Het is nu zo sep 20, 2020 3:38 am

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Internetfora WO2... 
Auteur Bericht
Harro

Bericht Internetfora WO2...
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de interesse voor - en daarmee het berichtenverkeer op - Nederlandstalige internetfora over de Tweede Wereldoorlog de laatste tijd behoorlijk is ingezakt. Niet alleen op het STIWOT forum is het rustig, die lijn kun je makkelijke doortrekken naar alle Nederlandstalige fora, waarvan sommigen op sterven na dood lijken en in een aantal gevallen al zijn opgedoekt.

Vanuit een brainstorm over de mogelijke oorzaken van die terugloop vraag ik mij af of dit primair komt doordat de grote blockbusters over de Tweede Wereldoorlog - vooral Saving Private Ryan, Band of Brothers en Zwartboek - inmiddels al weer een tijd achter ons liggen waardoor de zeer jeugdige groep die toen opeens interesse kreeg in die oorlog en daardoor zijn weg naar de fora vond, met het gaan liggen van de hype weer is afhaakt en er is blijkbaar geen (substantiële) nieuwe generatie jeugdige geïnteresseerden.

In het verlengde van deze ontwikkeling vermoed ik dat het uitsterven van de generatie die "het hebben meegemaakt" ook debet is aan deze ontwikkeling: zie bijvoorbeeld het "groupie"-gedrag van de vele "BoB"-fans van het afgelopen decennium, maar ook de belangstelling voor opa's en oma's.

Vijf tot tien jaar geleden was het druk op diezelfde fora, vooral door de toestroom van een jonge groep internetgebruikers. Want als mij iets opvalt is dat de internetfora over deze oorlog tien, vijftien jaar geleden begonnen met een oudere, vrij serieuze populatie, en dat de fora nu weer terug lijken te vallen op een wat ouder publiek. Alleen is dat publiek niet erg groot.

Wat voor mij overigens niet per definitie een negatieve ontwikkeling hoeft te zijn (ik maakte nooit een geheim van mijn ergernis over de stoet zeer jonge, zeer betweterige forumleden die door de jaren gepasseerd is) maar het zou niet slecht zijn om - zeker ook gezien de doelstellingen van de STIWOT - om jongere generaties serieus te interesseren voor de oorlog.

Iemand met een (andere) visie?

vr apr 20, 2012 11:46 am
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Internetfora WO2...
Ik had met Pasen een aantal kleinkinderen op bezoek, zo tussen de 6 en 17 jaar.
Op tafel lag een enorm dikke pil, het fotoboek "De Tweede Wereldoorlog in foto's" van David Boyle. De jongste kon dat zware ding niet eens tillen. Toch bracht men daarmee enkele leerzame uurtjes door, met veel, heel veel vragen. In tegenstelling met andere keren, ditmaal geen dof gestaar naar de televisie en/of gamen op internet, maar oprechte belangstelling voor de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Maar ik kon ook merken dat dit de eerste keer was dat ze hiermee geconfronteerd werden, ofschoon mijn zoons, de vaders van deze kinderen, mijn belangstelling ruimschoots hebben overgenomen.

Zoals zoveel andere aspecten in de maatschappij is geschiedenis onderhevig aan een golfbeweging. Er hoeft maar iets te gebeuren of de belangstelling laait weer op. Maar op den duur ontkomt men er niet aan dat de Tweede Wereldoorlog bijna even ver weg komt te liggen als de eerste.

Ik zelf behoor tot een generatie die alles aan den lijve heeft ondervonden. Met een toegevoegde diensttijd in NNGuinea heb ik mijn portie van oorlogsgeweld wel gehad en dat heeft, zoals bij zo veel anderen, het leven getekend. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat bepaalde beelden niet door je hoofd schieten.

vr apr 20, 2012 12:44 pm
Hoofdredactie
Kevin

Interessante visie. Wat ik eraan zou willen toevoegen is dat het aanbod op internet tegenwoordig veel groter is. Jaren geleden was een forum voor de meeste mensen een nieuw fenomeen. Een unieke plek om te discussiëren met gelijkgestemden, een plek om kennis en informatie te delen. Nu hebben we Twitter, Facebook, smartphones en is de aantrekkingskracht van een forum minder. Dat is wel ten koste gegaan van de diepgang.

