigen tot zinken gebracht op 3 mei 1945. Ze zaten vol met gevangenen uit het KZ Neuengamme. Hierbij kwamen meer dan 7000 gevangenen om.
Op een duitse internetsite wordt zelfs beweerd, dat gevangenen, die nog aan land wisten te komen, door de SS werden doodgeschoten.
Ook is er het verhaal dat er nog een aantal lichters met vrouwen en kinderen uit een ander concentratiekamp, een paar dagen voor de ramp, vastmaakten aan de Cap Arcona en de bedoeling was dat ze aan boord genomen moesten worden. De kapitein van de Cap Arcona weigerde, zijn schip was overvol. De lichters zijn daarna aan de grond gezet, omdat ze lek waren. Maar wat er precies gebeurd is met de opvarenden is onduidelijk.
De ramp met de Cap Arcona is door de geailleerden toch wel onder de tafel gewerkt, dit was niet zo heel netjes.
Maar zowiezo, het gesleep met KZ gevangenen en alles daarom heen is tamelijk duister.

http://de.wikipedia.org/wiki/Cap_Arcona_(Schiff)
http://www.uni-protokolle.de/Lexikon/Cap_Arcona_(Schiff).html
http://www.deutsche-zeitung.com/Vorhof/ ... rkona.html
http://www.p2pworld.to/history/topic/130548-1.html


di aug 24, 2004 8:04 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dick, interessant onderwerp wat ik in de toekomst zeker in overweging zal nemen. Ik zal me eerst eens gaan verdiepen in de feiten, als ik je tekst zo lees dan denk ik dat de feiten rond deze tragedie best moeilijk te achterhalen zijn.

Er zijn tijdens WO II trouwens nog veel meer rampen voorgevallen met schepen met joodse vluchtelingen. De Patria, de Salvador en de Struma zijn drie voorbeelden van schepen met joodse vluchtelingen waarvan de vluchtpoging uitliep op een ramp. Daarnaast zijn er nog vele andere schepen te noemen die niet welkom waren in bijv. de haven van Haïfa (Palestina).

Interessant om te onderzoeken, zeker omdat dit onderwerp een beetje onbekend is gebleven naast de tragedie van de holocaust in Europa. Als we verder willen discusiëren over de rampen met de vluchtelingenschepen, moeten we even een nieuwe topic openen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo aug 25, 2004 11:55 am
Profiel WWW
Frank
Bericht 
Artikel Prinses Irene Brigade wordt geschreven...

Wordt een redelijk uitgebreid verslag van de activiteiten van de brigade en de geechtshandelingen gedurende WO II.
Op dit moment ben ik op 50% en bezig met leuke aanvullende kaartjes...


wo aug 25, 2004 12:34 pm
Hans
Bericht 
Enkele weken geleden zag ik héél toevallig een documentaire op Discovery Channel over de Ramp met de Wilhelm Gustloff. Het programma was net begonnen, maar al na 5 minuten zal ik compleet aan de buis gekluisterd, gewapend met schrijfblok en pennen. Ik vond het een zeer interessant verhaal.

Ik had van dit schip en haar trieste geschiedenis eerlijk gezegd nog nooit iets gehoord en ik zal, zodra het artikel over v.d. Stok klaar is, hierover dan ook een artikel schrijven.


wo aug 25, 2004 4:33 pm
dvdhoven
Bericht 
Hans,

Als je dan toch bezig gaat, neem dan ook de Goya mee. 16 april 1945 met naar schatting 7000 vluchtelingen aan boord getorperdeerd door de Sovjet onderzeeër L-13
En de (General von) Steuben, 10 februari 1945, door dezelfde S13 als de Wilhelm Gustloff met naar schatting 4000 vluchtelingen.

In 1945 vonden in de Oostzee de 4 grootste scheepsrampen ooit plaats:
30-1-1945 Wilhelm Gustloff naar jongste inzichten 9000 doden
10-2-1945 Steuben tussen de 3000 en 4000 doden
16-4-1945 Goya naar schatting 7000 doden
3-5-1945 Cap Arcona, Thielbeck en Athen naar schatting 7000 - 8000 doden

De Gustloff en de Steuben zijn slachtoffers van de Sovjet onderzeeër S-13
De Goya van de Sovjet onderzeeër L-13

Cap Arcona, Thielbeck en Athen van RAF jachtbommenwerpers

Er zijn inmiddels diverse vooral Duitstalige websites over deze rampen.
En ze staan - uiteraard - inmiddels ook in de tijdlijn.


wo aug 25, 2004 6:17 pm
Hans
Bericht 
Dick,

We zullen eens kijken hoe ver en/of op welke manier we dit het beste kunnen verwerken, in ieder geval enorm bedankt voor je toeliching.

Overigens opvallend om te zien hoeveel (passagiers)schepen er tijdens de laatste maand(en) van de oorlog nog werden vernietigd, met zoveel slachtofffers.......


wo aug 25, 2004 8:12 pm
IA002
Bericht 
Ik ben bezig met een onderzoek naar de slag bij Meijel, 1944. Misschien leuk om hier tzt iets over te schrijven voor Go2War2, maar het onderzoek is nog in volle gang... Dat het nog wel even duren kan... 8)


Laatst bijgewerkt door IA002 op wo aug 25, 2004 9:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo aug 25, 2004 8:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Pietje, als je zover bent, je artikel is van harte welkom. Neem tegen die tijd maat contact op met Kevin.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 25, 2004 10:13 pm
Profiel WWW
Frank
Bericht 
Hoi Ben,

Ik gebruikelijk eigenlijk maar 1 bron en dat is:
De geschiedenis van de Koninklijke Nederlandse Brigade Prinses Irene, Departement van defensie, Hoofdkwartier van de generale staf, Krijgsgeschiedkundige afdeling, Bewerkt door: generaal-majoor tit. b.d. V.E Nierstrasz, ’s-Gravenhage 1959.

Verder nog wat internet info...
Dit geeft naar mijn idee voldoene beeld voor een GW artikel.
Toch ben ik wel nieuwsgierig naar dat boek... enig idee of het nog ergens te krijgen is ?


wo aug 25, 2004 10:45 pm
Teije
Bericht 
Ik heb een plan gemaakt om een artikel te schrijven over Colonne Henneicke. Ik heb er eerder al een artikel over geschreven voor mn eigen website en dat onderwerp had toen mijn interesse getrokken. Wens me succes :D


do aug 26, 2004 1:25 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Teije schreef:
Ik heb een plan gemaakt om een artikel te schrijven over Colonne Henneicke. Ik heb er eerder al een artikel over geschreven voor mn eigen website en dat onderwerp had toen mijn interesse getrokken. Wens me succes :D

Teije, succes!

Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik moet bekennen dat ik weinig weet over dit onderwerp. Het lijkt me in elk geval een origineel en interessant onderwerp.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do aug 26, 2004 9:01 pm
Profiel WWW
Desiree
Bericht 
Binnenkort een biografie over Don R. Burgett.
Don Burgett is de schrijver van Currahee, The Road To Arnhem, Seven Roads To Hell en Beyond The Rhine en een veteraan van de 101st Airborne.


za aug 28, 2004 8:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 252 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group