Het is nu vr maart 29, 2024 10:06 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Hauptmann Seele 
Auteur Bericht
nweenink
Bericht Hauptmann Seele
Hallo,

Ik ben op zoek naar Hauptmann Seele die tussen 1943 en 1945 ingekwartierd is geweest bij mijn grootouders in Varsseveld. Deze hauptmann moet indertijd tussen de 35 en 50 jaar oud geweest zijn, had een zoon van ongeveer 7 jaar oud (net als mijn vader toen) en is waarschijnlijk afkomstig uit de regio rondom Dortmund.

Mijn vader heeft mij verteld dat hij een keer het graf van deze man gevonden heeft op de militaire begraafplaats in IJsselstein, Limburg. Echter: uit mijn naspeuringen daar ter plekke bleek daar wel een Seele te liggen maar deze was Unterscharfuhrer bij de Waffen SS en veel te jong (20 jaar oud)! Vervolgens was er de mogelijkheid dat het graf door nabestaanden overgehaald zou zijn naar Duitsland maar gegevens daaromtrent ontbraken omdat een deel van het archief vernietigd zou zijn bij een brand. In de nog bestaande registers kom ik geen Hauptmann Seele tegen, dus ik vermoed dat hij inderdaad door nabestaanden in Duitsland herbegraven is.

Ik zoek nu concreet gegevens omtrent divisies en onderdelen die tussen 1940 en 1945 in de regio Varsseveld (Achterhoek, NL) gelegerd zijn geweest. Aan de hand daarvan kan ik wellicht meer gegevens achterhalen bij de Deutsche Dienststelle. Het zou leuk zijn om de zoon van 'Der Hauptmann' zoals wij hem in de familie noemen in contact te brengen met mijn vader, aangezien deze regelmatig hoeveelheden vlees, meel, melk en andere producten meenam voor mijn vader en grootouders. Volgens mijn inmiddels overleden oma vaak veel te veel, waarop Der Hauptmann vaak zei: "U weet hier vast wel een goede bestemming voor." Wellicht had hij een vermoeden van de activiteiten van mijn grootouders, dat is onduidelijk. In elk geval was het geen slecht mens, en ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.

Alvast dank voor alle tips en suggesties!

Nico.


do okt 30, 2008 2:19 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik kan de volgende Seele vinden die passend zouden kunnen zijn:

Hedwig Seele, 1880, geboren Brandenburg, vermistdatum 16 dec 1943 [begraven Berlijn Frohnau, Block 1 Reihe 7 Grab 13]. De overige Seele gesneuvelden vielen of eerder of waren jonge twintigers.

Maar weet je wel zo zeker dat hij is omgekomen?


do okt 30, 2008 2:39 pm
nweenink
Bericht 
Sailant detail: mijn vader was werkzaam bij de dienst Berging en Identificatie van de Koninklijke Landmacht. Gek genoeg kwam hij het graf van Hauptmann Seele tegen op IJsselstein, was best wel shocking voor hem.

Nadat hij het dossier had gelezen wist hij dat hij de goede had. Jaren later kwamen we er achter dat het graf weg was, en de gegevens ook. Mijn vader kon zich nog herinneren dat Hauptmann Seele gesneuveld was, maar niet meer precies waar. Uit zijn jeugd herinnert hij zich nog dat hij het had over zijn zoontje, en over Dortmund, dus vandaar de verwijzing die kant op. Via kaartjes met geografische naamsverspreiding lijkt dat ook logisch: de naam Seele komt in die regio veel voor.

Ik probeer dus nu via troepenbewegingen er achter te komen welk onderdeel/divisie Hauptmann Seele in Nederland terechtgekomen is. Misschien dat ik via die gegevens een dienststaat kan vinden, en met die dienststaat familie kan achterhalen. Ik ben al een paar jaar aan het puzzelen dus alle hulp is welkom! Lijkt me tof om tegen zijn zoon te kunnen zeggen: "Dankzij je vader heeft mijn vader en een hoop andere mensen te eten gehad. Het was een goed mens!" Als er tenminste geen wandaden aan het licht komen natuurlijk.


do okt 30, 2008 5:41 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Met zo weinig informatie lijkt het me zoeken naar een speld in een hooiberg. Kun je niet iets meer over deze Hauptmann te weten komen? Geeft de administratie van IJsselstein bijvoorbeeld niet gewoon prijs van welk onderdeel hij was? Dat lijkt me wel. Ik zou ze gewoon benaderen. Dat lijkt me althans een eerste logische stap. Zonder meer gegevens kom je bij de Volksbund meestal ook niet heel ver namelijk.


do okt 30, 2008 6:04 pm
nweenink
Bericht 
Het is inderdaad ook zoeken naar de speld in de hooiberg! In het archief in IJsselstein is namelijk niets meer te vinden omdat zijn gegevens waarschijnlijk vernietigd zijn bij de brand. Het register bevat alleen gegevens over een 20-jarige SS-er, en dat is de enige Seele daar bekend.
De Volksbund gaf me dezelfde gegevens, dus daar liep het spoor ook dood. Vandaar dat ik via troepenverplaatsingen er probeer achter te komen welke onderdelen in de regio gelegerd waren. Misschien kan ik via die gegevens personeelslijst doorkijken, en op die manier de juiste Seele terugvinden.


za nov 01, 2008 8:57 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group