Maar aan de andere kant melden zich elk jaar nog steeds jonge mensen als medewerkers van Go2War2. Het verschil met jaren terug is dat deze aanmeldingen vrijwel allemaal serieus zijn. Het zijn mensen met een diepgaande belangstelling, die niet slechts tijdelijk bevlogen zijn na het zien van Band of Brothers.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg

vr apr 20, 2012 5:22 pm
Profiel WWW
Leo

Ik schrijf soms artikels op andere fora over oorlogen van de20ste eeuw. Ik kan ook de hits hiervan opvolgen. De koploper is Vietnam, gevolgd door de Zesdaagse oorlog. Rariteit hieraan is dat bv. de beslommeringen van de Fransen in Vietnam geen lezers lokken. Idem voor de gevechten in Zuidoost Azïe ( Burma, Malakka, Filipijnen ) tijdens WoII. Waarom ? Ik vermoed omdat het zich niet in onze achtertuin afspeeld. Iemand die zich werkelijk interesseerd in de gebeurtenissen tijdens WoII zal zich wel verderwerken in deze materie, tenslotte was het een Wereldoorlog.

STIWOT is één van mijn favorieten die ik dagdagelijks opvolg. Maar soms stuit het Anne Frank en Westerbork gedoe me tegen de borst. Ik weet het nu stilaan wel. En dan open je het forum enkel nog voor de quiz !

Waar zowel STIWOT als vele andere fora gebrek aan hebben ( en als Harro eerlijk is zal hij dit bevestigen ) is de inzet van gedreven topicstarters die een debat willen uitlokken ( geen Normandïe, Market Garden of Bastogne in hun geheel aub ) waar iedere lezer iets kan van opsteken.

Zelf ben ik diep in de zestig, de nasleep van WoII was een deel van mijn jeugd. Maar je kan moeilijk verlangen van een 16-jarige dat hij zich zonder aanwijzingen gaat verdiepen in een voor hem onbekende oorlog. Je moet ze bijna met geweld achter hun PC met War Games halen en er op duiden dat de vorige oorlogen niet werden afgesloten met een muisklik.

Voorheen: NIGHTWALKER

vr apr 20, 2012 9:45 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Leo schreef:
Maar soms stuit het Anne Frank en Westerbork gedoe me tegen de borst. Ik weet het nu stilaan wel.

Jij weet het wel, maar genoeg andere mensen niet. Onze minister-president werd vandaag gevraagd naar de Joodsche Schouwburg. De plek waar de Joden in Amsterdam verzameld werden voor deportatie naar Westerbork. De premier (nota bene een historicus) wist dit niet. Een duidelijker bewijs van het belang van dit "gedoe" is er niet. :)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg

vr apr 20, 2012 9:57 pm
Profiel WWW
sauerkraut
Leo schreef:

Waar zowel STIWOT als vele andere fora gebrek aan hebben ( en als Harro eerlijk is zal hij dit bevestigen ) is de inzet van gedreven topicstarters die een debat willen uitlokken ( geen Normandïe, Market Garden of Bastogne in hun geheel aub ) waar iedere lezer iets kan van opsteken.

Wat let je Leo? :wink:

vr apr 20, 2012 10:50 pm
Marius Peter

Harro schreef:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de interesse voor - en daarmee het berichtenverkeer op - Nederlandstalige internetfora over de Tweede Wereldoorlog de laatste tijd behoorlijk is ingezakt. Niet alleen op het STIWOT forum is het rustig, die lijn kun je makkelijke doortrekken naar alle Nederlandstalige fora, waarvan sommigen op sterven na dood lijken en in een aantal gevallen al zijn opgedoekt.

Vanuit een brainstorm over de mogelijke oorzaken van die terugloop vraag ik mij af of dit primair komt doordat de grote blockbusters over de Tweede Wereldoorlog - vooral Saving Private Ryan, Band of Brothers en Zwartboek - inmiddels al weer een tijd achter ons liggen waardoor de zeer jeugdige groep die toen opeens interesse kreeg in die oorlog en daardoor zijn weg naar de fora vond, met het gaan liggen van de hype weer is afhaakt en er is blijkbaar geen (substantiële) nieuwe generatie jeugdige geïnteresseerden.

In het verlengde van deze ontwikkeling vermoed ik dat het uitsterven van de generatie die "het hebben meegemaakt" ook debet is aan deze ontwikkeling: zie bijvoorbeeld het "groupie"-gedrag van de vele "BoB"-fans van het afgelopen decennium, maar ook de belangstelling voor opa's en oma's.

