Het is nu do maart 28, 2024 6:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Herdenking Market Garden met Duitse veteranen 
Auteur Bericht
wijers
Bericht Herdenking Market Garden met Duitse veteranen
Even kort nog een aanvulling. In 1996 ben ik na overleg met de voorzitter van Arnhem 1944 Veterans Club, met een 15 tal Duitse veteranen van de slag om Arnhem, oa Fred Marré (RAD Flak wiens kanon bij Deelen staat), mannen van de Frundsberg, een paar Fallschirmjäger, etc bij de herdenking aanwezig geweest in Oosterbeek, waar we ons vooralsnog op afstand hielden, en toen door Engelse veteranen werden gevraagd erbij te komen. Ik zal eens de foto's opzoeken, want er is daarna menig biertje en schnapps door de mannen samen gedronken.


zo sep 24, 2006 9:09 pm
steunwieler
Bericht 
Door Engelsen gevraagd? Klinkt heel interessant 'wijers' !
Heeft u nog wat informatie daarover? :D


wo sep 27, 2006 5:29 pm
wijers
Bericht 
Zoals ik aangeef heb ik dit in overleg met de Arnhem veterans Club (Engelse veteranen organisatie) gedaan, klopt. Wat wil je weten?


wo sep 27, 2006 7:29 pm
mgc
Bericht 
In 2005 was er een Duitse generaal met een aantal Duitse veteranen aanwezig bij de market garden herdenkingen in Grave.


do sep 28, 2006 10:53 am
Roel R
Bericht 
Goedzo, dat moet na zoveel jaren kunnen. In Limburg is er een monument ( uniek ) dat zowel Geallieerde als Duitsers en Oostenrijkers herdenkt. Deze zijn ook al sinds het ontstaan bij de herdenking aanwezig!

www.leudalmonument.nl


zo okt 01, 2006 7:43 pm
John S.
Bericht 
Roel:

Citaat:
Goedzo, dat moet na zoveel jaren kunnen.


Dat is niet iedereen met je eens.... :wink:


ma okt 02, 2006 8:12 am
Roel R
Bericht 
Helaas niet. Ik snap dat ook wel! Bij het monument dat ik als voorbeeld heb gebruikt heeft men het geluk dat er in dat gebied geen SS troepen hebben gevochten. Was dat wel het geval geweest en het monument zou ook SSérs herdenken dan had het direct een stuk gevoeliger gelegen!


ma okt 02, 2006 1:31 pm
Flippo
Bericht 
Roel Rijks schreef:
Was dat wel het geval geweest en het monument zou ook SSérs herdenken dan had het direct een stuk gevoeliger gelegen!

Waarom ligt dit logischerwijze gevoeliger?


ma okt 02, 2006 2:16 pm
Roel R
Bericht 
Omdat de gemiddelde Nederlandse burger voor een SSér minder sympathie heeft dan voor de doorsnee Heer soldaat.


ma okt 02, 2006 4:47 pm
John S.
Bericht 
Flippo schreef:

Citaat:
Waarom ligt dit logischerwijze gevoeliger?



Roel Schreef:

Citaat:
Omdat de gemiddelde Nederlandse burger voor een SSér minder sympathie heeft dan voor de doorsnee Heer soldaat.



Maar is dat logisch (-erwijs) als je kijkt naar het gedrag van de Waffen SS in Nederland?
Ik heb begrepen dat Hohenstaufen en Frundsberg zich tijdens Market-Garden toch behoorlijk netjes gedragen hebben......

Is het niet zo dat men simpelweg (logischerwijs?) een aversie heeft tegen alles waar de letters SS voorstaan? En dat daardoor ALLE Waffen SS'er over dezelfde kam geschoren worden?


di okt 03, 2006 3:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Is het niet zo dat men simpelweg (logischerwijs?) een aversie heeft tegen alles waar de letters SS voorstaan? En dat daardoor ALLE Waffen SS'er over dezelfde kam geschoren worden?

Ik denk dat Roel dat ook bedoelt. (Gefeliciteerd met je 2000e post trouwens!)


di okt 03, 2006 5:39 pm
Profiel
Philip,ABRG
Bericht 
8)


di okt 03, 2006 6:05 pm
John S.
Bericht 
Nou Philip, als DAT je criterium is dan geldt dat voor alle eenheden. Want zowel bij de Duitsers als bij de Geallieerden werden er oorlogsmisdaden begaan..........

Dus, zo zwart-wit is het alemaal niet.

Maar goed, een soortgelijke discussie is op dit forum al vaker gevoerd....Laten we niet in herhaling vallen.......


di okt 03, 2006 6:54 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Bedoel je hier "moorden" het doden van manschappen in het gevecht, of het moedwillig doden van gevangenen?

Is in dat opzicht de "moord" op generaal Kussin ook te rechtvaardigen? Was die "moord" noodzakelijk?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di okt 03, 2006 6:56 pm
Profiel
Johan_81
Bericht 
Inderdaad, dan wil ik ook wel eens weten hoe Philip hier dan tegen aankijkt. Zo doorgeredeneerd klopt dit inderdaad niet :S


di okt 03, 2006 9:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group