Het is nu do maart 28, 2024 5:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
bronze star 
Auteur Bericht
Dennis
Bericht bronze star
een vraag, wij zijn op zoek waar je kan opvragen waarom iemand de bronze star heeft gekregen.
Is dat op te vragen en zoja waar?
Kan ons daar iemand bij helpen.

Dennis


zo dec 14, 2008 10:49 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit kan je niet opvragen. Je kan slechts proberen of bij de Amerikaanse archieven de personeelsdossiers van de bewuste persoon nog aanwezig zijn. Indien de persoon een BS gekregen heeft staat dat daarin. Er is geen centraal archief van BS dragers.
De verlening van de BS werd echter wel in General Orders gepubliceerd, daar heb je vaak de meeste kans om ze te vinden. Hiervoor moet je dan wel de eenheid weten en wanneerongeveer de BS verkregen is. Door in de betreffende GO of zelfs After Battle reports te zoeken, kan je vaak de citations of de actie terugvinden waarvoor de BS werd uitgereikt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 15, 2008 12:38 am
Profiel WWW
Dennis
Bericht 
het betreft de 82nd airborne division 504th pir Co F 2nd batallion.
de persoon om wie het gaat is pvt Richard H Gentzel

Dennis


ma dec 15, 2008 1:57 pm
Let's Go
Bericht 
Is dit trouwens hetzelfde voor de Silver Star, of is dat wel ergens op te vragen?


wo dec 17, 2008 3:15 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Silver Star is eveneens niet in een officiele database opgenomen, echter hiervan is er wel bij Home of Heroes (http://homeofheroes.com/) een officieuze database in opbouw. Helaas moet je tegenwoordig voor toegang tot deze databases grof betalen (99 dollar per jaar). Iedere citation die wij overigens van zowel de BS als Silver Star in handen krijgen, wordt ook op www.ww2awards.com geplaatst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 17, 2008 11:50 am
Profiel WWW
Let's Go
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
De Silver Star is eveneens niet in een officiele database opgenomen, echter hiervan is er wel bij Home of Heroes (http://homeofheroes.com/) een officieuze database in opbouw. Helaas moet je tegenwoordig voor toegang tot deze databases grof betalen (99 dollar per jaar). Iedere citation die wij overigens van zowel de BS als Silver Star in handen krijgen, wordt ook op www.ww2awards.com geplaatst.


Bedankt. Ik ga nog eens verder zoeken, want 99 dollar is wel erg veel. Mocht ik slagen in mijn zoektocht dan zal ik het zeker doorgeven voor op de site.


wo dec 17, 2008 12:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Overigens werden alle Silver Star verleningen vermeld in de General Orders van de betreffende divisie. Dus als je die kan achterhalen, ben je eigenlijk klaar.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 17, 2008 7:09 pm
Profiel WWW
-Spitfire-
Bericht 
Op websites van eenheden zijn ze soms ook nog wel eens terug te vinden de Citations. Als die erop staan, geldt dit wel vaak voor alleen de hogere onderscheidigen, maar je zou altijd even kunnen kijken. :wink:


wo dec 17, 2008 7:24 pm
Dennis
Bericht 
we hebben in ons geval al een hoop rond gezocht maar niks kunnen vinden, helaas kon de familie ons ook niet verder helpen, het zijn neefjes en nichtjes van de overleden soldaat.
Dus als er toch iemand een goede tip heeft hoe we erachter kunnen komen waarom iemand de bronze star heeft ontvangen horen wij het graag.


wo dec 17, 2008 7:28 pm
Foes
Bericht 
@ Wilco,

waar zou je die General Orders kunnen vinden of is daar een andere naam voor?
Ik heb 2 soldaten geadopteerd waarvan de ene een purple heart heeft ontvangen en de andere een Silver Star. Zou het kunnen dat ik deze nog niet heb kunnen vinden op jullie website. moet ik veel info geven om deze vermeld te krijgen of is naam + divisie gegevens voldoende. Zou mooi zijn als je weer 2 bij krijgt.

Groeten Foes


wo dec 17, 2008 9:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De meeste General Orders zijn te vinden op diverse plaatsen. Veel Amerikaanse veteranenorganisaties hebben ze. Ook op diverse websites kom je ze tegen. Soms zijn ze ook via de NARA of Amerikaanse Defensiekanalen te verkrijgen. Divisies en Regimenten die nu nog bestaan hebben ze ook vaak in archief zitten.

Nog lang niet alle ontangers staan op onze website, dus mocht je aanvullingen hebben, geef ze maar door. Als je mij zo veel mogelijk gegevens geeft (hier zodat ook anderen mee kunnen zoeken, of via pm of mail, wil ik ook wel proberen te zoeken voor je, kan ik ze gelijk toevoegen aan de website.

Naam, rang, eenheid is al voldoende en indien beschikbaar dienstnummer en plaats van indiensttreding kan helpen. Bij zo veel mogelijk informatie over de persoon kunnen we er ook nog een mooiere entry van maken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 17, 2008 11:58 pm
Profiel WWW
Dennis
Bericht 
Beste Wilco, bij deze de info van onze adoptie soldaat.

Naam: Gentzel Richard H
Rang: PVT
Registratienummer: 13066977
Eenheid: 82nd airborne division 504th pir Company F 2nd batallion
Date of enlistment: 02-03-1942
Place of enlistment: Harrisburg, Pennsylvania

We weten dat hij in Fort Brag is geweest en mee heeft gedaan aan de missies in Anzio, Sicilie en Market Garden.
Hij is omgekomen tijdens een nachtpatrouille op de Wylerbaan te Groesbeek. Hij was opgegeven als MIA, dit was op 6 oktober 1944. Op 5 mei 1945 heeft zijn moeder een telegram gekregen van de western union dat hij was verklaard als KIA. Hij is nooit terug gevonden.
Verder weten we dat zijn dienstmaatjes en vrienden hem Dick noemden, in plaats van Richard, dus misschien dat daar iets onder te vinden is.
IDPF van hem hebben we ook al aangevraagd, alleen nog niet binnen, wellicht dat daar iets over in staat.

Hoop dat je ons iets verder kunt helpen, niet alleen voor ons maar ook voor de familie, waar we overigens een heel erg goed contact mee hebben.

Dennis


do dec 18, 2008 12:10 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik zal er mee aan de slag gaan, mogelijk dat hier nog andere tips komen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 18, 2008 12:45 am
Profiel WWW
Foes
Bericht 
@ Wilco,

heb inmiddels PM ontvangen van Sebastiaan, heb mijn gegevens naar hem gePM'd. Hopelijk moet dat voldoende zijn.


do dec 18, 2008 2:16 pm
Let's Go
Bericht 
@ K.J. Koster, het zou mooi zijn als je voor mij zou kunnen zoeken. Alles wat ik over hem weet staat ook hier: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=9440

Even kort samengevat wat eventueel van belang kan zijn:

Hij diende in de 29Th Infantry Division, 110Th Field Artillery Battalion.
Hij is op 29 november 1944 gesneuveld in Elsdorf (Duitsland).
Bij zijn in dienst treden had hij geen Amerikaanse nationaliteit, maar het was vermoedelijk een Canadees. Tijdens zijn dienst, of postuum heeft hij het Amerikaanse staatburgerschap gekregen. Helaas is het mij totaal onbekend tijdens welke periode hij de Silver Star heeft ontvangen.

Ik heb een paar dagen terug gemailt met de 29th Infantry Division Historical Society, maar helaas nog geen reactie gekregen.


vr dec 19, 2008 4:02 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group