Vijf tot tien jaar geleden was het druk op diezelfde fora, vooral door de toestroom van een jonge groep internetgebruikers. Want als mij iets opvalt is dat de internetfora over deze oorlog tien, vijftien jaar geleden begonnen met een oudere, vrij serieuze populatie, en dat de fora nu weer terug lijken te vallen op een wat ouder publiek. Alleen is dat publiek niet erg groot.

Wat voor mij overigens niet per definitie een negatieve ontwikkeling hoeft te zijn (ik maakte nooit een geheim van mijn ergernis over de stoet zeer jonge, zeer betweterige forumleden die door de jaren gepasseerd is) maar het zou niet slecht zijn om - zeker ook gezien de doelstellingen van de STIWOT - om jongere generaties serieus te interesseren voor de oorlog.

Nou daar heb ik wel andere visies over maar ik heb geen zin in blauwe vingertoppen van het typen.
Wat mij opvalt echter is dat personen die meer dan gemiddeld interesse in WOII hebben, vaak vinden dat de voorlichting over WOII tekort schiet. En hier ligt al één probleem. Dat is namelijk niet zo.
Het basisonderwijs houdt zich standaard bezig met WOII en op TV worden ruim voldoende onderwerpen belicht. Dat dit voor de 'freaks' allemaal vaak gesneden koek is en onvoldoende lijkt is onbegrijpelijk.
Bekijk het eens vanuit de ogen van de gemiddelde Nederlander.

Forums? Zijn er gewoon erg veel van en ze blijven maar komen. Iedereen opent maar een forum tegenwoordig. En dat over de meest uiteenlopende onverwerpen. Hou het allemaal maar bij. Is niet te doen.
Soms word je 'forummoe'.

En dat een minister president niet alle dtails weet van WOII in Nederland is ook geen schande. Je kunt niet alles weten en de man heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd. Trouwens vlak de burgemeesters in Nederland ook niet uit. Sommige spelen een heel slechte rol als het gaat om correcte informatieverstrekking en/of het subsidieren van WOII projecten.

Zelf geef ik al 16 jaar lang les aan leerlingen van het basisonderwijs over WOII en merk niets van afname aan interesse of kennis. Je moet met een goed verhaal komen en weten kinderen te boeien that's all.
En zolang er nog steeds onzin verhalen aan kinderen worden voorgelegd en historische feiten fout aan hen worden voorgesteld, zou ik me liever daar op richten dan op eventuele afname van interesse in de breedte want die neem ik niet waar.

etc. etc.

za apr 21, 2012 10:34 am
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Marius Peter schreef:
En dat een minister president niet alle dtails weet van WOII in Nederland is ook geen schande. Je kunt niet alles weten en de man heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd.

Als het om een detail zou gaan, zou het niet erg zijn. Dit is echter geen detail, maar iets dat voor velen het symbool is van een tragische episode uit de recente geschiedenis. Ik had verwacht dat Rutte hier wel weet van zou hebben. Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel: misschien was hij overvallen door de vraag en zat hij in gedachten nog aan de onderhandelingstafel in het Catshuis. Hij lijkt me overigens oprecht genoeg om binnenkort alsnog een bezoek te brengen aan de Joodsche Schouwburg.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg

za apr 21, 2012 11:01 am
Profiel WWW
Marius Peter

Kevin schreef:
Marius Peter schreef:
En dat een minister president niet alle dtails weet van WOII in Nederland is ook geen schande. Je kunt niet alles weten en de man heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd.

Als het om een detail zou gaan, zou het niet erg zijn. Dit is echter geen detail, maar iets dat voor velen het symbool is van een tragische episode uit de recente geschiedenis. Ik had verwacht dat Rutte hier wel weet van zou hebben. Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel: misschien was hij overvallen door de vraag en zat hij in gedachten nog aan de onderhandelingstafel in het Catshuis. Hij lijkt me overigens oprecht genoeg om binnenkort alsnog een bezoek te brengen aan de Joodsche Schouwburg.

