Het is nu di maart 19, 2024 5:47 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Den Haag in oorlogstijd: toen & nu foto's DEEL 1 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Den Haag in oorlogstijd: toen & nu foto's DEEL 1
Allereerst wil ik Henk Lukassen Peter Crama en Alexander Junier bedanken dat ik gebruik mocht maken van hun foto's en behulpzaam waren met het aanleveren van informatie (teksten onder de foto's)
Mijn speciale dank gaat uit naar Dirk Hartman voor zijn foto's en die ik tot diep in de nacht mocht blijven lastig vallen als ik op zoek was naar een locatie, zonder zijn inzet was het deze serie nooit tot stand gekomen.

Ik heb bij diverse foto's de huidige locatie gezicht en gefotografeerd.
Inmiddels heb ik zoveel materiaal dat er in ieder geval een tweede serie komt en misschien een derde.

We beginnen in Scheveningen

Afbeelding
Omdat Nederland zich neutraal opstelde werd ook de kust bewaakt tegen een eventuele aanval over zee.
Hier een loopgraaf op de Scheveningse boulevard, de foto zal gemaakt zijn eind 1939 begin 1940

Afbeelding
Deze foto is gemaakt in 1939 de locatie is paleis Noordeinde het paleis van koningin Wilhelmina
Op de foto is te zien hoe Nederlandse militairen voor de koningin defileren.

Afbeelding
Op 15 mei 1940 vond in Rijsoord de capitulatie van de Nederlandse strijdkrachten aan de Duitsers plaats.
Generaal Winkelman tekende in Rijsoord de overgave. Hier leveren Nederlandse militairen hun wapens in op het binnenhof

Afbeelding
Niet alle militairen leverden hun uitrusting in, het 1e Regiment Huzaren Motorrijder stak haar voertuigen op het Maliveld in brand.

Afbeelding
Nederlandse krijgsgevangenen op het Buitenhof mei 1940

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op 29 mei 1940 werd Arthur Seyss-Inquhart beëdigd als Reichskommissar für die besetzten Niederländischen Gebiete
Deze foto's zijn gemaakt op het binnenhof tijdens het ceremonie en de manschappen zijn van 7. Fliegerdivision

Afbeelding
Beëdiging van de eerste groep van 550 vrijwilligers voor het Oostfront 26 juli 1941 met generaal Hendrik Alexander Seyffardt

Afbeelding
1940 Duitse militairen op het strand van Scheveningen

Afbeelding
Sd.Kfz. 10/4 Flak op de boulevard van Scheveningen (datum onbekend)

Afbeelding
In 1941 vervoert de HTM de postbezorgers naar hun wijken in deze speciale posttram (Kerkplein)

Afbeelding
Schaarste dus lange rijen voor een tabaks- en koffiewinkel op de Groenmarkt hoek Nieuwstraat (Datum onbekend)

Afbeelding
Door de oorlog was er een groot gebrek aan grondstoffen / onderdelen hier op de Gedempte Burgwal 1944,
de linkerfietser op velgen, rechts een stepband .

Afbeelding
Hier tijdens de hongerwinter wordt hout vervoerd Koningin Emmakade hoek Marnixstraat

Afbeelding
Een V2 wordt vanaf een Meilerwagen omhoog gebracht op een ijzeren richttafel (Haags Gemeentearchief, foto nr. 1.53288, ca. 1944, fotograaf onbekend)
Vanaf 8 september 1944 begon het afvuren van de V2's in Wassenaar, Duindigt en het Haagse Bos
Ik ben er niet 100% van overtuigd dat deze foto in Den Haag is gemaakt maar dit soort lanceerinrichtingen werden wel gebruikt.

Afbeelding
Uit voorzorg i.v.m. geallieerde luchtaanvallen werden de wijk Marlot en een deel van Wassenaar werd geëvacueerd,
deze toen & nu is gemaakt op de Hoftzichtlaan

Afbeelding
Duitse militairen verlaten per fiets het centrum van Den Haag (Spui hoek Lange poten)
Ik vermoed dat deze foto van 10 of 11 mei 1945 is waarschijnlijk van de fotograaf Ed van Wijk

Afbeelding
Bevrijding Den Haag van Alkemadelaan mei 1945 toen & nu

Afbeelding
Canadese Bren carrier op het Buitenhof deze was van het West Nova Scotia Regment ( 9 mei 1945)

Afbeelding
Een Canadese jeep voor het stadhuis op de Groenmarkt op 8 mei 1945, een van de weinige kleurenfoto's die toen gemaakt zijn.

Afbeelding
Prins Bernhard verlaat het (oude) stadhuis op de Groenmarkt op de voorgrond een Stoottroep officier.

Afbeelding
Den Haag, 8 mei 1945 Afdeling Binnenlandse Strijdkrachten (BS) aangetreden tegenover het stadhuis aan
de Groenmarkt t.h.v. de Nieuwstraat tijdens de intocht der Canadese troepen.

Afbeelding
NSB vrouwen worden afgevoerd door de BS Louis Couperusplein hoek Mauritskade mei 1945

Afbeelding
Tournooiveld mei 1945 helaas kon ik door wegwerkzaamheden geen NU foto maken.

Afbeelding
Afbeelding
Op 5 mei 1945 drie dagen voordat de geallieerden Den Haag bevrijden word op het Spui een kringhuis van de NSB geplunderd en in de brand gestoken.
Aangezien Duitsland al heeft gecapituleerd bemoeien de Duitsers zich er niet meer mee.

Afbeelding
De Duitse militaire stadscommandant vestigde zich tijdens de bezetting in een pand op het Lange Voorhout (38).
Op 10 mei 1945 twee dagen na de bevrijding werd na een officiële overdracht het pand door zijn Britse collega met zijn staf in gebruik genomen

Afbeelding
Scheveningen 1945 Boulevard, hoek Keizerstraat, met Hotel Zeerust en Duitse vestingwerken - toen & nu

Afbeelding
Eerste dodenherdenking met kranslegging met aanwezigheid van leden van de koninklijke familie (mei 1945)

https://www.youtube.com/watch?v=KI6mT0GYQHo

Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina


zo apr 19, 2015 6:38 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Den Haag in oorlogstijd: toen & nu foto's DEEL 1
Indrukwekkend weer Koos.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo apr 19, 2015 7:41 am
Profiel
Wijnhoven
Bericht Re: Den Haag in oorlogstijd: toen & nu foto's DEEL 1
Top Koos !


zo apr 19, 2015 3:17 pm
earlymb
Bericht Re: Den Haag in oorlogstijd: toen & nu foto's DEEL 1
Leuke reportage en voor mij als Hagenees bijzonder herkenbaar.

De V2's werden onder meer afgeschoten vanaf het Haagse Bos en vanaf het Lange Voorhout, door de mobiele Meillerwagen lanceerinstallaties. Er zijn er in Den Haag en omstreken ook een aantal neergestort, met meestal dodelijke slachtoffers. Een overzicht is te vinden op http://www.v2platform.nl/inslagen.html

Op de hoek Indigostraat/Kamperfoeliestraat hangt een plaquette als monument voor de 24 dodelijke slachtoffers van deze inslag.


zo apr 19, 2015 9:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group