En dat is nu precies wat ik bedoel. De man heeft de kop vol met verschillende zaken en weet dan even iets niet. En ik kan wel meer dingen verzinnen die ik aan hem zou kunnen vragen over WOII en waar hij waarschijnlijk geen pasklaar antwoord op heeft en waar wij van denken: "zo, maar dat was best wel een belangrijk onderwerp tijdens WOII".
De man speelt i.i.g. geen toneel en doet alsof hij er wel wat van weet.
Nogmaals: wij (die personen die er meer dan gemiddeld mee bezig zijn) moeten ons ook kunnen verplaatsen in de personen die niet iedere dag met WOII bezig zijn.

za apr 21, 2012 11:33 am
Profiel WWW
paul van de weg
Marius Peter schreef:
Kevin schreef:
Marius Peter schreef:

En dat is nu precies wat ik bedoel. De man heeft de kop vol met verschillende zaken en weet dan even iets niet. En ik kan wel meer dingen verzinnen die ik aan hem zou kunnen vragen over WOII en waar hij waarschijnlijk geen pasklaar antwoord op heeft en waar wij van denken: "zo, maar dat was best wel een belangrijk onderwerp tijdens WOII".
De man speelt i.i.g. geen toneel en doet alsof hij er wel wat van weet.
Nogmaals: wij (die personen die er meer dan gemiddeld mee bezig zijn) moeten ons ook kunnen verplaatsen in de personen die niet iedere dag met WOII bezig zijn.

Ik heb heel wat keren langs allerlei beruchte gebouwen in Amsterdam gefietst. Legio keren door de Gerrit Jan van der Veenstraat (de vroegere Euterpestraat); langs het Anne Frankhuis, heb een paar keer langs de Joodsche Schouwburg gefietst.
Helaas was ik toen nog te jong (14) om me te realiseren hoe belangrijk die gebouwen waren. Daarentegen heb ik wel op school geleerd dat die gebouwen berucht waren.

Een dergelijk trauma mag niet vergeten worden. Net zo goed als het Anne Frankhuis bekend is, moet de Joodsche Schouwburg het ook zijn. Zeker voor een historicus, van wie toch verwacht mag worden, dat hij beter geïnformeerd is dan een doorsnee Nederlander.

za apr 21, 2012 7:13 pm
paul van de weg
Harro schreef:

Harro,

Is het mogelijk, dat de oorzaak ten dele gezocht moet worden bij het veranderde gedrag van de jeugd?

Allerlei sportbonden hoor je klagen over het veel meer internetspelletjes spelen en chatten door de jeugd. Daarnaast is er ook nog de demografische ontwikkeling alsmede het - wat men ook daartegen inbrengt - minder diepgaande onderwijs in "bijvakken" dan jaren geleden. Geld en andere inzichten hebben daartoe geleid.

Ik betreur dat, maar zie geen directe mogelijkheid een bepaalde trend te stuiten.

za apr 21, 2012 7:23 pm
yoeri

Marius Peter schreef:
Harro schreef:

Nou daar heb ik wel andere visies over maar ik heb geen zin in blauwe vingertoppen van het typen.
Wat mij opvalt echter is dat personen die meer dan gemiddeld interesse in WOII hebben, vaak vinden dat de voorlichting over WOII tekort schiet. En hier ligt al één probleem. Dat is namelijk niet zo.
Het basisonderwijs houdt zich standaard bezig met WOII en op TV worden ruim voldoende onderwerpen belicht. Dat dit voor de 'freaks' allemaal vaak gesneden koek is en onvoldoende lijkt is onbegrijpelijk.
Bekijk het eens vanuit de ogen van de gemiddelde Nederlander.

Forums? Zijn er gewoon erg veel van en ze blijven maar komen. Iedereen opent maar een forum tegenwoordig. En dat over de meest uiteenlopende onverwerpen. Hou het allemaal maar bij. Is niet te doen.
Soms word je 'forummoe'.

En dat een minister president niet alle dtails weet van WOII in Nederland is ook geen schande. Je kunt niet alles weten en de man heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd. Trouwens vlak de burgemeesters in Nederland ook niet uit. Sommige spelen een heel slechte rol als het gaat om correcte informatieverstrekking en/of het subsidieren van WOII projecten.

Zelf geef ik al 16 jaar lang les aan leerlingen van het basisonderwijs over WOII en merk niets van afname aan interesse of kennis. Je moet met een goed verhaal komen en weten kinderen te boeien that's all.
En zolang er nog steeds onzin verhalen aan kinderen worden voorgelegd en historische feiten fout aan hen worden voorgesteld, zou ik me liever daar op richten dan op eventuele afname van interesse in de breedte want die neem ik niet waar.

etc. etc.

als je dan leest dat Duitse jongeren , op de vraag wie is/was Adolf Hitler, antwoorden dat dat een trainer van het Duitse nationale elftal was.....

feit is dat de lessen geschiedenis niet meer zijn wat ze vroeger waren en dat veel leraars enkel nog in de job stappen voor de verlof...

in belgië dan toch :mrgreen:

za apr 21, 2012 7:33 pm
Profiel
sauerkraut
Kevin schreef:
Leo schreef:
Maar soms stuit het Anne Frank en Westerbork gedoe me tegen de borst. Ik weet het nu stilaan wel.

Jij weet het wel, maar genoeg andere mensen niet. Onze minister-president werd vandaag gevraagd naar de Joodsche Schouwburg. De plek waar de Joden in Amsterdam verzameld werden voor deportatie naar Westerbork. De premier (nota bene een historicus) wist dit niet. Een duidelijker bewijs van het belang van dit "gedoe" is er niet. :)

Als je ziet hoe hij na zijn doctoraal geschiedenis bezig is geweest (voornamelijk in het bedrijfsleven bij
Unilever), dan is het duidelijk dat hij het vak van de geschiedenis volledig overboord gegooid heeft. Dan is
een detail als de Joodsche Schouwburg ook iets dat hij uitgebannen heeft. Het blijft niettemin opmerkelijk dat
iemand met een doctoraal geschiedenis op zo'n belangrijk punt blundert.

za apr 21, 2012 7:43 pm
Vin1

Veel mensen leven met de gedachten: "Ik leef nu, dus wat heeft het voor zin om terug te gaan kijken wat er allemaal gebeurd is, daar kan toch niks maar aan veranderd worden, dus zinloos om terug te gaan kijken".
Soort gelijke motivaties heb ik al regelmatig te horen gekregen. We moeten ook niet vergeten dat het onze bezigheid/hobby/interesse is.....

En om terug te komen om de kernvraag waarom de interesse daalt op WO2 fora's.
Ik denk idd. dat eerder genoemde motivaties een oorzaak kunnen zijn, zoals:

- Een forum is niet meer echt van deze tijd.
- De bovenstaande reden wordt ook benadrukt door opkomende hypes zoals multimedia, Facebook, Twitter en hyves etc.

Dit in combinaties met ook al eerder genoemde afnemende aandacht in de media en de generaties die snel uitsterft. Daardoor is er geen persoonlijke binding meer die wij wel hadden met ouders of opa en oma's die nog in onze jeugd in leven waren en de oorlog mee hadden gemaakt.

Dodenherdenking is ook allang niet meer voor de Tweede Wereldoorlog. Dit is tegenwoordig voor alle slachtoffers die gevallen zijn tijdens oorlog in het verleden.

Tja, volgens mij is dit een "normaal" verschijnsel dat de interesse en betrokkenheid afneemt bij de nieuwe generaties.
Ik denk niet dat dit kwalijk te nemen is?
Volgens mij was tot 1940 ook maar een heel klein deel van de bevolking geinteresseerd in eerdere oorlogen waar Nederland bij betrokken was zoals de 80 jarige oorlog en de Engels-Nederlandse oorlogen. Laat staan, na de Tweede Wereldoorlog.

Je moet je dan ook afvragen wie er nog stil staat bij de Tweede Wereldoorlog over 100 jaar? Dat zullen waarschijnlijk alleen geschiedenisliefhebbers zijn.

zo apr 22, 2012 1:40 am
Profiel WWW
paul van de weg
Vin1 schreef:
Je moet je dan ook afvragen wie er nog stil staat bij de Tweede Wereldoorlog over 100 jaar? Dat zullen waarschijnlijk alleen geschiedenisliefhebbers zijn.

Ik denk het tegendeel. Het waarom is heel eenvoudig te verklaren.

In de 19e eeuw was er het nationalisme. Ook Nederland deed daar aan mee, De 80-jarige oorlog werd verheerlijkt, personen uit de 17e eeuw kregen standbeelden, enz.

Een reactie op het grote, boze Europa zal ongetwijfeld zijn een zich bezinnen op de nationale identiteit. Waarin verschillen we met de anderen? Ziedaar.

zo apr 22, 2012 11:01 am
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende